• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Beeldende kunst » Machteld Teekens -‘geef je over aan een vrije val’-

Machteld Teekens -‘geef je over aan een vrije val’-

20 november 2014 door de redactie

Beeldend kunstenaar Machteld Teekens uit Hendrik Ido Ambacht werkt sinds 1990 met taal en beeld  vanuit een eigen atelier. Om mensen samen te brengen rondom kunst in de ruimste zin van het woord. Zij noemt zichzelf niet zozeer boeddhistisch, als wel sterk beïnvloed door meditatie en ander oefenen. Machteld is actief in de Protestantse Kerk in Nederland. ‘Maar mijn zoektocht ging ook langs het boeddhisme.’

Machteld Teekens fotoMachteld: ‘Als student in de jaren ’80 woonde ik in Utrecht in wijk C, naast de Jacobikerk. We reisden intensief naar Oost-Europa. De koude oorlog was dan ook dichtbij. Het was de tijd van de panfluittisten uit Bolivia, in hun gekleurde poncho’s. Van de bouw van La Vie, het begin van de postmoderne architectuur. Van de nieuwe Wilden in de schilderkunst. Er was veel werkeloosheid en de loopbaan na je studie was alles behalve helder. En toch.

Uit die werken blijkt hoeveel ruimte ik nam om te experimenteren en me uit te drukken. De dingen niet letterlijk nemen, maar zoeken naar een verhaal. Daar ging alles voor opzij. En dan kun je in korte tijd zo’n enorme afstand afleggen. Ik zie dat nu ook bij jonge mensen, als ze ergens voor durven gaan. Die snelheid van toen en die energie, die heb je alleen als je jong bent.  Je vult je rugzak voor de rest van je leven.

Machteld Teekens werk

Met een aantal mensen uit de kerk en cultuur in Rotterdam richtte ik in 2006 stichting Filo-Sofia op. We wilden belangrijke dichtwerken laten klinken in een mooie omgeving, met life uitgevoerde muziek en beeld.

Van de onlangs met de Nobelprijs gelauwerde dichter Tomas Tranströmer hebben we het gedicht ‘Schubertiana’ laten klinken. Hij noemt in dat gedicht een paar muziekwerken van Schubert, en die hebben we life laten uitvoeren. Moderne poëzie is moeilijk omdat we de context vaak niet kennen.’

Vier grafische werken stelde Machteld beschikbaar gesteld voor de veiling voor de Hope Flowers School in Bethlehem. Gedichten zijn opgenomen in verschillende bundels. Ook werkt zij voor de koepelorganisatie TOBE (voor cultuureducatie) in Dordrecht en omstreken. En maakt projecten voor basisscholen, zoals ‘DE GROENE MAN’, ‘Surf! Als je tekent zie je meer, en ‘Schelden doet (geen) zeer’.

De Groene Man
De Groene Man

Machteld: ‘De Groene man of Bladerman is een symbool uit de kathedrale beeldhouwkunst van de Middeleeuwen en bestaat uit een portret dat gemaakt is van bladeren. Met veel voorbeelden uit die rijke kunst laat ik zien hoe veel kanten je ermee op kan. Je kan er een grappige carnaval-achtige figuur van maken, of een serieuze Memento Mori (gedenk te sterven). Je kan er ook een natuurmens van maken, die in het bos beter thuis is dan in de stad. Je kan je verstoppen achter bladeren, maar gek genoeg laat je je dan juist zien. Talloze tienjarigen hebben zich er al aan gewaagd. Maar ook volwassenen weten er weg mee.

Dagblad Trouw schreef over Machteld Teekens. ‘In de Amsterdamse tweedehands boekwinkel ‘Joot’ hangt een vreemde sfeer. Verstild is een te zwaar woord. Er lopen klanten door de winkel. Ze kletsen, lachen. En toch. Wie de boekenkasten afstruint op zoek naar een afgedankt meesterwerk, heeft het gevoel bespied te worden. Niet door klanten, maar door de portretten van Machteld Teekens.

De geportretteerden dringen zich niet op. Wie goed kijkt, ziet dat het doden zijn, deel uitmakend van het project ‘Allerzielen’, waarmee Teekens eerder in Rotterdam exposeerde.

