• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Nieuws » ICT – ‘gedetineerde Panchen Lama moet voor zichzelf spreken’

ICT – ‘gedetineerde Panchen Lama moet voor zichzelf spreken’

21 mei 2020 door de redactie

De Tibetaanse Panchen Lama, die 25 jaar geleden als jonge jongen in Chinese gevangenschap verdween, moet voor zichzelf mogen spreken en een einde maken aan de internationale onzekerheid over zijn verblijfplaats en toestand, stelt de in Washington gevestigde International Campaign for Tibet (ICT).

ICT: ‘De Panchen Lama is nu volwassen en volgens de Chinese grondwet moet de Chinese regering zijn persoonlijke waardigheid respecteren. De 31-jarige Panchen Lama moet zijn grondwettelijk recht krijgen om voor zichzelf te spreken.’

De verklaring kwam in reactie op een verklaring afgelopen dinsdag van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken dat de vermiste religieuze figuur ‘nu een baan heeft’ en wenst met zijn familie met rust te worden gelaten. De verklaring van China kwam in duidelijke reactie op een oproep op 18 mei door de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Michael Pompeo aan Peking om de verblijfplaats van de Panchen Lama openbaar te maken en zijn eigen grondwet en internationale verplichtingen ter bevordering van de godsdienstvrijheid voor alle personen te handhaven. ‘Tibetaanse boeddhisten moeten, net als de leden van alle geloofsgemeenschappen, hun religieuze leiders kunnen selecteren, opleiden en vereren volgens hun tradities en zonder inmenging van de overheid,’ zegt Pompeo.

De Tibetaanse Panchen Lama, Gedhun Choekyi Nyima, werd op 14 mei 1995 op zesjarige leeftijd erkend als de 11e Panchen Lama, de reïncarnatie van zijn voorganger, de 10e Panchen Lama. De erkenning door de Dalai Lama maakte de Chinese autoriteiten boos, die drie dagen later de jongen en zijn familie in hechtenis namen en vervolgens een andere jongen, Gyaincain Norbu, als hun eigen kandidaat in zijn plaats installeerden. Volgens de Tibetaanse traditie worden oudere boeddhistische monniken na hun dood gereïncarneerd in het lichaam van een kind.

De verblijfplaats van de Dalai Lama’s keuze voor Panchen Lama blijft onbekend en hij is sinds zijn verdwijning niet meer in het openbaar gezien. De door Peking geïnstalleerde Panchen Lama blijft ondertussen impopulair bij Tibetanen,. China staat niemand toe om de ontvoerde Panchen Lama te ontmoeten of te spreken na zijn verdwijning.

De Chinese regering zou nu een vervolg moeten geven aan de verklaring van vandaag door zowel toe te staan dat de Panchen Lama vrij en zonder beperkingen voor zichzelf spreekt, als door een internationaal en onafhankelijk onderzoek toe te staan om na te gaan wat er met hem is gebeurd nadat hij meer dan 25 jaar geleden is verdwenen, zegt ICT.

Bron ICT.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Geluk, Mensenrechten, Nieuws, Politiek, Tibetaans boeddhisme Tags: China, grondwet, ICT, Panchen Lama, Pompeo, Tibet, vrijheid van spreken

Lees ook:

  1. ICT – door China ontvoerde Panchen Lama vandaag 31 jaar oud
  2. Boeddhistische Tibetaanse wetenschappers in Peking geïnstalleerd
  3. Tibetanen bieden Tweede Kamer petitie aan
  4. Demonstratie bij Chinese ambassade in Den Haag voor vrijlating van Panchen Lama

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 23 mei 2022
    Discovering Buddhism taster / refresh evenings
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Verlichting? Je moet er niet aan denken
  • Het jaar 2022 – dag 138 – hoekie
  • ER trapt rebellie tegen fossiele Industrie af met massaal protest in Rotterdam
  • De schoonheid van het vergankelijke en onvolmaakte: wabi-sabi
  • Haiku

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens