• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Van ‘profaan’ bewustzijn terug naar ‘open’ bewustzijn

Van ‘profaan’ bewustzijn terug naar ‘open’ bewustzijn

13 september 2023 door gastauteur

I –  DE RELATIEVE WERKELIJKHEID VAN ”’EGO ”, CONCEPTEN EN OBJECTEN.

In dit artikel wordt op een beknopte wijze de dualistische beleving beschreven van wat men de objectieve werkelijkheid, noemt, die van objecten en concepten. Vervolgens kan het imaginaire karakter van die werkelijkheid door een toenemend bewustzijn en inzicht meer en meer aangetoond worden.  Tenslotte volgt een, voorzichtige poging de bijzondere, non-dualistische ervaring, het  gewaarzijn weer te geven.

Tekst Ad Westerterp

In het dagelijks leven, nemen mensen, op een dualistische wijze, subjecten en objecten waar, denken in voorstellingen en begrippen, hebben positieve en negatieve gevoelens, emoties, die ze benoemen met binaire begrippen en die ervaren als de bestaande werkelijkheid.

De objectieve wijze van ervaren ontstaat vanuit het idee van een autonoom ”ego” of het ” profane” bewustzijn, dat uit het ”open” bewustzijn is voortgekomen.  Bewustzijn is een kennend, dynamisch proces van gewaarwording van waarnemingen, lichamelijke gevoelens, gedachten en emoties. Het wezenlijke verschil tussen beide vormen van bewustzijn is,” HOE ”de werkelijkheid wordt ervaren. Concreet gezegd, gebeurt dit op een dualistische of non-dualistische wijze?

Het ”open ”bewustzijn”, dat, aan het begin van het leven, spontaan, onbegrensd en zuiver ontvankelijk reageert op lichamelijke behoeften en gevoelens, ervaart de fenomenen direct en non-conceptueel in hun ”zo zijn ”.

Het ”profane ” bewustzijn ontstaat geleidelijk uit de ervaring van een ”ik”, als subject tegenover de omgeving. De dualistische breuk, zoals Han de Wit die omschrijft.

Tijdens het socialiseringsproces en deelname aan het sociale leven, wordt het ”ego” of het ”profane ”bewustzijn met een zelfbeeld of identiteit mede door het begripsmatig denken geconstrueerd. Dit bewustzijn projecteert gedachten, voorstellingen en emoties op de wereld van fenomenen. Om orde te scheppen brengt de taal een samenhang in de wereld van fenomenen tot stand, door die te benoemen als werkelijk en bestaand.  Deze werkelijkheid wordt niet waargenomen maar door begripsmatig denken geconstrueerd, benoemd en door emoties gekleurd. Een dubbele dualiteit is ontstaan, subject-object en concept-object. ( 6 )

De taal als lens, speelt door het benoemen en herkennen van objecten een beslissende rol in de subject-object ervaring van de werkelijkheid.

Externe fenomenen worden als objecten waargenomen en interne verschijnselen, als concrete gedachten en emoties ervaren. Zo zie ”ik ” objecten, hoor ”ik” bepaalde geluiden, ervaar ”ik” bepaalde gevoelens en heb ”ik” concrete gedachten.

Door kennis, inzicht en meditatie, kan de ware, lege aard van ”ego” worden doorzien, het imaginaire karakter van objecten en concepten worden aangetoond om geleidelijk en spontaan het non-conceptuele, ego-loze ”open” bewustzijn te ervaren.

In de visie van het boeddhisme  ervaart de mens, al of niet bewust, voortdurend een onophoudelijke stroom van zintuiglijke, lichamelijke en mentale verschijnselen, ”dharma’s ‘genaamd. Op een bewuste wijze kunnen vormen worden waargenomen, geluiden gehoord, lichamelijke en mentale processen, worden ervaren. Op deze stroom van zintuiglijke en lichamelijke  ervaringen voert de geest met haar mentale ”dharma’s ”, gedachten zoals herinneringen, voorstellingen en emoties een pijlsnelle, onopgemerkte bewerking uit. Meest bepalend is de inwerking van cognities en emoties op de waarneming en de ervaring.

