• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » ‘Als je de Boeddha tegenkomt, dood hem’

‘Als je de Boeddha tegenkomt, dood hem’

15 september 2019 door Kees Moerbeek

De Amerikaanse auteur, filosoof en cognitief neurowetenschapper Sam Harris (1967) is bekend vanwege zijn godsdienstkritiek. Hij publiceerde onder andere The end of faith en Free will. In zijn Letter to a Christian nation schrijft hij: ‘Atheïsme is niets meer dan de geluiden die redelijke mensen maken in de aanwezigheid van ongerechtvaardigde religieuze overtuigingen.’ Hieronder een indruk van zijn artikel Killing the Buddha, vrij vertaald en bewerkt.

Alvorens over te gaan tot de bespreking een citaat uit An atheist manifesto ter illustratie van Sam Harris’ mening over religie: ‘Ontelbare religieuze doctrines hebben onze wereld gebalkaniseerd in gescheiden morele gemeenschappen – christenen, moslims, joden, hindoes etc. – en deze verdeeldheid is een permanente bron geworden van menselijke conflicten. Inderdaad, religie is net zo’n levende bron van geweld als het was op enig moment in het verleden.’

Religieuze fetisj

Killing the Buddha opent met een verwijzing van de auteur naar de koan van de 9de eeuwse chanleraar Linji: ‘Als je de Boeddha tegenkomt, dood hem.’ De leraar maakt een belangrijk punt, namelijk: als je van de Boeddha een religieuze fetisj maakt, mis je de essentie van wat hij onderwees. In het licht van wat boeddhisme de wereld in de 21ste eeuw kan bieden, stelt de auteur voor Linji’s oproep serieus te nemen: ‘Als studenten van de Boeddha moeten we ons ontdoen van het boeddhisme.’ Maar waarom?

De boeddhistische traditie heeft de wereld veel te bieden en de opkomst van het boeddhisme zou zeer zeker een welkome ontwikkeling zijn. Het kan niet succesvol wedijveren met wat Harris de meedogenloze bekeringsdrift noemt van het christendom en de islam, en het boeddhisme zou dit niet eens moeten proberen. De wijsheid van de Boeddha zit gevangen in de religie boeddhisme, meent hij bovendien. Het is weliswaar geen religie, maar de meeste boeddhisten wereldwijd praktiseren het alsof dit wel het geval is, net zoals andere gelovigen doen. Harris: ‘Overbodig om te zeggen dat niet-boeddhisten het boeddhisme een religie noemen en in hun ogen de verkeerde.’

De neurowetenschapper is er stellig van overtuigd dat blijven spreken over ‘boeddhisme’ bij anderen een verkeerde indruk wekt van wat de Boeddha onderwees. Door hiermee door te gaan zorgen de studenten van de Boeddha ervoor dat zijn wijsheid weinig zal bijdragen aan de ontwikkeling van onze beschaving in de 21ste eeuw. Erger nog, de identificatie van boeddhisten met het boeddhisme als religie draagt bij aan de religieuze verschillen, aan het geweld en de onwetendheid in onze wereld. Zonder alles voor waar aan te nemen kan iemand echter de leer van de Boeddha omarmen en tóch een echte monnik of non zijn, zelfs een boeddha worden.

Boeddhisme en wetenschap lijken in veel opzichten op elkaar, vervolgt Harris. Men begint met de hypothese dat het gebruik van aandacht op een voorgeschreven manier (meditatie), het vermijden van een bepaald soort gedrag en het vertonen van een ander soort gedrag (ethiek) zal leiden tot het gewenste resultaat (wijsheid en psychologisch welzijn). Dit empirische karakter maakt het boeddhisme uniek. Ontdaan van religieuze beletsels is het zelfs een van belangrijkste inspiratiebronnen bij het streven naar het op een wetenschappelijke manier leren begrijpen van menselijk gedrag.

Bron van geweld

Hoe komt het dat religie zo’n krachtige bron is van geweld?, vraagt de neurowetenschapper zich af. Immers, bij geen enkel gespreksonderwerp brengen mensen zo ondubbelzinnig hun mening naar voren. Ze gieten dit zelfs in de vorm van eeuwige beloning en straf. Als iemand er werkelijk van overtuigd is dat hij God bij zijn juiste naam kent, dan betekent dit voor hem het verschil tussen eeuwig geluk of eeuwig lijden. Het is dan ook heel begrijpelijk om ketters en ongelovigen slecht te behandelen. Al met al staat er bij onze religieuze verschillen dus vele malen meer op het spel dan bij politiek, racisme en stammenstrijd.

