• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Dier-zijn-dagen in de levensloop van een Boeddha

Dier-zijn-dagen in de levensloop van een Boeddha

4 oktober 2020 door Arjan Schrier

Vandaag is het dierendag. Een mooi moment om herinneringen op te halen aan een van die keren dat de Boeddha herboren was als dier.

Een hert dat zich opoffert.

Eens was de Bodhisatta een hert en de leider van een kudde. De koning was echter verzot op hertenvlees en de onderdanen moesten veel moeite doen om elke dag een hert te schieten. Daarom maakten ze een omheining en dreven daar de kudde van de Bodhisatta in. Nu was het leveren van een hert aan de koning makkelijker. De koning zag de Bodhisatta en verordende dat dat hert niet geschoten mocht worden. Helaas raakten veel herten wel gewond als ze wegvluchten als de jager een hert kwam schieten. Daarop spraken de herten onderling af dat ze het lot zouden laten bepalen welk hert zich op zou offeren voor de kudde. Dat hert zou naar het hakblok lopen en zijn hoofd erop leggen.

Op een dag viel het lot op een drachtige hinde. De hinde ging naar de Bodhisatta en zei: het lot is op mij gevallen maar ik ben drachtig en zo zouden er twee sterven. De Bodhisatta werd bewogen door mededogen en nam haar lot over.

De jager zag de volgende dag het Bodhisatta hert geknield zitten voor het hakblok. Hij snelde naar de koning om hem te zeggen dat het hert dat niet gedood mocht worden zich daartoe aanbood. De koning snelde met een groot gevolg naar het hertenkamp en zei hij: ‘Mijn vriend hertenkoning, heb ik je niet je leven gespaard? Hoe komt het zo dat je hier knielt?’

Het grote wezen antwoorden: ”Sire, een hinde die zwaar van zwangerschap was en me smeekte om het lot op een ander te laten vallen. Ik geef hier mijn leven op en neem haar onheil op mezelf. Denk niet dat er iets achter zit, majesteit.’

” Mijn heer de gouden hertenkoning’, zei de koning, ‘nooit zag ik zelfs onder de mensen, iemand met een zo’n overweldigende liefdadigheid, liefde en medeleven als de uwe. Daarom ben ik ingenomen met u. Sta op! Ik spaar zowel het leven van u als het hare.’

‘Hoewel twee gespaard worden, wat zal er van de rest worden, mensen koning?’

‘Ik spaar hun levens ook, mijn heer’

‘Sire, alleen de dieren in uw hertenkamp krijgen immuniteit; wat zullen de anderen doen?’

‘Hun levens spaar ik ook, mijn heer’.

‘Sire, de herten zullen zo veilig zijn; maar wat zullen de andere viervoetige dieren doen?’

”Ik spaar hun levens ook, mijn heer.’

‘Sire, de viervoeters zijn zo veilig; maar wat moeten de vogels doen?’

‘Ook zij zullen gespaard worden, mijn heer.’

‘Sire de vogels zijn zo veilig; maar hoe zal het de vissen vergaan?’

‘Ik spaar ook hun leven, mijn heer.’

Nadat hij op deze manier bij de koning was opgekomen voor het lot van al de levende wezens, stond het grote wezen op en bevestigde de Bodhisatta de koning in vijf principes:

Loop het pad van rechtvaardigheid, grote koning ten opzichte van ouders, kinderen, stadbewoners en mensen van het platteland, zodat als dit aardse lichaam ontbindt, u de hemelse vrede kan binnengaan.’

De Bodhisatta ging na een paar dagen met zijn kudde terug naar het bos.

Bron: https://www.sacred-texts.com/bud/j1/j1015.htm
Over wat een Bodhisattva is: https://boeddhistischdagblad.nl/nieuws/58718-bodhisattva-bodhisatta/

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Arjan Schrier, Boeddhisme, Geluk Tags: Bodhisatta, dierendag, Hert, hinde, leider kudde, leven sparen, slachten, vissen, vogels

Lees ook:

  1. Dier-zijn-dagen in de levensloop van een Boeddha
  2. Stop met pijnlijk onverdoofd slachten van vissen
  3. Vissen kwellen
  4. Mark Schalken – De Vleesvrije stad

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Arjan Schrier

Arjan Schrier (1969) beoefent sinds 2000 het boeddhisme. Hij studeerde in Oosterwolde bij Dhammaviranatha. en is betrokken bij het Amsterdamse Sangha Metta, wat later Dhammadipa ging heten. Hij studeerde fysiotherapie en milieuecologie aan de HvA. Arjan laat zich inspireren door teksten en ideeën die in goede boeken te vinden zijn. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
02 feb
Stiltemeditatie
2 feb 23
02 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
2 feb 23
04 feb
Innerlijke ruimte | Live en Online Workshop Kum Nye Yoga
4 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Autolyse, anatman en andere illusies
    • Het jaar 2023 – dag 31 – watersnood
    • De strijd om het vlees
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Guy – Het Pad (P. magga)

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens