• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Fietsen voor Tibet – Over een twijfelende apengeest en het belang van een goede drijfveer

Fietsen voor Tibet – Over een twijfelende apengeest en het belang van een goede drijfveer

4 september 2022 door gastauteur

Mijn eerste drie fietskampeerweken zitten er ondertussen op. Op de eerste dag van de aangekondigde hittegolf in de tweede week van augustus ben ik vertrokken uit Antwerpen richting Spanje en Portugal.

Mijn vertrek uitstellen tot na de hitte ging niet. Ik begin immers net te fietsen voor een nieuw goed doel – de financiering van het educatieve luik van het Tibetaanse Tashi Lhunpo klooster in India – en was met de abt, die in juli in Antwerpen was, overeengekomen dat ik begin augustus zou vertrekken. Bovendien beginnen over enkele weken de dagen alweer fel te korten en dan zit ik een hele avond in of voor een donkere tent. En van uitstel zou afstel kunnen komen, want totdat ik op de fiets stap word ik altijd geplaagd door zware twijfels: zo lang weg van huis met heel mijn hebben en houwen in slechts vier fietstassen, ga ik dit volhouden? Zo lang met weinig comfort, zonder mijn zacht bed en, erger nog, zonder mijn hoofdkussen. Zonder koelkast, altijd eenpansmaaltijden improviseren met heel weinig ingrediënten. Want al wat je vers koopt moet de dag zelf verorberd worden. En zo nog van die opdringerige piekergedachten die onophoudelijk en oncontroleerbaar ronddartelen in mijn apengeest. Dat zijn van die dagen dat leven in het nu en met vertrouwen me moeilijk valt, tegen beter weten in. Een proces dat ik voor iedere lange fiets- of trektocht doormaak, hoewel ik weet dat ik me snel helemaal okay zal voelen zodra ik op weg ben. Dat was iedere keer al zo. En zo zal het nu hoogstwaarschijnlijk weer zijn.

Wanneer ik op mijn fiets zit en in mijn kampeerroutines terechtkom met duidelijk gestructureerde dagen, bedaart mijn wijfelende apengeest en klaart mijn hoofd op. Fietskamperen is een verplichte oefening in aandachtzaam leven. Alle materiaal moet steeds op exact dezelfde plek terug in de fietstassen belanden. In hetzelfde ‘subzakje’ dat ik er maar heb uit te trekken wanneer ik iets nodig heb. Zo niet wordt de tocht een bron van ergernis en non-stop zoeken naar van alles en nog wat.

Verder is het oh zo makkelijk ’s morgens niet hoeven te beslissen wat je gaat aantrekken, want je hebt maar één setje fietskledij. En is het oh zo rustig zonder de zondvloed aan informatie die je thuis dagelijks overvalt. En oh zo heerlijk niet te hoeven nadenken over wat je allemaal gaat of moet doen die dag. Krijg je materiaalpech, dan zoek je ter plaatse een oplossing en pas je zo nodig het fietstraject aan om het euvel gerepareerd te krijgen. Bij serieuze pech komt er altijd wel een oplossing uit de lucht vallen. Daarop moet je durven vertrouwen, zo niet blijf je beter thuis. Fietsen is leven in het nu. Een aantal maanden ‘thuisloos’ zijn en zien wat er op je af komt, zonder te anticiperen en met vertrouwen dat alles wel zal goedkomen.

De overgang van een gerieflijk huisleventje naar een simpel nomadisch bestaan verloopt eigenlijk vrij vlot. Dat is waarschijnlijk anders wanneer je daar niet zelf voor kiest. Mensen op de vlucht of pechvogels die in de huidige crisis hun oplopende rekeningen niet meer kunnen betalen en op straat belanden, denken hier waarschijnlijk heel anders over. Dit is niet hun keuze maar hun noodlot… Het overkomt hen. Dat is een heel ander gegeven.

Toch loopt onderweg niet alles van een leien dakje. Er zijn zo van die dagen die me zwaar vallen: rotweer, dagen achter elkaar sterke tegenwind, moeilijk befietsbare wegen, onvoorziene omleidingen, fysieke vermoeidheid of pijntjes, moeilijkheden om overnachtingsplaatsen te vinden, enz. Als het lang tegenzit, zou de drang om een trein huiswaarts te nemen groot kunnen worden. Wat weerhoudt me daarvan? Het engagement dat ik bij iedere fietstocht aanga. Ik fiets altijd voor een goed doel. Dat werkt als een efficiënte externe drijfveer om vol te houden op dagen dat het moeilijk gaat.

