• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Tuimel niet in de valkuil

Tuimel niet in de valkuil

18 januari 2025 door Kees Moerbeek

De Europese geschiedenis van de 20ste eeuw toont op een pijnlijke manier aan dat samenlevingen en democratieën ten onder kunnen gaan. De geschiedenis herhaalt zich niet, maar onderwijst en waarschuwt. In zijn boekje On tyranny trekt historicus Timothy Snyders twintig historische lessen uit de turbulente vorige eeuw. Dit korte artikel gaat over enkele van zijn lessen.

Het kleinood heeft sinds het verschijnen in 2017 niets aan belang en actualiteit ingeboet. Integendeel zelfs, getuige bijvoorbeeld het artikel van Michael Persson in De Volkskrant van 6 januari naar aanleiding van de geweigerde spotprent van Pullitzerprize-winnaar Ann Taelnas voor The Washington Post. Zij toonde vier knielende miljardairs plus Mickey Mouse voor een standbeeld van Donald Trump, sommigen met zakken geld. Een van hen is Amazon-baas Jeff Bezos, die een miljoen dollar beloofde voor het inauguratiefeestje van Trump. Bezos is toevallig ook baas van de Post. Greep hij in, of is het zelfcensuur? Wie zal het zeggen. ‘Bezos is niet de enige met zijn cadeautje van een miljoen aan Trumps inauguratiefonds’, schrijft Persson.

Les 1 Gehoorzaam niet bij voorbaat

Een groot deel van de macht van een autoritair bewind wordt uit vrije wil gegeven en vaak op voorhand. Dit noemt Snyder een tragedie. Hij vermeldt diverse voorbeelden. In 1938 zat Hitler stevig in het zadel en dreigde Oostenrijk in te lijven. De Oostenrijkse kanselier Kurt Schuschnigg trad af en Oostenrijkse nazi’s begonnen Joden op te pakken en te vernederen. Ze werden gedwongen symbolen van het onafhankelijke Oostenrijk van de straat weg te schrobben.

Tijdens de Duitse inval in de Sovjet-Unie in 1941 bedacht de SS uit eigen beweging methoden voor massamoord. ‘Ze voelden aan wat hun meerderen wilden en lieten zien wat mogelijk was. Veel meer dan Hitler dacht.’

Les 2 Verdedig een instituut

Instituties helpen de samenleving fatsoenlijk houden, maar kunnen zichzelf niet verdedigen. De auteur roept op u op om u sterk te maken voor het instituut dat u belangrijk vindt.

Instituties, bijvoorbeeld een rechtbank, een krant of een vakbond blijven niet uit zichzelf overeind bij directe aanvallen. Tegen het einde van 1933 was Duitsland een eenpartijstaat waar door de Gleichschaltung alle belangrijke instituties schimmen van zichzelf waren geworden.

Les 3 Verhinder de eenpartijstaat

‘De partijen die hele landen omvormden en concurrenten onderdrukten waren niet van meet af aan almachtig’, aldus de auteur. Ze grepen de historische kans om hun tegenstanders uit te schakelen.

Sommige Duitsers die in 1932 op de nazi’s stemden wisten toen niet dat dit voorlopig de laatste verkiezing was. Hetzelfde gold voor sommige Tsjechen en Slowaken die in 1946 op de communisten stemden. ‘Steun het meerpartijenstelsel de verdedig de regels van democratische verkiezingen’, is het motto van Timothy Snyder.

Les 4 Vergeet uw beroepsethiek niet

‘It is hard to subvert a rule-of-law state without lawyers, or to hold show trials without judges. Authoritarians need obedient servants, and concentration camp directors seek businessmen interested in cheap labor’, OT bladzijde 38.

Hans Frank was voor de Tweede Wereldoorlog de persoonlijke advocaat van Hitler. Hij werd de gouverneur-generaal van bezet Polen, zijn bijnaam was ‘de slachter van Polen’. In oktober 1946 werd hij ter dood veroordeeld vanwege oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid. De jurist beweerde dat de wet in dienst stond van het Arische ras. Hiermee dachten Duitse juristen zich vrij te kunnen pleiten in plaats van de veroverings- en vernietigingsprojecten van de nazi’s te verhinderen.

