• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » ‘Het beoefenen van dana schept vreugde bij degene die geeft en bij degene die ontvangt’

‘Het beoefenen van dana schept vreugde bij degene die geeft en bij degene die ontvangt’

28 februari 2018 door gastauteur

Dingeman BootDingeman Boot heeft na een opleiding tot yogaleraar enige jaren gewerkt als yogaleraar, waarbij hij zich ook verdiepte in de Vedanta-filosofie.Vanaf 1980 is hij zich steeds meer gaan toeleggen op de beoefening van meditatie. Eerst Zen-meditatie en vanaf 1983, toen hij in contact kwam met z’n eerste leraar de eerw. Mettavihari, Vipassana-meditatie. Hij heeft langere tijd gemediteerd o.l.v. oosterse (o.a. in Birma en Thailand) en westerse leraren (o.a. in de Verenigde Staten). In Birma was hij gedurende veertien maanden boeddhistisch monnik.  In dit artikel legt hij de betekenis van dana uit.

Dana is een Paliwoord en wordt meestal vertaald met vrijgevigheid. Het heeft ook wel de betekenis van donatie. Het beoefenen van dana speelt in het boeddhisme een belangrijke rol. Vaak begon de Boeddha zijn onderricht met het grote belang aan te geven van het beoefenen van dana. Veelal wordt het belang van het beoefenen van dana en sila gezamenlijk genoemd, waarbij met sila de moraal wordt bedoeld. Vrijgevigheid heeft niet alleen betrekking op materiële dingen, maar bijvoorbeeld ook het geven van je tijd en aandacht. Beoefening van dana is in feite een uitdrukking van liefde. Hoe meer liefde er aanwezig is hoe vanzelfsprekender beoefening van dana wordt.

Niet alleen in de tijd van de Boeddha maar ook nu nog worden de monniken en nonnen in het oosten onderhouden door de vrijgevigheid van de mensen aldaar. De bouw en het onderhoud van tempels, meditatiecentra en onderkomens van de monniken en nonnen kan plaatsvinden dankzij de beoefening van dana. Anderzijds bieden monniken en nonnen hun onderricht en hulp aan als dana aan een ieder die dat nodig heeft.
Als je vandaag voor enige tijd naar een willekeurig meditatiecentrum in het oosten gaat wordt je geen geld gevraagd. Een donatie (dana) wordt op prijs gesteld.

Helaas is het hier in het Westen (nog) niet mogelijk om retraites kosteloos aan te bieden en alle kosten via dana binnen te krijgen. De Vipassana-meditatieretraites hier worden meestal aangeboden voor een prijs die uitsluitend de directe kosten omvat; deze wordt voor het belangrijkste gedeelte gevormd door de kosten van het centrum (verblijf en voeding). Om onder meer zoveel mogelijk aan te sluiten bij de oosterse traditie is in de prijs geen bijdrage voor de leraar opgenomen.

Er mag van uit worden gegaan dat een meditatieleraar in het dhamma-onderricht vooral wordt gedreven door het verlangen zijn verkregen inzichten en ervaringen te delen met anderen vanuit een gevoel van liefde en mededogen en niet uit geldgewin. Maar ook een leraar moet in zijn levensonderhoud voorzien en is daarbij geheel of gedeeltelijk afhankelijk van de ontvangen dana. Over de ontvangen dana moet in Nederland  als inkomen belasting en door sommigen ook btw worden betaald.

Bij een meditatie-retraite (of dhammacursus) op basis van dana en het daarbij geven van dana aan de meditatieleraar spelen verschillende aspecten een rol; in het volgende overzicht worden de belangrijkste daarvan samengevat.

  1. Het is een manier om zoveel mogelijk aan te sluiten bij de oosterse traditie om voor het dhamma-onderricht geen geld te vragen maar als dana aan te bieden, zoals dit in het verleden was en zoals het daar ook nu nog springlevend is.
  2. Dhamma-onderricht is niet te vergelijken met iets wat je in de winkel koopt. De waarde ervan is onschatbaar en niet in geld uit te drukken.
  3. Het is tevens een manier om de prijs van een retraite zo laag mogelijk te houden, waardoor ook mensen die het niet breed hebben zoveel mogelijk de gelegenheid hebben om mee te doen.
  4. Het mooie van dana is dat naar draagkracht vrijgevigheid beoefend kan worden. Mensen die het niet breed hebben geven minder, maar hun vrijgevigheid is niet minder dan die van mensen die ruimer bij kas zitten en meer kunnen geven.
  5. Met het geven van dana heb je de mogelijkheid een stuk waardering en dankbaarheid tot uitdrukking te brengen voor het ontvangen dhamma-onderricht van de leraar.
  6. Het beoefenen van dana schept vreugde bij degene die geeft en bij degene die ontvangt. Het verruimt je hart.
  7. Het beoefenen van meditatie is het ondergaan van een proces van loslaten. Beoefening van dana is in feite een hele praktische oefening in loslaten. In staat zijn om los te laten en beoefening van vrijgevigheid ontspringen vanuit dezelfde bron.

De Boeddha heeft vele malen gesproken over de waarde en betekenis van dana. Daarbij heeft hij ook gesteld dat vrijgevigheid gunstige voorwaarden schept voor dit en volgende levens.

Bron: www.simsara.nl

 

Categorie: Achtergronden Tags: dana, Dingeman Boot, levensonderhoud, retraites, SimSara, Vipassana, westen

Lees ook:

  1. Sangha of sekte? Ook in het boeddhisme kan men verwachten dat sektes in negatieve zin bestaan
  2. ‘Retraitecentra worden wel steeds duurder, misschien in 2016 een probleem’
  3. Dana sutra- mag ik overvaren, moet ik dan een cent betalen?
  4. Het gebruik en weer loslaten van hulpmiddelen in de vipassana meditatie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.