Het Commissariaat voor de Media (CvdM) gaat met de Boeddhistische Unie Nederland (BUN) in overleg over de aan de BUN opgelegde boete van 2500 euro en het terugvorderen van vijftigduizend euro wegens vermeend onrechtmatig gebruik van mediageld door de Boeddhistische Omroep Stichting (BOS). Het CvdM acht de BUN daar voor aansprakelijk. Het CvdM heeft de rechtbank in Amsterdam verzocht de behandeling te schorsen voor een periode van zes weken.
De BUN was bij de meervoudige kamer van de Amsterdamse rechtbank in beroep gegaan tegen de opgelegde boete en het terug te betalen bedrag. Een lagere rechter weigerde eerder dat beroep te behandelen vanwege de complexheid van de zaak. Op twaalf november diende de kwestie maar tot een inhoudelijke beoordeling kwam het niet omdat de rechter beide partijen voorstelde in overleg te treden en te zoeken naar een oplossing. BUN en BOS accepteerden vrijwel direct het voorstel, het CvdM nam het in beraad en liet afgelopen donderdag de unie en de boeddhistische omroep weten akkoord te gaan met het voorstel van de rechtbank.
Consessie-aanvraag
Waar gaat het in deze zaak om? In 2009 diende de BUN namens de BOS een (consessie)aanvraag voor extra zendtijd in. De BOS heeft in 2009 een achterbanonderzoek laten doen, een klein gedeelte van de uitkomst van dit achterbanonderzoek is gebruikt ter ondersteuning van de concessieaanvraag. Het standpunt van BUN/BOS komt in het kort hier op neer:
Het achterbanonderzoek was volgens de BUN bedoeld en is gebruikt voor het verbeteren van het media-aanbod, de besteding was dus verantwoord. Dat een klein gedeelte van de uitkomsten is gebruikt ter ondersteuning van de concessieaanvraag doet hier volgens de BOS niets aan af. De BUN stelt dat de correcte verantwoording van de kosten achteraf is bevestigd door de Raad van Bestuur van de NPO en door de externe accountant.
Het standpunt van CvM komt in het kort hier op neer: Het achterbanonderzoek was bedoeld en is gebruikt ter ondersteuning van de concessieaanvraag. De besteding was dus onjuist. Het onjuiste bestede bedrag van € 50.000 dient te worden terugbetaald, ook is een boete opgelegd van € 2.500.
Rechtszaak staken
Een aantal buitenstaanders, onder wie fervente criticasters van BUN en BOS, heeft afgelopen woensdag een open brief gestuurd aan de BUN waarin zij het bestuur oproept ‘de rechtszaak te staken en gemaakte fouten openlijk toe te geven en de consequenties te accepteren’. Naar verwachting zal de brief morgen tijdens de algemene ledenvergadering van de BUN worden behandeld. De briefschrijvers vinden dat het conflict tussen BUN en CvdM en het aanspannen van rechtszaken (bedoeld wordt het rechtmatige hoger beroep tegen de beslissing van het CvdM jh) tegen overheidsinstanties en toezichthouders ‘niet iets is waarmee het bestuur van een boeddhistische koepelorganisatie bezig moet zijn’. Zij vinden dat daardoor de beeldvorming van het boeddhisme in Nederland grote schade oploopt. Inmiddels is door het besluit van het CvdM de rechtszaak (mogelijk voorlopig) gestaakt, waarmee onbedoeld aan de wens van de briefschrijvers tegemoet is gekomen. Beide partijen gaan nu na of er buiten de rechter om een oplossing mogelijk is.
Draaien
De ondertekenaars van de brief vinden dat BUN en BOS draaien in hun argumentatie. Ze stellen:
‘Tegenover de meervoudige kamer (van de rechtbank) verkondigden voorzitter Michael Ritman (BUN), directeur Laetitia Schoofs (BOS), oud-directeur Gertjan Mulder (BOS) en advocaat mr. Van Werven op 12 november 2014 namens de leden van de BUN opvattingen die feitelijk neerkomen op het tegenovergestelde van opvattingen die BUN- en BOS-vertegenwoordigers in deze kwestie eerder verkondigden.
Hoe kan dit gebeuren? Hoe kan een boeddhistische organisatie zo in de problemen komen? Hoe kan de waarheid voor de BUN een bedreiging vormen? De huidige rechtszaak legt de kern van het probleem bloot: het bestuur en de leden van de BUN weigeren nog steeds verantwoordelijkheid te nemen voor instellingen die zij zelf hebben opgericht en waarvoor zij zelf aansprakelijk zijn.’
