• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Van spirituele dood tot spiritueel hoogtepunt

Van spirituele dood tot spiritueel hoogtepunt

10 mei 2019 door Ujukarin

Veelal zie je meditaties, en zelfs het hele boeddhistische pad, onderverdeeld in fasen. Zoals eerst ‘samatha’ voor kalmerende technieken en vervolgens ‘vipassana’ voor hulp bij het bereiken van inzicht. Of bij de vajrayana de ‘funderingstechnieken’ (mula yoga’s) waarna dan de hogere technieken komen. In de basisindeling van mijn traditie zijn er vier hoofdgroepen:

  1. Integratie (o.a. zen-achtige ademhalingsmeditatie)
  2. Ontwikkelen van positieve emoties (o.a. kindfulness/metta bhavana). Hierin zit ook de subgroep ‘ontwikkelen van ontvankelijkheid’, met bijvoorbeeld pujas.
  3. Spirituele dood, met technieken zoals zes elementenreflectie.
  4. Spirituele wedergeboorte, met bijvoorbeeld de mahayana/vajrayana visualisaties van boeddha’s en bodhisattvas.

Je ziet grote parallellen met de samamatha/vipassana opbouw en de lagere/hogere opbouw van het vajrayana. Het maakt allemaal niet al te veel uit, het gaat er om dat je kunt herkennen waar het onderwerp van deze keer ‘op zijn plaats valt’ in de meditaties die je gebruikt.

Spirituele dood uitgewerkt

De fase van ‘dood’ betreft natuurlijk niet je eigen overlijden, maar een stuk inzicht dat jouw leven in de oude identiteit niet klopte. En dus een duidelijk voornemen om langzaamaan te veranderen, en een identiteit die meer in lijn is met Boeddha’s adviezen te gaan ontwikkelen (wedergeboorte). Dus meer ethisch, minder materialistisch en noem maar wat waarden op. Het is behoorlijk te vergelijken met een aantal stappen op het spiralen pad, zie bijvoorbeeld

Het verschil tussen je oude en nieuwe identiteit kun je enigszins vergelijken met wat in je vroege tienerjaren gebeurt. Als kind waren je idealen eerst knuffels en poppen, en daarna pakweg Lego of racebanen of wat ook maar een kinderhart kan vullen. Maar gaandeweg wordt dat achter je gelaten als ‘kinderachtig’ en ‘niet cool’ en gaat het bijvoorbeeld om de beste make-up, je kwaliteiten op dansles of je sportprestaties. Die dan 5-10 jaar later weer vervangen worden door pakweg de eerste auto of stoerste zelf bijeen gespaarde notebook.

Net zo kunnen glimpen van wat op het spiralen pad nibbida heet, walging/terugtrekking, je doen ervaren dat bijvoorbeeld

  • Je medemens als agressieve concurrent beschouwen niet slim is; inplaats daarvan kunnen ze als levend wezen doel van je metta te zijn.
  • Je leven te bouwen op hebben-hebben-hebben uiteindelijk ook alleen maar verliezers oplevert; delen-geven-delen-geven is beter.
  • Alsmaar nieuwe genotsdoelen na te jagen omdat de vorige (qua eten, TV, seks, reis-bucketlist) slechts kort voldoening boden – het werkt niet. Inplaats daarvan helpt samtushti oftewel rust, eenvoud en tevredenheid. Het principe van dukkha is accepteren wat er aan beperkingen zitten aan samsara, en binnen die grenzen is genieten-van-het-tijdelijke uitstekend!

Dit is, als voorbeeld, de uitwerking van terugtrekking voor de eerste drie leefregels met hun positieve tegenhangers. Maar je zit vaak zo verdiept in deze samsarische illusies dat het soms moeite kost je daaruit weg te trekken.