Geen dode familieleden, maar tekeningen, geïnspireerd door de Etruskische grafportretten van Volterra (eerste eeuw v. Chr.). De kunst, architectuur en landbouw van de Etrusken stonden op een hoog plan, maar ook de wijze waarop ze met de doden omgingen. Ze ontwierpen grafkamers, die vaak het interieur hadden van een huis, met serviesgoed en voedsel, alsof de doden aan huisraad geholpen moesten worden voor een nieuw bestaan. Daar hoorden ook albasten kisten bij, met op het deksel een liggende figuur. In de kist de as van de dode.

Teekens: ,,De inspirerendste gedachte was dat deze kisten gemaakt zijn in de veronderstelling dat de ziel van de overledene blijft voortbestaan en steun uit de materiële wereld nodig heeft. Nergens heb ik zulke mooie navels gebeeldhouwd gezien, en zulke mooie etherische mannenhoofden.”

Etherisch – dat zijn Teekens’ tekeningen ook. En op een bepaalde manier ook onhandig, naïef, alsof ze zichzelf heeft gedwarsboomd. Dat blijkt ze ook te doen. Teekens schildert opzettelijk met twee pennen, twee handen, en een paar rudimentaire lijnen. ,,Het papier waarop ik werk is nat van de thee. De inkt van die eerste lijnen maakt in die thee allerlei rare uitlopers. Daardoor krijg je een heel ander, veel levendiger beeld dan die droge lijn zelf kan geven. Ik kijk hoe dat gaat, hoe het zich ontwikkelt, zoals je in de doka kijkt naar een foto in de bak chemicaliën. Dan leg ik ze op de grond te drogen en een paar dagen later kom ik ze weer tegen en kijk ik weer.”

Dan pas komen techniek en vaardigheid om de hoek kijken. Teekens interpreteert wat ze ziet, met krijt, kleurpotlood en aquarelverf. ,,Ik weet dan nog niet waar het heen moet, ik spiegel mijzelf in het materiaal, en ben tegelijk een spiegel die de blikken van wie mij aankijken kaats.”

Machteld Teekens wolkenlucht bij gedicht Zweef

 

Zweef

Geef je over aan een vrije val
zweef als zaad op
vroege vleugels van de wind.

Hoor de stilte van de snelle stroom
aan de overkant bergen, een wijngaard
glanzend in de zon.

Daal af naar de rivieroever,
verdwijn drijf langs de
lichtende buik van een vis

Die in het stromende water hangt
laat je dragen door het water
stoot je voeten niet.

Geef je over aan een vrije val
zweef als zaad op
vroege vleugels van de wind.

Vaar door uiterwaarden
over het weiland heen voel het water
langzaam zakken dag na dag.

Drink niet; word
warm en hard als klei
slaap uit in het gele platte gras.

Ontwaak met de kikkers
wacht tot muggen dansen
met een lentebries als voertuig,

Geef je over aan een vrije val
zweef als zaad op
vroege vleugels van de wind.

Ga mee omhoog, koude stegen
stenen trappen, zie
het  licht achter de vensters aangaan.

Wees zwart als de nacht
door het duister omgeven val
met de wind van de bergen.

Drijf bij ‘t krieken van de dag
op veren, land zacht in de
warme vacht van een schaap.

Geef je over aan een vrije val
zweef als zaad op
vroege vleugels van de wind.

Beweeg mee met de kudde
draaf en huiver van vreugde
doe wat je doen moet:

INkeer-gewassen-inkt-bladprint-krijt.
de-merries-die-me-meevoerden-zolang-het-verlangen-reikt.
Mijn-slapende-dier-wordt-wakker-gewassen-inkt
Bolivia-in-Hoog-Catharijne.
Tempel
De oude gracht

Categorie: Beeldende kunst, De werkplaats Tags: De Werkplaats, Machteld Teekens, Rotterdam

Lees ook:

  1. Machteld Teekens -‘geef je over aan een vrije val’-
  2. André Kok – ‘mediatie heeft grote invloed op mijn werk’
  3. Huib Suurmond – samenbrengen in plaats van onderscheiden
  4. Ardan Timmer- Ik wacht tot dingen zich ontvouwen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.