Bij voorbeeld, bij de  zintuiglijke waarneming wordt een fenomeen, een vorm of levend wezen, door het begripsmatig geheugen herkend als huis of mens. Het object of subject kan dan benoemd worden met behulp van de taal en door gevoelens, positief of negatief worden gewaardeerd. Deze zeer snel optredende vermenging van de drie genoemde ‘dharma’s’ wordt in het dagelijks leven niet onderkend, maar kan in een vergevorderd stadium van meditatie wel worden doorzien.

Hoe de ” dharma’s ” elkaar beïnvloeden, wordt uitgebreid en duidelijk beschreven in hfst. 3 van de   ”Lotus en de   Roos ” van Han de Wit ( 1 ).

In het volgende citaat uit de  ” Vlucht van de Garoeda ”wordt mooi geïllustreerd hoe deze voor   ons zichtbare en herkenbare wereld ontstaat (2).

Toen Devaputra aan de Boeddha vroeg   ”Wie schiep de berg  Meru , de zon en de maan?’ antwoordde de Boeddha , ”Zij hebben geen andere schepper dan de  karmische krachten, de gewoontepatronen en de conditionering van onze gedachtenprocessen.  Deze bepalen en benoemen de verschijnselen, maken ze tot materiele objecten en zo krijgen ze dienovereenkomstig vorm.  Alle dingen worden geschapen door onze eigen geest .”

Het proces van objectivering vindt niet alleen plaats in de waarneming van externe fenomenen, maar ziet men ook in cognitieve processen, zoals het denken in binaire begrippen.

Een veel voorkomende wijze van denken is het toekennen van een concreet bestaan aan nominale begrippen. Deze begrippen zijn een samenvatting van een aantal externe verschijnselen, die een objectief of beter gezegd een ” ding-achtig ”karakter krijgen.  Zo maken wij een voorstelling van een aantal bomen als een” bos”, dat bestaat met bepaalde kenmerken, zoals groot of klein. Een ander voorbeeld is het begrip ”massa” dat gebruikt wordt om een groot aantal mensen aan te geven.

Ook op metafysisch gebied ziet men deze denkwijze. B.v. als men spreekt over de vele negatieve gebeurtenissen die plaatsvinden, als het ”kwaad” dat in de wereld bestaat. Of als men bepaalde kenmerken of waarden toekent aan het ”’leven”.

Het cognitieve proces van ” reificatie ”, het toekennen van een concreet karakter aan gebeurtenissen, ideeën of hypothetische constructies, komt zowel in het wetenschappelijk als in het dagelijks denken voor.  Abstracte ideeën, zoals het” bewustzijn”, de ”staat”, ” de natuur” worden behandeld alsof ze als fysische entiteiten bestaan met bepaalde kenmerken waarover veel kan worden getheoretiseerd.

In het denken krijgt het begrip ”’verleden ” ook een concreet karakter.  Vanuit de absolute, non-conceptuele werkelijkheid, vindt, wat het ervaren van het ” verleden ”genoemd wordt, in het heden plaats. Deze momenteel plaatsvindende gedachten en beelden krijgen dan het etiket, ”herinnering”.

II  – DE WARE ” LEGE ” AARD VAN ” EGO ”, CONCEPTEN EN OBJECTEN.

Door het denken wordt, volgens het boeddhisme het idee van een afzonderlijk en permanent ”ego ”, gecreëerd met het zelfbeeld dat zich ontwikkelt in relatie met andere ”zelven ”Met het   zelfbeeld identificeert men zich op vaak op emotionele wijze. De vele indrukken die men gewaarwordt, worden op egocentrische wijze ervaren. Bij lichamelijke gewaarwordingen, zegt men ” Ik ben ziek ”, alsof ”ego ” die innerlijke verschijnselen ”Is”. Als men beweert ” Ik heb hoofdpijn ”, dan HEEFT ” ego ”die gevoelens en in de uitdrukking ”Ik was mijzelf niet”, ontstaat het beeld alsof er twee ”Ikken ” zijn.

Het idee van ”ego ”als vaste en permanente entiteit dat die gewaarwordingen op dualistische wijze ervaart, wordt weerlegd door de ” Vaibhashikas ”school binnen het ”Hinayanana” boeddhisme. In hun visie kunnen alle vluchtige ervaringsmomenten ondergebracht worden in vijf ”skandha’s” of categorieën, zoals vorm of lichaam, gevoelens, percepties, mentale constructies en vormen van bewustzijn. Deze ””aggregaten ”, die alle vluchtige, zintuiglijke, lichamelijke en mentale verschijnselen bevatten, hebben geen vast en permanent karakter en kunnen derhalve geen entiteit zijn.