Waarom Tashi Lhunpo?

Op aanraden van Wangpo Thetong, directeur van International Campaign for Tibet Europe waarmee mijn vzw-tje samenwerkt, werf ik tijdens deze tocht fondsen voor de uitbouw van het Tibetaanse Tashi Lhunpo klooster in Bylakuppe, India. Dat is het klooster van de Panchen Lama, de tweede-hoogste spirituele leider van Tibet na de Dalai Lama. In 1995, kort nadat de Dalai Lama de zesjarige Gedun Choekyi Nyima (°1989) had aangeduid als de 11de Panchen Lama, ontvoerden de Chinezen het jongetje en sindsdien is hij spoorloos. China duidde een eigen panchen lama aan, uiteraard een ‘marionet’ die hun anti-Tibetaans beleid gunstig gezind is.

Verwoesting klooster

Foto: met Rev. Zeekgyab Tulku Rinpoche in Antwerpen.

Het oorspronkelijke Tashi Lhunpo klooster in Shigatse, Tibet was een reusachtig studiecentrum dat 7.000 studenten kon huisvesten. De Chinezen verwoestten het educatieve gedeelte van het klooster vrijwel helemaal. Tibetanen in ballingschap bouwden in de jaren ‘70 van de vorige eeuw een nieuw Tashi Lhunpo klooster in Bylakuppe. Momenteel resideren er in Bylakuppe 413 monniken en 160 studenten. Midden juli ontmoette ik de abt van het klooster, Rev. Zeekgyab Tulku Rinpoche, in Antwerpen. Hij was op tournee om fondsen de werven voor de uitbouw van het educatieve gedeelte van zijn klooster. Tibetanen eender waar ter wereld dragen de ontvoerde Panchen Lama en zijn Tashi Lhunpo klooster in hun hart. Ieder jaar rond 25 april komen zij voor hem op straat. Daarom wil ik graag een klein steentje bijdragen aan het Tashi Lhunpo project in Indië, dat op vreedzame wijze internationaal blijft campagne voeren voor de Panchen Lama en zijn deels verwoeste klooster in Tibet in ere probeert te herstellen.

Ik hou een blog bij van mijn reiservaringen. Om de Tibetaanse insteek van mijn tocht in de verf te zetten probeer ik onderweg Tibetaanse (meditatie)centra en tempels te bezoeken. In augustus viel dit tegen: van de zes centra die ik aanschreef in Parijs en Orléans, reageerde er geen enkel. Zij openen pas in september terug de deuren. Mijn eerste bezoek was eind augustus in Bourges aan het bescheiden – het is in een garage gevestigd – Chadorla meditatiecentrum van Rev. Khenpo Trinley Gyaltsen.

Voor de Nederlandse lezers van het Boeddhistisch Dagblad: in mei fietste ik rond in Nederland en daar bezocht ik meerdere fijne Tibetaanse sites die open staan voor het bredere publiek.

Je vindt alle informatie op mijn blog reachoutforacause.org. Ken je interessante Tibetaanse locaties in Frankrijk, Spanje of Portugal? Reageer dan op dit artikel. Als het lukt probeer ik ze in mijn route te integreren.

En een financieel duwtje in de rug doet mag natuurlijk ook. Dat geeft mij vleugeltjes op de fiets…

Dank – Thuk ye she


Externe linken:
https://tashilhunpo.org/
https://savetibet.nl/
https://chadorla.fr
www.reachoutforacause.org
#cyclingforTibet

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Columns, Eva Van Tulden, Tibetaans boeddhisme Tags: Eva Van Tulden, fietsen voor Tibet, ICT, India, leven in het nu, Panchen Lama, Tashi Lhunpo, thuisloos, Tibet, Tibetaanse Tashi Lhunpo klooster, Wangpo Thetong

Lees ook:

  1. Tibetanen bieden Tweede Kamer petitie aan
  2. Demonstratie bij Chinese ambassade in Den Haag voor vrijlating van Panchen Lama
  3. ICT – door China ontvoerde Panchen Lama vandaag 31 jaar oud
  4. ICT – ‘gedetineerde Panchen Lama moet voor zichzelf spreken’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.