De parabel van het brandende huis

Vandaar dat een serieus boeddhist, en zeker de Boeddha zelf, wel eens grover geschut inzet om studenten duidelijk te maken op welke dwaalwegen ze bezig zijn. De parabel van het brandende huis uit de lotus soetra is in dit verhaal goed verwoord

Hier kan de rijke vader zijn kroost maar niet duidelijk maken dat ze klem zitten in een brandend huis. En verzint daarom het verhaal van het ‘nog mooiere speelgoed’ dat buiten voor ze klaar ligt; pas nadat ze de brand onsnapt zijn danken ze pa voor diens leugentje-om-bestwil. Ook ‘weglokken’, maar vermoedelijk zonder leugens, is wat Boeddha met zijn neef Ananda doet; die is smoorverliefd op een schone dame maar wordt door Boeddha weggelokt het monnikskleed in, met de belofte dat hij door diepe meditaties nog veel gelukzaliger ervaringen gaat krijgen dan het meiske ooit kan geven. En, achteraf, blijkt Annda daarvan inderdaad oppergelukkig (en zelfs verlicht) te worden.

Toch moeten we hier erg mee oppassen; spirituele dood en wedergeboorte zijn zelden een totaal breken met je verleden en zeker je leefstijl. Het is allemaal niet zo extreem als Gautama die zijn haar en rijke kleding achterliet en een totaal nieuw leven nodig had voor de ontwikkeling. Het is veel meer kleine stapjes, o.a. door op retraite te gaan en te streven naar ‘in de wereld zijn maar niet van de wereld’. Maar qua motivatie om die stappen te zetten is ‘grof geschut’ soms echt nodig; mik op de sterren om de maan te bereiken!

Het uitzichtpunt

En dat brengt me op een stukje persoonlijk verleden, en ook een pop-songtekst die veel van mijn vrienden inspireerde en jou misschien ook. In een tijd dat ik jonger was, zelfs voordat ik me echt boeddhist noemde, studeerde ik bij een sangha waar zich een studiegroep tot een vrij hechte kluit vrienden vormde. En, geïnspireerd door anderen, besloten we om inplaats van 3 weekends per jaar om te schakelen tot ongeveer 20 weekends per jaar (werk-)retraites.

Het kon allemaal met wat passen en meten, niemand had nog een gezin en cursus/huiswerktijd kon worden vrijgemaakt. En ik en anderen zaten dus écht frequent te mediteren in een klappertandend koude keet, of te plamuren en bikkelen met primitief materiaal. En dat op een steenworp afstand van de grote weg in het mondaine Zeist met verlokkingen zoals luxe auto’s en bars. Het was écht geloven in waar je mee bezig was, ver buiten je comfortzone opereren; als je dat niet deed was het snel afhaken en kiezen voor de verleidingen van het gewone leven van je leeftijdgenoten. Dat gevoel van ‘terugtrekken omdat je er in gelooft’ is me altijd bijgebleven, ook in de retraites die ik nu meemaak in Nederland, Engeland en India. En nee, mijn huidige levensstijl enzo staan niet meer toe om dit soort intensieve tijdsinvesteringen te doen, ook al biedt mijn huidige traditie enkele vergelijkbare ‘retraiteprojecten’.

En uit die tijd dateert ook onderstaande songtekst. Deels autobiografisch- de zanger groeide op nabij Solsbury, en toen hij dit schreef had hij nét gekozen om de verleiding van het grote geld af te slaan. Inplaats van door te gaan met zijn oude band Genesis, die steeds populairder werd maar ook steeds commercieler en artistiek middle-of-the-road, ging hij zijn eigen (solo-)weg om muziek te maken waar hij écht in geloofde.

Climbing up on Solsbury Hill

I could see the city light
Wind was blowing, time stood still
Eagle flew out of the night
He was something to observe
Came in close, I heard a voice
Standing stretching every nerve
Had to listen had no choice
I did not believe the information
(I) just had to trust imagination
My heart going boom boom boom
“Son,” he said “Grab your things,
I’ve come to take you home.”

To keep in silence I resigned
My friends would think I was a nut
Turning water into wine
Open doors would soon be shut
So I went from day to day
Tho’ my life was in a rut
“Till I thought of what I’d say
Which connection I should cut
I was feeling part of the scenery
I walked right out of the machinery
My heart going boom boom boom
“Hey” he said “Grab your things
I’ve come to take you home.”

When illusion spin her net
I’m never where I want to be
And liberty she pirouette
When I think that I am free
Watched by empty silhouettes
Who close their eyes but still can see
No one taught them etiquette
I will show another me
Today I don’t need a replacement
I’ll tell them what the smile on my face meant
My heart going boom boom boom
“Hey” I said “You can keep my things,
they’ve come to take me home.”

