• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Achtergronden » De boze koning verjaagd

De boze koning verjaagd

21 januari 2021 door Wouter ter Braake

Het grote land verkeerde al jaren lang in chaos. Rijke baronnen plunderden de bevolking. Door oorlogen en concurrerende koninkrijken verkeerde het land in deplorabele omstandigheden. Eens trotse bouwers van wegen, bruggen, koetsen en huizen wrongen in hun handen, zaten doelloos voor hun werkplaatsen. Geen werk, geen geld. Velen konden hun huis niet meer onderhouden en hadden geen geld voor dokters en andere medicijnmannen. Veel kinderen ontbeerden een fatsoenlijke opleiding. Grote groepen mensen gebruikten de zwarte wortels van de droomboom. Een wortel die je voor even je ellende deed vergeten, maar na de uitwerking ervan heftiger dan voorheen het gevoel van misère weer deed oplaaien. Toen deze wortel verboden werd, stortten bendes zich op het in het geheim kweken van de droomboom. Van hun laatste centen kochten veel, inmiddels aan de wortel verslaafde mensen, bij deze bendes hun waar. Onderling bestreden de bendes elkaar om alleenheerser te kunnen worden op de markt van zwarte wortels. De oorlogen om de macht op deze markt kosten velen het leven. Mensen gingen het slechte pad op, de criminaliteit vierde hoogtij.

Er waaide veel pijn door het grote land. Vooral de mensen met lange oren, die in vroegere tijden slaaf waren geweest van de mensen met korte oren leden onder de teloorgang, zij leden het meest. En alsof de ellende nog niet groot genoeg was teisterde een ellendige ziekte het land. Veel mensen stierven onnodig door het onbetaalbaar zijn van vergoedingen die dokters en medicijnmannen vroegen.

In die draaikolk van zich versterkende ellende greep een boze koning de macht. Uit het midden van zich schier onmetelijk verrijkende baronnen was hij opgestaan. Als het ware uit het niets. Hij verdreef de heersende koning, iemand uit het lange oren volk. In schrille toespraken riep hij dat hij het land weer groot zou maken. Hij verwierf aanhang onder vele tot armoe gedreven kortoren. Hij hitste op tegen langoren en liet een hoge muur bouwen om langoren die vluchtten uit buurlanden, met lelijke tirannen aan de macht, tegen te houden. Hij doste zichzelf uit met groteske maskers van waarachter hij leugen op leugen schalde naar zijn steunpilaren, een ongeziene mix van superrijke baronnen, verpauperde kortoren, maar ook graven, prinsen en hertogen die op de vierjaarlijkse volksbijeenkomst het beleid van het koninkrijk bepaalden.

Maar de boze koning had buiten de waard gerekend. Op de nieuwe volksbijeenkomst meldde zich een nieuwe koning, oud en bedaagd. Iemand uit de kringen van prinsen, graven en hertogen, iemand uit het korte oren volk. Deze oude koning sprak woorden van verbinding en hoop en riep langoren en kortoren op hun onderlinge strijd te staken en gezamenlijk de handen uit de mouwen te steken. Om samen te strijden tegen de ellendige ziekte en samen te gaan voor het opbouwen van de voorzieningen in het land, het herstellen van wegen, bruggen en gebouwen en het elkaar de hand toesteken in vriendschap en verbroedering.

Toen de boze koning zag dat de meerderheid van de aanwezigen op de vierjaarlijkse volksbijeenkomst deze oude koning ging volgen, ontstak hij in razernij. Buiten de velden waar de volksbijeenkomst traditiegetrouw plaatsvond, had hij volgelingen verzameld en hij riep hen op de eretribune, waar de nieuwe koning gekroond zou worden, te bestormen. Hij was bovenal furieus over de houding van zijn kroonprins met een merkwaardige naam ‘Prins Stuiver’. Prins Stuiver weigerde de ceremonie van de inwijding van de nieuwe koning te stoppen. ‘Neem Stuiver gevangen, doodt hem’ riep hij met schrille stem. In het gedrang en gevecht om het erepodium stierven enkele wachters. De meute van de boze koning beklom de eretribune. Maar waar was deze nu? De meute, in verwarring door de afwezigheid van de boze koning, werd alras verdreven door snel opgetrommelde soldaten.

De verontwaardiging over de gemene chicanes van de boze koning was even groot als de opluchting over het mislukken ervan. Men lastte een afkoelingsperiode in. En eindelijk kon de inwijding van de oude koning plaatsvinden.

De eretribune was even luisterrijk uitgedost als die van Franse koningen. Minstrelen uit het hele land ondersteunden de ceremonie muzikaal. De beste hoornblazers gaven het signaal aan de opperceremoniemeester om hoge gasten te introduceren. Vroegere koningen, hertogen, graven, priesters gaven acte de presence. Zij allen jubelden omdat vrede en vooruitgang in het land weer een haalbare droom leek te worden. De jubel betrof ook de keuze van de oude koning om niet meer voor een kroonprins te kiezen, maar voor een kroonprinses uit het langeoren volk.

De hoop zweefde boven de eretribune, zij surfde mee op de woorden van de oude koning en verwarmden de harten van velen.

Stil om zich heen kijkend besefte de oude kroonprins Stuiver dat het de vraag was of veel arme mensen van het kortoren volk hoop zouden putten uit deze rijke ceremonie van voorname mensen. Stuiver zat wat terzijde. Als voormalige handlanger van de boze koning werd hij gedoogd. Er viel van de kant van de hertogen, graven en prinsen, die de nieuwe koning toejuichten, weinig warmte en waardering te bespeuren richting de eenzame Stuiver. Terwijl hij toch enkele weken terug op het erepodium de boze koning de laatste en beslissende voet dwars had gezet. Waarmee hij liet zien dat op het moment dat het er echt toe doet, het aankomt op heldhaftigheid om waarachtigheid overeind te houden.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Columns, Geluk, Politiek, Wouter ter Braake Tags: Donald Trump, eed, grondwet, Joe Biden, Mike Pence, VS, Washington

Lees ook:

  1. Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (12)
  2. Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (15 en slot)
  3. ‘Het boeddhisme wordt gekoloniseerd en onherkenbaar gemaakt door het Westen’
  4. Doodstraf

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Wouter ter Braake

Coach bij Zin en Zen. Rebelse geest met warm hart. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 14 augustus 2022
    Kum Nye Dancing zomerserie | Online | vanaf 14 aug
  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 3 september 2022
    Gratis Workshop | Waardering voor jezelf en anderen | Live en Online | 
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad

    gastauteur - 31 juli 2022

    Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Elf visioenen van het Levende Licht
    • Het jaar 2022 – dag 219 – sorrypoliticus
    • Dalai Lama feliciteert nieuwe Indiase vice-president met benoeming
    • Halte Hertenkamp – Alsof er iets te kiezen valt
    • Over Theologie 29 – Even tussendoor…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens