• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Het belang van legalisering van stervenshulp en een veilig stervensmiddel

Het belang van legalisering van stervenshulp en een veilig stervensmiddel

9 juli 2023 door de redactie

Deze week was het thema hulp bij zelfdoding en de rechtszaak tegen Alex S. volop in het nieuws. De NVVE vindt dat er meer (wettelijke) mogelijkheden moeten komen voor eigen regie op een waardig levenseinde. De NVVVE pleit dan ook voor afschaffing van de strafbaarheid van hulp bij zelfdoding, de mogelijkheid van stervenshulp door professionele hulpverleners die niet per se arts zijn en de gereguleerde verkrijgbaarheid van een legaal, waardig, veilig en betrouwbaar stervensmiddel.

Het is volgens deze organisatie belangrijk dat Nederland loskomt van incidenten en serieus het debat voert over de eigen regie over het levenseinde; een doel dat wordt gesteund door 2/3e van de Nederlanders.

De NVVE vindt dat mensen moeten kunnen kiezen voor een waardige dood in eigen regie – óók als zij niet ziek zijn en dus niet voor euthanasie in aanmerking komen. Mensen met een weloverwogen persisterende doodswens moeten toegang krijgen tot een legaal, waardig, veilig en betrouwbaar stervensmiddel, zodat zij niet hoeven te kiezen voor een gruwelijke suïcide die veel leed toebrengt aan de persoon in kwestie, omstanders en familie. Daarbij moeten zij openlijk steun van hun naasten kunnen vragen en krijgen, zodat zij niet in eenzaamheid of met angst voor vervolging van dierbaren sterven. Hulp bij zelfdoding moet volgens de NVVE niet alleen zijn voorbehouden aan een arts, maar ook mogelijk zijn door naasten of andere professionele hulpverleners. Hulp is geen misdaad en zou niet verboden moeten zijn.

Wat is nu het probleem?

Mensen met een weloverwogen persisterende doodwens, bij wie geen sprake is van lijden met een medische oorzaak, komen niet in aanmerking voor levensbeëindiging op verzoek of hulp bij zelfdoding (euthanasie). Er is geen legaal, waardig, veilig en betrouwbaar stervensmiddel verkrijgbaar waardoor mensen met een weloverwogen persisterende stervenswens ongelukkig verder leven óf overgaan tot gruwelijke suïcide, met veel leed voor de persoon in kwestie, omstanders en familie. Zelfdoding is niet strafbaar; hulp bij zelfdoding is dat op dit moment wel. Daardoor sterven mensen in eenzaamheid, uit angst voor vervolging van dierbaren. Voor mensen die hun zelfdoding niet geheel op eigen kracht kunnen of willen voorbereiden en uitvoeren, is geen professionele stervenshulp (buiten de arts). Denk daarbij aan morele hulp om tot een goed besluit te komen, maar ook aan praktische hulp bij het verkrijgen van de middelen voor een waardige dood.

De NVVE steunt het principe dat er een door de overheid gereguleerd betrouwbaar levensbeëindigend middel moet komen waarmee mensen weloverwogen en op een waardige wijze een einde aan hun leven kunnen maken. Daarmee wordt het recht op zelfbeschikking bevestigd en kunnen gewelddadige suïcides, die vaak traumatiserend zijn voor naasten en omstanders, worden voorkomen. Voor de NVVE staat niet vast dat Middel X zorgt voor een snel, waardig en pijnloos overlijden. Deskundigen spreken elkaar tegen. De NVVE verwijst voor objectieve informatie over de voor- en nadelen van verschillende methoden voor zorgvuldige zelfdoding naar het handboek De vredige pil van Philip Nitschke en Fiona Stewart en het boek Uitweg van B. Chabot.

Bron NVVE

Categorie: Achtergronden, Geluk, Gezondheid, Mensenrechten, Politiek, Rechtspraak, Zorg Tags: afscheid, Alex S., middel, zelfdoding

Lees ook:

  1. Over hulp bij zelfdoding door dierbaren
  2. Leven in Thailand – Engel
  3. Tien jaar Boeddhistisch Dagblad
  4. Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Harm Morsink zegt

    10 juli 2023 om 11:42

    Wie erover denkt om zelfmoord te plegen, moet zich ervan bewust zijn dat de volgende wedergeboorte zeer pijnlijk zal worden. Zelfmoord is gewoonweg een slecht idee en – boven alles – biedt het geen oplossing voor de langere termijn. Vanuit een boeddhistisch oogpunt kan men het alleen maar afraden omdat zelfmoord een gewoonte creëert om het in toekomstige levens weer te doen. Dit verklaart ook waarom veel suïcidale mensen ‘verliefd zijn’ met deze gedachte en vaak, in weerwil van zorgzame pogingen van familie en vrienden, of vele uren van behandeling, simpelweg het idee niet meer los kunnen laten. Bij elke zelfdoding worden de vooruitzichten voor gunstige leefomstandigheden in de toekomst verergert, omdat men direct ingaat tegen de eigen boeddha-natuur. Het maakt wel een eind aan het lijden op dit moment, maar het maakt geen eind aan het lijden op zichzelf.

  2. kees moerbeek zegt

    14 juli 2023 om 20:20

    Je reactie komt mij oudtestamentisch, hard en zeer stellig over en dat mag. Me dunkt dat de Boeddha minder wettisch was en vooral belang hechtte aan mededogen en medemenselijkheid. Hoewel zeer weinig boeddhisten abortus, euthanasie en zelfmoord actief propageren zijn velen er niet blind voor dat mensen drastische stappen nemen om hun lijden te stoppen. Daarover is diverse malen in BD geschreven. Beweren dat mensen die deze stappen ondernemen getekend zijn zelfs in komende levens is iets dat een boeddhist niet zou moeten doen. Ten eerste omdat we dit niet kunnen weten en omdat dit lijden alleen maar vergroot, vooral ook voor de nabestaanden. Het zal je gebeuren dat je kind in een boeddhistische hel terecht komt.

    Ik betwijfel overigens of de Boeddha zich werkelijk zo bezig hield met wedergeboorte, karma en dergelijke, hij had immers wel wat anders te doen. Hij had nogal wat brahmaanse volgelingen en wilde je destijds als spiritueel leider serieus genomen worden in India en dan moest je niet al te zeer een buitenbeentje zijn. Dit is mijn mening.

    Sorry als ik je gekwetst heb, maar je reactie raakte me diep.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
30 sep
retraite Bhikkhu Analayo
30 sep 23
02 okt
Introductiecursus boeddhistische filosofie en meditatie
2 okt 23
03 okt
cursusreeks Dhammakaya meditatie
3 okt 23
04 okt
Online lezingenserie ‘Vertrouwd raken met de cyclus van leven en dood’ (1)
4 okt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – deel 5
    • Guy – Anatta
    • Drag acts, glitter en muziek: Queer dag op de A12.
    • haiku
    • Aanbieding brandbrief bezorgde ambtenaren aan Tweede Kamer

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.