• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Sleutel tot inzicht – De wortel-belemmering

Sleutel tot inzicht – De wortel-belemmering

21 juni 2022 door gastauteur

Op basis van de Theravada leerstellingen.

In de Tuvataka Sutta vraagt iemand aan de Boeddha wat de manier is waarop een monnik (of ongeacht wie dan ook) Nibbana bereikt, en hoe hij zich ‘nergens in de wereld aan vastgrijpt’.

En de Boeddha begint zijn antwoord door het meest essentiële te zeggen: “Middels reflectie moet hij de (eigendunk) ‘ik ben’ (asmi mana) stoppen, de gehele wortel-belemmering die de snelle vermenigvuldiging van ideeën is. Door altijd indachtig te zijn traint hij zichzelf om alle begeerten (tanha) die in hem ontstaan te verwijderen.”

Waarom is het eerste wat de Boeddha zegt, het meest essentiële? Eigendunk is belangrijk ‘voedsel’ voor ‘ik’. Het versterkt de ideeën van ‘ik’, van ‘zelf’. Dit leidt tot zelfzuchtigheid, hetgeen een deugdzaam leven in de weg staat een de visie op dingen zeer nadelig beïnvloed. Daarom zegt de Boeddha dat de eigendunk ‘ik ben’ (asmi mana) de gehele wortel-belemmering die de snelle vermenigvuldiging van ideeën is, moet stoppen. Wie de Leer goed kent, zal begrijpen dat veel filosofen een verkeerde kijk hebben die het ‘ik ben’ er op nahouden. Volg de link eens en de vervolg links die je in het woordenboek aantreft.

Het vernederende kastenstelsel dat in India wordt toegepast, een systeem waar mensen vanwege hun geboorte worden ingedeeld, versterkt het idee van ‘ik’ tot in grote extremen. Het is het toonbeeld van hoe ideeën van ‘ik’ tot verdeeldheid in de maatschappij teweeg brengen en groot lijden veroorzaken vooral voor de mensen die tot de laagste kasten (‘de onaanraakbare’) behoren. Deze mensen zijn volgens de hindoeïstische zienswijze helemaal niets waard. Het is zo triest dat je jezelf er haast geen voorstelling van kunt maken. Gelukkig hebben wij hier geen kastenstelsel, maar dat neemt niet weg dat er geen zelfzucht is. De ideeën van ‘ik’, ‘ikkerige ideeën’, ideeën over een ‘zelf’ of ‘ziel’, moeten echt verlaten worden, anders is het niet mogelijk om tot juist begrip te komen wat noodzakelijk is voor bevrijding van lijden. Als je het ‘ik’ kunt laten sterven ten aanzien van alles, is dat een essentiële stap richting het hoogste doel.

Er zijn 10 banden (saññojana) die wezens aan het lijden binden, en de eerste band betreft de ideeën van persoonlijkheid, ideeën over een ‘zelf’. Eigendunk is de achtste band. De eigendunk op het meest subtiele niveau is de eigendunk ‘ik ben’ (asmi mana). Het blijft hangen in het mentale continuüm tot het bereiken van arahatschap. Zie ook manabhisamaya.

Lees de toespraak: Snp4-14 — Tuvataka Sutta

N’etam mama; n’eso’ham asmi; na me so atta

(Dit is niet van mij, dit ben ik niet, dit is niet mijn zelf.)

Bron Sleutel tot inzicht  Peter van Loosbroek — Ananda

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Theravada Tags: ik, zelf, ziel

Lees ook:

  1. Frans Langenkamp – De oplossing van het misverstand over het ego
  2. Zelf als ondefinieerbaar fenomeen
  3. Stefan Van Meirhaeghe – het licht in jezelf
  4. Wat de Boeddha niet gezegd heeft

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Jaap zegt

    22 juni 2022 om 09:52

    Voor mij betekent ‘Ik Ben.’ de absolute staat van zijn zonder (controlerend) ego.
    Zonder ego bestaat trouwens niet. Er is altijd ego, ook na ontwaken. Alleen is dat ego niet meer de baas.
    Dan blijft dus over Ik Ben. Of zou je na ontwaken geen Ik Ben zijn, maar Hij Is? 😁
    Leuk om over na te denken.

    Mijn 5 ct.

