• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Kan je jezelf dom leren?

Kan je jezelf dom leren?

5 januari 2023 door Rob van Boven en Luuk Mur

We hebben twee hersenhelften en deze hebben ieder een eigen manier om de wereld te begrijpen. De rechterhersenhelft (R.H.) beleeft de werkelijkheid rechtstreeks en de linkerhersenhelft (L.H.) maakt zich een voorstelling van de wereld en probeert vanuit die voorstelling de wereld te begrijpen. De wereldbekende psychiater en filosoof Iain McGilchrist* heeft er zijn levenswerk van gemaakt om de (samen)werking van deze twee asymmetrische hersenhemisferen te onderzoeken.

Enkele van zijn conclusies:

De R.H. ziet het geheel, de samenhang en de relaties die er in de waargenomen context zijn. De R.H. kan bijvoorbeeld gezichtsuitdrukkingen lezen, kent empathie en heeft oog voor het betrekkingsniveau. We hebben de R.H. nodig om emotioneel bewust te zijn en te snappen wat er in de wereld gebeurt op systemisch niveau. We hebben het ook nodig om iets vanuit verschillende contexten te kunnen bekijken, waardoor ook onze visie kan veranderen. Het helpt ons om vragen beantwoord te krijgen in onoverzichtelijke situaties over wat iets betekent en hoe we kunnen handelen. Het geeft ons een besef van verbondenheid en stuurt aan op ontmoeten.

De L.H. gaat niet uit van directe ervaringen. Hiervoor in de plaats maakt het een abstracte voorstelling of model van de wereld om van daaruit met de wereld om te gaan. Links heeft daardoor moeite emoties te begrijpen. De L.H.  gaat uit van een model en daardoor is het op ieder gebied minder betrouwbaar dan de rechterhemisfeer (R.H.).

De L.H. is instrumenteel ingesteld en houdt zich meer bezig met de inhoud en met de vraag hoe iets te “pakken” is, te beïnvloeden of te manipuleren. Tevens is het meer ingesteld op sociale rivaliteit en gelijk denken te hebben. Het houdt zich bezig met wat expliciet en bekend is en haakt af bij onbekende informatie. Eenmaal ingenomen conclusies kunnen moeilijk losgelaten worden. Het maakt geen verschil tussen de bedachte en feitelijke wereld. Hierdoor heeft het weinig zicht op eigen falen, omdat het makkelijk in eigen gelijk blijft geloven.

Wat buiten het model of de theorie valt, wordt niet gezien en ook niet geaccepteerd. Andere meningen worden niet op prijs gesteld, tegenstellingen moeten weggewerkt worden, het is of dit of dat. Het geleerde wereldbeeld moet verdedigd worden.

In de ideale wereld zou de R.H., het geheel overziende dominant dienen te zijn, en de L.H. dienstbaar voor het uitwerken van deelaspecten.

Een uitgebreid voorbeeld: ouders kloppen aan bij de hulpverlening, omdat hun 14-jarige dochter onhandelbaar dreigt te worden. Ze gaat volgens de aangeslagen en in paniek zijnde ouders met verkeerde jongeren om en gebruikt drugs. Als oplossing wordt door de hulpverleners gekozen voor een plaatsing in de gesloten jeugdhulp. Voor het zover is bemoeien vele hulpverleners zich ermee, schrijven rapporten en overtuigen de Kinderrechter ervan dat gesloten opvang de beste oplossing is. Het verloop van de zogenaamde jeugdzorg-plus behandeling is echter desastreus. Na de zoveelste suïcidepoging trekt de behandelende kinderarts van het ziekenhuis, waar ze na weer een suïcidepoging naar toe gebracht is, hard aan de alarmbel. Als het zo doorgaat dan kan dit meisje overlijden, is zijn conclusie.

Deze situatie staat bekend als “het papieren meisje” (zie internet), omdat hulpverleners de situatie beoordelen op basis van dossiergegevens en theoretische kennis, meestal zonder de cliënt zelf te spreken. Dit zien we als een vorm van hulpverlening van linkerhersenhelft-denkers. Alle protocollen, procedures en regeltjes worden goed gevolgd, maar de patiënt was bijna overleden. Alleen door het gezag van de kinderarts en de kinderrechter, professionals die buiten het hulpverleningssysteem stonden, is erger voorkomen.

