• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » Mindfulness, spiritualiteit of laagje vernis?

Mindfulness, spiritualiteit of laagje vernis?

22 april 2019 door Edel Maex

“Mindfulness is tegenwoordig erg in. Is het een mode? Steekt er een authentieke spiritualiteit onder, of gaat het enkel om een laagje vernis? Heeft deze interesse te maken met een religieuze honger, een zoektocht van mensen naar diepgang? Worden mensen er milder door, zowel met elkaar als met zichzelf? Ook kan de vraag worden gesteld of bepaalde mensen in spiritualiteit geïnteresseerd zijn puur omwille van het genoegen/goed gevoel… dat ze eraan beleven. Is het gevaar voor commercialisering niet erg groot?”

Is het een authentieke spiritualiteit of is het niet meer dan een psychologische techniek? Dat lijkt de vraag.

Woorden

Enkele jaren geleden vroeg mijn op dat ogenblik vijfjarige zoon, van op de achterbank van de auto: ‘Papa, bestaat God?’ Ik drukte even op de rem maar ging niet uit de bocht. ‘Het antwoord op zo een vraag kun je niet even uitstellen. Het eerste wat spontaan in mij opkwam, was: ‘Sommige mensen geloven dat God bestaat, sommige mensen geloven dat God niet bestaat, en voor sommige mensen is “God” een manier om te spreken over “goed zijn”.’

We zoeken naar woorden om iets uit te drukken. Het probleem is dat we die woorden laten verstarren, gaan denken dat ze niets iets uitdrukken maar verwijzen naar iets dat ‘echt’ bestaat en er vervolgens in vastlopen.

Het is soms boeiend welke carrière woorden maken. Ook de woorden psychologie en spiritualiteit hebben een merkwaardige geschiedenis. Beide refereren oorspronkelijk naar een term, psyche in het Grieks spiritus in het Latijn, die niets anders betekent dan adem. Het zijn dus in wezen synoniemen. Ook al geven we ze nu een andere betekenis. Merkwaardig genoeg kan het Nederlandse woord geestelijk probleemloos nog naar beide verwijzen.

Wat betekent het woord mindfulness? De Engelse definitie van mindful is: ‘conscious or aware of something’. De eerste jaren dat ik het stressreductie programma gaf, gebaseerd op minfulness training, gebruikte ik het Engelse woord mindfulness helemaal niet. Maar het zijn niet de taalpuristen die de taal maken, maar de gebruikers ervan. Mindfulness is stilaan een Nederlands woord aan het worden.

Mindfulness werd al lang gebruikt als vertaling van een element uit het boeddhistische achtvoudige pad: sati of sama sati in het Pali. Sati wordt in het Nederlands meestal vertaald als aandacht. Sama betekent juist, niet in de juridische zin van het woord maar in de muzikale zin, zoals een snaar van een instrument juist gestemd is als ze harmonisch afgestemd is op de andere snaren. In die zin is sati maar sama sati als het in harmonie is met de andere elementen van het achtvoudige pad.

Sati betekent de aandacht bij een bepaald object houden, bijvoorbeeld in meditatie bij de ademhaling. Sama sati, in de context van het achtvoudige pad, betekent de aandacht ook bij de andere elementen van het pad houden, bij het juiste inzicht, bij de juiste intentie, bij het juiste spreken en handelen.

Sommige leraars hebben de betekenis van het woord mindfulness sterk uitgebreid. Voor Thich Nhat Hanh is mindfulness het hele pad. Ook ethiek is gebaseerd op mindfulness. Pas als je aandacht hebt voor de gevoelens van de ander zal je die ander geen kwaad doen. Mindfulness wordt op deze manier ook het doel van het pad. Aandachtige aanwezigheid is niets anders dan het ontwaken zelf van de Boeddha.

Een persoonlijk verhaal

Als kind, opgevoed in een katholieke wereld, was religie voor mij een levende en voelbare realiteit. Als adolescent kwam ik voor mezelf tot de ontdekking dat ik die vanzelfsprekende spiritualiteit uit mijn kindertijd, helemaal kwijt was. Het was dood, het leek alsof ik zelf een beetje dood was.

Het is een zoektocht van jaren geweest die mij tenslotte bij zenmeditatie bracht en die mij er met een schok terug in katapulteerde. Waarom zen? Waarom niet mijn oude katholieke geloof, waarom geen andere boeddhistische traditie? Ik heb er geen verklaring voor. Maar het is in zen dat ik tenslotte mijn spirituele thuishaven terugvond.

