• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhistisch leven » B'eter » B’eter Eiwitten en tante Mářa’s rodebessentaart

B’eter Eiwitten en tante Mářa’s rodebessentaart

15 juli 2023 door Jana Verboom

Vorige week schreef ik op deze plaats over eiwitten; over hoe een veganist aan zijn of haar eiwitten komt, en over de ‘lege’ calorieën die overal om ons heen voorhanden zijn. Als je een willekeurige folder van een willekeurige supermarkt openslaat, zie je vooral reclames voor vlees, zuivel, en lege calorieën (zie foto). Dit soort ‘voeding’ levert suikers, dus calorieën, maar het levert geen voedingsstoffen zoals eiwitten.

Van de vlees- en zuivelvervangers uit diezelfde supermarkten die als zodanig worden aangeprijsd moeten we het niet hebben. Vanavond deed ik bijvoorbeeld jackfruit (uit blik) in de curry. Het heeft de byte van kipfilet en is daarom populair onder veganisten, maar: nul eiwitten. Ik overdrijf niet. Nul! Tussen de middag at ik een boterham met de nepsmeerkaas van Violife, genaamd ‘smeergoud’. De smaak is prima, maar: 0 eiwitten. Oftewel 0.3 gram per 100 gram. Een portie van, zeg 15 gram, bevat dus afgerond 0 gram eiwit. Nee, dan kun je beter een ouderwetse boterham met pindakaas eten (27 gram eiwit per 100 gram).

Volgens mijn app moet ik als vrouw van een bepaalde leeftijd en gewicht per dag ongeveer 53 gram eiwitten eten. Het is maar de vraag of dat klopt, maar laten we even aannemen dat dat zo is. Waar haal ik die uit? Bijvoorbeeld:

  • 40 gram havermout: 6 gram eiwit
  • 25 gram amandelen: 6 gram eiwit
  • 5 gram gebroken lijnzaad: 1 gram eiwit
  • Portie fruit: 1 gram eiwit

Mijn ontbijt bevat al zo’n 14 gram eiwit, dat is al ruim 25% van mijn dagelijkse eiwitbehoefte.

  • 2 volkoren boterhammen: ca. 8 gram eiwit
  • Portie pindakaas: ca. 5 gram eiwit
  • Portie zelfgemaakte humus: minstens 2 gram eiwit
  • Portie groente (rauwkost): 1 gram eiwit

Mijn lunch levert zo’n 16 gram eiwit, samen met het ontbijt zit ik al op 30. Nog 24 gram te gaan.

  • Handjevol noten, bijvoorbeeld cashewnoten (18 gram eiwit per 100 gram), pinda’s (26 gram), pistachenoten (20 gram), of amandelen (21 gram).
  • 100 gram volkoren pasta: 12 gram eiwit
  • 400 gram groente: ca. 10 gram eiwit
  • 150 gram champignons: ca. 4 gram eiwit

Zo haal ik het makkelijk, en dan heb ik de eiwitkampioenen, peulvruchten, nog nauwelijks (in humus zitten kikkererwten) genoemd. Trek af en toe een potje peulvruchten open (of kook ze zelf) en je zult geen last krijgen van eiwittekorten. Overigens wordt aangeraden om plantaardige eiwitbronnen te combineren. Dus zilvervliesrijst (9 gram eiwit per 100 gram) én tofu (8 gram eiwit per 100 gram), volkorenwrap (ca. 8 gram eiwit per wrap) én kidneybonen (9 gram eiwit per 100 gram, bonen uit blik), enzovoort.

