• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Birma – Nieuwe banden smeden

Birma – Nieuwe banden smeden

1 december 2022 door de redactie

Het volgende verhaal is mogelijk gemaakt door het team achter Breaking Brainwashed, een organisatie die soldaten in het Birmese leger helpt als ze niet meer mee willen doen aan de wandaden van het leger en uit het leger willen stappen.

Door Htet Myat

Ik wil jullie een verhaal vertellen dat zich afspeelde in de frontlinies van Karen tijdens mijn tijd daar.

Ik was een nieuwe persoonlijke assistent van de commandant van twee colonnes op de Thit Tapin Kone basis toen er een ernstig voedseltekort was. Er was geen plaats voor ons om voorraden te kopen, zelfs geen dorp. We moesten wachten tot een kleine kalebas groter werd voordat we hem konden eten.

De rijst- en kikkererwtenvoorraad die we hadden was zo aangevreten dat er nog maar de helft van over was nadat we het wasten. Het eten ervan was helemaal niet voedzaam! We verhongerden, simpel gezegd. Na de inspectie kregen we ’s morgens taken voor de basisverdediging voor te bereiden. Dan trok ik mijn sportbroek aan, droeg een mand en pakte mijn mes om voedsel te zoeken. Ik sneed bamboescheuten en plukte paddenstoelen, noten en viooltjes. Ik nam alles mee wat we konden eten. Ik moest zelf genoeg verzamelen voor de hele basis. Omdat er veel mijnen waren in Karen State, was dat heel gevaarlijk. Mijn ondergeschikten hebben gezinnen. Ze hebben mensen die willen dat ze veilig terugkomen. “Bogyi, breng je ondergeschikten alsjeblieft veilig thuis,” zeiden hun vrouwen zo vaak tegen me, en ik waardeerde hun woorden. Dus ik wilde niet dat ze gewond raakten. Ik had zelf mijn ouders toen al verloren, en had geen vrouw. Dus ik had niemand die om mijn dood zou rouwen. Ik besloot om alleen mijn leven te riskeren om ons eten te bezorgen, want onze hogere officieren leverden niets.

Ik was een weemoedige kerel. Op een dag liet ik een brief vallen op de route die ook de EAO (ethnic armed organisation) gebruikte. Ik wilde dat ze contact met me opnamen. Radiofrequenties en codes stonden in de brief. Ze namen contact met me op. We werden hechte vrienden en communiceerden via de radio. Ze waren vriendelijk. Ze speelden zelfs liedjes op de radio!

Ik zei op een dag dat ik ze wilde ontmoeten. Ze stemden gewillig toe. Ik had alleen deze slechte rijst en wormstekige kikkererwten voorraad. Ze gaven me betere kwaliteit bergrijst, varkensvlees, betelnoot, sigaretten enz. We waren als broers.

Vrienden zijn met hen komt ook mijn volk ten goede. Als ik voorraden nodig had, bestelde ik bij mijn nieuwe vrienden in plaats van bij mijn achterban. Bestellen bij het leger kostte meer, duurde langer en we kregen minder. Aan de andere kant kreeg ik mijn spullen niet alleen sneller van mijn nieuwe etnische vrienden, ze gaven me zelfs extra! En ik gaf ze wat ik had elke keer als ik ze tegenkwam. Uiteindelijk zeiden ze tegen me: “Broeder, je kunt stoppen met ons je voorraden te geven. We hebben genoeg. Neem de onze maar aan.” Zo gul was het.

Nadat we bevriend waren geraakt, verwijderden ze hun mijnen op onze normale route. Het was nu veel veiliger voor mijn soldaten. ‘s-Nachts zeiden ze: “Laat je alarmbel niet rinkelen. Het is lawaaierig. We zullen het je vertellen als we het bevel krijgen je aan te vallen.”

En ze hielden woord en namen contact met me op als ze hun orders kregen. “Broeder, we zullen links schieten. Jij schiet rechts,” zeiden ze. En na het gevecht rapporteerden ze aan hun senioren dat ze ons hadden aangevallen en geen slachtoffers hadden. Ik deed hetzelfde, “Ze kwamen en vielen ons aan, maar we hadden geen slachtoffers.” We konden ons werk laten zien! Hoe handig is dat?

Hun overtuiging was om hun mensen te beschermen en de mijne was om mijn ondergeschikten te beschermen en veilig terug te brengen naar hun families. Dus moest ik alles wat in mijn macht lag gebruiken om dat te doen.

We koesteren geen wrok tegen elkaar. Waarom vijanden zijn als we vrienden kunnen zijn?

Het punt is, dat de vaardigheden van een leider zijn volgelingen op vele manieren beïnvloeden. Bevelhebbers ter plaatse moeten beslissen. De levens van zijn mensen en hun families liggen in zijn hand. Niet alleen voor hen, maar ze moeten ook beslissen voor hun ondergeschikten. Het is tijd om te doen wat juist is.

En tot slot verwelkomen we van harte de ware soldaten die zich achter het volk en de waarheid scharen.

Bron Breaking Brainwashed.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid, Krijgsmacht, Mensenrechten Tags: Birma, oorlog, verbroedering

Lees ook:

  1. Liefdevolle vriendelijkheid – een metta gebed
  2. Boeddhistisch Birma – Verwoestingen in Sagaing: een boeddhistische non spreekt
  3. Einde van de voedselactie in Bagan, Myanmar (Birma)
  4. Dalai Lama – Hoop op een dialoog om de vrede in Oekraïne te herstellen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Joseph Roth messcherpe kroniekschrijver van de chaos
    • Guy – dhammazaadjes – Leegte (P. anatta)
    • Renske haiku – waakhond
    • Ardan – meevechten
    • Als God alomvattend is, omvat Hij ook het kwaad

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.