• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Boeddha in de bajes – In vrijheid

Boeddha in de bajes – In vrijheid

14 juli 2022 door gastauteur

Thomas is ruim een half jaar vrij uit de gevangenis. Het gaat niet goed met hem. Hij zwerft rond, slaapt op campings, is al zijn spullen kwijt, is in elkaar geslagen. Niemand wil hem helpen vanwege zijn gedrag in het verleden.

Thomas kan niet wennen aan de maatschappij met al zijn regeltjes. Familie en vrienden laten hem in de steek. Het is moeilijk met hem te praten, tot hem door te dringen. In het begin was zijn hoofd helder, nu niet meer. Helaas is hij in zijn oude gewoonte teruggevallen en is weer gaan drinken.

Hij weet niet of hij beroofd is dan wel dat hij vergeten is waar hij zijn spullen heeft achtergelaten. Wanneer ik hem spreek is het af en toe moeilijk om hem te verstaan. Dat komt volgens Thomas omdat we afgeluisterd worden. Zijn wantrouwen jegens de maatschappij is groot.

Niemand wil hem helpen: geen uitkering, geen woning, geen Leger des Heils, geen opvang, geen ggz, geen huisarts, geen gemeente die zijn zorgplicht waarmaakt. Soms heb ik de neiging het ook op te geven en soms heb ik de neiging in de auto te stappen en naar hem toe te gaan en te zorgen dat alles wat hij zelf niet kan regelen geregeld wordt. Iedereen raadt me het laatste af omdat hij ‘toch niet te helpen is’ …

Hoe is het mogelijk in dit rijke land waar alles geregeld is, dat er iemand op zo’n manier moet leven. Nu is het zomer en is het te doen in zijn tent op de zevende camping, straks met de kouder wordende nachten gaat dat niet. Wordt hij dan ergens doodgevroren gevonden?

In wat voor maatschappij leven we? Een maatschappij waar de meest kwetsbaren onder ons worden uitgekotst of opgesloten. (uit onderzoek is gebleken dat 80 – 90% van de gedetineerde populatie ooit een psychiatrische diagnose had).

Thomas weet dat hij  – wil hij in deze maatschappij mee kunnen draaien – zijn gedrag aan zal moeten passen. Dat gaat hij niet doen. Hij is een vrije vogel, een kunstenaar, een musicus, een beeldhouwer. Hij leeft grotendeels in de tijd toen hij sterk was en de wereld aan kon, dacht aan te kunnen. Nu is het een zieke man van 64 die het niet meer weet.

Het zit er dik in dat hij over niet te lange tijd weer in de gevangenis terecht komt, de derde keer achter elkaar met een paar maanden vrijheid ertussen. Wanneer de overtredingen die hij waarschijnlijk gaat plegen niet te ernstig zijn, wordt het weer een ISD maatregel en wordt hij in een Inrichting voor Stelselmatige Daders (gevangenis) geplaatst.

Thomas is een draaideurcrimineel (wie heeft het woord ooit bedacht?), een onverbeterlijke, veelpleger van misdrijven op wie het strafrechtsysteem (m.n. de afschrikkende werking ervan) geen effect heeft. Deze mensen hebben vaak een LVB (licht verstandelijke beperking en horen echt niet thuis in de gevangenis.

Wie ben ik, wat doe ik?

Courageous Abundance of the Heart

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid, Jan Veenendaal, Mensenrechten, Rechtspraak, Voedsel Tags: draaideurcrimineel, gebrek aan, gedrag, gevangenis, hulp, vrijheid

Lees ook:

  1. Misha in Oekraïne (3) – Zhuravka de bodhisattva
  2. ‘China versterkt politieke greep op boeddhisme in Tibet’
  3. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …levenslang
  4. Bespioneren van Falun Gong – de man die twee beoefenaars verkocht voor $300

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Tantra Hardrock zegt

    14 juli 2022 om 19:35

    Mee eens, met dit stukje.

    Kijk, de overheid besluit dat wij haar ‘burgers’ zijn. Daarom moeten we haar belasting betalen en al haar formuliertjes invullen etc. Dit is ongevraagd, de staat legt dit op aan ons. Het is gebaseerd op dwang. Daar staan maar weinig mensen bij stil, alleen de wat meer intelligente mensen denken hierover na.

    Goed. Als de staat dan besluit dat Thomas haar property is, min of meer. Dan moet zij er ook voor hem zijn. Ik bedoel, we zijn jullie burgers? Wij betalen jullie belasting? Ok, maar dan gaan jullie ook dingen voor ons doen, als dat nodig is. Thomas heeft ook jaren lang belasting betaald. En nu HIJ de overheid een keer nodig heeft, is die overheid er ineens niet meer. Noemen we dat : parasitair, van die overheid ?

    Natuurlijk is zo’n Thomas te helpen. Een mens is niet één persoonlijkheid/type/situatie. Mensen zijn steeds anders, boeddhisten snappen dat. Een Thomas is ook organisch, als het ware. Ik was ook steeds anders. Gelukkig maar, anders was het leven heel saai.