Het geeft mij een immens gevoel van dankbaarheid.

In mijn werk als psychiater bekroop mij in de loop der jaren steeds meer een gevoel van: ‘ik hou het beste wat ik heb voor mezelf.’ Maar ik had geen idee hoe ik iets als zenmeditatie moest overbrengen in een psychotherapeutische context. Je kan toch niet zomaar boeddhistische meditatie gaan doen in een ziekenhuis. Trouwens, hoe leg je iemand, die op zoek is naar een oplossing voor zijn lijden, uit van een half uur in stilte te gaan zitten en er vooral niets van te verwachten?

Ik begon te experimenteren en elementen van meditatie in mijn werk in te voegen tot ik het werk ontdekte van Jon Kabat-Zinn. Hij had in een ziekenhuis een stress reductie programma opgezet, gebaseerd op boeddhistische meditatietechnieken. Ik begon zijn boek met veel wantrouwen te lezen. Ik verwachtte het ergste. Ik was bang de spitrituele rijkdom van zen gereduceerd te zien tot een louter gebruiksinstrument zonder diepgang. Ten onrechte bleek. In het werk van Kabat-Zinn vond ik een authentieke spiritualiteit vertaald in psychologische termen, toegeschreven naar de noden en de context van mensen in nood. Dat gaf me het vertrouwen om met dit programma aan de slag te gaan.

In het begin kon ik mij soms ergeren aan deelnemers van wie ik vond dat ze maar niet begrepen waar het echt over ging. Ik herinner me zo een echtpaar waarvan de vrouw ernstig ziek was. Tot ik op een ochtend in het ziekenhuis gehaast hen voorbijstak op weg naar de lift. We begroetten elkaar en de man zei: ‘kijk dokter sinds we die cursus bij u volgen, lopen we altijd samen rustig naar de lift in plaats van ons op te jagen’. Wie ben ik om te oordelen?

Ik heb moeten leren respecteren dat iedereen er op zijn manier uit haalt wat nu bij hem past. ‘Dharma regen’ is een uitdrukking in het boeddhisme. Alle planten staan in dezelfde regen en iedere plant neemt daaruit juist wat hij nodig heeft om deze plant te zijn. Ook dat is spiritualiteit.

Ondertussen is er veel veranderd. Mindfulness is een hype geworden. Als ik nu naar het mindfulnessgebeuren kijk bekruipt mij een onbehaaglijk gevoel. Bij Kabat-Zinn vond ik dezelfde spiritualiteit terug die mij bewogen had. Bij veel van wat ik nu hoor en lees en zie vind ik daar helemaal niets meer van terug. Het lijkt erop dat veel mensen die zich nu bezig houden met mindfulness training, het zijn gaan zien als een psychologisch techniekje terwijl de hele spirituele rijkdom ervan hen ontsnapt. Alles wat ik toen vreesde en erger zien we nu gebeuren. Mindfulness als laagje vernis, als platte commercie. Mindfulness gereduceerd tot een louter gebruiksinstrument zonder diepgang. Een van Jon Kabat-Zinn’s eerste medewerkers noemde het de ‘trivialisation of mindfulness’.

Maar ook hier: wie ben ik om te oordelen?

Een oud verhaal

Er is niets nieuws onder de zon. De ‘trivialisation of mindfulness’ is, uiteraard in andere bewoordingen, een van de centrale thema’s uit het Lotus Sutra, een tekst die dateert uit het begin van onze jaartelling. Het is een collectie sprookjesachtige verhalen. Op het eerst zicht complete nonsens, bij nader toezien een schatkamer van psychologisch en spiritueel inzicht. Ook het beeld van de dharma regen komt uit het Lotus Sutra.

Het Lotus Sutra begint met een scherpe kritiek op het beperkte inzicht van sommige leerlingen van de Boeddha die dachten dat ze er al lang waren. Ook zij worden er van beschuldigd de leer te zien als een soort stressreductie en de diepe betekenis volledig te missen. Verderop in de tekst wordt de taal opnieuw verzoenend.

