• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhistisch leven » B'eter » Jana – terug van weggeweest en oproep aan lezers

Jana – terug van weggeweest en oproep aan lezers

22 maart 2023 door Jana Verboom

Maart 2013. Ik herinner het me als de dag van gisteren. Teleurgesteld stond ik in een grote boekhandel in Utrecht. Het boek waar ik voor kwam hadden ze niet. Min of meer door toeval liep ik met een boek van Thich Nhat Hanh de winkel uit. Niet veel later had ik mijn leraar gevonden. Het voelde als thuiskomen.

Enige tijd later zocht ik naar informatie over boeddhistisch eten. Min of meer toevallig kwam ik uit bij de recepten van Jessica Hummel (https://boeddhistischdagblad.nl/schrijvers/jesjeshum/). Ik vond het heel jammer dat de reeks niet doorliep, trok de stoute schoenen aan en schreef een tijdlang zelf recepten voor de rubriek B’eter.

Vijf jaar geleden, ik had inmiddels een nieuwe baan, voelde het ietwat ongemakkelijk dat mijn oude stukjes werden herplaatst. Niet zozeer vanwege de recepten, maar meer vanwege de persoonlijke ontboezemingen. De stukjes waren een momentopname, de ‘ik’ die de stukjes had geschreven was niet meer de ‘ik’ van vijf jaar geleden. Ook de wereld was veranderd. De stukjes werden op mijn verzoek onder pseudoniem gezet, mijn dharmanaam, in 2014 van Thich Nhat Hanh ontvangen toen ik bij een retraite de Vijf Aandachtsoefeningen aannam (https://www.aandacht.net/beoefening/teksten#).

Weer vijf jaar later is de situatie opnieuw anders. Nieuwe ik, nieuwe werkelijkheid. En ook nu heb ik een recent boek van Thich Nhat Hanh gelezen: Met Zen de Planeet Redden (https://www.aandacht.net/winkel/boeken-thich-nhat-hanh/met-zen-de-planeet-redden). Het boek eindigt met een oproep aan de lezer: Moeder Aarde heeft je nodig. Wat ga jij doen? Schrijven voor het BD kwam weer in beeld als concrete actie. Maar er is meer veranderd in de afgelopen 10 jaar, en ik wil het dit keer anders doen. De klimaatcrisis is erger dan ooit, de biodiversiteitscrisis ook, er is een energiecrisis en een stikstofcrisis bij gekomen. Zelfs in Den Haag en onder wetenschappers wordt veel gesproken over de broodnodige eiwittransitie – van dierlijke naar plantaardige eiwitten – die een einde kan maken aan al deze crises. Ook staan kranten en tijdschriften tegenwoordig vol met vegetarische en vegan recepten: plantaardig eten is behoorlijk mainstream geworden.

Wat kan een rubriek B’eter nog bijdragen? Net als vroeger kan ik weer mijn bronnen en bevindingen met jullie delen. De dierlijke productie- en consumptieketen is de grootste bron van dierenleed, klimaatverandering, en biodiversiteitsverlies op aarde. Een groot deel van het landbouwareaal wordt gebruikt voor veeteelt en productie van veevoer. Dat leidt tot vernietiging van de tropische regenwouden, de stikstofcrisis en andere ellende. Om nog maar te zwijgen over het dierenleed. Op deze plaats kan ik feiten en cijfers met de lezer delen, die ik tegenkom in mijn werk als milieuwetenschapper. Zoals dit: ‘We gebruiken wereldwijd ongeveer 80 procent van alle landbouwgrond voor veevoer, terwijl uiteindelijk nog geen 20 procent van de calorieën die we mondiaal verbruiken van dierlijke producten komt. Dat is omdat dieren ook moeten eten, en ze bij hun stofwisseling energie verbranden en ontlasting produceren. Het is dus veel landgebruik, voor uiteindelijk weinig voedsel voor de mens’ (https://www.oneworld.nl/lezen/klimaat/kunnen-we-met-onze-landbouwgrond-de-klimaatstrijd-winnen/).

Daarnaast heb ik een nieuw project bedacht waarbij ik de hulp van de lezers nodig heb. Ik zal dat kort uitleggen. Weliswaar staan de kranten en tijdschriften tegenwoordig vol met vegan recepten, maar die zitten vaak vol exotische, uitheemse ingrediënten als chiazaad, jackfruit en kokosmelk. Ook is de industrie druk bezig met vegan vervangers voor bekende producten, zoals speckreepjes (met ck), bitterballen en Magnum ijsjes. Allemaal prima ontwikkelingen, maar het roept bij mij de vraag op: wat aten de mensen vroeger, toen vlees nog een luxe product was dat hooguit op zondag op tafel kwam? In het Midden-Oosten heeft men falafel, hummus, tabouleh, shakshuka, baba ganoush. In India heeft men dahls en curry’s. In Indonesië tempeh, tofu, gado gado. Heerlijke vegetarische en vegan gerechten waar geen vleeseter de neus voor ophaalt. Wat hebben wij in Nederland/Noordwest Europa als vega-klassiekers? Hebben wij die wel?