Religie is ook het enige gespreksonderwerp waarbij iemand systematisch beschermd is tegen de vraag om zijn standpunt te onderbouwen. Desondanks bepalen deze standpunten wel waarvoor iemand bereid is te sterven en zelfs anderen te vermoorden. Er is echter niets vreemds of onredelijks aan om je mening over de wereld aan te passen aan nieuwe argumenten en nieuwe bewijzen, stelt de auteur. Dit garandeert ook dat we met elkaar in gesprek kunnen blijven. Zekerheid zonder bewijs zaait noodzakelijkerwijs verdeeldheid en leidt tot ontmenselijking van anderen die deze zekerheden niet delen.

In het volgende citaat Harris’ cri de coeur: ‘One of the greatest challenges facing civilization in the twenty-first century is for human beings to learn to speak about their deepest personal concerns—about ethics, spiritual experience, and the inevitability of human suffering—in ways that are not flagrantly irrational. Nothing stands in the way of this project more than the respect we accord religious faith.’  

Interreligieuze dialoog zet geen zoden aan de dijk, want politieke correctheid is geen basis voor blijvende samenwerking. We moeten ons ontdoen van het dogma van geloof, als we willen dat een godsdienstoorlog net zo ondenkbaar wordt als kannibalisme en slavernij lijken te zijn.

Een nieuw discours

Op dit moment heeft de wereld de grootste behoefte aan een manier om mensen ervan te overtuigen deelgenoot te zijn van de morele gemeenschap van alle mensen. Om dit te bereiken is het volgens Harris nodig om een niet-sektarische manier van spreken met elkaar te ontwikkelen over het hele spectrum van de menselijke ervaring en het menselijk streven. We hebben een discours nodig over ethiek en spiritualiteit dat net zo ongehinderd plaatsvindt als in de wetenschap, zonder dogma’s en culturele vooroordelen. We hebben een contemplatieve wetenschap nodig, dit wil zeggen: een moderne benaderingswijze om het verste bereik van ons psychologisch welzijn te kunnen exploreren. Het zal vervolgens duidelijk zijn dat dit niet zal slagen door te proberen het ‘Amerikaanse boeddhisme’ te verspreiden, of het ‘westerse boeddhisme’ dan wel het ‘geëngageerd boeddhisme.

Obstakel

De waarheden die het boeddhisme door meditatie en ethische voorschriften toegankelijk maakt zoals leegte, zelfloosheid en vergankelijkheid zijn niet uitsluitend ‘boeddhistisch’. Zonder twijfel beseffen serieuze beoefenaars van meditatie dit, maar de meeste boeddhisten doen dit niet. Zelfs als iemand dit wel beseft, dan zal zijn identiteit als boeddhist voor anderen een belemmering zijn om die waarheden serieus te nemen.

Er valt veel meer te ontdekken over de aard van de menselijke geest. Er valt ook meer te begrijpen over de manier waarop de geest zichzelf kan veranderen van louter een poel van hebzucht, haat en onwetendheid in een instrument van wijsheid en compassie. Studenten van de Boeddha zijn in een bijzondere positie om ons begrip op dit terrein te vergroten, voegt Sam Harris hieraan toe, maar op dit moment is de religie boeddhisme voor hen een obstakel.

Bronnen

Harris, S. Killing The Buddha, Shambhala Sun, maart 2006
Anthony, Andrew. Sam Harris, the new atheist with a spiritual side. The Guardian international edition, februari 2019
Mr. Sam Harris on happiness and spiritual Experience https://www.youtube.com/watch?v=SpaVLLObU80
Sam Harris – Misconceptions About Atheism

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme Tags: als je de Boeddha tegenkomt dood hem, dialoog, gewld, Kees Moerbeek, Linji, nieuw discours, religie, Sam Harris

Lees ook:

  1. Religie en maatschappelijke verandering
  2. Boeddhisme – religie of niet. Wie kan het wat schelen?
  3. ‘Iedereen is het centrum van de kosmos’
  4. ‘Politiek: nuttig, maar niet heel belangrijk…’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ujukarin zegt

    15 september 2019 om 16:56

    Leuk betoog. Maar ik mis totaal hoe Harris meent te voorkomen dat zijn ‘contemplatieve wetenschap: een moderne benaderingswijze om het verste bereik van ons psychologisch welzijn te kunnen exploreren’ dan NIET zou verzanden in een groepsgebeuren, een wij-versus-de-rest. Zoals eerder betoogd is boeddhisme niet bedoeld als dat wij-versus maar kan het in de praktijk, zeker bij grotere aantallen volgelingen, wel deformeren tot dat gebeuren. (Zoek ‘Arya versus Bala/Putujanna’.)
    Zonder die dimensie zie ik helaas de toegevoegde waarde van wat ie voorstelt niet, en houd ik het maar op interreligieuze dialoog tussen boeddhisten en de vele andere denkwijzen…

    With folded palms,

  2. Henk van Kalken zegt

    16 september 2019 om 08:29

    De aard van de geest kan ontdekt worden. Punt. Verder valt er dan niets meer te begrijpen. Hooguit meer te verwarren. Geen intellectueel spel is in staat om ooit de ware aard van de geest te doen begrijpen. Religie is mooi zodra het vredelievendheid en mededogen predikt. Maar de aard van de geest , menselijk of niet, is niet religieus.