En dan ga ik nu een recept delen dat nauwelijks eiwitten bevat, het zit zelfs vol ‘lege’ calorieën: suiker, wit tarwemeel. Het is wel een recept uit mijn jeugd: een familierecept. Aan mij doorgegeven door mijn oudtante Mářa, die al bijna 40 jaar dood is. Ik ken het uit mijn hoofd. Het is niet plantaardig maar wel eenvoudig plantaardig te maken. Vroeger, als arme student, bakte ik het altijd met margarine. Later ben ik roomboter gaan gebruiken, maar de laatste jaren weer margarine. In dit geval: LaBan Vegan just like Butter. En kokosolie, want ik had niet genoeg ‘boter’. Het ei verving ik door een scheutje sojaroom. Een andere eivervanger kan ook, bijvoorbeeld kookvocht van kikkererwten, wat overblijft als je bijvoorbeeld humus maakt. Ik had natuurlijk het meel kunnen vervangen door, zeg, volkoren boekweitmeel en de suiker halveren of vervangen, maar ik heb er dit keer voor gekozen om dat niet te doen, als ode aan mijn tante Mářa, die zo lekker kon bakken en koken. De bessen zijn uit eigen tuin. Ik heb maar een klein tuintje, toch proberen we wat voedsel te verbouwen. Meestal eten de dieren het op voordat wij het kunnen oogsten (slakken, vogels), maar dit keer lukte het om een kleine kilo aalbessen te plukken. De rest is voor de merels.

Taartbodem ingrediënten voor een vlaaivorm:

  • 125 gram vegan boter of kokosolie
  • 125 gram suiker
  • 250 gram meel naar keuze
  • Scheutje sojaroom of sojamelk, of aquafaba (peulvruchtenkookvocht)

 

Kruimellaag ingrediënten:

  • 75 gram vegan boter (ik gebruikte deels kokosolie omdat de vegan boter op was)
  • 75 gram suiker
  • 125 gram meel naar keuze

Vulling: 750 gram vruchten: aalbessen, kruisbessen, bosbessen, rabarbercompote, …

Ik doe als ik geen zin heb om te kneden de eerste drie ingrediënten in de keukenmachine en draai het tot kruimels. Dan de scheut sojaroom erbij en nog kort pulseren tot ofwel een samenhangend deeg ontstaat ofwel wat grotere deegkruimels. Stort in een ingevette vlaaivorm en druk kruimels aan elkaar tot bodem en randen met deeg bedekt zijn. Dan vruchten (of rabarbermoes) in de vorm doen. Tot slot de kruimellaag maken door de laatste drie ingrediënten in de keukenmachine te verkruimelen. Over de taart verdelen. Bakken in een voorverwarmde oven van ca. 180 graden, ongeveer 35 minuten, afhankelijk van de dikte en grootte van de taart. De kleur verraadt dat de taart gaar is.

Het is uiteraard veel meer ‘zen’ om het deeg met handen of messen te verkruimelen. Zorg voor vegaboter uit de koelkast en koele handen (onder de koude kraan wassen), anders kan het geheel nogal kleverig worden. Als ik weinig tijd heb – of we zitten in een hittegolf, is het machinematig verkruimelen wel zo handig. Overigens heb ik wel ruim een uur lang heel ‘zen’ de bessen geplukt, schoongemaakt en van de steeltjes zitten rissen en de mooiste bessen uitgezocht. De andere waren voor de vogels.

Bij het eten van deze taart denk ik altijd in dankbaarheid terug aan mijn lieve oude tante Mářa aan wie ik mijn prille kennis en liefde voor de natuur – en lekker eten – te danken heb. De rode bessen kwamen vroeger uit de tuin van mijn opa en oma.

Misschien is het maar beter dat de vogels de overige bessen hebben opgegeten. Gezond is deze rodebessentaart zeker niet. En de ontbrekende eiwitten? Ik trek straks wel een potje witte bonen open en maak een lekkere lunchsalade. Met een sneetje volkorenbrood erbij.

Categorie: B'eter, Boeddhistisch leven, Geluk, Gezondheid, Natuur, Voedsel, Zorg Tags: eiwitten, rodebessentaart

Lees ook:

  1. B’eter – eiwitten en Yvette’s bruinebonenburgers
  2. Refreshing Earth of the Heart – zelf seitan maken
  3. Ujukarin – Van zafu-zitter naar zuivere zakenman (2 en slot)
  4. B’eter – Vegetarisch in het AGV tijdperk

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jana Verboom

Jana Verboom is bioloog en docent milieuwetenschappen. Bewust van het lijden veroorzaakt door de productie en consumptie van dierlijke producten als vlees en zuivel wil ze aandacht vragen voor de noodzakelijke transitie naar plantaardige voeding. Geïnspireerd door het leven en werk van Thich Nhat Hanh wil ze haar lezers inspireren om hap voor hap stapjes te zetten naar een betere toekomst voor Moeder Aarde. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.