• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Taigu – De lijn en de cirkel

Taigu – De lijn en de cirkel

3 juli 2022 door Jules Prast

Een jaar of veertig geleden – ik was twintig – bevond ik mij voor een ‘house warming’ in een statig apartement aan de Amsterdamse Willemsparkweg, toen ik werd aangeklampt door een veel oudere man. Met een biertje in de hand stond ik met een vriend – hij studeerde natuurkunde – te oreren over de vraag of de tijd zich ook in kronkels kan bewegen. De man legde zijn hand op mijn arm en mengde zich in ons gesprek. Hij kon zich opmerkelijk goed in onze discussie verplaatsen. Het wemelde opeens citaten van schrijvers, kunstenaars en wijsgeren. Inmiddels had ook de vrouw van deze man zich bij ons gevoegd. “Weet je wel wie hij is?”, vroeg ze aan ons. Om daar meteen achteraan te zeggen: “Bert Schierbeek.”

Oog in oog met een van ‘s lands illustere naoorlogse auteurs, lid van de Vijftigers en samen met onder andere dichter en beeldend kunstenaar Lucebert aangesloten bij de Cobragroep, wisten wij, studenten, nog niet met wie wij van doen hadden. Zijn vrouw klaagde (terecht) over de kwaliteit van het literatuuronderwijs op de middelbare school. Pas nadien ben ik me in haar man gaan verdiepen. Tijdens ons gesprekje bleek hij de huisbaas en onderbuurman te zijn van degene die ons voor zijn partijtje had uitgenodigd, omdat wij waren geronseld om hem te helpen zijn verhuisdozen talloze trappen af en weer op te slepen.

Tijd is een moeilijk onderwerp voor boeddhisten. Om te beginnen bevinden wij ons in een periode en een cultuur die diep geïmpregneerd is met de idee van een lijn van gestage progressie waarlangs wij ons bewegen. Af en toe flakkert er een golf van cultuurpessimisme op, op basis van de idee dat ook regressie, een terugval in de tijd, mogelijk is. Vooruitgangsdenken is in historisch perspectief van relatief recente datum, slechts enkele eeuwen oud. Hetzelfde geldt voor de idee van een construeerbare historische werkelijkheid, hoewel we voor geschiedschrijvers zoals Polybius kunnen terugvallen op de klassieke oudheid.

Wat boeddhisten door de eeuwen verbindt, is een aantal tegenstrijdige ideeën over tijd. In diepste zin bestaat tijd niet binnen boeddhisme als je van moment tot moment beoefent. Dit verklaart het gebrek aan boeddhistische historiografie over de eigen geschiedenis, met één opvallende uitzondering: tenzij tradities daar zelf belang bij hadden. Vrijwel elke boeddhistische traditie namelijk trekt een lijn, hoe kronkelig ook, terug naar de ‘historische’ Boeddha. In het merendeel van de gevallen zijn deze transmissielijnen het product van een problematische poging om voorgangers in onafgebroken successie aan elkaar te lijmen, ter ondersteuning van het gezag van de traditie. Voor het overige wordt boeddhisme gekenmerkt door een overwegend circulair tijdsmotief, getuige onder andere gevisualiseerde uitbeeldingen van de keten van wedergeboortes, een voorstelling die overigens meer hout snijdt dan een rechte lijn, omdat een cirkel door ieder moment heen als een rad van avontuur een voor- en achterwaartse beweging kan maken.

Bij Keiji Nishitani (1900-1990), de laatste van de groep Kyotofilosofen, implodeert de tijd tot heden, verleden en toekomst, samengebald in één moment. Iedere andere voorstelling is franje, misleiding. Nishitani kende de westerse filosofie van binnenuit, omdat hij tijdens het interbellum, evenals vele andere Japanse intellectuelen, naar Europa werd gestuurd, waar hij onder andere bij Martin Heidegger colleges volgde. Allemaal in dienst van Japans ambitie om na de Meiji-restauratie versneld te moderniseren door aansluiting te zoeken bij de kapitalistische wereld. De titel van Nishitani’s bekendste werk, een serie opstellen in 1982 in het Engels vertaald als Religion and Nothingness, is echter veelzeggend. Het was de religieuze zenervaring die bij hem, evenals zijn collega’s en volgelingen centraal stond.

