Wat voegen de grote verzekeraars toe aan de zorg? Bitter weinig, constateert hoogleraar transitiekunde en internationale autoriteit Jan Rotmans. Ze kosten veel geld, hebben enorme reserves en kampen met schandalen. Hij vindt dat het tijd is voor een nieuw systeem, waarin zorg en patiënt samen de dienst uitmaken.
“Waarom breekt er geen opstand uit in de zorg?” vraagt Rotmans zich geregeld af. Zorgmedewerkers zijn over het algemeen pessimistisch over de toekomst van de zorg. Ze vinden dat de kwaliteit van de zorg tekortschiet, dat de werkdruk te hoog is en zien onvoldoende perspectief in de zorg. De helft van alle zorgmedewerkers overweegt om helemaal uit de zorg te stappen.
Waarom hebben de zorgverzekeraars zoveel macht? Waarom hebben zij zoveel geld? Na de invoering van de nieuwe zorgverzekering in 2006 hebben zorgverzekeraars veel macht gekregen. Dit jaar is die macht door een wetswijziging nog verder toegenomen. Er wordt geklaagd over onfatsoenlijk gedrag en gebrek aan transparantie.
De zorgverzekeraars vormen een stevig machtsblok met wortels en vertakkingen in de hele zorgwereld en een nauwe verwevenheid met het politieke machtscentrum, aldus Rotmans. Vooral de vertegenwoordiging van politici in de besturen van de vier grote zorgverzekeraars springt volgens hem in het oog.
Vier machtige verzekeraars hebben samen meer dan 90 procent van de markt in handen en dat aandeel wordt steeds groter. Sinds kort mogen zij zorgverleners die geen contract hebben ook weigeren.
De Groene Amsterdammer concludeerde na een uitgebreide analyse dat de zorgverzekeraars aan alle kanten gefaald hebben. Acht jaar verder hebben zij grote financiële reserves opgebouwd van meer dan 10 miljard euro, betalen mensen een derde meer voor hun zorg en is de sector ten prooi gevallen aan bureaucratische chaos, wanbeleid en schandalen.
Rotmans stelt dat we eigenlijk wel zonder zorgverzekeraars kunnen. De mens moet weer centraal komen te staan, want zo is het 150 jaar geleden ooit begonnen. Als zorgverzekeraars uit de zorgketen worden gehaald, scheelt dat enorm veel bureaucratische rompslomp en geld.
Bedrijfskundige Mathieu Weggeman pleit voor een heel ander systeem, waarin de patiënt zelf zijn zorgverlener kan kiezen en wordt ondersteund door websites die zijn eigen zorg inkopen. De patiënt krijgt direct inzicht in de kosten en krijgt maar één rekening per maand. De betaling vindt plaats via een nieuw op te richten administratiekantoor. Zorgverzekeraars zijn dan overbodig.
Elisabeth ter Borg zegt
Wat ben ik hier blij mee! Tip voor organisaties die verzand zijn in positiespel het schoonvegen van de stoep en de bonus van het middenmanagement? Wouter Hart, Verdraaide Organisaties. Gewoon doen waarvoor je bent opgericht.
Rudi Korthuis zegt
Hartstikke goed dat jullie hier – en aan andere merkwaardige maatschappelijke verschijnselen -aandacht aan besteden. En wat zou het fantastisch zijn als – i.p.v. individueel brieven sturen naar zorgverzekeraars – jullie en andere (Boeddhistische)organisaties een actie starten: brief (petitie) opstellen en handtekeningen verzamelen m.b.v. een actiesite. Ik verwacht grote respons!
Marcel Rouweler zegt
Natuurlijk “super” dat dit ook in de dagelijkse focus valt.
Maar eerlijk gezegd, ik ben niet verbaasd en had ook nauwelijks anders verwacht.
Een trotse dagelijkse lezer..
..met gepaste dank.
Thessa Bronwasser zegt
Bij mij kwam na het lezen van dit artikel het volgende citaat van Henk van Randwijk naar boven: Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht…
Als zorgverlener én consument, sluit ik me volledig aan.
Anne zegt
Deze regel lees ik de laatste jaren te pas en te onpas. Lijkt alsof men vergeten is waar het bijbehorende gedicht voor geschreven is en op wat voor plek de tekst op een monument geschreven staat.
Langzaam verliest de tekst haar betekenis omdat zij aangewend wordt voor elke vorm van protest. Tegen zorgbeleid, tegen Israël bij een Palestina protest, tegen de PVV, tegen moslims Marokkanen en immigranten, tegen alles waar een persoon op dat moment maar meent tegen te moeten zijn. Soms voorzien van directe link en een vergelijking met het naziregime voor datgene waar tegen gedemonstreerd wordt.