  3. Hans Tilman zegt

    16 september 2019 om 09:53

    Er zit iets in: als je de goden, God en de Boeddha doodt dan kunnen we vanuit een overkoepelende gedachte een universele taal ontwikkelen die ontdaan is van alle mythes. Ik zie het echter niet gebeuren, omdat iedere mythe zijn fundamentalistische beweging creëert die zich op waanachtige wijze ingraaft in het eigen gelijk. De aanname dat religie de oorzaak is van strijd valt te betwijfelen. Ik denk eerder dat religie de legitimatie is van strijd. Men bekrachtigt de mythe, aanbidt de eigen God, en meent dat deze daardoor in de strijd aan hun zijde staat. Een kwestie van macht, geld en landjepik; met instemming van een hogere macht.

  4. Gerry Verbeek zegt

    16 september 2019 om 10:49

    citaat: ‘Hoe komt het dat religie zo’n krachtige bron is van geweld?’
    Is dit zo? Is dit al wetenschappelijk bewezen?
    citaat: ‘Religie is ook het enige gespreksonderwerp waarbij iemand systematisch beschermd is tegen de vraag om zijn standpunt te onderbouwen.’

    Godzijdank! Zou ik haast zeggen. Houden zo! Godsdienstvrijheid en vrijheid van meningsuiting zijn een groot goed. Op enkele plaatsen in de wereld is deze vrijheid vastgelegd in een manifest. Op veel plaatsen in de wereld echter slechts een privilege voorbehouden aan de heersende elite.

    citaat: ‘We hebben een discours nodig over ethiek en spiritualiteit dat net zo ongehinderd plaatsvindt als in de wetenschap, zonder dogma’s en culturele vooroordelen.’

    Suggereert Sam Harris hier nu werkelijk dat we middels een zogenaamd waardevrije wetenschap ‘de denkpolitie’ gaan invoeren?
    Wetenschap draagt wellicht het streven naar waardevrijheid hoog in haar vaandel –
    het is maar de vraag of ze ook werkelijk waardevrij is.

    citaat: ‘Studenten van de Boeddha zijn in een bijzondere positie.’
    Hoezo?
    Welke Boeddha?
    Dit verhaal van Sam Harris klinkt als ordinaire irrationele ‘verdeel en heers’ politiek.
    ‘all pigs are equal but some pigs are more equal than others’ namelijk de Atheisten …
    of toch misschien die studenten van de Boeddha in hun bijzondere positie?
    Wat een fantastisch onsamenhangend grappig verhaal.
    Dankjewel Kees Moerbeek.
    Gerry Verbeek

  5. Bolletje zegt

    16 september 2019 om 14:19

    Niet alleen religie leidt tot oorlog. Nazisme, stalinisme, beide waren geen religie, in theorie. Mensen leiden tot oorlog, waarna ze er een verhaal omheen verzinnen, om het te rechtvaardigen.

    Neoliberalisme, de nieuwe grote controversiële speler, in de wereld. Ook neoliberalisme heeft zeeën van bloed aan de hebberige handjes, maar is in theorie geen ‘religie’. Al vind ik het dwangmatig smachten naar kapitaal, het aanbidden van koelkasten en villa’s, iets zwaar religieus hebben. Een Macron, een Rutte, beide heren komen over als sekteleiders, die dogma’s opdreunen, aanbeden als goden. De ‘vrije markt’, is niet anders dan ‘onze lieve heer’

    boeddhisme is gewoon een traditie/religie. Het is een beetje van, meer simpele mensen, halen er regeltjes uit. Intelligentere mensen, gaan er diep in graven en kijken verder dan de metaforen/mythes.

    Je kan de verhalen zien als wetten, of als symbolen. Je kan alles letterlijk nemen, of niet.

    Ik denk niet dat boeddhisme zicht hoeft te hervormen, of dat je de boeddha moet doden.

    Geweld, oorlog, sektevorming, komt meer voort uit biologie en sociologische verwikkelingen, denk ik. Psychopaten en opportunisten, zullen iedere religie, of filosofie/wetenschap kunnen aangrijpen, om hun geweld te rechtvaardigen.

Primaire Sidebar

Door:

Kees Moerbeek

Kees Moerbeek werkte aan De Lotusvijver en was eindredacteur/hoofdredacteur voor het Magazine VvB. Hij gelooft in de sociaal-maatschappelijke aspecten van het boeddhisme. Kortom: het Achtvoudige Pad. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.