De ondertekenaars van de brief stellen dat een van de betekenissen van het boeddhistische begrip dhamma of dharma is: de feiten zien zoals ze zijn. ‘De negatieve beeldvorming waartoe de rechtszaak tussen de BUN en het Commissariaat voor de Media aanleiding geeft raakt ook boeddhisten die daaraan part noch deel hebben.’
De ondertekenaars van de brief zijn: prof. Henk Barendregt, Mirjam Bosman, Rob van Eijk, prof. Joest ’t Hart, oud-bestuurslid BUN, Rob Hogendoorn, Richard de Jongh, oud-voorzitter BUN, prof. Ton van der Laaken, Marijke Lassche, oud-bestuurslid BUN, prof. Johan Niezing, oud-voorzitter BUN, oud-bestuurslid BOS, Joop Romeijn, oud-bestuurslid SVB, oud-lid BUN werkgroep geëngageerd boeddhisme, Eric Stols, Louwrien Wijers, oud-lid Participatieraad BOS en John Willemsens, voorzitter Advayavada Stichting.
Enkele criticasters, die zelf geen enkele organisatorische binding hebben met BUN en BOS, achtervolgen deze organisaties al jaren met kritiek op het functioneren. Onder hen oud-voorzitter van de BUN Richard de Jongh die zelf opstapte na het bijeenroepen van een speciale algemene ledenvergadering van de BUN- waarin hij naar verwachting zou zijn afgezet.
John Willemsens zegt
Criticasters? http://www.encyclo.nl/begrip/Criticaster
Peter zegt
Beetje tendentieus en beetje triomfantelijk. Journalist met een bias…?
Kees Moerbeek zegt
Die journalist krijgt stellig problemen met de dierenbescherming :-) https://www.youtube.com/watch?v=cFJiGCVn09M
Ujukarin zegt
Nee hoor, het klinkt als herhaalde ervaring van de site-journalisten (en niet alleen hen) met een aanzienlijk deel der auteurs. Ik wil niet op de vermoedelijk vrij korte discussie morgen vooruitlopen, maar ook na 3 x lezen vind ik de brief
* Tendentieus
* Niet op feiten maar puur op gekleurde meningen gebaseerd
* Een hoog beste-stuurman-aan-wal gehalte hebbend
* Onderbouwing missend, bijvoorbeeld waar in de zitting deze maand de BUNners dingen gezegd zouden hebben die “feitelijk neerkomen op het tegenovergestelde van opvattingen”
* En op allerlei vlakken niet voldoend aan simpele regels voor ethisch communiceren’; zo worden allerlei tussen-de-regels gehanteerde meningen als feiten weergegeven en een impliciete negativiteit gericht op de-als-georganiseerde-boeddhisten-akterenden meegenomen. Met name statements als “weigeren nog steeds verantwoordelijkheid te nemen” en “hoger beroep aantekenen zou niet iets moeten zijn voor boeddhistische koepels” konden niet verder van de waarheid zijn. Kijk maar eens hoe, juist door rechtszaken, de boeddhistische gevangeniszorg in z’n beginjaren (op verzoek van een gedetineerde!) van de grond getild moest worden.
Anyway, het is verder aan de buitenstaanders om erover te oordelen. Voor mij staat als paal boven water waardoor “beeldvorming van het boeddhisme in Nederland grote schade oploopt”, dat zijn juist dit soort op onzuivere motivatie en inhoudelijk drijfzand berustende uitingen waar een enkele keer, verward door de vele verdraaiingen erin, een iets meer geloofwaardig boeddhist ook z’n handtekening onder zet. (Wat bij eerdere vergelijkbare schrijfself ook gebeurd is, en bij nadere analyse trokken ze die steun weer in.) Gezien de situatie zal ik er verder niet alteveel tijd aan besteden of misschien wel verspillen :-(…
With folded palms,
Kees Moerbeek zegt
Dank Ujukarin, ik vind het storend dat de criticasters namens de ‘boeddhisten die daaraan part noch deel hebben’ menen te kunnen spreken. Deze boeddhisten kunnen er het beste zelf over spreken, als ze daar behoefte aan hebben.
‘Negatieve beeldvorming’, is een dooddoener.
Gewoon doorgaan met in- en uitademen :-)
With open and empty hands,
Marja zegt
Rare boeddhisten, hoor, die criticasters…