• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Goff – leraren kunnen alle kanten op met DAR-advies

Goff – leraren kunnen alle kanten op met DAR-advies

16 november 2017 door gastauteur

Het Boeddhistisch Dagblad publiceerde onlangs een (nog voorlopige) tekst van de Dharma Advies Raad van de Boeddhistische Unie Nederland. Die tekst is bedoeld als een advies aan meditators, beginnend en gevorderd, die een leraar consulteren.

Ik val meteen maar met de deur in huis met twee punten van aandacht:

1) het is een raadsel waarom BUN als vereniging van aangesloten bevriende boeddhistische organisaties advies uitbrengt aan meditators en niet aan de aangesloten organisaties.
2) er staat geen enkel advies aan meditators in die tekst.

Ik lees in de tekst veel algemeenheden en een paar zinnige opmerkingen over de boeddhistische leraar, over de meditator, en over hun relatie. De tekst eindigt met de vertrouwenskwestie. Ik citeer uit de laatste paragraaf: “Zowel de leerling als de leraar moeten vanaf het begin van hun relatie wederzijds vertrouwen in elkaar stellen …” Dat is m.i. een malle eis maar als DAR dat een valide voorwaarde voor een relatie vindt waarom ontbreekt dan elk advies hoe dat vertrouwen is te bevorderen of waarborgen? Er wordt niet 1 woord aan besteed. Het document is dan ook een globale intentieverklaring, geen concrete zorg- en voorzorg regeling. Eerlijk gezegd vind ik het van een dermate naïef niveau dat de vraag opkomt wat BUN eigenlijk is. Op de site staat dat het statutair een vriendschapsvereniging tot algemeen nut is, met ANBI status. En met als doelstelling “Het bevorderen van de vriendschappelijke samenwerking tussen in Nederland werkzame boeddhistische groeperingen.” Vrijblijvender kun je het niet krijgen. Niemand van de vriendenclub heeft kennelijk iets te verliezen met het lidmaatschap. No skin in the game.

Mijns inziens is persoonlijk contact met een leraar voor het overgrote deel van (aspirant)meditators onontbeerlijk. Dat contact is niet nodig voor theoretische info-overdracht (iedereen kan lezen en heeft toegang to www) maar wel voor correcties op meditatie-technische details en voor het voeden / temperen / kanaliseren van geestdrift. De tekst van DAR rept er met geen woord over en de tien leden van de raad hebben er kennelijk niet over nagedacht, althans hebben het niet relevant geacht.

Ongevraagd advies aan de tien DAR-leden: Wat elke leraar en elke leerling moeten doen is afspraken maken. Werkafspraken. De leraar/leerling relatie is een werkrelatie en daarover dienen afspraken te worden gemaakt: logistieke afspraken, financiële afspraken, afspraken over rolverdeling en rolvastheid. En ook afspraken over scheiding van privé en zakelijk contact: dus geen geld of boeken of tandenborstels of condooms of andere spullen aan elkaar lenen. En nergens, ook niet buiten de meditatie-ruimte, in elkaars bijzijn ook maar half uit de kleren gaan.

Over dergelijke werkafspraken zwijgt de tekst in alle talen. En er wordt evenmin iets gezegd over consequenties van het niet nakomen van afspraken. Niet wat betreft een leerling die de afspraken niet nakomt, niet wat betreft een leraar die de afspraken niet na komt. Kortom, de tekst van DAR is vrijblijvend en onzakelijk. Leerlingen hebben hier helemaal niets aan en leraren kunnen er alle kanten mee op.

Lees ook van Edel  Maex – De angst om te kijken

Categorie: Achtergronden Tags: advies, BUN, DAR, relatie leraar leerling, vragen, vrijblijvendheid

Lees ook:

  1. Dharma Advies Raad – Leraren in het boeddhisme
  2. Jigme Lodro rinpoche – De relatie leraar-student in het Tibetaans boeddhisme
  3. SIM – BUN moet helder standpunt innemen inzake voorkomen seksueel misbruik
  4. BUN – themadag vertrouwenspersonen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 3 juni 2025
    Zenmeditatie in Maastricht
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 153 – haat
    • Boeddha in de bajes – Spirituele verdieping
    • Mijn hart bloedt maar we zijn niet machteloos. We zijn aan het opstaan.
    • Zenmummies
    • Menno – pre-klinische periode

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.