• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » De kern van yoga – Karma yoga (deel 3)

De kern van yoga – Karma yoga (deel 3)

3 februari 2021 door Dharmapelgrim

‘Er bestaat een direct verband tussen yoga en Gautama Boeddha. Reden genoeg om een serie afleveringen  over yoga te publiceren in een Boeddhistisch Dagblad.
Lezers zullen doorgaans vergeefs zoeken naar bronvermeldingen. Ik verschuil mij niet achter anderen. Iedere zin  is ‘naar mijn voorlopige mening’  en elke stelling poneer ik  ‘volgens mijn huidige inzichten’. En nee, ik noem meestal geen namen. Ik neem de volle verantwoordelijkheid voor elk citaat op me, in de context van het moment.  Misschien is wat ik schrijf zowel waar als niet waar, tegelijkertijd! En wie weet is het noch waar, noch niet waar, want dat kan ook. Openheid is de bron van wijsheid, en elk ‘zeker weten’ is een rotsblok waarmee je die bron afsluit.   Neem niets zomaar van anderen aan, ook niet van mij, maar toets het zelf. Doe dat laatste vooral grondig.
Dharmapelgrim yogi.

Bij Karma yoga gaat het dus om voor wie je leeft. Leef je voor je eigen ego? Voor je eigen dikke ik, of voor … . (vul maar in). Voor een Karma yogi is in ieder geval duidelijk dat hij niet leeft, niet handelt, niks doet of laat,  voor zijn ego.  Want wat is dat eigenlijk, een ego?

In computertermen gesproken, is het ‘ik’ een soort zelflerend programma, dat het systeem ‘mens’ vooral sociaal beter laat functioneren. En hoewel dit zelflerende ‘ik’ een krachtige, eigen persoonlijkheid kan ontwikkelen, blijft het een programma! Niemand wordt met een ‘ik’ geboren. Om bij computertermen te blijven: het ego-programma wordt in de eerste levensjaren van een mens gedownload, geïnstalleerd en geopend. Hoe dat precies in zijn werk gaat, is voer voor psychologen. Vrij snel na de installatie eist het ego voor zichzelf de hoofdrol op in het leven van zijn bezitter. Wanneer het ongehinderd zijn gang kan gaan, haalt het vervolgens alles uit de kast om uiteindelijk alleenheerser te worden, te zijn en te blijven. Dat laatste is super-egoïstisch. Sommige mensen ontwikkelen zelfs zo’n enorm ego dat niemand er meer omheen kan. Dat is het tegenovergestelde van wat yoga beoogt. Mensen met een groot ego of een dikke ikke,  zullen moeite hebben met Bhakti yoga en Karma yoga of eigenlijk met elke vorm van yoga. Yoga breekt het ego namelijk af, omdat anders onmogelijk éénheid met alles en allen ervaren kan worden. Daarmee is ook meteen duidelijk dat elke yogastijl die het ego voedt, zoals met kampioenschappen (?) géén yoga mag heten. Eerder anti-yoga.

De Karma-yogi volgt bewust of onbewust Jezus Christus na, die zei “Niet mijn wil, maar Uw wil geschiedde!”. Maar hij volgt ook de lessen van Kṛiṣhṇa, die onder meer zegt: “Werk als offer aan Visnu opgedragen, moet worden verricht, anders bindt werk ons aan de stoffelijke wereld. Vervul daarom je voorgeschreven plicht om Zijnentwil…” Er is geen wezenlijk verschil tussen het opdragen van alle doen en laten aan de Vader (“Uw wil geschiedde”), aan Jezus Christus (de Zoon), of aan Vishnu (= Krishna). De kern van de boodschap is: zolang je jouw handelen koppelt aan jouw ego, zul je nooit boven dat ego uitstijgen. Sterker nog: het zal je alleen maar vaster aan dat ego binden. Verlangen naar beloning en vrees voor straf, maken het ego tot slaaf; lof maakt het trots, blaam maakt het wrokkig;  Succes blaast het op, ook als het slechts vermeend is, en falen maakt het schrikachtig en (over)voorzichtig. De Karma-yogi beseft dat, en handelt naar eer en geweten, ten bate van alles en allen, zonder claim op succes en lof en zonder vrees voor falen, blaam of toevalligheden.