Arthur Seys-Inquart was ook jurist en leidde de annexatie van Oostenrijk. Hij werd hierna rijkscommissaris van ons land. Veel commandanten van de Einsatzgruppen, die massamoorden pleegden op Joden, Roma, de Poolse adel en communisten waren ook jurist.

Duitse en andere artsen voerden verschrikkelijke medische experimenten uit in de concentratiekampen. Zakenlui van bijvoorbeeld IG Farben maakten gebruik van de slavenarbeid van gevangenen in concentratiekampen, Joden in getto’s en krijgsgevangenen.

‘Als leden van een beroepsgroep hun specifieke ethiek verwarren met de emoties van het moment, dan kunnen ze dingen gaan doen en zeggen die ze eerder voor onmogelijk hadden gehouden’, concludeert de auteur.

Les 5 Ga op onderzoek uit

Snyder schrijft: ‘U bent een individu dankzij uw vermogen om feiten te onderscheiden, en we zijn een samenleving dankzij ons collectieve vertrouwen in algemene kennis. Het individu is ook de burger die bouwt aan zijn maatschappij. De leider die een broertje dood heeft aan de onderzoekers is een potentiële tiran.’

Toen Hannah Arendt in 1971 stilstond bij de leugens in de Verenigde Staten over de oorlog in Vietnam, troostte ze zich met de gedachte dat in een vrije samenleving onwaarheid het zou afleggen tegen de kracht van de feiten. Zelfs met behulp van de computer zou een leugenaar er volgens haar niet in slagen ‘de onmetelijkheid van feitelijkheden te bedekken.’ Dit klopt volgens de historicus niet langer. Op het internet zijn er groepen met uitgesproken ideeën over de wereld, die ‘niet vies zijn van manipulatie.’

Net als mensen met andere beroepen zijn journalisten niet perfect. Het werk van degenen die de journalistiek hooghouden is echter van een andere kwaliteit dan van degenen die dit niet doen. Onderzoek doen en schrijven kost veel tijd en geld. Daarom is het vreemd dat ons nieuws gratis moet zijn, maar een loodgieter of automonteur niet.

Timothy Snyder citeert vervolgens Václav Havel op bladzijde 77 van de Nederlandse vertaling van zijn boek: ‘Als de belangrijkste pijler van het systeem een leven in leugens is, dan is het niet verwonderlijk dat de grootste bedreiging ervan een leven in waarheid is.’ Als we op zoek zijn naar feiten, dan is internet een machtig instrument. Als we ernst maken met de zoektocht naar feiten, kunnen we zelfs een kleine revolutie ontketenen in de werkwijze van het internet.

Les 6 Geloof in de waarheid

‘Als er niets waar is, kan niemand kritiek op de macht uitoefenen omdat daarvoor geen basis is. Als er niets waar is, wordt alles spektakel. De grootste portemonnee betaalt voor het meeste licht.’

De Roemeense toneelschrijver Eugène Ionescu beschreef hoe hij meemaakte dat de ene na de andere vriend afgleed en fascist werd. Dit inspireerde hem tot het schrijven van zijn absurdistische toneelstuk Le Rhinocéros, waarin slachtoffers van propaganda veranderen in reusachtige neushoorns.

Ionescu schreef over zijn eigen ervaringen: ‘Professoren, studenten en intellectuelen werden nazi, werden IJzeren Gardisten, de een na de ander. In het begin waren ze beslist geen nazi’s. We kwamen met zo’n vijftien man bij elkaar om te praten en om argumenten tegen die van hen te bedenken. Dat was niet gemakkelijk… Zo nu en dan zei een van onze vrienden: ‘Ik ben het zeker niet met hen eens, maar ik moet toegeven dat ik toch op sommige punten, bijvoorbeeld de Joden…’ et cetera. En dat was een symptoom. Drie weken later was die jongen nazi geworden’, bladzijde 67.

Les 7 Blijf kalm als het ondenkbare gebeurt

‘Moderne tirannie is terreurmanagement. Als de terreuraanslag komt, bedenk dan dat autoritaire regimes zulke gebeurtenissen aangrijpen om hun macht te vergroten.’

