• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Community Support: Resonantie en saamhorigheid

Community Support: Resonantie en saamhorigheid

16 december 2024 door Rob van Boven en Luuk Mur

In een wereld waarin individualisme en versnelling de boventoon voeren, raakt gemeenschapszin vaak op de achtergrond. Toch is sociale verbondenheid onmisbaar voor psychisch welzijn en zingeving. De methode Community Support, ontwikkeld door Marga de Groot en Luuk Mur, biedt een innovatieve aanpak voor herstel en welzijn door sociale netwerken en onderlinge steun te versterken. Deze methode sluit naadloos aan bij Hartmut Rosa’s concept van resonantie als tegenkracht tegen vervreemding.

Volgens Rosa wordt onze moderne samenleving gekenmerkt door een voortdurende versnelling van technologie, communicatie, consumptie en een steeds verder gaande schaalvergroting van instellingen. Dit leidt tot vervreemding van mensen van zichzelf, anderen en de natuur. Deze vervreemding manifesteert zich ook in de inrichting van zorg en hulpverlening. Veel systemen in de zorgsector zijn sterk gericht op protocollen en bureaucratie. Hierdoor worden cliënten en hun behoeften vaak ondergeschikt gemaakt aan gestandaardiseerde richtlijnen en procedures. Dit vergroot de afstand tussen hulpverleners en cliënten en versterkt gevoelens van isolatie en onbegrip.

Bovendien richt de hulpverlening zich vaak op wat de hulpverlener denkt dat nodig is, in plaats van wat cliënten zelf ervaren als belangrijk. Deze top-down aanpak sluit vaak onvoldoende aan bij de unieke situatie en sociale context van mensen, wat vervreemding in de hand werkt.

Daarnaast wordt de waarde van sociale steun uit iemands netwerk vaak onderschat of genegeerd. Terwijl bestaande relaties juist cruciaal kunnen zijn voor herstel, legt hulpverlening vaak de nadruk op individuele oplossingen binnen een formeel kader. Dit gebrek aan betrokkenheid van het sociale netwerk resulteert in een gemis aan resonantie, een fundamenteel element voor duurzaam herstel.

Resonantie ontstaat wanneer mensen een betekenisvolle, wederzijdse verbinding ervaren met zichzelf, anderen en hun omgeving. Het gaat verder dan oppervlakkige interactie; het omvat diepgaand contact waarin mensen zich gezien, gehoord en erkend voelen. Rosa stelt dat gemeenschappen kunnen fungeren als “resonantieruimtes” waar individuen opnieuw verbinding vinden met wat werkelijk waardevol is.

De methode Community Support biedt een concreet raamwerk om resonantie te bevorderen en vervreemding tegen te gaan. Het uitgangspunt is dat herstel en welzijn niet alleen afhankelijk zijn van individuele therapie, maar ook van de kracht van sociale netwerken. Door families, vrienden en buurten te mobiliseren ontstaat een klimaat van wederzijdse steun en empathie.

Veel psychische problemen ontstaan door eenzaamheid en een gebrek aan betekenisvolle relaties. Door het doorbreken van isolatie en het opbouwen van sterke sociale structuren bevordert Community Support niet alleen herstel, maar ook gevoelens van zingeving en verbondenheid. Cruciaal hierbij is dat formele hulpverlening deze sociale steun versterkt, in plaats van verdringt.

Community Support nodigt gemeenschappen uit om actief samen te werken aan herstel en welzijn, met de nadruk op het benutten van sociale netwerken. Voorbeelden van toepassingen zijn:

Gezamenlijke activiteiten: Initiatieven zoals buurttuinen, gemeenschappelijke maaltijden of sociale projecten creëren momenten van verbinding en resonantie.

Ondersteunende netwerken: Families en vrienden worden actief betrokken bij herstelprocessen, met hulpverleners in een faciliterende rol.

Rituelen en tradities: Het herwaarderen van gezamenlijke rituelen en tradities biedt een basis voor saamhorigheid.

Lokale initiatieven: Projecten zoals energiecoöperaties en buurtmarkten versterken de gemeenschap en bevorderen een duurzame relatie met de natuur.

Community Support richt zich niet alleen op herstel, maar ook op preventie. Sterke sociale samenhang helpt problemen vroegtijdig te signaleren en aan te pakken. Tegelijkertijd wordt eigen regie gestimuleerd; mensen worden aangemoedigd actief deel te nemen aan hun herstelproces, gesteund door hun sociale netwerk.

Empowerment speelt hierbij een sleutelrol. Door eigenwaarde en vertrouwen in persoonlijke capaciteiten te versterken, worden mensen niet alleen in staat gesteld zichzelf te ondersteunen, maar ook anderen. Dit draagt bij aan psychisch welzijn, veerkracht en sociale cohesie.

De methode Community Support en Rosa’s ideeën over resonantie bieden een hoopvol perspectief: een samenleving waarin verbinding en solidariteit centraal staan. Het creëren van resonantieruimtes binnen gemeenschappen vormt een tegenwicht tegen de versnelling en vervreemding van de moderne wereld. Dit vraagt om een cultuurverandering waarin samenwerking, empathie en saamhorigheid de norm worden.

Het is tijd om de focus te verschuiven van protocollen en versnelling naar verbinding en resonantie. Door mensen en hun sociale netwerken centraal te stellen, kunnen we bouwen aan een wereld waarin welzijn, solidariteit en zingeving weer de basis vormen. Community Support biedt hiervoor de tools; de verandering begint bij onszelf.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.

Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

Categorie: Achtergronden, Maatschappij, Zorg Tags: Community Support, Empowerment, Hartmut Rosa, hulpverlening, isolatie en onbegrip, Luuk Mur, Marga de Groot, netwerk, solidariteit en zingeving, welzijn

Lees ook:

  1. Opvoeden: gewoon doen
  2. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…afgenomen weerbaarheid
  3. Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (3)
  4. Maakbaarheid en boeddhisme in Singapore

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.