• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Chinees boeddhisme » godsdienst » Over Theologie 19 – Piëtisme en Duitse protestanten

Over Theologie 19 – Piëtisme en Duitse protestanten

30 mei 2022 door Dharmapelgrim

In het najaar 2021 beloofde ik min of meer een cursus theologie te gaan volgen. De schriftelijke cursus telt maar liefst 48 lessen en ik denk dat er over iedere les ongetwijfeld iets valt te schrijven, doordat de inhoud mij op gedachten zal brengen die ik wel wil delen. Vandaag:

Piëtisme en Duitse protestanten

Niet lang na opkomst van de lutherse kerk, moest er meer nadruk komen te liggen op persoonlijke geloofsbeleving, vond menigeen. Het christelijk geloof diende verinnerlijkt en minder van buitenaf opgelegd te worden. Want als je geloof en geloofsregels teveel oplegt, dreigt een gebrek aan oprechtheid en aan ‘caesaropapisme’ ofwel een soort van geloofsdwang. Zo ontstond het piëtisme, een vroomheidsbeweging die vooral in Nederland, Duitsland en Engeland opkwam en in 17de en 18de eeuw haar hoogtepunt bereikte. Het leidde tot een terugkeer van serieuze christelijke moraliteit, intenser persoonlijke religiositeit, en meer deelname aan liefdadigheid. De keerzijde was dat het ook leidde tot meer bekrompenheid, pietluttigheid, radicalisme, fanatisme en sektarisme. Kortom, zoals het meestal gaat… twee kanten op.

Een bijzondere groep piëtisten mag niet onvermeld blijven: de Quakers. Zij vestigden zich met name in de Amerikaanse staat Pennsylvania (waar ze nog steeds dominant aanwezig zijn). Quakers staan voor praktische vroomheid, waarheidlievendheid en een eenvoudige levenswijze. Ze zijn onder meer tegen de dienstplicht, de doodstraf en iedere vorm van amusement. (Wat dat laatste betreft: ik denk dat je geen doodstraf nodig hebt wanneer je echt iedere vorm van amusement verbiedt – omdat je je dan vanzelf dood verveelt wanneer je levenslang in een gevangenis zit.)

De naam ‘quaker ’is eigenlijk een soort spotnaam, en duidt op schudden en beven. De gelovigen zouden in religieuze extase huiveren. Vandaar. Quaker Oats komt weliswaar uit Pennsylvania, maar heeft niets van doen met de Quakers! Quaker Oats maakt tegenwoordig zelfs deel uit van hetzelfde bedrijf dat Pepsi Cola op de markt brengt.

Een andere vroomheidsbeweging werd gesticht door Zinzendorf: de Hernhutters. In Zeist heb je een inmiddels voor Slot Zeist een monumentaal (en gerestaureerd) broederplein tegenover een zusterplein. De huizen daarop zijn ooit door de Moravische broeders of Hernhutters gebouwd. (Ik weet dat, doordat er in de jaren 60 van de vorige eeuw brand ontstond in een van de gebouwen daar. Mijn broer en ik hielpen met het in veiligheid brengen van boekwerken. Zolang dat veilig kon en mocht liepen wij – met andere vrijwilligers – de trappen op en af om te redden wat er te redden viel. Toen we thuis kwamen, stonken we als gerookte palingen. Onze moeder heeft de kleding die we droegen uiteindelijk weg moeten gooien.)

Hernhutters waren en zijn tot op de dag van vandaag ijverige zendelingen. De wrede, bloedige dood van Jezus aan het kruis vormt voor hen de kern van hun geloof. De gelovige dient zich onvoorwaardelijk aan de Heer over te geven, want Hij heeft zich daar tenslotte voor opgeofferd. Je kunt Hernhutters Luthers noemen, met een strenge geloofsopvatting. Zinzendorfs opvolger August Spangenberg zorgde ervoor dat de Hernhutters zich niet aan uitspattingen of buitensporige gedragingen te buiten gingen en hield de zaak in toom.

Het protestantisme werd meer en meer een beweging waarbinnen men met elkaar discussieerde over wat nu precies de juiste geloofsopvatting was. Dit leidde tot splitsing op splitsing, met als resultaat wellicht de idee dat je met drie personen een kerk had en met vier een kerksplitsing. Dit is uiteraard zwaar overtrokken, maar het geeft wel degelijk aan dat er decennia geen éénheid bestond onder protestanten. Pas de laatste jaren zie je dat protestanten weer naar elkaar toe bewegen en dat ze elkaar vinden in wat ze met elkaar gemeen hebben. De PKN is daar een mooi voorbeeld van. Er blijven evenwel denominaties (geloofsrichtingen, levensbeschouwelijke stromingen) die om principiële redenen niets van samengaan met anderen moeten hebben. Soms gaat het om details… maar natuurlijk wél essentiële details.

Het idee dat er één christelijke kerk bestaat, is mijns inziens niet houdbaar. Hoewel er uiteraard slechts één Jezus Christus is, zijn er net zoveel opvattingen over de zin en betekenis van zijn leven, zijn sterven en alles wat daarna kwam, als er mensen zijn die daarover nadenken.

Voor zover ik dat nu kan beoordelen bestaat Theologie voornamelijk uit wat wij weten over wat mensen in de loop van eeuwen allemaal hebben bedacht en hebben gedaan met de Bijbel in de hand. Ik vind het ontluisterend. Wat ik mij afvraag is of een zelfde ontluistering ontstaat wanneer ik mij meer ga verdiepen in het Boeddhisme of het Hindoeïsme of om het even welke levensbeschouwelijke stroming dan ook. De volgende bijdrage gaat over het Nationaal Socialisme … de NSDAP wilde een positief christendom vertegenwoordigen, zonder zich specifiek ergens aan te verbinden. Het zag zowel het katholicisme als het protestantisme als negatief en beschouwde het joodse geloof zelfs als ‘vergiftigend’. Waar dat uiteindelijk toe leidde …

Categorie: Columns, Dharmapelgrim, Geluk, godsdienst Tags: August Spangenberg, doodstraf, Hernhutters, Luther, Piëtisme, PKN, Quakers, theologie

Lees ook:

  1. Over Theologie deel 16- Moderne Tijd
  2. Over Theologie deel 2 – Religie en godsdienst 
  3. Over Theologie deel 5 – Vader, Zoon en Heilige Geest 
  4. Over Theologie deel 12 – Aristoteles en Plato

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.