De regering van Hitler was hoofdzakelijk langs democratische weg aan de macht gekomen. De Rijksdagbrand van 22 februari 1933 was echter het moment waarop de regering het gevaarlijke naziregime werd. Op 23 maart nam het nieuwe parlement een ‘machtigingswet’ aan, waardoor het zichzelf feitelijk ophief en tot aan het einde van de Tweede Wereldoorlog de noodtoestand heerste. Snyder schrijft: ‘Het is het archetype van terreurmanagement.’

De auteur noemt de hedendaagse autoritaire regimes ook terreurmanagers, die hoogstens iets creatiever zijn. Poetins machtsovername werd mogelijk door ‘het management van echt, nep- en dubieus terrorisme.’ Hij misbruikte de echte terroristische aanslag van 2002 op een theater in Moskou om de vrije televisie te knechten. De belegering door terroristen in 2004 van een school in Beslan leidde tot de afschaffing van gekozen districtsgouverneurs.

‘De les is dat onze natuurlijke angst en verdriet niet de weg mogen vrijmaken voor de vernietiging van onze instituties.’ Snyder vervolgt op bladzijde 107 van de vertaling dat ondanks de angst en het verdriet het belangrijk is dat ‘je terreurmanagement direct herkent en je ertegen verzet, vanaf het moment van de aanslag, juist wanneer dat het moeilijkst lijkt om te doen.’

Conclusie

On Tyranny is een handzaam en zeer leesbaar boekje waarvan de inhoud alleen maar urgenter is geworden. Zij die dachten dat het destijds ‘niet zo’n vaart zou lopen’, kwamen bedrogen uit. Het boekje van Snyder is ook een aanklacht tegen politiek cynisme, dat iets anders is dan kritisch zijn.

Bronnen
Snyder, T. On tyranny. Twenty lessons from the twentieth century. Crown, New York, 2017
De Nederlandse vertaling verscheen bij Ambo/Anthos Amsterdam.
Hoe 10 succesvolle Duitse bedrijven worstelen met hun naziverleden. Duitslandnieuws, juni 2014
Jacobson, A. Timothy Snyder’s ‘On Tyranny’ is a must read. A Good Read Review, oct. 2022
Persson, M. Gehoorzaam niet bij voorbaat, want dat is hoe autoritaire leiders de meeste macht verkrijgen. De Volkskrant, jan. 2025
Lecluyse, L. Dodelijke inschattingsfout met verdovend gas: 20 jaar geleden stierven meer dan 130 mensen bij gijzeling in Doebrovka-theater in Moskou. VRTNWS, okt. 2022
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/10/26/rusland-moskou-gijzeling-dubrovka-theater/
Timothy Snyder – A Guide to Maintaining Democracy in “On Tyranny” | The Daily Show
https://www.youtube.com/watch?v=xVK36F5OmjQ
Dit komt Saskia Belleman tegen tijdens haar werk als rechtbankverslaggever | Buitenhof
https://www.youtube.com/watch?v=yBxuDPBtTFY

 

Categorie: Achtergronden, Krijgsmacht, Mensenrechten, Pakhuis van Verlangen, Politiek Tags: Arthur Seys-Inquart, bouwen, burger, Donald Trump, eenpartijstaat, Einsatzgruppen, Eugène Ionescu, Europese geschiedenis van de 20ste eeuw, fascist, Hannah Arendt, Hans Frank, Hitler, IG Farben, Jeff Bezos, Joden, kalmte, Kurt Schuschnigg, Onderzoek, oorlog, SS, twintig historische lessen, Václav Havel, Vietnam

Lees ook:

  1. Hannah Arendt is overal
  2. Wouter – Het gevecht om twee staten – from the river to the sea
  3. Bouwers en slopers van Europa (deel 2)
  4. Tirannen haten feiten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Kees Moerbeek

Kees Moerbeek werkte aan De Lotusvijver en was eindredacteur/hoofdredacteur voor het Magazine VvB. Hij gelooft in de sociaal-maatschappelijke aspecten van het boeddhisme. Kortom: het Achtvoudige Pad. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.