Bestaat toeval? Ja, toeval bestaat. En dat is niet in strijd met karma. Je kunt dus met al je “goede” karma toevallig toch in het vliegtuig zitten dat toevallig naar beneden stort. De kans is piepklein, maar niet nul. En je kunt ook toevallig net op de plaats zijn waar een bloempot naar beneden komt. En omdat de kans groter is dat je tegen een lantaarnpaal aanloopt als je niet voor je uit kijkt, is het verstandig om niet voortdurend naar boven te kijken. Wanneer jou toevallig iets overkomt of toe-valt, is dat altijd het gevolg van de wet van karma, maar zelden of nooit het gevolg van jouw persoonlijk karma. Dat zit zo: er zijn alleen al een paar miljard mensen die allemaal iets doen of laten. De hele dag door, week in week uit, zolang zij leven. Zelfs als ze slapen doen ze iets, woelen bijvoorbeeld of snurken. Ik noem maar wat, maar zolang een mens leeft doet of laat ie iets. Al is het maar een scheet. Kortom: miljarden oorzaken met miljarden gevolgen. Continu!

Ondertussen dragen ook alle andere levende wezens hun steentjes aan het karmisch proces bij. Dat levert bij elkaar ontelbare oorzaken met ontelbare gevolgen op. Die interfereren met elkaar. Anders gezegd: ze beïnvloeden elkaar. Neem honkbal. Als de slagman de bal raakt, vliegt deze weg tot hij uiteindelijk ergens terecht komt. Soms is dat in de handschoen van een speler (vangbal) en soms over het hek in een tribune (homerun). Stel dat een speler de bal zou kunnen vangen, maar over zijn eigen voeten struikelt voor ie dat doet… dan vliegt de bal dus even door (geen vangbal!). Wiens karma is het nu? Van de slagman? Van de veldspeler? Van beide? … Of misschien van geen van beide? Of struikelde de veldspeler bij toeval over zijn eigen voeten? Sloeg de slagman met meer geluk dan wijsheid tegen de bal? Hier komen we nooit achter. De intentie van de één was: de bal raken. De intentie van de ander was: de bal vangen. Met beide intenties is helemaal niets mis. Het ligt in de lijn van de verwachting. Anders wordt het wanneer de slagman de intentie heeft mis te slaan (misschien omdat hij is omgekocht?) maar toevallig tóch raak slaat… of wanneer de veldspeler expres doet alsof hij over zijn voeten struikelt (ook omgekocht?). Wiens karma is nu aan het werk? Van de slagman? Van de veldspeler? Van beide? … Of misschien van geen van beide? Of van de onbekende die hen wellicht heeft omgekocht in het kader van matchfixing? Je kunt het zo ingewikkeld maken als je wilt. Blijft dat ontelbare oorzaken ontelbare gevolgen hebben, allemaal zo’n beetje tegelijkertijd, en dat niemand serieus kan zeggen dat alles wat een mens overkomt het gevolg is van diens persoonlijke karma alleen. Onzin!

Je kunt er als beoefenaar van Karma-yoga nooit van uitgaan dat jij alleen te maken hebt met wat jij veroorzaakt door goed te doen, of voorkomt door iets na te laten. Je bent nu eenmaal niet het enige levende wezen in het universum. En al zou je dat wel zijn, je hebt dan nog steeds óók te maken met alle gevolgen van volstrekt onpersoonlijke gevolgen van even onpersoonlijke oorzaken zoals tektonische plaatverschuivingen (vulkaanuitbarstingen, aardbevingen, tsunami’s), kosmische zaken (meteorieten, zonnevlammen) en zo iets alledaags als het weer. Daar kun je ‘toevallig’ door om het leven komen. Klein kansje, maar het kan. Als yogi moet je dus – net als iedereen – uitkijken waar je loopt, oppassen met wat je eet en drinkt, en het lot niet tarten. Desondanks kun je de pech hebben in een trein te zitten die uit de rails loopt.

