• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Dierenwelzijn » Ken het verschil tussen prijs en waarde

Ken het verschil tussen prijs en waarde

8 augustus 2015 door Kees Klomp

U zult wellicht wel eens gehoord hebben van de prachtige uitspraak die schrijver Oscar Wilde meer dan honderd jaar geleden deed: ‘mensen kennen van alles de prijs, maar van niets de waarde’. Wat mij betreft is de inhoud van deze oude uitspraak actueler dan ooit en niets meer en minder dan dé verklaring voor de momenteel heersende economische en ecologische crises.

Ons huidige maatschappelijke systeem ligt op z’n gat omdat we in de loop der jaren alles monetair hebben gemaakt. Alles draait om geld. Alles heeft een prijs. Daarmee hebben we de prijs en de waarde der dingen gelijkgesteld. Waarmee alles tot handel is verklaard. We behandelen de maatschappij als markt. We drukken de kwaliteit van leven in een samenleving uit in dat wat die samenleving produceert en consumeert: het Bruto Nationale Product.

Het gaat beter met een maatschappij naarmate deze meer produceert en consumeert. Groei moet dus. We zijn verworden tot homo economicus; we bestaan als mens nog slechts als producent of consument. Dit is niet alleen een grove schending van de werkelijkheid, maar het werkt ook een buitengewoon destructieve kracht in de hand: winstbejag. Begrijp me niet verkeerd; ik heb niets tegen winst. Ik wil slechts schetsen dat winstbejag en hebzucht hetzelfde zijn en tot niets dan lijden leiden.

In een maatschappij waarin alles wordt uitgedrukt in geld, worden zoveel mogelijk vergaren en bezitten de – onterechte – equivalenten van een gelukkig en succesvol leven. Groei wordt ongebreideld. Welvaart wordt welzijn. Om zoveel mogelijk welvaart te verkrijgen moet er zoveel mogelijk winst worden gemaakt. En om zoveel mogelijk winst te maken moeten de opbrengsten/baten zo hoog/maximaal mogelijk, en de kosten/lasten zo laag/minimaal mogelijk worden gehouden. Hoe groter de marge tussen beiden, hoe lucratiever en succesvoller het bedrijf. En dáár gaat het – helemaal –mis…

Het huidige turbokapitalisme waarin winstmaximalisatie hoogtij viert, ontmoedigt conventionele ondernemers niet alleen om te investeren in constructieve zaken als kwalitatief goede lonen, huisvesting en grondstoffen – want die ‘kosten’ drukken allemaal het bedrijfsresultaat – maar wat nog veel erger is; het moedigt aan om allerlei wezenlijke en werkelijke kosten te ontkennen. Het wegmoffelen van allerlei kosten ter meerdere glorie van het heilige – winstgevende – bedrijfsresultaat is dan ook aan de orde van de dag. Er is binnen de economische contreien zelfs een heus woord voor bedacht: (negatieve) externaliteiten. Dat zijn kosten die wel door een onderneming worden gemaakt, maar niet door de ondernemer worden betaald. Waarmee ze dus feitelijk gezien door worden geschoven naar de maatschappij. Ze worden verborgen en/of vermeden.

Een voorbeeld: een bedrijf produceert een product en doet dit ten koste van het milieu. De productie veroorzaakt milieuvervuiling. Deze vervuiling en de ecologische schade die deze berokkent is hartstikke reëel, maar de kosten hiervan worden niet meegerekend in de prijs van het product. Zo maakt het product zakelijk gezien winst, maar wordt er maatschappelijk gezien verlies geleden. De onderneming en ondernemer worden er beter van, maar de maatschappij wordt er immers slechter van. In zijn boek ‘De waarde van niets’ formuleert Raj Patel het principe als volgt: ‘Als er niet wordt betaald voor negatieve externaliteiten, stelen zij die daarvan profiteren in feite van degenen die voor de kosten moeten opdraaien’.

Het is dus goed om je te beseffen dat de eerstvolgende keer als je voor het supermarkt-schap staat en het laagst geprijsde ‘conventionele’ product uit het aanbod kiest in plaats van de duurdere ‘duurzame’ (biologisch, organisch, ecologisch) of ‘eerlijke’ (fairtrade) producten, er een grote kans bestaat dat je meewerkt aan het wegmoffelen van kosten en het berokkenen van maatschappelijke schade. Het maakt je feitelijk gezien tot heler en/of medeplichtige. Duurzame en eerlijke producten zijn eigenlijk helemaal niet duurder. Ze zijn zelfs spotgoedkoop, omdat ze geen natuurlijke hulpbronnen uitputten of boeren in derdewereldlanden uitbuiten. Duurzaam en eerlijk is dus helemaal geen deugd; wie zijn zakken vult met het verkopen van niet-duurzame en niet-eerlijke producten is geen goed ondernemer, maar een mens die een ecologische of sociale misdaad begaat!

