• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Ojizo-sama – beschermer van overleden kinderen

Ojizo-sama – beschermer van overleden kinderen

8 september 2019 door Kees Moerbeek

De Japanse Jizo Bosatsu, oftewel Jizo Bodhisattva daalt af in de hel om mensen te redden, getrouw aan zijn gelofte het boeddhaschap pas te accepteren als alle hellen leeg zijn. Daarom noemen Japanners hem respectvol Ojizo-sama. Ze zijn verknocht aan hem, beschermer van overleden ongeboren kinderen, van overleden te vroeg geborenen en van kinderen, die later overleden zijn.

Zenleraar Jan Chozen Bays schreef Jizo Bodhisattva, guardian of travellers & other voyagers. Zij verwierf faam als kinderarts met als specialisatie misbruikte en verwaarloosde kinderen. Door haar werk, maar ook persoonlijk leed kwamen zij en haar echtgenoot Hogen Bays in aanraking met Jizo.

Jizo

Het Mahayana boeddhisme kwam via de Zijderoute vanuit India in de 1ste eeuw naar China, gelukkig voor ons vergezeld van talloze bodhisattva’s. Deze boeddha’s in spe stellen nirvana uit om anderen te helpen zich te bevrijden van het lijden. Mogelijk is bodhisattva Guanyin (=Chinese vertaling van Avalokiteshvara), de bekendste en meest gewaardeerde onder hen. Bodhisattva Ksitigarbha is in Japan sinds de 8ste eeuw bekend als Jizo . Japanners houden van hun Jizo en terecht. Hij redt onder andere de ‘zielen’ van dode kinderen. Zij kwamen na hun dood in de rivierbedding ‘Sai no Kawara’. In de hoop herboren te worden moeten zij van kiezelstenen torens bouwen, maar dagelijks breken Datsueba en andere demonen ze af. Deze ‘Old Hag of Hell’ Datsueba houdt toezicht aan het einde van de Sanzu rivier in de boeddhistische onderwereld, waarvan Sai no Kawara onderdeel is. Jizo daalt af naar de hel en redt de kinderen door ze te verstoppen in de mouwen van zijn pij.

Jizo kent allerlei verschillende verschijningsvormen, schrijft de kinderarts. Atago Jizo bijvoorbeeld, is een strijder-Jizo te paard die andere strijders in problemen helpt en hun vijanden op de vlucht jaagt. Doro-ashi Jizo, krijgt modderige voeten door het werken in de velden. Emmei Jizo verlengt het leven en waakt over kinderen, geneest ziektes, voorkomt ongelukken en zorgt voor succes op school en werk. Hikeshu Jizo beschermt huizen en oogsten tegen brand. Mizuko Jizo brengt water naar rijstvelden, en zo zijn er meer Jizo’s. Deze Jizo wil ik de lezer niet onthouden. Omukai Jizo verwelkomt je als je sterft en leidt je naar de hemel van Amida. Geruststellend om te weten wie je met open armen ontvangt na je dood.

Japan

De Japanners legden al eeuwen pasgeborenen te vondeling, pleegden kindermoorden en abortussen als gevolg van natuurrampen, hongernoden, armoede en schande. Jan Chozen Bays schrijft hierover vol mededogen, maar ook over de mizuko ceremonie en de rol van Ojizo-sama hierbij.

In 1946 werd het leven van 10 miljoen Japanners direct bedreigd door de nasleep van de Tweede Wereldoorlog. Hierdoor kreeg het land in 1948 als eerste een abortuswetgeving, die in 1996 werd uitgebreid. De maatschappelijke en economische situatie van het Japan van nu is totaal anders dan in 1946. De acceptatie van (legale) abortus is zeer breed. In 2001 waren er 341.588 legale abortussen in Japan en in 2007 256.000. Mogelijk komt de daling door de legale beschikbaarheid invoering van de pil in 1999 en de daling gaat door. De legalisering van abortus in Japan ging vooraf aan de invoering van de pil, maar niet bij ons.

Nederland

Er is geen fundamenteel verschil tussen de situatie rond anticonceptie en abortus in het verleden in Japan en ons land. Immers, in de 19de eeuw was in ons land abortus provocatus strafbaar en levensgevaarlijk voor de vrouwen die het ondergingen. Illegale aborteurs werden in de volksmond ‘engeltjesmakers’ genoemd. Ze gebruikten bijvoorbeeld breinaalden. Ook andere methodes waren risicovol met als gevolg buikwandinfecties, geperforeerde baarmoeders en zelfs de dood.

Bovendien werd een groot aantal ongewenste baby’s te vondeling gelegd en een niet te verwaarlozen aantal pasgeborenen werd gedood. Kindermoord (infanticide) is dus niet iets van een vreemd onchristelijk en dus barbaars land, maar de Nederlandse tamelijk recent. Uit perspublicaties van de laatste maanden blijkt dat ongehuwde moeders vaak werden behandeld als paria’s en weeskinderen misbruikt.

Dankzij veranderingen in het politieke klimaat is deze situatie veranderd. Vooral ook dankzij begrip voor de positie van de vrouwen, de beschikbaarheid van goede voorlichting over contraceptie en de beschikbaarheid van betrouwbare anticonceptie. En ten slotte dankzij de mogelijkheid van legale abortus. Lees het artikel Kindermoord in de 19de eeuw en De pijnlijke adoptiegeschiedenis van ongehuwde moeders in Moederheil, in de bronnen bij dit artikel.

