• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Boeddhisten voor Beijing

Boeddhisten voor Beijing

6 november 2019 door Jules Prast

Op de opiniepagina van de Washington Post verscheen twee dagen geleden een artikel met schokkende beelden over repressie van de vrijheid van religie door de Chinese overheid.

Mijn lieve sangha, die van het Kanzeon Zen Centrum in Amsterdam, stuurde mij onlangs een digitaal bestand met opnames van de Hartsutra en de Kanzeonsutra. Ik had een van de sanghaleden hierom tijdens de zomerstop van het zencentrum gevraagd. Nu kan ik met een koptelefoon op, via bluetooth gelinkt aan mijn smartphone, de sutra’s na het mediteren meereciteren.

Een sangha is eigenlijk onmisbaar voor iedere boeddhist. Meedoen in de communiteit houdt de focus en de discipline scherp, terwijl het geheim van het onzegbare gedeeld tussen je collega-boeddhisten in hangt. Meedoen zorgt ervoor dat je participeert in het volle repertoire en ritueel. Meedoen onderscheidt boeddhistische meditatie ook van seculiere mindfulness, beoefend in yogalokaaltjes en gymnastiekzalen. Bij mindfulness die niet is ingebed in een boeddhistische context, verloopt de discipline gemakkelijk en verschuift de focus te vaak van anatman naar atman, van het geheim van het spel van vorm en leegte naar het persoonlijke verhaal van het individu dat zich naderhand zo graag wil uiten over de ongemakken die met het leven gepaard gaan.

Maar soms is er een valide reden waarom meedoen in een sangha niet mogelijk is. Mijn eerste leraar, Nico Tydeman, heeft mij met groot vertrouwen en een profetische wijsheid altijd voorgehouden dat als een boeddhist niet naar de zendo kan komen, de zendo maar naar de boeddhist moet gaan. Daarmee doelde hij niet op digitale bestanden van dharmalessen en sutra’s. Hij wilde ermee zeggen dat jijzelf de sangha bént, waar je je ook bevindt. Dit geldt voor ieder sanghalid dat de lekengeloften ontvangt; “ik ben de Boeddha, ik ben de Dharma, ik ben de Sangha” spreken wij tijdens de bijbehorende ceremonie uit, een zin die je ter vermijding van misverstanden in de context van juist inzicht moet verstaan.

“Wees je eigen zendo,” is een verstandige raad. En ik interpreteer deze graag met de vrijheid die behoort tot het geheim van het onzegbare. Ik voel mij verwant met mijn dharmanaamgenoot, Ryokan Taigu, de zwervende monnik en Japanse zendichter. Ook in poëzie hangt het geheim vaak tussen de woorden in, zoals Ryokan zich realiseerde. In het spel van vorm en leegte kun je het onzegbare op talloze manieren omcirkelen en doorkruisen, ook door de nembutsu tot je mantra te maken. Doe je dit, dan kun je overal en altijd mediteren, ook wanneer je ziek en aan je bed gekluisterd bent. Zen, poëzie en de nembutsu, zie daar mijn leven.

Het grote geheim is in goede handen bij Nico Tydeman die, inmiddels zevenenzeventig jaar jong, er zijn levenswerk van heeft gemaakt. De associatie van zen met mystiek heb ik niet altijd als een gelukkige ervaren, zoals mijn vaste lezers weten, omdat mensen hier snel iets exclusiefs van maken, dat wil zeggen: zen is gelijk aan mystiek en daarmee basta. Het gevaar dreigt dan dat zenbeoefening een bezigheid wordt van kleine elitaire groepjes met een hang naar mystiek, die op het kussen zitten tot ze een ons wegen en de zendo niet toekeren naar de samenleving. Deze zorg heb ik binnen de sangha ook wel eens geuit. Maar een belangrijk deel van deze zorg is weggenomen nu Nico Tydeman zijn kimono heeft geopend in de vorm van een website, getiteld MystiekNetwerk.nl. Dit is goeie stuff, zeer goeie, en inspirerend voor wie het grondplan wil ervaren van waaruit zen tot in alle hoeken en gaten kan uitwaaieren.

Zo blij als ik ben met ‘mijn’ Hartsutra, zo bedroefd ben ik om een artikel dat ik twee dagen geleden aantrof op de opiniepagina van de Washington Post. Laten wij ons realiseren dat er ook vijanden zijn van het geheim van het onzegbare, zoals de Chinese overheid die in haar islamitische achterland in hoog tempo gebedshuizen platwalst en verandert in parkeerterreinen. Er staan schokkende beelden bij het artikel. In China geldt: er is maar één waarheid en dat is die van vadertje Xi; concurrentie wordt niet getolereerd.

De islam is een religie van vrede, het boeddhisme is een religie van vrede, het christendom is een religie van vrede. Het artikel over de onderdrukking van de vrijheid van religieuze belijdenis heet, uit het Engels vertaald: ‘In China is het iedere dag Kristallnacht’. Dit is een verwijzing naar de pogroms in Duitsland in november 1938, die het heersende antisemitisme deden escaleren naar regelrechte terreur. Als historicus laat ik de vergelijking graag inzinken bij de lezer, die zelf mag beoordelen of deze van toepassing is op de behandeling die Oeigoeren thans in China ten deel valt. Ik denk er het mijne van en het maakt me bedroefd.

Het onderstreept nog eens dat “Wees je eigen zendo” iets betekent wat we niet vaak horen, dat boeddhisten in de wereld van nu behalve de wijsheid voorbij alle wijsheid, ook die vóór de opperste wijsheid hard nodig hebben. Anders worden zij te gemakkelijk als de boeddhisten in China, die zich muisstil achter hun muren verschuilen en als boeddhisten vóór Beijing graag lippendienst bewijzen aan Big Brother. Het ‘Belt & Road Initiative’, het Chinese economische programma om aan- en afvoersnelwegen te creëren, kent ook een geestelijk-spirituele dimensie.

Als puntje bij paaltje komt heb ik liever een e-mailaccount bij Google dan bij Baidu, liever een smartphone waarvan ik zelf de proxyservers kan instellen dan een Chinese mobiele telefoon, waarin de proxyservers onveranderbaar zijn voorgeprogrammeerd. De vrijheid die wij in vele opzichten genieten is ook de vrijheid om het geheim onzegbaar te houden en te beoefenen waar en zoals wij het willen. Wij moeten die vrijheid niet laten verslonzen, maar verdedigen. “Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen; dan dooft het licht,” dichtte Henk van Randwijk al. Als er geen licht meer is, hoe verloopt dan de transmissie van het lampje?

Namu Amida Butsu,
Taigu

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Chinees boeddhisme, Columns, Jules Prast Tags: China, christendom, islam, Taigu, vrede, Washington Post, zendo

Lees ook:

  1. Het gevoel van niets te hoeven
  2. De religieuze kwestie in modern China
  3. Taigu – Wat de Boeddha zag
  4. Boeddhisme – religie of niet. Wie kan het wat schelen?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.