De realiteit van ”ego” als entiteit wordt in deze visie dus ontkend. De wereld om ons heen, echter, de relatieve werkelijkheid wordt als bestaand en objectief beschouwd en ervaren.

Door de ”Madhyamaka ”-school wordt door logische analyse de illusoire aard van objecten en de grenzen van de redenerende geest aangetoond. In de absolute, non-conceptuele werkelijkheid kunnen concreet waargenomen objecten als zodanig niet bestaan en ook niet ontstaan. Op de waargenomen verschijnselen wordt door het denken, a.h.w. een begripsmatige deken gelegd, soms met causale verbanden. Volgens het boeddhisme is er tussen fenomenen alleen sprake van wederzijdse afhankelijkheid of interdependentie.

De bovenstaande weergave en analyse wordt door het denken gedaan op een dualistische en conceptuele wijze.

Deze beschrijvende en analytische benadering van de aard van de werkelijkheid is mogelijk na studie en contemplatie in een geest die door beoefening van ”shamatha ‘-‘ meditatie tot een   zekere rust is gekomen. Door te leren systematisch, de aandacht te richten op b.v.de ademhaling, kan men de invloed van gedachten geleidelijk terugbrengen. Door regelmatige beoefening treedt een emotionele stabiliteit op.

Een meer verfijnde vorm van meditatie is de ”vorm- of objectloze shamatha ” meditatie, waarin, met de ogen geopend, de aandacht op de geest wordt gericht.

In de toegenomen gemoedsrust en door contemplatie wordt een diepgaander onderzoek naar de aard van de gedachten en emoties meer en meer mogelijk en wel door beoefening, onder begeleiding, van ”Vipashyana of Inzicht-”meditatie. In deze bijzondere vorm van introspectie kunnen gedachten en emoties in de geest worden waargenomen, maar kan ook worden gedacht over deze wijze van waarneming.  Zonder te oordelen, kijkt men naar gedachten, niet naar de inhoud, of naar theoretische verklaringen, nee, door de gedachten in de ruimte te laten zijn, manifesteert zich de ware transparante, niet-substantiële aard van de gedachten. Het inzicht in de ”lege” aard van gedachten is een bijzondere ervaring.

Door beoefening van de genoemde meditatietechnieken, wordt geleidelijk de aard en de rol van gedachten en emoties, meer en meer transparant.

Behalve studie, logische analyse en meditatie, is contemplatie essentieel om inzicht te krijgen in de ware, ”lege” aard van ”ego”, objecten en concepten.

Het helder geschreven boek ”Contemplating  Reality” van Andy Karr, is met de vele contemplatieoefeningen een uitstekende gids (3)

Met behulp van dit boek gaat men geleidelijk, de benoemende wijze van waarneming zien en de grote rol die nominale begrippen spelen in het objectiverend denken.

Zo kunnen vanuit de absolute werkelijkheid gezien, geen bladeren van bomen vallen, zonder de aanwezigheid van een waarnemer, omdat bladeren en bomen als zodanig niet bestaan maar concepten zijn. Alleen vanuit het denken, kunnen wij dit idee hebben. Aangepast citaat uit (3).

Het doorzien van de niet-substantiële aard van objecten en concepten wordt nog steeds op een transparante en dualistische wijze ervaren.

‘DE NATUURLIJKE STAAT’ ‘HET GEWAAR ZIJN’

Na vele jaren van spirituele beoefening, manifesteerde zich, spontaan en steeds langduriger, een natuurlijke staat van bewustzijn. Het ervaren in een gelijkmoedige, open geestestoestand van een heldere ruimtelijkheid.  Een bijzondere en transcendentale ervaring.  Door gewoon te gaan zitten, openbaart zich, zonder toepassing van een techniek, stil en ongemerkt, een totale ruimtelijk ervaren geestelijke ontspanning en een afnemend lichaamsbesef.  De dualiteit: subject -object in de beleving is opgeheven. Dit is een bevrijdende ervaring uit een egocentrisch omhulsel.

