• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » ‘Boeddha’s leer is alleen de oplossing voor dit lijden’

‘Boeddha’s leer is alleen de oplossing voor dit lijden’

31 december 2021 door gastauteur

Dit jaar zijn er veel problemen in de wereld, in alle landen. Overal zijn er economische problemen, en ook het coronavirus, dat grote problemen heeft veroorzaakt voor de hele wereld. Dit virus maakt iedereen ongerust, en heeft een negatieve invloed op de economie. Er zijn allerlei grote problemen. Iedereen is van streek, bezorgd.

Tekst Yongzhin Tenzin Namdak

We beoefenen de deugdzame dharma, dus nemen we onze toevlucht tot de Drie Juwelen. We doen ons best. Maar sommigen hebben maar een beetje macht, sommigen hebben veel macht, zo is het. We kunnen er niet zeker van zijn wat er in de wereld zal gebeuren. Niemand weet wat de toekomst brengt. De wereld is misschien niet leefbaar. Voor elke kalpa is er de tijd van schepping, de tijd van blijven, en dan komt de tijd van vernietiging. Deze drie tijdperken verschijnen geleidelijk aan, en verdwijnen weer, en niemand weet hoe ze komen en gaan.

Iedereen kan de tekenen en kenmerken zien van de problemen die zich nu voordoen. Maar wat de mensen ook zeggen, of je het gelooft of niet, je kunt dit niet vermijden. Het is niet mogelijk je hiervoor te verbergen. Je kunt de problemen niet aan iemand anders wijten of elkaar beschuldigen; dit is de manier, het verschijnt vanzelf. Alles wordt gestuurd door oorzaak en gevolg, door je eigen karma.
Op die manier, voor mensen die verbonden zijn met Yungdrung Bön en samaya hebben en dharmavrienden zijn, en die verbonden zijn door gemeenschappelijke Yungdrung Bön samaya, dit is de betekenis van alle geschriften. Ik heb alles wat geschreven staat in de Yungdrung Bön geschriften al onderwezen, dat heb je al gehoord. Je zegt dat je geluisterd hebt, maar alleen luisteren is niet genoeg. Verspil het niet. Dit is mijn verzoek aan jullie allemaal.

Welke problemen zich in de toekomst ook voordoen – er kunnen zich zoveel, onvoorstelbare dingen voordoen – maar in het bijzonder zult u persoonlijk de vier kwellingen van geboorte, ouderdom, ziekte en dood ervaren. Hieraan kun je niet ontsnappen. Iedereen heeft met dit lijden te maken. Boeddha heeft al perfect uitgelegd wat de voordelen zijn van wat we doen. Alleen dit is te vertrouwen, niets anders is te vertrouwen. Geld of bezit of rijkdom kan het niet beter maken. Het maakt niet uit hoe slim je bent, hoe rijk je bent, hoe beroemd je bent, iedereen moet sterven. Je kunt dit niet vermijden.
Na de dood is alles wat verschijnt afhankelijk van karma. Je moet je karmische oorzaak en gevolg volgen. Het maakt niet uit hoeveel bezit of roem je hebt, het maakt niet uit hoe machtig je bent, je kunt er niets mee doen, het zal je geen voordeel brengen.
Daarom, welke leringen je in het verleden ook hebt ontvangen, vergeet ze niet in de toekomst. Dit is mijn verzoek. Jullie allemaal, alle studenten, houd dit in gedachten. Doe dit alsjeblieft. Zeker weten.
Tegenwoordig spreken we via machines, via computers, op vele manieren. Nu kunnen jullie op een nieuwe manier naar de leringen luisteren. Hou ze in gedachten. Het is niet genoeg om alleen maar te luisteren. Houd ze in gedachten. Waarom vraag ik jullie dit te doen? Omdat dit van voordeel voor je zal zijn. Dit is mededogen. Iedereen heeft te maken met de vier soorten lijden: geboorte, ouderdom, ziekte en dood. Om dit op te lossen heeft de Boeddha onderricht gegeven.