Bospaddenstoelensoep, gemaakt door Jana’s Tsjechische nichtje Lucie naar een oud familierecept.

Ik heb mijn eigen ouders deze vraag gesteld, tachtigers, in Tsjechoslowakije opgegroeid. Ze konden zich diverse recepten herinneren uit de Tweede Wereldoorlog en de tijd erna, met aardappels in de hoofdrol. Van geraspte gekookte aardappels en meel, soms met ei, werd een soort deeg gemaakt, waarvan dan diverse soorten balletjes werden gemaakt, met of zonder vulling, die werden gekookt. Denk aan gnocchi. Daar at je dan bijvoorbeeld zuurkool bij. Verder waren bospaddenstoelen het vlees van de armen. Bospaddenstoelen kun je op verschillende manieren gebruiken: als schnitzel frituren, roerbakken, in het zuur inleggen, drogen. Van gedroogde paddenstoelen en aardappelen kon je een voedzame soep koken, indien voorradig met winterpeen, knolselderij en/of kool. Met karwij en majoraan als smaakmakers. Linzen werden ook gegeten: gekookt, met gebakken ui, augurk, en als het kon een gebakken eitje erbij. Een ander geliefd ingrediënt dat werd gebruikt als vleesvervanger, onder andere voor het maken van pasteitjes en burgers, was groene kool. Groene kool is tegenwoordig niet populair meer. Zodra ik groene kool te pakken krijg (ik woon in een dorp met beperkte mogelijkheden) ga ik enkele van deze recepten voor jullie proberen en daar over berichten.

Maar nu zijn jullie als lezer aan de beurt! Wat aten Nederlandse en Vlaamse vegetariërs/vegans en mensen die gedwongen werden door omstandigheden (oorlog, armoede) om vegetarisch te eten vroeger? In de tijd dat de winkels niet vollagen met vleesvervangers en exotische producten van ver weg? Denk aan de  Tweede Wereldoorlog t/m de jaren ’60 van de vorige eeuw. Wat zijn de familierecepten die toevallig vegetarisch zijn? Graaf in eigen geheugen of interview je ouders of grootouders of anderen die deze tijd bewust hebben meegemaakt – al dan niet vegetariërs. Of kijk in oude kookboeken. Ik ben met name op zoek naar smakelijke Nederlandse/Vlaamse recepten van voor- en hoofdgerechten (vrijwel) zonder vlees en zuivel. Het mag ook uit de buurlanden zijn (Noordwest Europa). Stuur een reactie naar janaverboom@gmail.com dan beloof ik die recepten te proberen en hier te delen, liefst natuurlijk met een verhaal erbij over de oorsprong. Ondertussen zal ik zelf ook doorgaan met de vraag stellen aan ouderen in mijn eigen netwerk. Opdat we samen een archiefje kunnen maken met duurzame vegaklassiekers van eigen (Europese) bodem. Overigens mogen jullie mij ook andere recepten sturen die je het delen waard vindt. Liefst plantaardig. Ik ben benieuwd!

Categorie: B'eter, Columns, Geluk, Milieu, Natuur, Voedsel Tags: archief, armoede, geschiedenis, Jana Verboom, Jessica Hummel, klimaatverandering, nieuw project, vega, vlees, vleesloze recepten

Lees ook:

  1. Jana – terug van weggeweest en oproep aan lezers
  2. ProVeg – Helft Europeanen vermindert vleesconsumptie
  3. Het jaar 2022 – dag 248 – radeloos
  4. Milieudefensie – ‘Schrikbarend dat bedrijven groot deel uitstoot negeren’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Suzanne zegt

    23 maart 2023 om 09:00

    Ik heb mezelf dit ook heel vaak afgevraagd, wat leuk dat je hiermee aan de slag gaat. Ik ben heel benieuwd!

Primaire Sidebar

Door:

Jana Verboom

Jana Verboom is bioloog en docent milieuwetenschappen. Bewust van het lijden veroorzaakt door de productie en consumptie van dierlijke producten als vlees en zuivel wil ze aandacht vragen voor de noodzakelijke transitie naar plantaardige voeding. Geïnspireerd door het leven en werk van Thich Nhat Hanh wil ze haar lezers inspireren om hap voor hap stapjes te zetten naar een betere toekomst voor Moeder Aarde. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.