• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Chinees boeddhisme » godsdienst » Over Theologie 39: Dommamismen (III)

Over Theologie 39: Dommamismen (III)

17 oktober 2022 door Dharmapelgrim

We zijn over de helft van de serie die ik naar aanleiding van een cursus Theologie schrijf. De inhoud van iedere les brengt mij op gedachten die ik wel wil delen. Vandaag:

 Natuurlijk!

Taoïsme, Confusianisme, Shintoïsme, ditisme en datisme. Het is me wat… Kun je een systeem dat géén goden kent eigenlijk wel een religie noemen? Systemen zonder tenminste één god dienen niets en niemand en dus ook geen god, en zijn derhalve géén godsdiensten, maar het kunnen wel degelijk religies zijn. Tenminste, wanneer je ervan uitgaat dat het doel is om het één met het ander te verbinden (re (opnieuw) +  ligiare (verbinden). Maar niet gewanhoopt. Mensen zijn creatief. Zij weten altijd wel weer goden bij systemen naar binnen te smokkelen, links of rechtsom. Dus kennen Taoïsme,Confusianisme, Shintoïsme, ditisme en datisme nu óók goden.

Lao Tse begon zijn Tao-Teh-King (of Dao-De-Ching of nog anders) met : Een god die men noemen kan is niet de ware macht; de naam die men uitspreken kan is niet de ware naam. Naamloos is de oorsprong van hemel en aarde, maar moederlijk is die naam geeft aan het geschapene.

Deze openingszinnen doen  allereerst denken aan de mystiek van Meister Eckehart, aan de ‘De wolk van niet-weten’ en aan wat St. Jan van het Kruis te berde bracht. Mystieke teksten! Daarnaast klinkt het matriarchaat van het oude China in de woorden van Lao-Tse door. Een matriarchaat is een maatschappijvorm waarin het vrouwelijk of moederlijke boven het mannelijke of vaderlijke (patriarchaat) gaat. In Judea zou men ongetwijfeld geschreven hebben ‘vaderlijk is die naam geeft etc.’ Hoe ook, Lao Tse heeft vooral een filosofische, poëtische en praktische handleiding voor het leven geschreven, en daar hebben anderen later het Taoïsme van gemaakt. Confucius, een tijdgenoot (?) borduurde op de woorden van Lao Tse verder, met een eigen insteek. Confucius hamerde meer op deugden, rechten en plichten. Maar ook hij had het zelf niet echt over goden. Vergeet echter niet dat zowel Lao Tse als Confucius eerst kinderen en later natuurlijk volwassenen waren van hun eigen tijd in China, ver voor het begin van de westerse jaartelling en ver van ons vandaan.

In de loop van de eeuwen hebben Taoïsme, Confucianisme en chinees  Boeddhisme elkaar zodanig beïnvloed dat het vrijwel onmogelijk is om één van deze in zuivere vorm tegen te komen. Ik vind dat niet erg. In Japan heeft het Shintoïsme grote invloed op het Boeddhisme gehad.

Het Shintoïsme is een oude religie die (in mijn woorden) in alles en iedereen iets heiligs of goddelijks ziet. Dus iedere steen, grasspriet, vogel, en elk ding, dier of mens is in zekere zin heilig! Het één misschien wat meer dan het andere, maar toch. Het idee dat alles, overal en altijd met het heilige is verbonden en zelfs min of meer is ‘begeesterd’ kom je ook tegen bij zogenaamde primitieve volken in Afrika, Zuid Amerika en Polynesië. Zogenaamd primitief… want als ik eerlijk ben vind ik het demystificeren van de wereld met alles daarop – zoals westerlingen dat hebben gedaan en nog steeds doen – geen vooruitgang. In het Westen, vooral ook door toedoen van de grote monotheïstische religies, is de natuur inclusief alles daaromheen vermalen tot een soort éénheidsworst dat de naam: STOF draagt. Wij zijn stof. Uit stof zijn wij gekomen en tot stof zullen wij weer vergaan. Mooi vooruitzicht?

In IJsland vindt men het niet gek om een weg om een rotsblok heen te leiden, als alternatief om het rotsblok op te blazen. Het rotsblok kan immers bewoond zijn door een geest. Waarin verschillen elfjes, kabouters, trollen, en feeën met engelen, duivels en demonen? Ja, in naam… en in de hen toegedachte schepper of baas. Maar verder? Het is allemaal fantasie, toch?

Wat ik vreemd vind is dat men in het Westen zo’n beetje alles wat niet direct aantoonbaar, aanwijsbaar of tenminste beredeneerbaar is naar het rijk der fabelen verwijst. Ook al begrijpen wij – inclusief de knapste koppen – niets van de werkelijkheid zodra wij terechtkomen in de quantumwereld. We speculeren er vrolijk op los en de ene theorie is nog fantastischer dan de andere. Wat is bewustzijn precies? Dat weet niemand. Niemand! Als niemand precies weet wat dat is, bewustzijn, dan weet ook niemand of een boom bewustzijn heeft, of een goudvis, een vlieg of een robot. Volgens het shintoïsme is het hebben van (enig) bewustzijn nooit en nimmer uit te sluiten. En in het Westen kunnen we ook niet uitsluiten dat alles met alles verbonden is. We weten niet hoe een willekeurige mier verbonden is met het Vrijheidsbeeld op het eiland in New York Bay, maar dat we het niet weten wil niet zeggen dát er geen enkele verbinding is. Natuurreligies gaan er doorgaans van uit dát er verbindingen zijn, onvermoed, onzichtbaar en zelfs door mensen volstrekt onkenbaar …maar desondanks aanwezig. Is dat primitief? Of is dat juist wijs? Wij vernietigen met onze westerse (eigen)wijsheid bijna de hele wereld, en noemen dat schaamteloos ‘vooruitgang’.

Ik moet regelmatig denken aan een voorval waarbij een wetenschapper een prachtige roos omhoog hield, en aan een studente vroeg: “Wat vind jij van deze roos”. De studente antwoordde “Prachtig!” Vervolgens trok de wetenschapper een bloemblaadje van de roos, en vroeg: “Zit die pracht in dit blaadje?” De studente was even in de war, en zei toen “Nee…” Vervolgens trok de wetenschapper blaadje na blaadje los, herhaalde de vraag en kreeg steeds hetzelfde antwoord. “Nee…”  Uiteindelijk stelde de wetenschapper vast dat de bloem géén pracht had, omdat het nergens te vinden bleek.

Zo is het ook met het heilige gegaan en zo gaat het nog steeds voort. Het een na het ander wordt tegen het licht gehouden: “zit het heilige hier dan in?” “Nee… ” Ik kan de uitkomst voorspellen. Wanneer ik door het bos loop, zie ik vaak geen bomen. Wanneer ik een enkel boom zie, zie ik vaak het bos niet meer. Zowel het bos als de enkele boom zijn er, en ik ben er. Maar zodra ik mezelf loslaat, zijn zowel het bos áls de boom er… snap je?

Categorie: Columns, Dharmapelgrim, Geluk, godsdienst Tags: dommamismen, kabouters, Lao Tse, serie

Lees ook:

  1. Over Theologie deel 2 – Religie en godsdienst 
  2. Over Theologie deel 5 – Vader, Zoon en Heilige Geest 
  3. Over Theologie deel 8 – Sacramenten
  4. Over Theologie deel 14 – Het begin van de kerk

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Willem zegt

    18 oktober 2022 om 10:33

    Dank je wel voor, wederom, een prachtige samenvatting! Het is een genoegen om ze te lezen.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.