Boeddha’s leer is alleen de oplossing voor dit lijden. Zijn leringen zijn niet bedoeld om roem of bezit te verwerven, of voor werelds genot. Daar is het onderricht van Boeddha niet voor. Tegenwoordig zeggen veel mensen dat de leer van Boeddha voordeel oplevert, sommigen zeggen dat de leer van Boeddha schade oplevert – discussieer niet op deze manier. Boeddha’s leer is alleen voor het welzijn van voelende wezens.
Of mensen zeggen: “Ik ben een geleerde!” “Hij is een geleerde!” Discussieer niet op deze manier. Niemand kan karma veranderen.
Wees voorzichtig. Bewaar je Yungdrung Bön samayas zorgvuldig. Wat je ook begrepen hebt van de leringen – hoe te doen, hoe te denken, hoe te mediteren, hoe het standpunt in te nemen – wat je ook begrepen hebt van de leringen, verspil het niet. Gooi het niet weg, leg het niet opzij. Houd het in gedachten. Volg niet alleen woorden – de betekenis zit in je geest. Oefen zo veel mogelijk. Dat zal je persoonlijk voordeel brengen. Dit is mijn verzoek.
Ik ben oud nu. Ik heb u niets bijzonders nieuws te zeggen. Jonge lama’s, jonge geshes, zij doen hun best voor jullie. Hou deze leringen in gedachten,
Dank u.
Tashi Deleg.

Yongzhin Tenzin Namdak vertegenwoordigt het bön boeddhisme. De bön is een vorm van boeddhisme die is ontstaan naast en onderscheiden moet worden van het Tibetaans boeddhisme. De bön ontwikkelde zich tot een vorm van georganiseerd boeddhisme vanaf het eind van de tiende eeuw. Het is ook in die periode dat de literaire traditie van de bön aanvangt.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Tibetaans boeddhisme Tags: jaarwisseling, karma, leringen, Nieuwjaar, oorzaak en gevolg, schade, voordeel, yongzhin tenzin namdak

Lees ook:

  1. Oorzakelijkheid in boeddhisme: zet de dominostenen goed!
  2. De kleine analyse van karma
  3. Marien Bakker – oorzaak en gevolg
  4. De Boeddha- en de uitleg over karma

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. (De andere) Dick zegt

    1 januari 2022 om 08:14

    Ik werd getriggerd door de titel om dit artikel te lezen. Vooral het woord ‘alleen’ viel mij op. Halverwege dacht ik nog ‘het zal wel meevallen met dat claimen van het alleenrecht’. Ik ben niet zo oud als de schrijver, maar ik denk te weten dat ook anderen goede dingen gedaan en gezegd hebben om de wereld te verbeteren en het lijden te verzachten. Sommigen noemen hem Jezus, anderen hebben het over Mohammed. En ook mijn buurmeisje zegt zinnige dingen. Het claimen van het alleenrecht op ‘verlossing van het lijden’ heeft in elk geval tussen verschillende aanhangers van de eerste twee voor veel lijden gezorgd. Ik weet het niet maar wellicht ook aanhangers van de boeddha. Ik kan het gevoel niet loslaten dat er vanwege dit er een tegenspraak in het artikel zit.

    Of de vier vormen van lijden die de auteur noemt (geboorte, ziekte, ouderdom en dood) nu echt de vormen zijn waar het omgaat, vraag ik mij af. Ik ervaar en zie wel meer en dat zit dan vaak (niet altijd) tussen de oren. Mijn geboorte heb ik niet als lijden ervaren. Ziekte wel. Ouderdom maar deels. De lichamelijke gebreken worden gecompenseerd door meer inzicht of het erkennen van het gebrek eraan. Dood, weet ik nog niet. We gaan het merken. Ik heb wel voor mijn ogen gezien dat de dood een fijne oplossing kan zijn voor ziekte en ouderdom, zoals onlangs bij mijn moeder. Dus of dit nu het voornaamste lijden is en de leer van boeddha de enige oplossing? Ik weet het niet (en toch wel weer). Ik zal het mijn buurmeisje eens vragen.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.