In een van de verhalen, het verhaal van de betoverde stad, trekt een groep mensen door een onherbergzaam gebied onder leiding van een gids op zoek naar een kostbare schat. De groep raakt door de ontberingen de moed kwijt en begint te morren. Op dat ogenblik tovert de gids, die over bijzondere krachten blijkt te beschikken, een magische stad tevoorschijn. Het gezelschap is uitgelaten en de mensen doen zich te goed. Als de gids ’s anderendaags merkt dat iedereen weer op krachten gekomen is, tovert hij de stad meteen weer weg en zet het gezelschap, uitgerust, zijn tocht verder.

Merkwaardig is dat het verhaal van de betoverde stad een open einde heeft. Nergens wordt vermeld waar het gezelschap dan wel aankomt. Of is de weg zelf misschien het doel?

Veel mensen in verschillende spirituele tradities zullen deze ervaring herkennen. Als je enige tijd praktiseert kan je een weldoend effect ervaren. Meditatie is echt wel effectief als stress-reductie. Sommige mensen denken dat ze er zijn. Maar als je doorgaat merk je dat je er helemaal niet was, dat het niet meer is dan een tussenstop. Een tussenstop op weg naar wat? Is er wel een eindbestemming?

Het is typisch voor het verzoenende karakter van het Lotus Sutra dat geen van beide aspecten wordt afgewezen. De betoverde stad is echt wel weldadig. Het helpt de reizigers echt om de reis vol te houden. Toch is het duidelijk niet het einddoel.

Hetzelfde geldt voor mindfulness training nu. Het is weldoend, het is een bruikbare techniek. Maar er is meer. Het is een illusie te denken dat stress reductie het einddoel is.

Verheugen

Ook weer in het Lotus Sutra wordt het volgende beeld gebruikt. Stel dat iemand het Lotus Sutra hoort en er zich in verheugt. En hij vertelt het zo goed hij kan verder aan een volgende, die er zich in verheugt, en deze vertelt weer verder, en deze weer en deze weer, dan is de vreugde van de vijftigste in de rij nog steeds van onschatbare waarde.

Ook dat is wat we nu zien bij mindfulness training. Wellicht zijn er twee elementen die het succes ervan verklaren. Het eerste is de aantoonbare effectiviteit ervan als stressreductie techniek. Maar de diepere spirituele kracht ervan is wellicht nog veel belangrijker. Ook als de vijftigste er onder de noemer stressreductie nog maar een zwakke afspiegeling van krijgt, ook al lijkt er maar een laagje vernis over te blijven en alle spiritualiteit er uit verdwenen, dan nog is de vreugde van de vijftigste van onschatbare waarde.

Het is overigens ook mijn ervaring dat er altijd mensen zijn die meer willen weten en op zoek gaan naar de bron van die vreugde en zo via de mindfulness training hun authentiek spiritueel pad terugvinden.

En er zijn mensen die blij zijn met een werkzame stressreductie techniek.

Categorie: Boeddhisme, Dharma en filosofie, Edel Maex, Mindfulness Tags: aandacht, Edel Maex, Jonn Kabat-Zinn, meditatie, mindfulness, sati, verwachtingen

Lees ook:

  1. Waarom gaan we staan, liggen of lopen? Wat is ons doel? (2)
  2. Edel Maex – waarom gaan we staan, liggen of lopen? Wat is ons doel? (2)
  3. Luisteren naar iemands verdriet leer je in de eerste plaats op je kussen (4)
  4. Raken aan de grond der dingen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    22 april 2019 om 15:42

    “Maar er is meer. Het is een illusie te denken dat stress reductie het einddoel is. [… ] Het is overigens ook mijn ervaring dat er altijd mensen zijn die meer willen weten en op zoek gaan naar de bron van die vreugde en zo via de mindfulness training hun authentiek spiritueel pad terugvinden.”

    Alsof mindfulness een laagje vernis is, en dat “authentiek spiritueel pad” diepte-werking heeft. Edel Maex, als ik me niet vergis was Gautama’s levenswerk een therapeutisch project: medemensen bevrijden van lijden. Dat is ook het werk van de psycho-analyticus anno 2019. Bij Gautama stond aandachtig-zijn (sati, mindfulness) bovenaan, zowel voor hemzelf als voor zijn ‘patiënten’. Dat is precies hetzelfde als de Gleichschwebende Andacht die de psycho-analyticus praktiseert, en als de Vrije Associatie waartoe de analysand in de behandeling wordt aangemoedigd.

