• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Dharmapelgrim » Hartstocht naar Santiago » In de marge (7) – geloof

In de marge (7) – geloof

5 juni 2016 door Dharmapelgrim

Op 30 april 2016 ben ik van huis vertrokken, om als pelgrim naar Nidaros (de oude naam voor Trondheim) te lopen. Onderweg doe ik wekelijks verslag van mijn overdenkingen, als het lukt contact te maken.

Soms schijnen we als mensen zo overtuigd te zijn van een of ander, dat we menen het “zeker te weten” in plaats van het te geloven. Zo wisten we ooit zeker dat de aarde plat was; dat pappa alles wist en dat… Vul zelf maar in. Veel van dat geloven sneuvelt op het slagveld van onderwijs en groeiende feitenkennis. Helaas gaat dat nogal eens gepaard met wat in oorlogstaal collateral damage heet, met als gevolg dat sommige mensen nergens meer in geloven. En dat is tragisch, want zonder geloof droogt zowel alle inspiratie op als alle creativiteit, waardoor de geest verdort.

Geloven betekent volgens mij dat je er van uitgaat dat iets waar is, zonder dat je daar een concreet bewijs voor hebt. De inhoud van ieder geloof bestaat uit aannames. Je neemt het voor waar aan, omdat: omdat pappa en mamma het zeggen; de juf of de meester; de andere kinderen; de ooms en tantes; de wetenschappers; of de hele goegemeente met voorop de dominee, pastoor, imam, rabbijn, sjamaan of humanistisch raadsmens.

Nee wacht. je neemt het aan voor waar omdat het in een al dan niet heilig boek staat, op het (heilige) journaal is geweest of op Twitter voorbij is gekomen. Er zijn kortom talloze redenen om iets voor waar aan te nemen. Onweerlegbaar bewijs dat het ondubbelzinnig waar is, was en blijft, heb je niet en krijg je ook niet een, twee, drie. Je gelooft het.

Mensen die in (een) God geloven, gaan uit van de aanname dat (die) God werkelijk bestaat. Mensen die beweren dat God niet bestaat, geloven ook omdat het niet-bestaan van God ook maar een aanname is. Niets meer en niets minder. Wetenschappelijk bewijs dat een van beide partijen gelijk heeft, is er niet.

Menno Prins onderweg, op een pad door het bos.
Menno Prins onderweg, op een pad door het bos.

Een aanname kan zo sterk in iemands geest verankerd raken, dat het de status van onbetwijfelbare waarheid krijgt. Dat is net zo tragisch als nergens meer in geloven, want ook in zo’n geval droogt uiteindelijk alle inspiratie en creativiteit op. Om plaats te maken voor een vlakte dorre doctrines waar je eigenlijk alleen de kachel nog kunt aanmaken.

Geloof moet stromen! Althans, dat vind ik. Ik vergelijk iedere geloofsinhoud graag met een waterstroom. Misschien doe ik dat nu wel doordat ik als pelgrim door een omgeving loop waar ik om de haverklap een bergbeek tegen kom. Wanneer de geloofsinhoud niet meer wordt gevoed, droogt ze op den duur op. Er is tenminste een bron nodig. Daarnaast is er een bedding nodig – een ontvankelijke geest – anders zakt de geloofsinhoud weg in de grond of verdampt. En tenslotte moet er met de geloofsinhoud iets worden gedaan, anders leidt het tot niets, vertroebelt het of gaat het zelfs kwalijke effecten veroorzaken zoals het vormen van een moeras, waarin je vast kunt komen zitten. Ik mensen die in hun eigen moeras van on(be)nutte zekerheden vastzitten.

Laat het duidelijk zijn: ik ben ervan overtuigd dat er met “geloven” niets mis is. Ongeacht wat of waarin je gelooft. Maar houdt het vloeibaar! Dat wil zeggen: laat het niet tot absolute zekerheid verworden. En voor zover ik weet is er maar één manier om dat vloeibaar houden te bereiken en dat is door te twijfelen.

Ik geloof. En daarom twijfel ik. Compassie, compassie, compassie.

