Dit jaar zijn er veel problemen in de wereld, in alle landen. Overal zijn er economische problemen, en ook het coronavirus, dat grote problemen heeft veroorzaakt voor de hele wereld. Dit virus maakt iedereen ongerust, en heeft een negatieve invloed op de economie. Er zijn allerlei grote problemen. Iedereen is van streek, bezorgd.
We beoefenen de deugdzame dharma, dus nemen we onze toevlucht tot de Drie Juwelen. We doen ons best. Maar sommigen hebben maar een beetje macht, sommigen hebben veel macht, zo is het. We kunnen er niet zeker van zijn wat er in de wereld zal gebeuren. Niemand weet wat de toekomst brengt. De wereld is misschien niet leefbaar. Voor elke kalpa is er de tijd van schepping, de tijd van blijven, en dan komt de tijd van vernietiging. Deze drie tijdperken verschijnen geleidelijk aan, en verdwijnen weer, en niemand weet hoe ze komen en gaan.
Iedereen kan de tekenen en kenmerken zien van de problemen die zich nu voordoen. Maar wat de mensen ook zeggen, of je het gelooft of niet, je kunt dit niet vermijden. Het is niet mogelijk je hiervoor te verbergen. Je kunt de problemen niet aan iemand anders wijten of elkaar beschuldigen; dit is de manier, het verschijnt vanzelf. Alles wordt gestuurd door oorzaak en gevolg, door je eigen karma.
Op die manier, voor mensen die verbonden zijn met Yungdrung Bön en samaya hebben en dharmavrienden zijn, en die verbonden zijn door gemeenschappelijke Yungdrung Bön samaya, dit is de betekenis van alle geschriften. Ik heb alles wat geschreven staat in de Yungdrung Bön geschriften al onderwezen, dat heb je al gehoord. Je zegt dat je geluisterd hebt, maar alleen luisteren is niet genoeg. Verspil het niet. Dit is mijn verzoek aan jullie allemaal.
Welke problemen zich in de toekomst ook voordoen – er kunnen zich zoveel, onvoorstelbare dingen voordoen – maar in het bijzonder zult u persoonlijk de vier kwellingen van geboorte, ouderdom, ziekte en dood ervaren. Hieraan kun je niet ontsnappen. Iedereen heeft met dit lijden te maken. Boeddha heeft al perfect uitgelegd wat de voordelen zijn van wat we doen. Alleen dit is te vertrouwen, niets anders is te vertrouwen. Geld of bezit of rijkdom kan het niet beter maken. Het maakt niet uit hoe slim je bent, hoe rijk je bent, hoe beroemd je bent, iedereen moet sterven. Je kunt dit niet vermijden.
Na de dood is alles wat verschijnt afhankelijk van karma. Je moet je karmische oorzaak en gevolg volgen. Het maakt niet uit hoeveel bezit of roem je hebt, het maakt niet uit hoe machtig je bent, je kunt er niets mee doen, het zal je geen voordeel brengen.
Daarom, welke leringen je in het verleden ook hebt ontvangen, vergeet ze niet in de toekomst. Dit is mijn verzoek. Jullie allemaal, alle studenten, houd dit in gedachten. Doe dit alsjeblieft. Zeker weten.
Tegenwoordig spreken we via machines, via computers, op vele manieren. Nu kunnen jullie op een nieuwe manier naar de leringen luisteren. Hou ze in gedachten. Het is niet genoeg om alleen maar te luisteren. Houd ze in gedachten. Waarom vraag ik jullie dit te doen? Omdat dit van voordeel voor je zal zijn. Dit is mededogen. Iedereen heeft te maken met de vier soorten lijden: geboorte, ouderdom, ziekte en dood. Om dit op te lossen heeft de Boeddha onderricht gegeven.
Boeddha’s leer is alleen de oplossing voor dit lijden. Zijn leringen zijn niet bedoeld om roem of bezit te verwerven, of voor werelds genot. Daar is het onderricht van Boeddha niet voor. Tegenwoordig zeggen veel mensen dat de leer van Boeddha voordeel oplevert, sommigen zeggen dat de leer van Boeddha schade oplevert – discussieer niet op deze manier. Boeddha’s leer is alleen voor het welzijn van voelende wezens.
Of mensen zeggen: “Ik ben een geleerde!” “Hij is een geleerde!” Discussieer niet op deze manier. Niemand kan karma veranderen.
Wees voorzichtig. Bewaar je Yungdrung Bön samayas zorgvuldig. Wat je ook begrepen hebt van de leringen – hoe te doen, hoe te denken, hoe te mediteren, hoe het standpunt in te nemen – wat je ook begrepen hebt van de leringen, verspil het niet. Gooi het niet weg, leg het niet opzij. Houd het in gedachten. Volg niet alleen woorden – de betekenis zit in je geest. Oefen zo veel mogelijk. Dat zal je persoonlijk voordeel brengen. Dit is mijn verzoek.
Ik ben oud nu. Ik heb u niets bijzonders nieuws te zeggen. Jonge lama’s, jonge geshes, zij doen hun best voor jullie. Hou deze leringen in gedachten,
Dank u.
Tashi Deleg.
(De andere) Dick zegt
Ik werd getriggerd door de titel om dit artikel te lezen. Vooral het woord ‘alleen’ viel mij op. Halverwege dacht ik nog ‘het zal wel meevallen met dat claimen van het alleenrecht’. Ik ben niet zo oud als de schrijver, maar ik denk te weten dat ook anderen goede dingen gedaan en gezegd hebben om de wereld te verbeteren en het lijden te verzachten. Sommigen noemen hem Jezus, anderen hebben het over Mohammed. En ook mijn buurmeisje zegt zinnige dingen. Het claimen van het alleenrecht op ‘verlossing van het lijden’ heeft in elk geval tussen verschillende aanhangers van de eerste twee voor veel lijden gezorgd. Ik weet het niet maar wellicht ook aanhangers van de boeddha. Ik kan het gevoel niet loslaten dat er vanwege dit er een tegenspraak in het artikel zit.
Of de vier vormen van lijden die de auteur noemt (geboorte, ziekte, ouderdom en dood) nu echt de vormen zijn waar het omgaat, vraag ik mij af. Ik ervaar en zie wel meer en dat zit dan vaak (niet altijd) tussen de oren. Mijn geboorte heb ik niet als lijden ervaren. Ziekte wel. Ouderdom maar deels. De lichamelijke gebreken worden gecompenseerd door meer inzicht of het erkennen van het gebrek eraan. Dood, weet ik nog niet. We gaan het merken. Ik heb wel voor mijn ogen gezien dat de dood een fijne oplossing kan zijn voor ziekte en ouderdom, zoals onlangs bij mijn moeder. Dus of dit nu het voornaamste lijden is en de leer van boeddha de enige oplossing? Ik weet het niet (en toch wel weer). Ik zal het mijn buurmeisje eens vragen.