• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (32): Leer op eigen benen staan

Over de Lotus-soetra (32): Leer op eigen benen staan

31 juli 2023 door de redactie

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-Soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. Hoeveel afleveringen deze serie gaat tellen, is pas na de laatste aflevering bekend. Deze keer:

Leer op eigen benen staan.

Boeddha schijnt kort voor zijn dood tegen Ananda gezegd te hebben: “Laat de WET uw licht zijn”. Zoiets. Met andere woorden: “Steek uw licht op aan de waarheid.” Ananda voelt zich dan eenzaam en verlaten en reageert met: ”Niemand kan u vervangen. Tot wie moeten wij dan gaan voor steun en leiding?” En daar antwoord Boeddha dan weer op met een beroemd geworden uitspraak: ”Ananda, als ik er niet meer ben, moet je leren op eigen benen te staan. Steek je licht op bij jezelf. Verlaat je niet op wat anderen zeggen en doen. Ga bij de WET / de WAARHEID te rade en zoek je redding niet ergens anders.”

Shakyamuni Boeddha gaat dood. De Eeuwige Boeddha blijft, want de Eeuwige Boeddha is en blijft wat ie altijd was en zijn zal: de WET; en die WET is de Waarheid. Er is geen andere. Daar moet niet alleen Ananda het mee doen, daar moeten wij het allemaal mee doen. En wat anderen zeggen, doet niet ter zake. Er bestaat geen enkele andere formule die de kern van welke andere religie dan ook krachtiger weergeeft dan deze: Neem eigen verantwoordelijkheid en doe het zelf. Er zijn op aarde echter allerlei lieden die je anders willen doen geloven. Zij zeggen: “Wij weten het. Wij kunnen jou vertellen wat waar is en wat niet. Wij kunnen aangeven wat je moet doen en wat je moet laten om … .”  Terwijl Boeddha zegt: “Leer op eigen benen staan. Verlaat je niet op anderen.”

Ga er maar aan staan. Het komt erop neer dat jij, en jij alleen, de verantwoordelijkheid draagt voor jouw eigen redding, en dat die redding (onherroepelijk) komt door middel van het vinden, verstaan, naleven, eerbiedigen van de WET. En mocht je mensen ontmoeten die jou vertellen waar je die WET kunt vinden, hoe je die dan moet verstaan, op welke manier je die dan moet naleven en dient te eerbiedigen… verlaat je niet op hen. Je niet op hen verlaten betekent niet dat je niet naar ze mag luisteren. Luister gerust. Blijf beleefd. Knik. Denk erover na…  Dat is allemaal prima, en in allerlei opzichten kan het zelfs behulpzaam zijn, maar uiteindelijk ben jij het zelf, en – nogmaals – niemand anders, die verantwoordelijk is en blijft voor de keuzes die jij vervolgens maakt. Bijvoorbeeld: doe je wat ze zeggen, adviseren, opdragen of niet? Geloof je wat ze zeggen, beweren, uitleggen, aanprijzen… of niet? Onderzoek alles. Trap niet in zinnetjes als: doe dit, doe dat, lees dit, lees dat, zing zus, zing zo, wees braaf en gehoorzaam… want als je braaf en gehoorzaam bent dan … en als je niet braaf en gehoorzaam bent dan …

Ja, dag! Ik ben geen marionet of handpop.

Ik ben in de inmiddels gedurende de meer dan zeventig jaar hier op aarde lang niet altijd braaf en gehoorzaam geweest. Ik deed lang niet altijd dit of dat; las evenmin altijd dit of dat; zong zeker niet altijd zus of zo en was meer dan eens voor menigeen een “pain in the ass”. Is dat erg? Nee. Dat denk ik niet. In de eerste plaats is het nooit mijn bedoeling geweest om voor wie dan ook een “pain in the ass” te zijn, maar het is evenmin ooit mijn vrees geweest dat af en toe gewoon wél te zijn. Dat leidde er soms toe dat ik op staande voet ontslagen werd omdat ik weigerde iets (in mijn beleven) onfatsoenlijks te doen. Zo zei eens een leidinggevende dat ik iets moest doen dat ik volstrekt niet begreep, en omdat ik ooit geleerd had (en aanvaard) dat ik nooit iets moest doen wanneer ik niet begreep wat ik deed, vroeg ik tot driemaal toe: “Waarom? Leg het uit alstublieft. Ik snap het niet” om tot driemaal toe als antwoord te krijgen “ Omdat ik het zeg!”. Toen flapte ik eruit: “ Volgens mij is daar ooit eens een wereldoorlog door begonnen… Befehl ist Befehl.” Dat was niet zo’n slimme opmerking, want ik vloog er direct uit. Overigens had ik de volgende dag alweer ander werk. Maar wat ik zeggen wil is dit: ieder is verantwoordelijk voor wat ie doet. En voor de gevolgen daarvan. Ook als de gevolgen onaangenaam zijn. We leven tenslotte in een gemeenschap met anderen die niet altijd even begripvol zijn als wij zouden wensen.

Terug naar de Lotus-soetra.

Boeddha zegt tot driemaal toe: “Wat ik u ga zeggen is de zuivere waarheid. Tracht die te zien en te geloven” Hij zegt niet: Zie en geloof.! Het is geen bevel. Het is een advies: tracht die te zien (doe je best) en tracht die te geloven (echt, als je je best doe, ga je het vanzelf zien ‘en geloven). Boeddha dringt niks op. Hij nodigt uit: Kijk zelf! Boeddha zei nooit: “Omdat ik het zeg!” 

Namens alle aanwezigen, een grote schare bodhisattva’s, zegt Maitreya dan: “ Grote Heer, verwaardig u deze leer aan ons te verkondigen en wij zullen haar met een gelovig hart aanvaarden.” En de hele club herhaalt dat (zo hoort dat kennelijk) drie keer. En dan legt Boeddha uit wat de Tathagata is.

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, Pali-Canon Tags: Ananda, Befehl ist Befehl, eeuwige boeddha, leer op eigen benen staan, pain in the ass, verantwoordelijkheid, waarheid, wet

Lees ook:

  1. Dharmapelgrim – waarheid en werkelijkheid
  2. Over de Lotus-soetra (3):  Toestanden
  3. Edel – Hoe common sense is gezond verstand?
  4. Guy – Waarheid

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Wulf zegt

    1 augustus 2023 om 09:11

    ik zie hier weinig verschil in met religies om mij heen die hun (enig juiste) geloof prediken. Misschien een tikje minder van “volg je dit niet, dan ben je verloren.” Ik vertik het om een pad te volgen dat beweert het enige juiste te zijn.

  2. Dharmapelgrim zegt

    1 augustus 2023 om 18:59

    Shakyamuni zegt exact om die reden: zoek zelf, doe zelf, vind zelf enzovoorts. Hij zegt alleen dat er slechts een en geen twee drie of meer waarheden zijn. Er is er maar een! Boeddha heeft geen religie gesticht, geen godsdienst gepredikt… niks van dat alles. Hij zei: ga maar op eigen benen staan. Dus beste Wulf … het is aan jou.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.