    • kees moerbeek zegt

      15 juli 2022 om 11:17

      Toch jammer, Tantra, dat je blijkbaar niet werkelijk weet hoe in onze parlementaire democratische rechtsstaat de vork in de steel zit. De overheid en de staat zijn van ons burgers en de wetten maken wij burgers zelf, via een omweg van gekozen vertegenwoordigers. Het is niet gebaseerd op dwang, maar op solidariteit van burgers onderling. Wij burgers zorgen voor elkaar en beschermen elkaar en daar hebben we de overheid en instituties voor opgericht. Lang geleden overigens al.

      Het kan altijd beter en kritiek op hoe het loopt moet en dat hoort een burger ook te doen. Maar niemand is een eiland en als ik, mij, mijn e.d. de grondslag van ons bestel wordt, of nog meer wordt breekt de pleuris pas pas echt uit.

      Sinds de opkomst van het populisme lijken velen zich meer te bekommeren om zichzelf en de eigen groep en tiert nepnieuws welig. Als dat maar goed gaat, maar dat gaat het niet vanzelf. Ontwaakt en vooral voorwaarts en niet vergeten! :-)

      • Tantra Hardrock zegt

        15 juli 2022 om 13:08

        Beste meneer Moerbeek. Ik ga het netjes houden. Want het heeft toch niet zoveel zin, om boos te worden, of wat dan ook. Als je me niet begrijpt, dan niet. I couldn’t care less.

        Ja, het sociale contract. Ik heb geen sociaal contract ondertekend. Waarmee ik niet zeg dat ik dit ‘sociale contract’ per se ga breken. Maar, ik heb niets ondertekend. Ik ben een vrij mens, vrij geboren. Ik ben niet ‘een burger’, van een kapitalistische, marxistische, of religieuze grootmacht, die mij claimt. Die denkt dat zij mijn leven bezit.

        en daar hebben we de overheid en instituties voor opgericht. Lang geleden overigens al.

        (de moderator heeft één zin verwijderd, was onnodig krenkend) Ja, sociaal wenselijke onzin, maar filosofisch gezien onhoudbaar. Ik heb ‘de overheid’ en ‘haar instituties’ niet opgericht, objectief gezien. Ik heb ‘lang geleden’ iets opgericht? Wat? Is dit een Koan?

        Populisme is een vage term, waar niemand iets mee kan.

        Het enige dat ik zeg, is dat áls je uit gaat van een sociaal contract. Dat je dan wilt dat dit sociale contract betekenis heeft, voor mensen. Daarom spreekt Pieter Omtzigt ook over een ‘nieuw sociaal contract’, dat we volgens hem moeten hebben, krijgen.

        • kees moerbeek zegt

          15 juli 2022 om 14:51

          Jammer dat je ontkent dat je geboren bent als mens onder de mensen en leeft als mens onder de mensen, als deel van een gemeenschap van mensen. Je kunt dit alles ontkennen, maar de werkelijkheid is anders. Vrijheid is heus echt meer dan een geestesgesteldheid.

          Populisme is geen vage term integendeel. BD heeft sinds enige tijd artikelen gepubliceerd over dit onderwerp. Hierin wordt onder andere verwezen naar Hannah Arendt en Karl Popper. Lees ze eens na. De niemand waarover je het hebt is geen niemand, maar is het overgrote deel van je medemensen hier die zich zorgen maken.

          Het is niet erg waarschijnlijk dat er ooit een sociaal contract is afgesloten. Ons stelsel is historisch gegroeid, dankzij onder andere de emancipatie van de arbeidersbeweging.

          Het is jammer dat onze democratische rechtsstaat zo onder druk staat en we kunnen dit niet over onze kant laten gaan. Maar wat wil je, ik ben een democratisch socialist en boeddhist.

          • Tantra Hardrock zegt

            15 juli 2022 om 20:50

            Waar was die sociaal democratie, toen we hem nodig hadden? De PVDA ging gewoon mee in het hele neoliberale narratief, in de jaren 80/90. Blijkbaar was zij niet sterk genoeg, om de belangen van de arbeiders en middenklasse te verdedigen. En de PVDA is nog steeds gewoon een soort VVD. Wil je je sociaal democratie nieuw leven in blazen, dan moet er nog veel gebeuren. De sociaal democratie heeft de mensen gewoon verraden.

            als deel van een gemeenschap van mensen

            Zo zie jij dat. Ik ervaar dat anders. Ik denk daar anders over. Niets geen ‘gemeenschap’. Ik sloot geen enkel contract af en ik ben niemand iets verschuldigd. Alles wat ik doe, daar zal ik volledige verantwoordelijkheid voor afdragen.

            Over wat vrijheid is, kunnen we eindeloos discussiëren.

            De term populisme, word voor heel veel verschillende fenomenen en bewegingen gebruikt, telkens in een andere context. Het is meer een soort scheldwoord. Ze kunnen de FVD populistisch noemen, of niet populistisch. Heel relevant vind ik dat woordje niet. Het gaat meer om de inhoud van de politiek.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.