    Ik ben bepaald geen Freudiaan maar wel fan van Freuds opmerking dat de patient genezen is als hij de alledaagse ongemakken niet meer ontvlucht – stress reductie. De pretentie dat er ’meer’ in het boeddhistische vat zit beschouw ik als volksverlakkerij.

    • Henk van Kalken zegt

      23 april 2019 om 08:37

      Hm, hoezo, volksverlakkerij? Hoewel geen boeddhist zijnde, heb ik in de jaren dat ik dit beoefende sterk ervaren dat ik me als bijproduct van meditatie rustiger en evenwichtiger ging voelen. De innerlijke pijn- en stressreductie was – voor mij – evident. Het vormde de grondslag voor helder(der)waarnemen. De essentie zal voor iedereen vanuit de eigen existentie verschillend zijn en beoefening is geen eenheidsworst. Voor mij was het vraagthema: ‘Wie ben ik en waarom ben ik het hier?’ dat heb ik altijd ervaren als een ‘verdieping’van omgaan met dagelijkse shit.

      • G.J. Smeets zegt

        23 april 2019 om 20:17

        De verlakkerij zit in de pretentie van het zogenaamde spirituele ‘meer’. Wat je over jezelf beschrijft is wat iedereen meemaakt die ervoor in de gezegende gelegenheid is: minder stress dankzij oefening in oplettendheid. Waar ik op doelde is dat minder stress niet verward moet worden met meer diepte.

  2. Kay zegt

    22 april 2019 om 21:19

    Vanuit een spiritueel standpunt, probeert de reduktionistische kijk van de psychoanalyse alle menselijke motieven te verklaren, inclusief kunst, filosofie en religie, in termen van onderbewustzijn en dat komt door een incomplete en onevenwichtige kijk op bewustzijn. Dit kan niet de bedoeling van Boeddha geweest zijn. Er wordt Boeddha nog al eens wat in de mond gelegd.

  3. S.H. zegt

    23 april 2019 om 08:41

    In reactie op Edel Marx; Herkenbaar.

    Ik ben klinisch psycholoog, yogadocent en mindfulnesstrainer en zie veel mindfulness om me heen aangeboden door docenten die de diepgang niet lijken te bevatten dan wel niet kunnen overbrengen.
    Tegelijkertijd zie ik dat ook als yogadocent. Ik zie docenten yoga aanbieden waarbij de aandacht voor het achtvoudige pad ver te zoeken is.
    Ook zie ik als klinisch psycholoog om me heen veel ongecertificeerde coaches mensen tegen hoge bedragen ‘behandelen’ met soms alle gevolgen van dien.

    Kortom, ik vermoed dat in elke tak van sport er ambachtslieden zijn die dat wat ze overbrengen gefundeerd doen en anderen zal ik maar zeggen.

    Volgens mij bestaat elk leerproces of een proces van je iets nieuws eigen maken uit vele lagen en fases en het trainen of overbrengen van kennis ook in allerlei gradaties.

    Ik hoop dat, mensen die in hun zoektocht naar meer leven het nu, vooral wijze, waarachtige trainers treffen met oprechte intenties en een gedegen achtergrond.

  4. Piet Nusteleijn zegt

    23 april 2019 om 10:09

    Wanneer noem je iets authentieke spiritualiteit?
    Wat is dat; spiritualiteit…authentieke spiritualiteit…?

    Er is iets dat je spiritualiteit noemt en er is iets wat je dan weer authentieke spiritualiteit noemt?
    Het blijft toch weer de zoektocht naar het ware?, naar het beste…maar van wat?

    De beste zin uit deze “edel-tekst”:
    “Trouwens hoe leg je iemand, die op zoek is naar een oplossing voor zijn lijden, uit van een half uur in stilte te gaan zitten en er vooral niets van te verwachten.”

    (‘GJS’) Ben je genezen wanneer je de dagelijkse ongemakken niet meer ontvlucht? Ben je dan patiënt af?
    Kan je fan worden van z’on opmerking, van deze freudzin?
    Ik ga de zin ’s een aantal laten rondtollen en merk nu al, dat deze ‘Freud-Smeeds-tekst’ zo gek nog niet is…

    Met groet.