Mizuko Kuyo

Van oorsprong is de Japanse waterkindceremonie ontwikkeld om Jizo Bosatsu te eren. Traditioneel werd een mizuko (waterkind) begraven onder het huis van de ouders, omdat men geloofde dat het water het kind naar de natuurlijke waterbronnen onder het aardoppervlakte zou spoelen. Deze bronnen zouden een onderdeel zijn van het begin van het leven. Beweerd werd ook dat de mizuko overgaat van het water in de moederschoot naar zijn oorspronkelijke vloeibare staat bij de dood. In het Japanse boeddhisme en in shinto is water belangrijk, omdat het én de dood voorstelt én de hoop bevestigd dat het kind herboren zal worden.

Op een bepaald ogenblik stuurden Japanse vrouwen om advies te krijgen brieven naar kranten en tijdschriften en benaderden hun religieuze leiders, schrijft Jan Chozen Bays in haar boek. Door hun schuldgevoelens en die van hun partners, hun zorg om de ziel van de overleden baby’s en foetussen en om troost te vinden, ontstond het ritueel van de mizuko kuyo. In Japan werd dit sinds 1975 steeds populairder en het idee woei over naar de onder andere de Verenigde Staten.

De inhoud van de mizuko kuyo verschilt van boeddhistische school tot boeddhistische school en van persoon tot persoon. Meestal begint de ceremonie met het maken van een slabbetje of een ketting, dan volgen er recitaties voor Jizo. Het is gebruikelijk dat een beeld van Jizo tegen betaling wordt geofferd, die vervolgens in een tempeltuin wordt geplaatst. De kleur rood van het slabbetje van het beeld biedt bescherming tegen demonen, ziekte en ander onheil.

Op de mizuko kuyo is ook kritiek. De gevraagde geldelijke bijdrage voor het offer is in een aantal gevallen te hoog en de beelden te kostbaar. Ook bestaat de indruk dat sommige tempels het Japanse volksgeloof misbruiken door te beweren dat de geesten van de doden wraak zullen nemen voor hun geleden mishandeling als de ceremonie niet wordt uitgevoerd. Duidelijk is dat de tempels voldoen aan de groeiende behoefte om lucht te geven aan schuldgevoelens, aan de zorg voor de overledenen en vooral aan de behoefte aan troost.

Westen

Voor westerse ouders die een kind verliezen zijn er rituelen om dit een plek te geven, maar meestal niet bij een ongeboren kind en al helemaal niet bij abortus. Zenleraar Bays nam twintig jaar geleden als eerste deel aan de Amerikaanse mizuko kuyo. Sindsdien heeft ze zelf tientallen ceremonies gehouden in haar Zen Center in Oregon, Verenigde Staten. In de tuin van dit Zen Center staan honderden Jizo-beelden: indrukwekkend, al die groen bemoste Jizo-beelden met rode kindermutsjes en rode slabbetjes.

 

Bronnen

Bays, J.C. Jizo bodhisattva, Guardian of children, travelers & other voyagers. Shambhala, Boston&London, 2003

Ermers, J. Kindermoord in de negentiende eeuw. Blik op de wereld, Blog

https://www.blikopdewereld.nl/rechtspraak/familiedrama-s/kinderdoding/1785-kindermoord-in-de-negentiende-eeuw

Kato, M. Abortion still key birth control. The Japan times, News 2009

https://www.japantimes.co.jp/news/2009/10/20/reference/abortion-still-key-birth-control/#.XVTp6lAaSlM

Miller, A. For the children we’ve lost. Lion’s roar, may 2019

https://www.lionsroar.com/for-the-children-weve-lost/

Oomen, R. De pijnlijke adoptiegeschiedenis van ongehuwde moeders in Moederheil. Brabant cultureel, maart 2018

https://www.brabantcultureel.nl/2018/03/06/de-pijnlijke-adoptiegeschiedenis-van-ongehuwde-moeders-in-moederheil/

Heart of Wisdom, Great Vow, Oregon

https://www.youtube.com/watch?v=b_BOw_OhmSQ

The Child Gods – Japanese Folk Tales | +More Fairy Tales & Moral Stories for School kids in Magicbox

https://www.youtube.com/watch?v=nE0oofKP46o

 

 

 

 

 

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Japans boeddhisme Tags: abortus, Jan Chozen Bays, Japan, Jizo Bosatsu, Kees Moerbeek, kindermoord, mizuko kuyo, Nederland, tempels, vondeling

Lees ook:

  1. De Nederlandse Ango is begonnen
  2. 2019 – vesakfeest in de theravādatempels van Nederland
  3. Japanse monniken willen met breakdancing meer jongeren interesseren voor het boeddhisme
  4. Van de bergen naar de stad (vervolg)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Kees Moerbeek

Kees Moerbeek werkte aan De Lotusvijver en was eindredacteur/hoofdredacteur voor het Magazine VvB. Hij gelooft in de sociaal-maatschappelijke aspecten van het boeddhisme. Kortom: het Achtvoudige Pad. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Als God alomvattend is, omvat Hij ook het kwaad
    • Sodis – de virtuele denkster 530
    • RPC en Charity from the heart – Laat ons Kind zijn
    • Taigu – Zonder leven na de dood geen boeddhisme
    • B’eter – lente-frisse witte-bonensalade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.