Als filosofie naar westers model heeft ‘Koyoto’ weinig opgebracht, en gelukkig maar. Wel hadden zijn vertegenwoordigers een scherp oog voor het nihilisme dat zich van het westen meester maakte naarmate God als centraal verbindend principe uit beeld verdween en zijn plaats werd ingenomen door sciëntisme en hedonisme, verpakt binnen een cartesiaans-dualistische werkelijkheidsopvatting. Helaas hadden de meeste Kyotodenkers een minder scherp ontwikkeld onderscheidingsvermogen toen het imperiale Japan in de strijd om hegemonie in het gebied van de Pacific zelf met nietsontziend nihilisme tekeerging. Het berouw kwam ook hier eerst na de zonde.

Het rijk der hemelen is in de westerse cultuur het “Uw Rijk kome” gebleven, ver weg van ons. De enig actieve beweging binnen de westerse cultuur die een radicale secularisering van de eschatologie propageerde, was het marxisme met zijn arbeidersheilstaat. We weten hoe dit is afgelopen, ontaard in dictatuur, corruptie en een onhoudbaar economisch model. Dat het rijk der hemelen zich op een veel directere manier te midden van ons kan bevinden, hoef je aan eenvoudigen van geest niet uit te leggen en evenmin aan wijlen Bert Schierbeek, die ook schreef over de zenervaring alsof deze geen geheimen voor hem had.

De vraag is dan waarom zen in het zogenaamd ‘boeddhistische’ Azië zijn oorsprong vond. Dit is omdat boeddhisme op zichzelf geen garantie biedt tegen de misleiding van veruiterlijking en boeddhafetishisme. De idee van “wij hebben de historische Boeddha en zijn bronnen” is even ridicuul als het misbruik van mahayanateksten om een vals ‘zelf’ of de grillen van werelds gezag te legitimeren. Zen heeft geen boeddhamirage nodig om door beoefening van de dharma boeddha’s te laten groeien in mensen in het hier en nu. Is zen dan toch de kern, het lichtend middelpunt, van alle boeddhisme, zoals Eihei Dogen en vele andere meesters vóór en na hem meenden? Ik zou het niet durven zeggen, omdat precies deze stelling een bananenschil vol verleiding is gebleken waarin vele leraren zijn uitgegleden, tot schade en schande van de geloofwaardigheid van de in de kern religieuze principes die zij vertegenwoordigen. Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen!

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Columns, Jules Prast, Mahayana, Zen Tags: Azië, Bert Schierbeek, Eihei Dogen, historische Boeddha, Keiji Nishitani, Martin Heidegger, tijd, wedergeboorte

Lees ook:

  1. Hoe lang voordat je boeddha wordt?
  2. Na de twijfel – afscheid van de historische Boeddha
  3. Afscheid van de historische Gotama
  4. Boeken – De essentie van Dōgen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Dharmapelgrim zegt

    4 juli 2022 om 10:48

    Tijd… dat niemand precies weet wat dat is, is niet zo vreemd. Tijd bestaat immers niet als iets zelfstandigs. Tijd heeft daardoor ook geen richting. Tijd is een gevolg van verandering. Het maakt niet uit of dat een verandering ten goede is of ten kwade (subjectief) of van groei of verval, ontstaan of vergaan, wat dan ook. Waar niets verandert is tijd afwezig. Een mens wordt geboren en sterft. Alle veranderingen die de mens tussen deze geboorte en dood doormaakt of waarneemt ervaart deze mens als “tijd”.

    • kees moerbeek zegt

      4 juli 2022 om 15:29

      Het IK is blijkbaar de maat voor alle dingen, nu ook voor de tijd. Een beetje haastig bericht, want bij mij gaat de zon al onder en ik wil morgen weer op tijd op. Dan kan ik de reactie van Dharmapelgrim lezen, dat hij in zijn hoogst persoonlijke IK-tijd heeft geschreven. Lastig toch wel, meer dan 7 miljard mensen met hun eigenste IK-tijden.

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.