In de Jeugdwet is vastgelegd dat ouders en kinderen recht hebben op het opstellen van een familiegroepsplan. Helaas weten weinig mensen dit. Met het opstellen van een familiegroepsplan krijgen gezinnen, families en hun netwerk de mogelijkheid zelf de regie te voeren over de hulp die nodig is. Bij het opstellen en uitvoeren van een dergelijk plan wordt het opvoedingsprobleem niet uit de context gehaald, maar wordt gepoogd om het in en met het bestaande netwerk te begrijpen en op te lossen. Bij het opstellen van een dergelijk plan wordt gebruik gemaakt van beide hersenhelften. Er wordt uitgegaan van de bestaande verbondenheid en geprobeerd wordt de opvoedingsproblemen te begrijpen in de context van waar deze zich voordoen (rechterhersenhelft is actief). Doelen worden opgesteld, eventueel diagnostiek gedaan, werkwijzen uitgeprobeerd, voortgang geëvalueerd (linkerhersenhelft is actief). De juiste balans tussen beide hersenhelften zorgt voor de beste resultaten, waarbij de rechterhersenhelft er is voor het begrijpen van de context.

Het familiegroepsplan wordt helaas weinig gebruikt. Waarschijnlijk speelt daarbij een belangrijke rol dat professionele hulpverleners van mening zijn dat zij het beter weten dan mensen uit het sociale netwerk, omdat ze een opleiding gevolgd hebben. Dat is een veel voorkomende arrogantie die in de westerse samenleving op allerlei terreinen voorkomt. Er is dan sprake van een dominante gedachtegang afkomstig uit een theoretisch model en afwijkende meningen worden niet getolereerd. Een situatie wordt los van de context beoordeeld en los van relevantie relaties bestudeerd.

We hebben de indruk dat de westerse samenleving de L.H. dominant is geworden en steeds dominanter wordt, terwijl juist een goede balans noodzakelijk is. Een juist evenwicht, waarbij de R.H. de meester is, voor het overzicht zorgt, rechtstreekse ervaringen heeft, intellect inzet voor algemeen belang en empathisch is, waardoor er een veel grotere betrouwbaarheid is dan bij de in modellendenkende L.H. die vooral deelaspecten ziet.

In de moderne samenleving wordt te veel waarde gehecht aan modellen en theorieën, waarbij andersdenkenden niet welkom zijn. Iedere vorm van ambiguïteit wordt als vervelend beschouwd, zelfs de dialoog is onwenselijk. Vaak maken deze mensen de indruk zich dom geleerd te hebben. Ze zijn los geraakt met hun ideeën van de realiteit en onwetend geworden van de werkelijkheid. Met hun intellect zijn ze dom bezig.

Ons kabinet is in haar functioneren ook een sprekend voorbeeld van L.H.-dominantie. Een hoop politiek gestoei over modellen en vervolgens onvermoeibaar doorgaan op een ingeslagen weg, hoeveel deskundige praktijkmensen ook beargumenteren dat het kabinet zich op de verkeerde weg bevindt. De door de bewindslieden als waar gehanteerde modellen staan los van en wijken ook vaak sterk af van de werkelijkheid.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.
Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.
  • (Lain McGilchrist – The matter with things, 2021).

Categorie: Achtergronden, Columns, Geluk, Gezondheid, Luuk Mur, Pakhuis van Verlangen, Politiek, Rechtspraak, Rob van Boven, Zorg Tags: papieren meisje

Lees ook:

  1. Een schokkende ‘behandeling’ in de gesloten Jeugdzorg
  2. Tien jaar Boeddhistisch Dagblad
  3. Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)
  4. De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. robq zegt

    6 januari 2023 om 12:33

    Proficiat heren. Zelden las mijn bodymind het zo duidelijk en bondig. Het zou niet slecht zijn dat heel wat mensen dit eens geregeld zouden herlezen zodat het echt doordringt.

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.