• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » De kern van yoga – Bhakti yoga (deel 1)

De kern van yoga – Bhakti yoga (deel 1)

6 januari 2021 door Dharmapelgrim

‘Er bestaat een direct verband tussen yoga en Gautama Boeddha. Reden genoeg om een serie afleveringen  over yoga te publiceren in een Boeddhistisch Dagblad.
Lezers zullen doorgaans vergeefs zoeken naar bronvermeldingen. Ik verschuil mij niet achter anderen. Iedere zin  is ‘naar mijn voorlopige mening’  en elke stelling poneer ik  ‘volgens mijn huidige inzichten’. En nee, ik noem meestal geen namen. Ik neem de volle verantwoordelijkheid voor elk citaat op me, in de context van het moment.  Misschien is wat ik schrijf zowel waar als niet waar, tegelijkertijd! En wie weet is het noch waar, noch niet waar, want dat kan ook. Openheid is de bron van wijsheid, en elk ‘zeker weten’ is een rotsblok waarmee je die bron afsluit.   Neem niets zomaar van anderen aan, ook niet van mij, maar toets het zelf. Doe dat laatste vooral grondig.
Dharmapelgrim.

‘Bhakti’ kun je omschrijven met ‘onvoorwaardelijke liefde en compassie’. Het begrip ‘karma’ slaat op al ons doen en laten, en heeft meerdere, eraan gerelateerde betekenissen. ‘Jhana’ tenslotte staat voor kennis; kennen; weten; wetenschap; inclusief intuïtie.

Er is door de jaren heen van alles over deze drie begrippen gezegd of geschreven. En in een maatschappij als de onze – waarin je voortdurend van alle kanten informatie krijgt aangereikt – papegaaien mensen elkaar vaak na, ongehinderd door kennis van zaken. Veel van wat je over karma, bhakti, jnana én yoga hoort of leest, is napraterij. Het resultaat is soms zinvol, vaker volstrekt onzinnig. Gekopieerde dwaasheid verandert nooit in wijsheid, zelfs niet wanneer grote groepen mensen een bepaalde dwaasheid voor ‘waar’ aannemen, omdat ‘iedereen het vindt”. Wijsheid kan daarentegen wél gemakkelijk verkeerd geïnterpreteerd worden, onbegrepen blijven of zelfs in volslagen nonsens veranderen. Probeer daarom zelf zoveel mogelijk zin en onzin van elkaar te onderscheiden. Zoek naar oorspronkelijk werk; luister naar wat erkende leraren en meesters over karma, bhakti, jnana en yoga zeggen en toets alles aan de realiteit.

Bhakti (sanskriet)  betekent: liefdevolle overgave; toewijding; devotie en liefde voor de (of het) Ene. Over wat  “liefde” is, denken mensen uit verschillende culturen vrijwel hetzelfde, maar de ene cultuur onderscheidt toch meer of minder soorten liefde dan de andere, ieder met een eigen lading. De oude Grieken onderscheiden bijvoorbeeld:

  • agapé een evenwichtige, gecontroleerde en door principes geleide liefde die zich richt op de behoeften van de ander, het beste voor de ander zoekt, zonder daarvoor iets terug te verwachten of te verlangen. (zie hieronder);
  • eros seksuele aantrekkingskracht en begeerte, lust.
  • ludus liefdesspel, liefde voor het spelen.
  • storge volwassen liefde die kan ontstaan tussen mensen die van elkaar houden als de eerste “vonken” er wel vanaf zijn. Onvoorwaardelijke, levenslange liefde, zoals  meestal te vinden tussen ouders en kinderen en bij mensen die geluk hebben in liefde en/of vriendschap.
  • pragma liefde waarin men elkaar steunt en effectief samenwerkt.
  • mania obsessieve, bezitterige liefde.

Naast oud Griekse begrip agapé  dat vaak door christenen wordt gebruikt, is er nog het begrip ‘metta’ (uit het Pali) dat vaak door boeddhisten  gebezigd wordt. Het past ook goed bij Bhakti-yoga.  Metta staat voor  onvoorwaardelijke liefde die het beste met alle levende wezens voorheeft.

Onze eigen taal heeft ook synoniemen voor ‘liefde’ en ‘liefhebben’ die allemaal een andere lading dekken, zoals: beminnen; houden van; koesteren; toewijden. Sommige vormen van liefde zijn nauwelijks ‘onvoorwaardelijk’ in praktijk te brengen of zijn zelfs met het begrip in strijd. Het zijn vormen van liefde waar de yogi bovenuit moet stijgen om er los van te komen: begeren; hunkeren; smachten, verlangen. Alles hangt evenwel af van de vraag wie of wat er begeert, hunkert of smacht. Is het jouw diepste wezen dat begerig is naar éénheid, dat hunkert naar vereniging met de essentie in alles en iedereen en smachtend verlangt naar thuiskomen bij de (of het) Ene? Dan ligt dat in de lijn van yoga. Maar … is het daarentegen jouw ego of dikke IK die iets begeert, ergens naar hunkert of smachtend naar verlangt, dan ligt het allemaal anders. Kortom: in plaats van woorden te analyseren, is het zinvoller om onderscheid te maken tussen 1) vormen van liefde en liefhebben die éénheid bevorderen, en 2) vormen van liefde die dat niet doen.

Een begrip dat ook bij Bhakti yoga hoort is: ‘compassie’ . Dit woord is samengesteld uit 1) ‘com’ dat ‘met of mede’ betekent en 2) ‘passie’ dat je niet alleen kunt vertalen met ‘lijden’ maar ook met ‘vurigheid, hartstochtelijk ergens mee bezig zijn; intens beleven’. Compassie hebben, wil dan zeggen dat je mede-lijdt; meeleeft; meevoelt en deelneemt in wat de ander ervaart. Tussen compassie hebben en compassie tonen zit evenwel behoorlijk verschil. Je hebt compassie wanneer je je zodanig in de ander verplaatst, dat diens gevoelens in jou weerklank vinden. Je toont pas compassie wanneer de ander zijn eigen gevoelens door jou weerspiegeld herkent! Compassie tonen gaat derhalve verder dan alleen maar compassie hebben.  Je kunt onmogelijk compassie tonen wanneer je het niet eerst hebt! Onechte, gespeelde of geveinsde compassie is schadelijker voor alle partijen dan eerlijk toegeven dat je je niet in de gevoelens van de ander kunt verplaatsen. Bovendien moet je óók jezelf liefhebben en compassie met jezelf hebben, anders is compassie met anderen onmogelijk.

Er zijn twee gezegden die dit perfect uitdrukken :

  1. ‘Heb uw naaste lief gelijk uzelf’; en
  2. ‘Wat jij niet wilt dat jou geschiedt, doe dat ook een ander niet.’.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, de kern van yoga, Geluk, Gezondheid, Onderwijs, Pali-Canon Tags: Bhakti yoga, heb uw naaste lief, karma, napraterij, serie

Lees ook:

  1. De kern van yoga – Bhakti yoga (deel 2)
  2. De kern van yoga – Karma yoga (deel 1)
  3. Boeddhistische psychologie en westerse psychotherapie
  4. Volg de middenweg en vlieg niet uit de bocht

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.