Maatschappelijk meedogende ondernemers zijn zich hier terdege van bewust. Ze (h)erkennen het gigantische verschil tussen de prijs en de waarde der dingen. Bij Maatschappelijk Meedogend Ondernemen wordt er daarom op een fundamenteel andere manier naar opbrengsten en kosten gekeken. Het draait de zaken letterlijk om; het maakt de kosten belangrijker dan de opbrengsten. Maatschappelijk Meedogende Bedrijven brengen de beperkingen van hun dienstbaarheid en/of duurzaamheid zo maximaal mogelijk in rekening.

Mieke Vervecken- natuurlijke ondernemer
Mieke Vervecken- oprichter van de Natuurlijke Kookschool

Bij Maatschappelijk Meedogend Ondernemen streven bedrijven er eerst en vooral naar om constructief bezig te zijn voor het grotere geheel, en staat de moed centraal om opbrengsten te combineren met maximale kosten. Het is in tegenstelling tot conventioneel ondernemerschap niet maximaal op shareholders (in)gericht. Maatschappelijk meedogende ondernemers rekenen zich niet rijk door allerlei kosten te ontkennen en/of miskennen, maar investeren zoveel als zakelijk gezien mogelijk is in het welzijn van alle levende wezens. De kunst is niet om zoveel mogelijk marge te maken, maar om zoveel mogelijk marge weg te geven in dienst van een zo duurzaam en dienstbaar mogelijk product of dienst.

bernie glassman
bernie glassman

In het boek ‘Aanwijzingen voor de kok’ waarin het verhaal achter het bedrijf Greystone Bakery uiteen wordt gezet, zegt zenmeester en maatschappelijk meedogend ondernemer Bernie Glassman hierover: ‘ Hoe meer beperkingen we aanvaarden, hoe meer aspecten van de werkelijkheid we kunnen zien, en hoe beter de werkelijkheid zien, hoe succesvoller onze onderneming zal zijn’. Maatschappelijk meedogende bedrijven maken minimale economische winst, maar creëren maximale maatschappelijke waarde.

Zakelijke winst – profit – behalen is relatief eenvoudig; tegelijkertijd zakelijke, persoonlijke én maatschappelijke winst – benefit – behalen is een stuk moeilijker. Maatschappelijk meedogende bedrijven verdienen wel geld, maar nooit ten koste, maar juist ten bate van de mens en de maatschappij. Maatschappelijk meedogende ondernemers drukken hun succes dan ook niet uit in monetaire, meetbare eenheden (omzet, winst, beurswaarde -> geld) maar in onmetelijke elementen (mededogen, betekenis, liefde -> geluk). Geld is slechts een middel om aan te wenden en te gebruiken in dienst van het enige échte doel vanuit de boeddhistische waardetheorie: welzijn voor alle levende wezens. Alleen zaken die alles en iedereen –sociaal en ecologisch – laten floreren vertegenwoordigen échte waarde.

Dit artikel werd eerder in het Boeddhistisch Dagblad geplaatst op 18 november 2012.

 

 

 

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Dierenwelzijn, Economie, Gezondheid, Mensenrechten, Natuur Tags: kees klomp, prijs, waarde

Lees ook:

  1. Campagneleider Wakker Dier communicatieman 2012
  2. Varkensgeluk – ‘Echt de mooiste modderpoel van Nederland’
  3. Nederlandse Bijenhoudersvereniging investeert op World Bee Day in biodiversiteit
  4. Canadese onderzoekers waarschuwen Europeanen voor handelsverdrag CETA

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Marius Splinter zegt

    8 augustus 2015 om 21:06

    Een prachtig betoog waar ik achter sta. Het is voor mij een zoek tocht om te kijken hoe ik dit als docent Economie op het MBO vertaal in mijn lessen bedrijfseconomie, marketing en ondernemerschap.

    Ook zoek ik naar wegen om dit concreet in mijn leven toe te passen. Dit is niet eenvoudig.

    Zoeken naar een juiste formulering van waarde is nodig. Alles vertalen in euro’s is dit in ieder geval niet. Sinds 2012 is het volgens mij alleen maar bergafwaarts gegaan.

Primaire Sidebar

Door:

Kees Klomp

Kees Klomp is Boeddhist, en marketing- en management expert 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
27 mrt
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
27 mrt 23
28 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
28 mrt 23
28 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
28 mrt 23
Rotterdam
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Wereldwijd blinddoeken wetenschappers standbeelden en eisen klimaatactie
    • Guy – De aandacht van satipatthana (2)
    • Ludo – Eén
    • Bhutan: ‘Bruto Nationaal Ongeluk voor 140.000 verzwegen vluchtelingen’
    • Het verkennen van Bhutans spirituele erfgoed, boeddhistische tradities

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens