• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Mysterieuze overnames van kloosters in Ladakh

Mysterieuze overnames van kloosters in Ladakh

4 december 2014 door de redactie

Minstens een dozijn kloosters in het Indiase Ladakh  zijn overgenomen door (al of niet vermeende)  monniken die over gulle geldgevers lijken te beschikken. Het gaat om kloostergebouwen, allemaal meer dan 800 jaar oud, die behoren tot de Drugpa-orde. De mysterieuze overnames hebben tot gevolg dat a-politieke monniken de kloosters verlaten en elders hun heil zoeken. De identiteit van de monniken, die de kloosters binnen komen onder het mom de gebouwen te willen repareren en renoveren, is nog onbekend.

In Ladakh vonden in september schermutselingen in het grensgebied plaats tussen Indiase en Chinese troepen. China claimt het gebied. In die tijd vonden ook de overnames plaats van de kloosters in het gebied rond Chumar en Demchok, op het moment dat de Chinese president Xi Jinping een bezoek bracht aan India. Het geestelijk hoofd van de Gelugpa’s, Jigme Pema Wangchen, de twaalfde Gyalwang Drugpa, zegt dat het erg moeilijk is om de identiteit van de ‘gulle’ monniken vast te stellen. ‘We proberen na te gaan of er meer kloosters in deze gebieden zijn overgenomen, maar de communicatie met Tibet is slecht. Het kostte de monniken, die de kloosters verlaten hebben,  vier dagen om het incident te kunnen rapporteren. Deze monniken zijn apolitiek, ze houden zich bezig met geestelijk werk en het gebeurde brengt ze in de war.’

Gelet op de geschiedenis van de regio, de bezetting van Tibet in 1951, de vlucht van de Dalai Lama, en een oorlog tussen de twee landen in 1962, zegt China-deskundige professor Srikanth Kondapalli, dat er een Chinese geldstroom  naar de Tibetaanse kloosters op gang is gekomen omdat de Chinese partijleiding de invloed op de kloosters wil vergroten.

De Drugpa-orde heeft ongeveer 300 kloosters in dat gebied en is aanwezig in de hele Himalaya. Alleen in Ladakh zijn al 267 kloosters van die orde.

Ladakh is een gebied en regio in het noorden van Jammu en Kasjmir, India. Ladakh wordt begrensd door de Zanskar Range en de westelijke Himalaya in het zuiden en het Tibetaans Plateau in het oosten en noorden. Het gebied heeft sterke fysische en culturele overeenkomsten met Tibet en wordt in cultureel en etnisch opzicht vaak tot Tibet gerekend. Ladakh is door en voor westerse bezoekers omschreven als The Moonland, Little Tibet en zelfs The last Shangri-la.

De streek Ladakh bestaat uit de bovenloop van het dal van de Indus en de verder naar het noorden gelegen Nubravallei. De Indiase regio Ladakh omvat ook het gebied rond de plaats Kargil, dat in cultureel opzicht tot Baltistan behoort. Het Indiase gezag wordt echter betwist. Pakistan maakt aanspraak op heel Baltistan, en de Volksrepubliek China claimt zelfs het hele gebied.

De regio Ladakh bestaat uit de districten Leh en Kargil. Leh, de hoofdstad van Ladakh, telt zo’n 15.000 inwoners. Kargil is met 9500 inwoners iets kleiner.

Bron BNN

 

 

Categorie: Dalai Lama, Krijgsmacht, Mensenrechten, Nieuws, Politiek Tags: India, Ladakh, mysterieuze overname, tempels

Lees ook:

  1. Vrees voor aanslagen op boeddhistische tempels in Birma, India en Bangladesh
  2. Meer toiletten in India kan jaarlijks honderden vrouwenlevens redden
  3. Ondanks coronaepidemie – 62e herdenkingsdag Tibetaanse opstand
  4. Zorgen om gevangenschap en marteling van Tibetaanse activisten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Dolma zegt

    4 december 2014 om 11:14

    als het maar de boeddhistische leer blijft vertegenwoordigen en als de gebouwen in goede staat blijven verkeren.

  2. Katinka Hesselink zegt

    4 december 2014 om 17:22

    Iets meer duidelijkheid over de bron van dit verhaal zou leuk zijn.

    Maar het zou me niet verbazen als het klopt: in het grensgebied met China wil China uiteraard haar invloed vergroten. Ik ben bang dat de volgende stap is dat die kloosters nauwelijks nog als kloosters functioneren en dat dus de Boeddhistische leer niet meer vertegenwoordigd wordt. Het is niet voor niets dat monniken weg trekken. Ik hoop dat dit stimuleert dat kloosters hun administratie zodanig moderniseren dat dit elders moeilijker kan gebeuren. Ook hoop ik dat wat er aan waardevolle geschriften was, goed verstopt of al naar universiteiten verplaatst is.

  3. Lars zegt

    4 december 2014 om 19:56

    Jigme Pema Wangchen, de twaalfde Gyalwang Drugpa is niet het hoofd van de Gelugpa’s zoals wordt beweerd in dit artikel. Zoals de naam al zegt is hij hoofd van de Drugpa’s. Ook gaat de citaat niet over de situatie in Ladakh maar over de situatie rond berg Kailash in Tibet.
    Daarnaast ligt Ladakh in India. Wat heeft communicatie met Tibet er dan mee te maken. Dit artikel zit vol fouten. Boeddhisch Dagblad,check eerst de bronnen en informatie voordat er knip en plak werk plaats vind.

  4. Peter Terpstra zegt

    4 december 2014 om 20:03

    Dit geeft meer duidelijkheid.
    http://youtu.be/w2pZ0xkOq6w

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.