• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Het belang van legalisering van stervenshulp en een veilig stervensmiddel

Het belang van legalisering van stervenshulp en een veilig stervensmiddel

9 juli 2023 door de redactie

Deze week was het thema hulp bij zelfdoding en de rechtszaak tegen Alex S. volop in het nieuws. De NVVE vindt dat er meer (wettelijke) mogelijkheden moeten komen voor eigen regie op een waardig levenseinde. De NVVVE pleit dan ook voor afschaffing van de strafbaarheid van hulp bij zelfdoding, de mogelijkheid van stervenshulp door professionele hulpverleners die niet per se arts zijn en de gereguleerde verkrijgbaarheid van een legaal, waardig, veilig en betrouwbaar stervensmiddel.

Het is volgens deze organisatie belangrijk dat Nederland loskomt van incidenten en serieus het debat voert over de eigen regie over het levenseinde; een doel dat wordt gesteund door 2/3e van de Nederlanders.

De NVVE vindt dat mensen moeten kunnen kiezen voor een waardige dood in eigen regie – óók als zij niet ziek zijn en dus niet voor euthanasie in aanmerking komen. Mensen met een weloverwogen persisterende doodswens moeten toegang krijgen tot een legaal, waardig, veilig en betrouwbaar stervensmiddel, zodat zij niet hoeven te kiezen voor een gruwelijke suïcide die veel leed toebrengt aan de persoon in kwestie, omstanders en familie. Daarbij moeten zij openlijk steun van hun naasten kunnen vragen en krijgen, zodat zij niet in eenzaamheid of met angst voor vervolging van dierbaren sterven. Hulp bij zelfdoding moet volgens de NVVE niet alleen zijn voorbehouden aan een arts, maar ook mogelijk zijn door naasten of andere professionele hulpverleners. Hulp is geen misdaad en zou niet verboden moeten zijn.

Wat is nu het probleem?

Mensen met een weloverwogen persisterende doodwens, bij wie geen sprake is van lijden met een medische oorzaak, komen niet in aanmerking voor levensbeëindiging op verzoek of hulp bij zelfdoding (euthanasie). Er is geen legaal, waardig, veilig en betrouwbaar stervensmiddel verkrijgbaar waardoor mensen met een weloverwogen persisterende stervenswens ongelukkig verder leven óf overgaan tot gruwelijke suïcide, met veel leed voor de persoon in kwestie, omstanders en familie. Zelfdoding is niet strafbaar; hulp bij zelfdoding is dat op dit moment wel. Daardoor sterven mensen in eenzaamheid, uit angst voor vervolging van dierbaren. Voor mensen die hun zelfdoding niet geheel op eigen kracht kunnen of willen voorbereiden en uitvoeren, is geen professionele stervenshulp (buiten de arts). Denk daarbij aan morele hulp om tot een goed besluit te komen, maar ook aan praktische hulp bij het verkrijgen van de middelen voor een waardige dood.

De NVVE steunt het principe dat er een door de overheid gereguleerd betrouwbaar levensbeëindigend middel moet komen waarmee mensen weloverwogen en op een waardige wijze een einde aan hun leven kunnen maken. Daarmee wordt het recht op zelfbeschikking bevestigd en kunnen gewelddadige suïcides, die vaak traumatiserend zijn voor naasten en omstanders, worden voorkomen. Voor de NVVE staat niet vast dat Middel X zorgt voor een snel, waardig en pijnloos overlijden. Deskundigen spreken elkaar tegen. De NVVE verwijst voor objectieve informatie over de voor- en nadelen van verschillende methoden voor zorgvuldige zelfdoding naar het handboek De vredige pil van Philip Nitschke en Fiona Stewart en het boek Uitweg van B. Chabot.

Bron NVVE

Categorie: Achtergronden, Geluk, Gezondheid, Mensenrechten, Politiek, Rechtspraak, Zorg Tags: afscheid, Alex S., middel, zelfdoding

Lees ook:

  1. Over hulp bij zelfdoding door dierbaren
  2. Leven in Thailand – Engel
  3. Tien jaar Boeddhistisch Dagblad
  4. Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Harm Morsink zegt

    10 juli 2023 om 11:42

    Wie erover denkt om zelfmoord te plegen, moet zich ervan bewust zijn dat de volgende wedergeboorte zeer pijnlijk zal worden. Zelfmoord is gewoonweg een slecht idee en – boven alles – biedt het geen oplossing voor de langere termijn. Vanuit een boeddhistisch oogpunt kan men het alleen maar afraden omdat zelfmoord een gewoonte creëert om het in toekomstige levens weer te doen. Dit verklaart ook waarom veel suïcidale mensen ‘verliefd zijn’ met deze gedachte en vaak, in weerwil van zorgzame pogingen van familie en vrienden, of vele uren van behandeling, simpelweg het idee niet meer los kunnen laten. Bij elke zelfdoding worden de vooruitzichten voor gunstige leefomstandigheden in de toekomst verergert, omdat men direct ingaat tegen de eigen boeddha-natuur. Het maakt wel een eind aan het lijden op dit moment, maar het maakt geen eind aan het lijden op zichzelf.

  2. kees moerbeek zegt

    14 juli 2023 om 20:20

    Je reactie komt mij oudtestamentisch, hard en zeer stellig over en dat mag. Me dunkt dat de Boeddha minder wettisch was en vooral belang hechtte aan mededogen en medemenselijkheid. Hoewel zeer weinig boeddhisten abortus, euthanasie en zelfmoord actief propageren zijn velen er niet blind voor dat mensen drastische stappen nemen om hun lijden te stoppen. Daarover is diverse malen in BD geschreven. Beweren dat mensen die deze stappen ondernemen getekend zijn zelfs in komende levens is iets dat een boeddhist niet zou moeten doen. Ten eerste omdat we dit niet kunnen weten en omdat dit lijden alleen maar vergroot, vooral ook voor de nabestaanden. Het zal je gebeuren dat je kind in een boeddhistische hel terecht komt.

    Ik betwijfel overigens of de Boeddha zich werkelijk zo bezig hield met wedergeboorte, karma en dergelijke, hij had immers wel wat anders te doen. Hij had nogal wat brahmaanse volgelingen en wilde je destijds als spiritueel leider serieus genomen worden in India en dan moest je niet al te zeer een buitenbeentje zijn. Dit is mijn mening.

    Sorry als ik je gekwetst heb, maar je reactie raakte me diep.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.