Categorie: Hartstocht naar Santiago Tags: dharmapelgrim, geloof, geloof hoop en liefde, Menno Prins

Lees ook:

  1. In de marge (9) – hoop
  2. In de marge (7) – geloof
  3. In de marge (9) – hoop
  4. In de marge (8) – liefde

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Herman zegt

    5 juni 2016 om 16:50

    Toevallig schreef ik gisteren:

    Geloven is vertrouwen.
    Vertrouwen is geloven dat het goed voor je is.

    en niks is vast altijd goed voor je?

  2. Dharmapelgrim zegt

    5 juni 2016 om 20:44

    Geloof kan zeker vertrouwen wekken en versterken, maar is in mijn visie niet hetzelfde. Dat vertrouwen een ander woord is voor geloven dat iets goed voor je is… Hoeft volgens mij ook niet perse,en ik vind dat te beperkt. De laatste zin begrijp ik niet als vraag.

  3. Bert zegt

    6 juni 2016 om 08:22

    Volgens mij gaat er nog iets boven twijfel uit. Als je twijfelt zit je daarin gevangen. Is er nog behoefte aan zekerheid. Als je die behoefte onder ogen ziet, verdwijnt die. M.a.w. wees degene die die twijfel observeert, en niet de twijfelaar.

    • Dharmapelgrim zegt

      8 juni 2016 om 05:30

      Waarom zou je in twijfel gevangen zitten? Ik zie het als “niet op slot zetten van je aannames”, met andere woorden beetje leven met de mogelijkheid dat het toch anders is dan je aanvankelijk dacht of nog denkt. Is het A of B. Ik twijfel omdat beide kunnen en kies na afweging B, en leef met de mogelijkheid dat het achteraf A had moeten zijn. Is dat gevangen zitten? Nee. Dat is besluitvaardigheid met de wetenschap dat je soms verkeerde besluiten neemt en daar rekening mee houdt.

  4. Margreet zegt

    6 juni 2016 om 08:38

    Mooi blogje Menno, you have a point there.
    het woord ‘geloof’ komt oorspronkelijk van het Groekse ‘ pistis’. Dat wordt eigenlijk vertaald met ‘ vertrouwen’. Als je vanuit ‘vertrouwen’ kijkt hoe is het dan voor je? Hoe is je beleving dan ?
    Bon voyage et bon courage

    • Dharmapelgrim zegt

      10 juni 2016 om 07:36

      Mijn wandeltocht maakt mij duidelijk dat het in praktijk brengen van vertrouwen de theorie ver achter zich laat. Nu gaat het “leven”,

  5. Siebe zegt

    6 juni 2016 om 12:50

    Hallo Pelgrim!, (mooie reis toegewenst)

    Je schrijft: “ik ben ervan overtuigd dat er met “geloven” niets mis is. Ongeacht wat of waarin je gelooft”.

    Dat geloof ik niet. Overdrijf je hier niet wat? Jij ziet toch ook wel nadelen van geloof?

    • Siebe zegt

      6 juni 2016 om 14:51

      Hallo, Dhammapelgrim, voor de duidelijkheid, ik bedoel met mijn vorige vraag…waarom maakt het jou niks uit wat en waarin iemand gelooft?

      • Dharmapelgrim zegt

        7 juni 2016 om 18:08

        Over wat en waarin iemand gelooft, oordeel ik niet. Dat is geheel aan de ander. Het is aan mij om daarin mee te gaan, of niet. Verder maak in onderscheid tussen geloof (in levensbeschouwelijke zin) en “iets geloven”. Dat laatste is veel ruimer en omvat dus ook het eerste.

        • Siebe zegt

          8 juni 2016 om 10:45

          Oke, ik plaats geloof onder het kopje visie.
          Iemand die bijvoorbeeld gelooft dat homofilie niet Gods wil is, of iemand die gelooft dat euthanasie of abortus niet Gods wil is, of iemand die gelooft dat je wanneer je als jihad-martelaar sterft in het paradijs komt met maagden, die gelooft daarin als een visie.
          Dit soort geloof zet zaken in een bepaald perspectief. Het opent een visie. Het getuigt van een visie.

          Ik zie bij de Boeddha de erkenning van het grote belang hiervan. Het is bepalend voor welk soort beslissingen iemand neemt, welk gedrag ie ook vertoont. Dit kun je bijvoorbeeld ook zien in de volgorde van het Edele Achtvoudige Pad. Zonder juiste visie, geen juiste motivatie, geen juist spreken , geen juist handelen etc.

          Je kunt het belang wat de Boeddha, kennelijk, toekende aan visie ook terugzien, in diens inspanning juiste visie van onjuist te onderscheiden.

          Ik zie in ieder geval een Boeddha die zeer welbewust was van hoe de kwestie van juiste visie samenhangt met de kwestie van lijden en de beëindiging er van. Ik vind dit getuigen van betrokkenheid bij het welzijn van alle wezens.

          Verder kwam ik het ook tegen dat visie eigenlijk nog bepalender is dan het soort kamma of wilsactiviteit bij de kwestie of iets goed of slecht zal uitpakken. Ik kwam dat tegen in onderstaande tekst (door mij vertaald uit de Engelse vertaling van eerwaarde bhikkhu Bodhi)

          Anguttara Nikaya 1.314 (9)

          “Bhikkhu’s, voor een persoon van verkeerde visie, welk fysiek karma, verbaal kamma en mentaal kamma hij dan ook opwekt/aansticht en onderneemt in overeenstemming met die visie, en wat zijn wil, geneigdheid en intentionele activiteiten dan ook zijn, allen leiden tot wat niet wenselijk is, niet verlangd en onplezierig is, tot nadeel en lijden. Om welke reden? Omdat de visie slecht is.
          Veronderstel, bhikkhu’s, een zaadje van neem (Azadirachta indica, Siebe), bittere komkommer of bittere kalebas werd in de vochtige grond geplant. Welke voedingsstoffen het ook uit de grond en het water opneemt, het zou allemaal leiden tot diens bittere, bijtende en onaangename smaak. Om welke reden? Omdat het zaad slecht is. Zo ook voor een persoon van verkeerde visie. Welk fysiek karma, verbaal kamma en mentaal kamma hij dan ook opwekt/aansticht en onderneemt in overeenstemming met die visie, en wat zijn wil, geneigdheid en intentionele activiteiten dan ook zijn, allen leiden tot wat niet wenselijk is, niet verlangd en onplezierig is, tot nadeel en lijden. Om welke reden? Omdat de visie slecht is”.

          Anguttara 1.315 bespreekt dan het omgekeerde bij juiste visie.

          Ik denk dat dit realistisch is. Je kunt bijvoorbeeld hele goede bedoelingen hebben maar als de achterliggende visie niet juist is, kun je heel veel ellende veroorzaken met die goede bedoelingen, omdat je eigenlijk niet goed ziet hoe zaken echt gaan en bestaan.

          Ik vind het niet zo goed dat het iemand niet uitmaakt wat iemand gelooft. Ik lees daarin dat het iemand niet uitmaakt of iemand onheil over zichzelf en anderen afroept of niet. Ik geloof eigenlijk niet dat je dit bedoelt maar dat is wat ik lees in… dat er met “geloven” niets mis is. Ongeacht wat of waarin je gelooft”.

          • Dharmapelgrim zegt

            10 juni 2016 om 07:32

            Wat goed of wat slecht is, is afhankelijk van zeer veel variabelen. Niets is vanuit zichzelf goed of slecht. Het wordt pas goed of slecht onder invloed van omstandigheden, ruim genomen. Iets is wat het is. Niet meer niet minder. Dat geldt ook voor het hebben van een visie of geloof, overtuiging, idee, zelfs voor zoiets als een visioen of hallucinatie. Het is wat het is. Niets mis mee zolang het daarbij blijft. Pas wanneer je er iets mee gaat doen, brengt het vruchten voort. Wat je ermee doet is daardoor zeer belangrijk. Ik herhaal daarom nogmaals dat ik geen oordeel heb over welk geloof / welke visie ook. Laat ik er dan aan toevoegen dat ik met belangstelling afwacht wat voor acties er uit voortkomen. Daar heb ik zo mijn meningen over. En meningen kan en zal ik herzien wanneer daar juiste gronden voor zijn. Dank voor je inbreng Siebe. Gassho.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.