  • ‘Home’ – voor de verteller is het leven beneden in de vallei blijkbaar niet zijn ware huis. En dus reden eraan te ontsnappen, in ieder geval tijdelijk naar de het uitzicht vanaf de top en misschien wel naar een meer reflectief leven en/of retraites?
  • ‘My friends would think’ – ja bezig gaan met boeddhisme is voor sommige bestaande vrienden lastig uit te leggen. Want je erkent langzaamaan dat sommige doelen en fundamenten van je leven faliekant fout waren. Als dat voor die vrienden betekent dat je gek geworden bent, dan zal er iets qua communicatie moeten veranderen wil de vriendschap nog een toekomst hebben…
  • ‘Which connection I should cut’ – dat is een logische stap als je bezig bent te ontsnappen aan de samsarische mallemolen. Maar misschien kun je, dat is een stukje kern van de spirituele dood, vriendschappen en familiebanden niet zomaar doorsnijden doch proberen ze een andere inhoud te geven?
  • ‘I walked right out of the machinery’ – is ongeveer vergelijkbaar met de eerdere statements. Als het bestaan vol mechanische patronen en reflexen zit dan is terugtrekken soms inderdaad nodig.
  • ‘I will show another me’ – Nu wordt het al genuanceerder, en wil de verteller vooral zijn andere zijde laten zien. Met duidelijk meer op geweten en ethiek gebaseerde waarden dan wat hij beneden in de vallei, in de samsarische mallemolen, kon laten zien. Vandaar ook dat ‘think that I am free’ een paar regels terug.
  • ‘You can keep my things’ – Eerst was er sprake van een reis vanaf de heuveltop naar het nieuwe leven met medeneming van zijn essentieele bezittingen. Nu dringt al het inzicht door dat hij juist veel van die bezittingen moet weggeven om écht op reis te kunnen.

En die laatste zin brengt ons misschien wel het dichtste bij spirituele dood: vanuit ‘terugtrekking’ uit het normale gedrag gebaseerd op hebzucht, onwetendheid en haat probeer je nieuw en meer ethisch gedrag te ontwikkelen. En veel van je ‘bezittingen’, denk primair aan gewoonten of eigendunk en misschien ook aan materieele zaken waar je emotioneel aan vastzit, worden dan plotseling veel minder belangrijk. Sterker nog, je kijkt langzaam aan op ze terug als kinderachtige hechtingen en verkeerde inzichten; en nu je probeert spiritueel meer volwassen te worden is het niet meer dan logisch om ze achter je te laten…

En dit stukje advies sluit dan weer mooi aan bij een tekst uit het vajrayana.

Dit menselijk leven is waardevol,
een kans om te ontwaken,
maar dit lichaam is vergankelijk:
voorbereid of niet, op een dag zal ik sterven 

Dit leven moet ik dan ook zien
als een kleine regendruppel,
iets moois dat verdwijnt,
zelfs als het nog in wording is. 

Het karma dat ik maak
bepaalt de loop van mijn leven,
maar hoe ik ook handel,
aan de moeilijkheden van het leven
valt niet te ontkomen;
Niemand heeft alles in de hand.
Alleen de Dharma
kan mij en anderen
voor altijd bevrijden van lijden. 

Daarom breng ik in herinnering
mijn verlangen naar vrijheid,
en neem ik mij voor
dit keer op keer waar te maken.

Niet veel aan toe te voegen, toch? Klim (in ieder geval figuurlijk) naar een uitzichtpunt en werp een blik op hoe je leven-in-samsara zich ontwikkeld heeft; alle kans dat er met wat elementen van spirituele dood verbetering te brengen is, want alleen dharma brengt échte vrijheid.

 

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk Tags: dharma, dood, hoogtepunt, spiritialiteit, training, ujukarin

Lees ook:

  1. Ujukarin – De lotusbloem en haar wortels: economie en maatschappelijke zorg
  2. Wedergeboorte, een hopeloze zaak?
  3. Schaap of slimmerik? Groepsdier of individu op het spirituele pad
  4. Dharma-overdracht, goeroes en spirituele vriend(inn)en

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Ujukarin

Ujukarin is lid van de Triratna Boeddhistische Orde. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.