    Namaste, Jaap

  2. Tantra Hardrock zegt

    23 juni 2022 om 12:09

    Ik geloof niet dat er een ‘ik ben’ is. Maar, ik denk dat vanuit de Europese traditie

    Ik geloof dat mijn identiteit fluïde is, vormloos. Ik word, wat ik doe. Ik ben ook de hele tijd anders. Tien jaar geleden, was ik een totaal ander mens, dan nu. Ik vind mijzelf nu leuker, eigenlijk. Ik vond mijzelf toen niet zo leuk. Haha

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 16 januari 2025
    Zen Spirit Groningen- Kennismaking met zenmeditatie 16 jan.-27 feb.
  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 23 februari 2025
    Zen Spirit Zazenkai 'Als kringen in het water' 23 februari 2025 Arnhem
  • 24 februari 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 25 februari 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 26 februari 2025
    Online lezingenserie: H.P. Blavatsky’s plaats en taak in de Hiërarchie van Mededogen (4)
  • 26 februari 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 28 februari 2025
    Kinderen zijn een spiegel voor jezelf
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Rondom Dao, de filosofie van Otto Duintjer als wegwijzer naar Laozi en Zhuangzi

    Erik Hoogcarspel - 18 februari 2025

    Duintjer werd geboren in 1932, in een gereformeerd bankiersgezin. Aanvankelijk wilde hij dominee worden en begon aan een studie theologie. Gaandeweg verloor hij zijn vertrouwen in het geloof, hij voelde zich meer aangetrokken tot het existentialisme. Hij schakelde over naar een studie filosofie in Groningen, nadat hij zijn studie theologie in Amsterdam had afgerond. In 1966 promoveerde hij op een proefschrift over Kant en Heidegger. Duintjer’s carrière nam echter een onvoorziene wending. In 1969 ervoer hij plotseling dat hij uit zijn lichaam trad en dat de werkelijkheid zich op een bevreemdende manier zich aan hem voordeed. Hij voelde zich opeens deel van een omvattende en onbekende werkelijkheid die hij "het rondom" ging noemen. Vanaf dit moment heeft hij steeds geprobeerd om deze ervaringen, die zich vaker begonnen voor te doen, filosofisch te verwoorden.

    ‘Als een fascist ademt dan liegt-ie’

    Kees Moerbeek - 9 februari 2025

    Victor Klemperer (1881-1960) werd pas in 1995 beroemd door zijn dagboeken uit de nazitijd. Hij was hoogleraar Frans in Dresden, totdat hij in 1935 ontslag kreeg omdat hij van joodse afkomst was. In de oorlogsjaren maakte hij aantekeningen voor zijn boek Lingua Tertii Imperii, de taal van het Derde Rijk. Dit artikel gaat in op enkele aspecten van deze taal.

    Sanjaya en de kunst van het niet niet denken

    Hans van Dam - 25 januari 2025

    Over het verschil tussen scepticisme, hyperscepticisme, pyrronisme en niet-weten.

    Bio Janwillem van de Wetering – ‘koopman of zendeling’

    de redactie - 22 januari 2025

    Uit krantenartikelen, weblogs en documentaires komt het beeld naar voren van een vrijdenker die slaagde in veel van wat hij ondernam. Maar hij was ook een complexe persoonlijkheid die voortdurend op zoek was naar een manier om zijn onrust te bezweren. Hij schreef daarover met stijl, humor en intelligentie. De belangrijkste boodschap die het boeddhisme hem leerde was: onthechting is fijnzinnig, onverschilligheid stompzinnig.

    Tuimel niet in de valkuil

    Kees Moerbeek - 18 januari 2025

    Snyder schrijft: ‘U bent een individu dankzij uw vermogen om feiten te onderscheiden, en we zijn een samenleving dankzij ons collectieve vertrouwen in algemene kennis. Het individu is ook de burger die bouwt aan zijn maatschappij. De leider die een broertje dood heeft aan de onderzoekers is een potentiële tiran.’

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het Kinderevangelie voor volwassenen
    • Sodis – de virtuele denkster 516
    • Heilzame en onheilzame structuren van groepen
    • KRO-NCRV stopt per direct met het programma Spoorloos
    • B’eter kikkererwtennuggets

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.