Ignaas Bongers zegt
Eindelijk …. heb linkje naar eigen site gemaakt.
Misschien gewoon doen in plaatst van wachten op een eventueel wachten op de W-vraag.
Helen zegt
Zelf iets opzetten klinkt ook goed. Een ziektekostenverzekering die compassie in het vaandel draagt, zich inzet voor preventie en bv geestelijke verzorging vergoedt.
Anne zegt
Je zult wel zakelijk moeten blijven anders ga je failliet. Zonder groot kapitaal doe je dit niet. Maar mogelijk is ASN blij met je suggestie en zien zij er brood in. Vermoed dat de gemiddelde ASN klant overstapt.
Henk zegt
De marktwerking heeft de kwaliteit van de dienstverlening in bredere zin sowieso verslechterd.Concurrentie zorgt in theorie voor lagere prijzen, maar zoals we gezien hebben tevens voor chaos en slechte kwaliteit. Terug naar meer gecentraliseerde vormen van dienstverlening dan? De moeite waard om over na te denken en ergens moet je beginnen, dus waarom niet in het BD? Nou, daar zit hem nou juist wat twijfel bij mij. Natuurlijk respecteer ik de nieuwe redactionele koers, alleen vraag ik me af of we als boeddhist of aanverwante, oplossingen in maatschappelijke zin moeten gaan zoeken – bijvoorbeeld door in opstand te komen – of de oplossing voor het lijden in onszelf moeten zoeken?
Helen zegt
Ik heb ooit ergens gelezen: twijfel is van het ego, compassie is handelen voorbij het ego. Ik ben maatschappelijk betrokken en mijn levensbeschouwing/wijze is mijn richtsnoer hierbij.
Henk zegt
Elke mentale activiteit is van het ego, dus ook een discussie over of iets wel of niet wenselijk is. Twijfel ligt ten grondslag aan elk mentaal proces en is niet goed of slecht. En maatschappelijk betrokken ben ik ook, naast, wil je wel van me aannemen, mededogend.
Waar ik mee zit is de vraag of harde, afdwingende, en dus dualistische acties richting establishment de weg is die een boeddhist zou moeten gaan. Grote leraren zijn hier uiterst terughoudend in en waarschuwen hiertegen.
Yolanda Knoop zegt
Goed idee om aandacht aan de zorg ellende te besteden. De reguliere zorg heeft mooie technieken ontwikkeld maar veel te weinig oog voor voor preventie. Het begint al met de voeding! Super slecht advies van het voedingscentrum. Ik heb eens uitgezocht wat het advies in omliggende landen hierover is en er zijn opmerkelijke verschillen bijvoorbeeld in het dagelijks advies van de consumptie van vlees en vleeswaren. De artsen opleidingen worden in Nederland gesponsert door de pharmacie. Het wordt normaal gevonden, dat je als 50 plusser bent, je een chronische pillen slikker bent. Ik denk dus dat het hele systeem op de schop moet en het om alleen om het welzijn van de mens moet gaan. Ik weet zeker, dat het dan ook nog heel goed betaalbaar is.
Léon zegt
Waarom stemmen er altijd zoveel mensen VVD of D66?
Petra Hubbeling zegt
27 januari actie op het Binnenhof! http://www.breakthesystem.nl/27-januari-2015-actie-op-het-binnenhof/
Johan Eland zegt
Ware woorden! Wil de redactie deze artikelen bewaren voor de volgende verkiezingen? Dan rolt er een mooie basis uit voor een Boeddhistisch verkiezingsprogramma. Laten we de jeugdzorg niet vergeten. Boeddhisten nu vóór hechting!
Fanny-Rose zegt
BRAVO, EINDELIJK REACTIE!!!
Sta geheel achter de inhoud van uw artikel,” wanneer opstand in de zorgverzekering”
Vraag me al heel lang af, waarom niemand reageert over de langzaam sluipende macht van allerlei
“eens” collectieve instellingen zoals; zorgverzekeringen, woningcorperaties, electriciteitsbedrijven enz.
Het principe van solidariteit is geheel verdwenen en graaien (grasping) is er voor in de plaats gekomen.
Zowel vanuit de klant, als het bestuur mijns inziens.
De klant is uit op eigen voordeel en de organisatie maakt daar handig gebruik van.
We zien niet welk mechanisme hierdoor is ingeslopen, nl eigenbelang ipv solidariteit.
Maar hoopvol stuur ik deze mail om u te steunen in uw voorzet en voorstel.
Mede als eenvoudige praktisant,
Met warme groet,
Fanny-Rose Brakel
Nic Schrijver zegt
Fanny-Rose,
Goed gezien en onder woorden gebracht.
Met vriendelijke groet,
Nic