Zuivelproducent Melkunie misleidt consumenten met greenwashing op zijn verpakkingen, oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC) na een klacht van Wakker Dier. “Melkunie is niet de enige,” zegt Collin Molenaar van Wakker Dier. “In het zuivelschap zijn tal van misleidingen te vinden.”
Melkunie pretendeert op zijn verpakking dat koeien hun scheten wel kunnen laten waaien, omdat de uitstoot op andere vlakken wordt gecompenseerd door bijvoorbeeld groene stroom en het planten van bomen. Die maatregelen stellen echter weinig voor: om zijn volledige klimaatimpact te compenseren met het planten van bomen, zou Melkunie ieder jaar ongeveer acht keer de oppervlakte van het Nationaal Park De Hoge Veluwe moeten beplanten.
Greenwashing in de zuivelsector
De zuivelsector is niet alleen schadelijk voor het welzijn van koeien, maar ook voor het milieu en de biodiversiteit. Deze industrie produceert jaarlijks 53 miljard kg mest: omgerekend bijna 3 duizend kg per Nederlander. Daarmee levert de sector ook veruit de grootste bijdrage aan de stikstofcrisis. Molenaar: “Zuivelproducenten verbloemen deze pijnlijke feiten met misleiding. Nergens in de supermarkt zien we zo veel greenwashing als bij zuivel.”
Wakker Dier heeft ook een klachtenprocedure lopen tegen Campina en Albert Heijn volgt binnenkort. Op hun zuivelverpakkingen maken zij claims over biodiversiteit: Campina spreekt over kruidenrijk grasland en Albert Heijn gebruikt afbeeldingen van wilde planten en dieren. Wakker Dier ziet greenwashing op zuivelproducten als een groeiend probleem en dient de klachten in bij de RCC om een signaal af te geven naar bedrijven: stop met deze misleiding.
De afgelopen jaren was de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit verantwoordelijk voor de handhaving op misleidende duurzaamheidsclaims bij levensmiddelen. Tot grote frustratie van Wakker Dier geeft de toezichthouder echter aan hierop voorlopig niet te handhaven en dit zelfs te hebben gemeld aan bedrijven. De Autoriteit Consument & Markt gaat zich dit jaar naar eigen zeggen wél inzetten tegen misleiding op voedingsmiddelen.
Alle grotere supermarktketens hebben zich verbonden aan de doelstelling van Wakker Dier om minder dierlijke eiwitten te verkopen. Dit betekent: minder vlees en zuivel. Maar misleidende marketing over ‘duurzame’ zuivel houdt een onterecht rooskleurig beeld van zuivel in stand en stimuleert de verkoop. Willen supermarkten de voorgenomen eiwittransitie realiseren, dan zullen ze deze greenwashing volgens Wakker Dier moeten stoppen.
Sloopmelk
De zuivelproducten waartegen Wakker Dier klachten heeft lopen, zijn gemaakt van sloopmelk. Dit is zuivel zonder een goed dierenwelzijnskeurmerk, van koeien die veel melk moeten geven onder vaak slechte omstandigheden. Zij leven bijvoorbeeld in krappe, vieze stallen, waardoor ze vaker ziek worden, pijnlijke verwondingen krijgen aan hun poten en jong worden afgevoerd naar de slacht.
Geef een reactie