• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (40B): Intermezzo

Over de Lotus-soetra (40B): Intermezzo

2 oktober 2023 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-Soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. We zijn inmiddels wel over de helft van de soetra, maar nog niet aan het einde. Deze keer:

Intermezzo

Deze bijdrage gaat over het schrijven van deze column over de Lotus=soetra. Ik heb het gevoel dat het nodig is een en ander toe te lichten, om misverstanden te voorkomen. Om te beginnen meen ik te mogen concluderen dat er mensen zijn die denken dat ik een deskundige ben op het gebied van soetra’s in het algemeen. Nee! Dat ben ik niet. Ik ben geen soetra-loog, soetra-soof of soetra-bolleboos. Het lezen van de Lotus-soetra brengt mij op allerlei gedachten, en die schrijf ik op om het resultaat vervolgens op te sturen naar de redactie van het Boeddhistisch Dagblad. Spontaan. Dat houdt in dat ik mijn woorden niet eerst op goudschaaltjes afweeg om te voorkomen dat er misschien, wellicht, per ongeluk, onbedoeld en abusievelijk (nog wat vergeten?) een incorrectheid in staat. Kom op zeg. Als ik dat moet doen, is voor mij de lol er af. Dus ja, ik weet zeker dat ik onzorgvuldig, onwetenschappelijk, ondit en ondat bezig ben en ik adviseer bij deze iedereen mijn schrijfsels niet al te serieus te nemen. Behalve deze zin: “Neem niets zomaar voor waar aan, maar toets het altijd zelf.”

Ik gebruikte vroeger voor mijn studenten het volgende zinnetje om duidelijk te maken wat close reading inhoudt: “Jantje loopt over het gras.” Een zinnetje met slechts vijf woordjes. Wat staat daar nou precies?

  1. JANTJE loopt over het gras. Dus niet Pietje, Annie of iemand anders.
  2. Jantje LOOPT over het gras. Hij fietst niet, kruipt niet, huppelt niet, rolt niet…
  3. Jantje loopt OVER het gras. Hij loopt er niet omheen. En hij springt er ook niet overheen.
  4. Jantje loopt over HET gras. Heel bijzonder gras! Het zijn niet zomaar wat polletjes.
  5. Jantje loopt over het GRAS. Hij loopt dus niet over een sintelbaan of schelpenpad…

Als je mijn columns zo leest, ga je eraan voorbij dat ik nooit de intentie heb gehad dat jij ze zo zou moeten lezen. Ben je gek! Nogmaals, ik schrijf spontaan, stuur op… en vergeet wat ik geschreven heb. En jij – beste lezer – mag er in lezen wat jij wilt lezen. Het is daardoor voorstelbaar dat ik iets opschrijf waardoor sommige lezers denken dat ik niet weet waar ik het over heb. Daar vergissen ze zich echter in. Ik zit niet uit mijn nek te kletsen, vind ik zelf. Iedere column zegt iets over mijzelf. Iedere column is geschreven vanuit mijn oprechte wens mijn gedachten van dat moment te delen. Ik lees die columns zelf na publicatie in het BD ook na. En dan denk ik de ene keer: “dat staat er wat ongenuanceerd”; een andere keer “hoe kom ik er op”, en zelfs wel eens “wow, goed gezegd” of “onzin!”. Daarom kan ik accepteren dat anderen ook dat soort gedachten hebben na lezen van mijn bijdragen. Prima. En dat ik mijn gedachten van dat moment deel, houdt in dat ik niet uitsluit dat ik morgen andere gedachten heb. Neem van mij maar aan dat ik, toen ik twintig was, andere gedachten koesterde dan toen ik dertig was, en dat toen ik dertig was… Enzovoorts. Ik durf te wedden dat ik over tien jaar weer ander gedachten heb. Eerlijk gezegd denk ik nu ook dat het vreemd zou zijn wanneer ik over tien jaar nog net zo over van alles en nog wat denk als nu. Het zou betekenen dat ik geen enkele ontwikkeling meer zou hebben doorgemaakt.

Zullen we het voor de verandering nog even over Boeddha hebben? Het lijkt mij aannemelijk dat ook Boeddha zich zijn hele leven is blijven ontwikkelen. Hij werd tachtig, volgens historici. Zou hij zich na het bereiken van zijn verlichting onder de Bodhiboom ruim 45 jaar helemaal niet meer ontwikkelt hebben? Nu zeg ik spontaan: daar geloof ik niks van. Of wacht even… ik heb het over de mens Shakyamuni., niet over de Eeuwige Boeddha. De (Het) laatste (eerste / enige) is onveranderlijk hetzelfde / dezelfde (kies maar), en … pfff. Lastig hoor om het correct op te schrijven. En was het wel ZIJN verlichting en niet gewoon DE verlichting of ging hem alleen maar een licht op?

Vaak lezen we wat we willen lezen. Nee, dat zeg ik verkeerd. Vaak lezen we wat we vrezen te lezen. Nee, nee, dat zeg ik weer verkeerd. Vaak lezen we wat we hopen … weet je wat? Lees jij maar en dan schrijf ik. Het is sowieso anders. Totaliter aliter.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, Onderwijs, Pali-Canon Tags: Lotus Soetra, ontwikkelen, soetra-loog, soetra-soof of soetra-bolleboos

Lees ook:

  1. Over de Lotus-soetra (38): Prediking
  2. Over de Lotus-soetra (18): Overdrijven is ook een kunst
  3. Over de Lotus-soetra (23): De parabel van de man die naar water graaft
  4. Hallo, waarmee kan ik u helpen?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.