Zolang er ”geest ”is, zullen er gedachten en emoties zijn. Ze komen nog wel, mogen er ook zijn, ze verdwijnen, zonder een spoor achter te laten. Maar In de ontstane ruimte neemt de invloed van gedachten en gevoelens steeds meer af en verdwijnt vrijwel.

”Gewaarzijn’ is een ononderbroken, levende en pure ervaring van het ”hier en nu ”.

‘Like the center of a cloudless sky
This self-luminous mind is impossible to express
It is wisdom of non-thought beyond analogy
Naked ordinairy mind’ (4)

Tijdens de jarenlange spirituele, deels introspectieve reis, kwam ik veel ervaringen tegen:

  1. Intensieve, positieve maar ook negatieve, confronterende emoties en vele niet altijd fraaie gedachten komen voorbij. De bewustwording kan pijnlijk zijn maar geleidelijk kunnen deze ervaringen, mede door de aard ervan te doorzien, aanvaard worden en een plaats krijgen.

2    De toenemende bewustwording en het doorzien van de overweldigende rol van het denken in begrippen en voorstellingen en de invloed van emoties op de beleving en gedrag in de relatieve werkelijkheid o.a. door mythen, religies en ideologieën.

3   De blijvende, grote rol die reflexen, egocentrische gedachten, gevoelens en emoties blijven spelen in het dagelijks leven.

  1. In de loop van de tijd is er een toenemende empathie en compassie ontstaan voor het alomtegenwoordig, onnodige en zinloze lijden van levende wezens.
  2. Door de afgenomen invloed van gedachten en emoties worden zintuiglijke en lichamelijke gewaarwordingen veel directer en intensiever op ervaren. De buitenwereld wordt op een panoramische wijze ervaren.
  3. Een groeiend besef en gevoel van vergankelijkheid. Vooral de beleving van het unieke bestaan op dit moment, zo mooi weergegeven in de uitspraak ”Every existence is a flashing into a vast” fenomenal world ” van Dogen Zen.

Door de vaak, spontaan, ontstane, totale rust en ontspanning, wordt ook op vergevorderde leeftijd, een grote mate van lichamelijke en mentale licht- en soepelheid ervaren, alsof er een verjonging heeft plaatsgevonden.

In het contact met mensen is er vaak sprake van een, van rolgedrag bevrijd, inlevend en belangstellend ervaren van de totale situatie, met ruimte voor spontaan gedrag, vaak met humor.

Graag wil ik nog vermelden, dat ik op mijn spirituele reis veel te danken heb gehad aan de begeleiding van ” acharya ”, Han de Wit, zijn boeken, begrippen en aan door hem aanbevolen literatuur. Door zijn inzicht kwam ik, op het, voor mij geschikte pad van het ”Mahamoedra ”-boeddhisme.

De begrippen ”open -en profaan ” bewustzijn worden door Han de Wit uitgebreid beschreven en uitgelegd in ”Contemplatieve Psychologie.  In het boek ” Filosofie met de vlinderslag ” van Woei-Lien-Chong ,worden deze begrippen op een fraaie wijze verbonden met de filosofie van het ”daoisme’. Deze benadering laat duidelijk de alles overheersende rol zien, die de taal speelt in de beleving van de werkelijkheid.

1- H.F. de Wit ‘De lotus en de roos ”
2- Shakbar Lama ”De vlucht van de Garoeda ”
3 – Andy Karr ”Contemplating Reality ”
4- Traleg Kyabgon’ ” Mind at ease ”
5- Khempo Toultrin Gyamtso, ” Progressive stages of meditation on emptiness ”
6- Woei-Lien-Chong ” Filosofie met de vlinderslag ”

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Mahayana, Theravada Tags: Ad Westerterp, bewustzijn, gewaarwording, Han de Wit, ik, leegte, open, profaan, waarnemingen

Lees ook:

  1. De reis terug naar de open ruimte van de geest (2), met als gids Acharya Han de Wit.
  2. Het pad van de bevrijding van alle levende wezens
  3. Guy – Het ‘ik’
  4. ‘A Sitting down to Empty out’.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De beenderen van de Boeddha
    • ‘Ik had daar kunnen staan’.
    • Amsterdam herdenkt de Nakba – ‘77 jaar ontheemding, verzet en solidariteit’
    • We blijven mensen – samen, tot het einde
    • Goff – fabels voor fabeldieren (2) – kip

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.