• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Tenzin Delek Rinpoche: een vreemde relatie met Zhou Yongkang

Tenzin Delek Rinpoche: een vreemde relatie met Zhou Yongkang

25 mei 2022 door gastauteur

Het in ongenade gevallen voormalige lid van het (Chinese) Politbureau zit nu een levenslange gevangenisstraf uit wegens corruptie. Hield zijn val verband met de dood (of moord) van de beroemde monnik?

door Lopsang Gurung

In januari van dit jaar berichtte Bitter Winter over de vervolging van de familieleden van Tenzin Delek Rinpoche, de charismatische Tibetaanse monnik uit Sichuan die werd beschuldigd van “terrorisme” en in 2002 ter dood werd veroordeeld. Na een internationale mobilisatie werd zijn doodvonnis omgezet in levenslange gevangenisstraf. Hij overleed op 12 juli 2015 in de Chengdu Chuandong gevangenis. Protesten barstten los onder Tibetanen, die de officiële verklaring van “hartfalen” niet geloofden, en beweerden dat de monnik was vermoord.

Netizens in China en daarbuiten discussiëren nu over een document dat vorige week door mensenrechtenactivisten op het internet werd geplaatst, waarin interne toespraken van de CCP uit het jaar 2000 door Zhou Yongkang, op dat moment de nieuwe partijsecretaris van Sichuan, worden samengevat en waarin een “Tienjarig Actieplan voor Etnisch Onderwijs” wordt geïllustreerd. In de toespraken wordt opgeroepen tot de “sinisering” van Tibetaans sprekende boeddhisten in de provincie en het onderwijs van hun kinderen in het Chinees in plaats van in het Tibetaans. Zhou riep op tot vervanging van kloosteronderwijs door inschrijving van Tibetaans sprekende kinderen in het officiële Chinese schoolsysteem.

In die tijd beheerde Tenzin Delek Rinpoche in Amdo en Kham, twee regio’s die deel uitmaken van het historische Tibet maar niet van de huidige Tibetaanse Autonome Regio, een zeer succesvol netwerk van scholen. Algemeen werd erkend dat de kwaliteit van het onderwijs gunstig kon zijn in vergelijking met openbare scholen, en zij bevestigden de Tibetaanse identiteit, wat de ouders verheugde.

In 2001 en 2002 ontploften drie bommen bij duistere incidenten in Sichuan, twee in de Tibetaanse autonome prefectuur Garzê en een in de provinciehoofdstad Chengdu. De CCP beweerde dat een “terroristische Tibetaanse boeddhistische groepering” verantwoordelijk was voor de bomaanslagen, en dat Tenzin Delek Rinpoche en zijn assistent Lobsang Dhondup de leiders ervan waren. Beiden werden na een proces in Chengdu in 2002 ter dood veroordeeld. Lobsang Dhondup werd in 2003 geëxecuteerd.

Uit Zhou’s toespraken blijkt zijn onverbiddelijke vijandigheid jegens degenen die particuliere Tibetaanse scholen runnen, en het maakt de door veel Tibetanen in Sichuan aangehangen theorie geloofwaardig dat Tenzin Delek Rinpoche erin is geluisd door middel van een valse terroristische aanslag om zijn onderwijsinstellingen uit de weg te ruimen.

In 2002 werd Zhou bevorderd tot nationaal minister van Openbare Veiligheid, en in 2007 werd hij lid van het Permanent Comité van het Politbureau, waarmee hij zich op het hoogste niveau van de CCP-hiërarchie bevond. Zoals Tibetanen in Sichuan kunnen getuigen, bleef hij vanuit Beijing onofficieel over Sichuan heersen via een kliek van beschermelingen.

In 2013 werd er echter een onderzoek tegen Zhou ingesteld wegens corruptie. In 2014 werd hij gearresteerd, uit de CCP gezet en in 2015 veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf. Algemeen wordt aangenomen dat Zhou deel uitmaakte van een groep CCP-leiders die hadden geprobeerd zich te verzetten tegen de opkomst van Xi Jinping, het uitoefenen van de macht. Ze verloren, en Zhou was het eerste Politbureaulid dat terechtstond na de zaak van de Bende van Vier die volgde op de Culturele Revolutie.

Zhou werd veroordeeld op 11 juni 2015, en Tenzin Delek Rinpoche stierf in de gevangenis op 12 juli 2015. Was dit gewoon toeval? Sommige netizens geloven nu dat het niet zo was. Zhou was de kwade genius achter het complot dat leidde tot het doodvonnis, dat later werd omgezet, van Tenzin Delek Rinpoche. Hoewel Xi Jinping zeker voorstander is van de “sinisering” van het Tibetaans boeddhisme en de uitroeiing van de Tibetaanse identiteit in Sichuan, was hij in 2015 zeer bezorgd over mogelijke oppositie van Zhou’s machtige en uitgebreide netwerk van aanhangers. Mishandeling van de zaak Tenzin Delek Rinpoche werd toegevoegd aan de waslijst van aanklachten tegen Zhou.

In 2015 begonnen Zhou’s volgelingen in Sichuan uit machtsposities te verdwijnen. Maar sommigen waren nog op hun plaats. Misschien waren ze bang dat Tenzin Delek Rinpoche zou worden opgeroepen om te getuigen over Zhou’s (en hun) wandaden. Of misschien geloofden zij dat de Tibetaanse monnik al tegen Zhou had getuigd, en Tenzin Delek Rinpoche met de dood had gestraft. Hoe het ook zij, de wolken blijven zich opstapelen over het verdachte officiële verhaal van Tenzin Delek Rinpoche’s dood.

Lopsang Gurung gebruikt om veiligheidsredenen een pseudoniem.
Bron Bitter Winter https://bitterwinter.org/tenzin-delek-rinpoche-and-zhou-yongkang/

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Dalai Lama, Geluk, Mensenrechten, Politiek, Rechtspraak, Tibetaans boeddhisme Tags: CCP, machtsstrijd, Tibet

Lees ook:

  1. Puning Tempel: Waarom Xi Jinping een genocide vierde
  2. Zelfverbrandingen Tibet nemen toe
  3. Tashi Choedon – Vervolging en seksueel misbruik van Tibetaanse boeddhistische nonnen door de CCP
  4. China inzake Tibet – oproep om het communistisch bewind te aanvaarden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Boeddha in de bajes – Wie…
    • Artsen voor Gaza – 3 juni – Landelijke herdenkingsbijeenkomst voor gedode zorgmedewerkers in Gaza bij zes Universitair Medische Centra
    • Beeldgedicht – overbrugging
    • God als de grondeloosheid van de onvindbare ziel
    • Het jaar 2025 – dag 149 – hemellift

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.