Misschien begin je eraan  te twijfelen of jouw persoonlijk karma er nog wel toe doet. Daarom nog maar een keer: jouw persoonlijk karma werkt als touw, koord, bindmiddel of lijm om jou aan het rad van wedergeboorte te hechten en te houden. Niemand doet dat, anders dan jijzelf! Zolang jouw ego ervan overtuigd is dat hij degene is die iets doet of laat, bindt hij zich aan het rad van wedergeboorte. Hoe? Door te verlangen naar een beloning, of door te vrezen voor een straf. Angst en vrees zijn boeien. Net als verwachtingen, hoopvolle gedachten, wensen, begeerten, noem maar op. Met ideeën als  “Ik heb recht op … “ of “Ik beng ben bang dat …” lijm je jezelf vast. Het kernwoord is “ik”.  Het rad van wedergeboorte is onpersoonlijk. Het draait gewoon door, omdat het is onderworpen aan de wet van oorzaak en gevolg. Wanneer jij je identificeert met jouw “ik” blijf je meedraaien in die mallemolen, simpelweg omdat je er niet uitstapt! De Karma yogi beseft dat, en doet bij voorbaat afstand van alle “recht op” en “alle ben bang dat..”. En gedachtig dat alles wat hij doet ten bate dient te zijn van alles en allen – waar hij deel van uitmaakt –  doet hij gewoon zijn best alles en allen te dienen. Zonder vrees, zonder verwachting. En dat gaat hem gemakkelijker af wanneer hij zijn doen en laten opdraagt aan God, Jezus, Krishna of Moeder Maria dan dat hij dat doet voor iets volstrekt onpersoonlijks als “het universeel bewustzijn” of “het absolute”.  Daardoor komt hij los van het rad van wedergeboorte, want hoewel dat rad onverstoorbaar door blijft draaien voor al het andere dat leeft en sterft en weer terugkomt, is er geen enkele binding meer die hem (zijn wezenskern) daarin meetrekt. Hij (die wezenskern – niet het ego!) kan eindelijk het één zijn met alles en allen ervaren, omdat hij één is met alles en allen.

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, de kern van yoga, Geluk, Gezondheid Tags: ego, ik, karma yoga 3

Lees ook:

  1. Frans Langenkamp – De oplossing van het misverstand over het ego
  2. Ksaf – Kernelementen van boeddhistische psychotherapie (1)
  3. De oplossing van de misverstanden rond het ego, het zelf en het begrip identificatie
  4. De reis terug naar de open ruimte van de geest (2), met als gids Acharya Han de Wit.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Wouter ter Braake zegt

    3 februari 2021 om 19:24

    Mooie heldere uiteenzetting. Ik neem niets ‘zo maar’ aan, maar tegen dit cadeau zeg ik ‘dank je wel’.

  2. Piet Nusteleijn zegt

    4 februari 2021 om 09:39

    Zeker, een heerlijk stuk.
    “En dat gaat hem gemakkelijker af wanneer je dat doet voor iets volstrekt onpersoonlijks”.
    Hier bleef ik even op hangen.

    Wanneer je ‘je’…je “ik”, overdraagt/opdraagt aan een iets of iemand, iets dat menselijke eigenschappen heeft, is dat een beetje raar.
    Wanneer je bij leven wil leren sterven, als je dat wil gaan oefenen, gaat dat beter door niet meer te geloven en een soort te beseffen dat je, je ‘ikje” oplost in dat juist onpersoonlijke “één met alles en allen”.

    • Menno Prins zegt

      4 februari 2021 om 14:22

      Het zal voor ? een schok zijn te vernemen dat ad finitum de yogi er van uit moet gaan dat als alles werkelijk één is, iedere individualiteit uiteindelijk moet eindigen – en er is dus aan het einde van de rit ook niet meer zoiets als een yogi die éénheid kan ervaren. Zie Jnana Yoga (volgende week). In absolute Eénheid bestaat géén Zin met een hoofdletter. Zin kan namelijk uitsluitend bestaan in dualiteit. Er is immers iemand nodig die ergens Zin aan geeft? Voor de yogi geeft streven naar het ervaren van Eénheid Zin aan het bestaan, en daarmee is min of meer gezegd dat streven naar ‘opheffen van ieder Zin’ het te bereiken resultaat is van Yoga. Zingeving is altijd tijdelijk, namelijk tot het doel ervan is bereikt.

      Dharmapelgrim

  3. G.J. Smeets zegt

    4 februari 2021 om 14:07

    Dharmapelgrim,
    verfrissend! En je focus op dienstbaarheid – zorg hebben voor – is in al z’n eenvoud erg mooi.

    Wat mij betreft is het geen kwestie van ‘opdracht’ of ‘opgedragen aan x, y of z.’ En ook niet met ervaringen van “één zijn met alles en allen.” Dat zijn verbale dingen die mij boven de pet gaan. Onder de pet zit dienstbaarheid.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.