  5. Jan Verhulst zegt

    23 april 2019 om 10:14

    Beste dames en heren die dit lezen.
    Ik begrijp iets niet.Ben al ruim veertig jaar actief als klinisch psycholoog met een eigen praktijk te Eindhoven. Ongeveer een tiental jaar geleden maakte iemand mij opmerkzaam op het feit dat de Dali Lama regelmatig verwees naar de RET, een methode waarover ik boeken heb geschreven. Nieuwsgierig geworden ben ik me meer en meer gaan verdiepen in het Boeddhisme, zoals geïnterpreteerd door de Daila Lama. De boeken `Zijn wie je werkelijk bent’en `In mijn eigen woorden” zijn voor mij (als voormalig Zeer Rooms Katholiek jongetje) mijn nieuwe bijbels geworden. En ook ik gebruik inzichten uit (wat ik noem) `klassiek boeddhisme’ veelvuldig in mijn werk met cliënten. Geef daarover ook lezingen en cursussen. Niet commercieel, voor de goede orde. Maar wat ik dus niet begrijp is het geneuzel over de betekenis van woorden. Het Sanskriet is nu eenmaal polyinterpretabel. Zoals elk woord dat in wezen is, zelfs `tafel’. Waarom wordt er tegenwoordig zoveel aandacht besteed aan trivialiteiten? Waarom één aspect uit het Boeddhisme (be)lichten (mindfulness) dat slechts bedoeld is als inleiding tot de analytische meditatie, naast de `kalm-verwijlen’meditatie. Met enige moeite zou je dit laatste kunnen opvatten als een vorm van mindfulness, maar dat zou de lading zeer zeker niet dekken. Waarmee ik maar wil zeggen: laten we terugkeren naar de kern van het Boeddhisme, naar begrippen als `onthechting’en `zelfloosheid’ wat in deze vercommercialiseerde wereld waarin vrijwel alles om ego’s draait meer dan noodzakelijk is.

  6. Henk van Kalken zegt

    23 april 2019 om 10:18

    S.H.: ‘Volgens mij bestaat elk leerproces of een proces van je iets nieuws eigen maken uit vele lagen en fases en het trainen of overbrengen van kennis ook in allerlei gradaties.’
    Niet dat ik het met je oneens ben, maar het is wellicht interessant om eens iets over dzogchen te lezen, en met name ‘Direct Gewaarzijn.’ Hier zie je dat wérkelijke kennis, die van de oorspronkelijke Staat van elk individu, niet ontstaat uit langdurige leerprocessen, denken, analyseren en onvermijdelijk oordelen.

  7. SH zegt

    24 april 2019 om 08:48

    In reactie op Henk van der Kalken,

    Dank voor je respons! We zijn het eens volgens mij. Ik heb het juist niet over peinzen nadenken dat doen we al teveel. Ik heb het over direct gewaarzijn. Alleen voor velen is hiertoe ‘tapas’ oftewel discipline nodig; jezelf motiveren om je beoefening te doen niet alleen zittend op de mat maar gedurende je hele leven. Observeren, opmerkzaamheid en gewaarzijn vraagt discipline en kilometers maken en komt niet iedereen zomaar toe. Leve uit het hoofd en in het lichaam bij de adem in het nu! Vanuit daar de wereld en jezelf met compassie tegemoet treden. En elke cursus of training die mensen daarbij helpt draagt bij aan de wereld een stukje vreedzamer maken. En dat proces is gelaagd en bestaat uit allerlei fases.

  8. Henk van Kalken zegt

    25 april 2019 om 09:56

    Aan enthousiasme geen gebrek:-)En ik kan je goed volgen, hoor. Maar met dzogchen bedoel ik dat opkomende verschijselen, zoals gedachten, gevoelens en emoties, ofwel reflecties van waarnemingen middels helder in het moment aanwezig zijn waargenomen kunnen worden. Als je daar niets mee doet, bevrijden die verschijnselen zichzelf. En daarmee bevrijd je jezelf ook. Maar laat ik niet de leraar gaan uithangen, want dat ben ik niet. Er zijn vele goede boeken over dzogchen geschreven, door authentieke dzogchenmeesters, maar ook door onze eigen Nederlandse Robert Hartzema. Een aanrader vind ik het boek ‘Naakt zien.’ Hierin wordt het leven en werk van de grote Guru Padmasambhava behandeld. Ik heb zelf ook wel eens een stukje over dzogchen voor het BD geschreven. Vul slechts mijn naam in, maar laat de extensie ‘der’ weg, want mijn ego is zo al groot genoeg:-)

Primaire Sidebar

Door:

Edel Maex

is psychiater, zenbeoefenaar en auteur. Leven in de maalstroom 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.