• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (7): Voorbereiding op de verkondiging

Over de Lotus-soetra (7): Voorbereiding op de verkondiging

6 februari 2023 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. Hoeveel afleveringen deze serie gaat tellen, is pas na de laatste aflevering bekend. Deze keer:

Voorbereiding op de verkondiging

Het woord soetra betekent: 1) snoer; 2) inslag (zoals van schering en inslag) en 3) bloemenkrans. Boeddhistische soetra’s zijn dan een aaneenschakeling (snoer) van prachtige leerstellingen (bloemenkrans) die bijeen worden gehouden (door de schering). De Lotus (Poendarika) is de Indiase waterlelie, die wortelt in de modderige bodem maar bloeit boven het wateroppervlak. Zuiver, onbevlekt en ongerept! Symbolisch stelt de Lotus de prachtige wet voor die de Boeddha aan de mensheid presenteert.

Christenen zouden de waterlelie wellicht Mariabloem kunnen noemen. Maria staat dan voor de mens die wortelt en opgroeit in een bedorven, smerige wereld maar daar bovenuit stijgt om zuiver, onbevlekt en ongerept tot bloei te komen! Maar ja, we hebben het hier niet over een Mariabloem, maar over een Lotus…

De Saddharma-poendarika-soetra ofwel in het Nederlands de Lotus-soetra gaat over de wet. DE WET. Ik schrijf dat opzettelijk met hoofdletters, om duidelijk te maken dat het niet om zomaar wat gaat. Wij kennen in Nederland allerlei wetten, vervat en uitgelegd in dikke boeken zoals het burgerlijk wetboek en het wetboek van strafrecht, maar DE WET gaat letterlijk en figuurlijk over alles. En alles wil zeggen: alle zaken in het gehele universum en wat daarmee of daardoor gebeurt. Dat is nogal wat. Je mag het met recht zelfs wonderbaarlijk noemen! De Lotus-soetra (Saddharma-poendarika-soetra ) is niets meer of minder dan de soetra waarin Shakyamuni Boeddha de wonderbaarlijke wet uiteenzet, zoals alle Boeddha’s dat voor hem hebben gedaan en na hem zullen doen, zij het wellicht dat iedere Boeddha het in eigen bewoordingen doet, passend bij het tijdsgewricht waarin hij of zij deze wet verkondigt. Ja, ook zij. Waarom zouden er alleen mannelijke Boeddha’s zijn?

In zeker zin zijn Boeddha en de wet één en hetzelfde. Boeddha is de wet. De wet is Boeddha. Wellicht strijk ik nu allerlei lieden tegen de haren in, maar ik heb er geen enkele moeite mee om Boeddha Christus te noemen en Christus Boeddha. Jezus schijnt gezegd te hebben: “Ik ben de weg, de waarheid en het leven!” (Joh.14:6) en verderop “Ik ben de alfa en de omega…”, (Openbaringen 1:8) Ik lees dat als “Ik ben de wet.”, want de wet is het ware wezen van alles dat is. De wet bezielt alles, en zeker alle leven. De wet volgt vaste regels (natuurwetten!) die onze moderne wetenschappers nog lang niet allemaal snappen. En de wet – zeker in de vorm van de Saddharma-poendarika-soetra  – betekent: onderricht in de waarheid en alle regels. Dat Boeddha en Jezus Christus zich verschillend uitdrukten is niet zo vreemd (vind ik). Wat vreemder is, is dat “…  vele mensen deze waarheid niet kennen dat ze onderscheid maken tussen wat voor hen voordelig of nadelig is….” (zie: Over de Lotus-soetra aflevering 3: Toestanden)

Boeddha is de wet en de wet is Boeddha. Zo is het altijd geweest, zo is het nu en zo zal het altijd zijn. Niets nieuws onder de zon. Alles is onveranderlijk voortdurend veranderlijk. Je zou kunnen zeggen dat Tijd niet eens bestaat. Waar nooit iets verandert, is Tijd immers volkomen afwezig. Tijd is geen op zichzelf staande grootheid. Wat wij als “het verstrijken van Tijd” ervaren, is niets anders dan het waarnemen van de stroom der veranderingen. Dogen Zenji zegt het onder meer zo: “Zijn-tijd betekent dat tijd, precies zoals zij op een bepaald moment is, Zijn is, en dat Zijn alle tijd is.” (Shõbõgenzõ). Wij meten de tijd af aan veranderingen. Een rondje om de zon noemen wij een jaar. De periode tussen twee zonsopkomsten een dag en sinds 1971 noemen we 9.192.631.770 trillingen in een cesiumatoom een seconde. Het zijn allemaal veranderingen. Meer is het niet. Kortom: Tijd gehoorzaamt aan de wet. Zo is het altijd geweest, zo is het nu en zo zal het altijd zijn.

Aan het begin van de Lotus-staat dat Boeddha een poos in stille meditatie gaat na zijn preek over de leer van ontelbare betekenissen. Terwijl hij daar zit, lijkt het alsof de hemel en de aarde in vervoering raken. De aarde beeft en het regent bloemblaadjes. De aanwezigen (of teruggekeerden, want ze zijn eerder vertrokken) voelen een diepe ontroering. Dan schiet er ineens een lichtstraal uit het voorhoofd tussen de witte haren van Boeddha door de ruimte in. Deze lichtstraal bereikt alle hoeken van het universum en alles wordt ineens zonneklaar. Natuurlijk is iedereen diep onder de indruk en intens blij. Ik zou zelf stijl achterover zijn gevallen als ik erbij was geweest en het werkelijk zo zou zijn gegaan. Stel je voor… daar zit een oude man (wit haar) waar plotseling een soort lichtstraal uit zijn hoofd komt waarmee je ineens alles (tot in de verste verten) kunt zien, terwijl er een lichte aardbeving plaatsvindt en er overal zomaar bloemblaadjes naar beneden komen. Ik denk nu (anno 2023 n.C.  dat het een zeer poëtische beschrijving is die duidelijk moet maken dat Boeddha iets belangrijks gaat zeggen. Meer niet. Maar ondertussen … hij gaat wél de wet openbaren.

Boddhisattva Maitreya wilde de Boeddha van alles vragen, maar zolang Shakyamuni daar zo in roerloze meditatie zat te shinen, ging dat natuurlijk niet. Daarom richtte hij zich tot Manjusri. Maitreya kennen we als de komende Boeddha en Manjusri als een oudgediende die het zwaard der waarheid hanteert; dat even terzijde. Manjushri zegt dan onder meer tegen Maitreya en alle andere aanwezigen: “Ik denk dat de Boeddha zich aan het voorbereiden is om een zeer belangrijke wet te verkondigen. Zo is het altijd geweest, zo is het nu en zo zal het altijd zijn.”

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, meditatie Tags: de wet, Lotussoetra, soetra, tijd, waterlelie

Lees ook:

  1. Boeken – De essentie van Dōgen
  2. Iets over tijd (2) – De mythe van het ‘hier en nu’
  3. Over de Lotus-soetra (3):  Toestanden
  4. Over de Lotus-soetra (6):  Bronnen van Verdiensten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.