• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

18 april 2022 door Kees Moerbeek

De eerste druk van het essay van Bas Heijne Moeten wij van elkaar houden? Het populisme ontleed kwam uit in 2011 maar is nu nog steeds actueel. In 2017 verscheen het interview De contra-verlichting is weer terug waarin hij indirect naar het essay terug verwijst: ‘De grote leugen van deze tijd is te doen alsof je altijd kunt krijgen wat je wilt. Vervolgens krijg je dan nul op het rekest. Maar in onze cultuur wordt het realiteitsprincipe steeds meer weggemoffeld. Daar krijg je uiteindelijk boze mensen van.’ Dit artikel geeft een indruk van een deel van Heijnes essay, met een uitstapje naar het boek uit 2020 Mijn meningen zijn feiten. De wording van Thierry Baudet van Harm Ede Otje en Mischa Cohen.

‘Het proces van globalisering heeft krachten losgemaakt waarvan men dacht dat die na 1945 voorgoed uit de westerse wereld waren verbannen,’ aldus de auteur Bas Heijne in het hoofdstuk Twee moderniteiten? In dit hoofdstuk komen de verschillende lijnen uit de hoofdstukken van zijn essay tezamen.

Mond vol tanden

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet,’ zie bladzijde 102.

Twee moderniteiten

In het hoofdstuk Twee moderniteiten? van zijn essay bespreekt Heijne kort de studie Les anti-lumières (2006) (The Anti-Enlightenment Tradition), van de historicus Zeev Sternhell (1935-2020). 

Sternhell vermeldt in de inleiding van zijn lijvige boek: ‘Terwijl de 18de eeuw gewoonlijk wordt gezien als de ultieme periode van de rationele moderniteit, was het ook de wieg van een tweede en een totaal verschillend moderniteit.’ Deze tweede moderniteit wordt de Contraverlichting genoemd en twee van de belangrijkste vertegenwoordigers zijn Edmund Burke (1729-1797) en Gotfried Herder (1744-1803). De Verlichting en zijn tegenbeweging de Contraverlichting bestaan al eeuwenlang naast elkaar en botsen. De historicus schrijft op bladzijde 8: ‘If the enlightened modernity was that of liberalism which led to democracy, the other modernity coming down into the streets at the turn of the twentieth century, took the form of an intellectual and political movement that was revolutionary, nationalistic, communitarian, and a sworn enemy of universal values.’ Hij ziet een directe lijn van de Contraverlichting naar de verschrikkingen van de 20ste eeuw.

Burke en Herder

De Brits-Ierse filosoof en politicus Edmund Burke en de Duitse ‘Sturm und Drang’-dichter, theoloog en filosoof Gotfried Herder waren twee van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Contraverlichting. Burke was al vanaf het begin van zijn politieke en intellectuele loopbaan van mening dat de Verlichting een intellectuele samenzwering is om de christelijke cultuur en de politieke orde, die het had voorgebracht te vernietigen, stelt de historicus Sternhell. Wikipedia ziet Burke als de grondlegger van het moderne conservatisme. Hij vertegenwoordigde voor meer dan 30 jaar de liberale Whigs in het Britse House of Commons.

‘Net als Herder in dezelfde tijd en onafhankelijk van hem, ontzegde Burke de rede het recht om vraagtekens te zetten bij de bestaande orde. Mensenrechten en het feit dat de samenleving het resultaat is van de wil van het individu en alleen bestaat om zijn welzijn te verzekeren, zijn een gevaarlijke misvatting en een openlijke aanval op de christelijke samenleving.’ Volgens hem zijn de bestaande sociale en politieke orde geheiligd door de ervaring, door de collectieve wijsheid en heeft een raison d’être die niet vanzelfsprekend is voor ieder individu in iedere tijd. Het is echter het resultaat van de goddelijke wil in de geschiedenis. Tot aan het einde van de 19de eeuw zette de ontwikkeling van de uitgangspunten van Burke en Herder zich voort, met name wat betreft het cultureel determinisme en de rassenleer van Arthur de Gobineau in zijn Essai sur l’inégalité des races humaines, die lang voor het Sociaal Darwinisme werden geaccepteerd, aldus Sternhell.

Selectief verwijt

Het meest voorkomende verwijt dat de verlichters constant over zich heen krijgen, is dat zij kamergeleerden zonder realiteitszin zouden zijn. ‘The most common reproach that the Anti-Enlightment thinkers continually made to the people of the Enlightenment was that of never having left their study or the realm of abstractions, and, as a result, being ignorant of the realities of the world as it was. It was Burke, one of the best parliamentary orators of his time, who originated this idea, but in fact it was a myth.’ De realiteit is volgens Sternhell echter dat: ‘Verre van zich te verliezen in zuiver theoretische problemen, waren de grote denkers van de Verlichting vooral betrokken bij de tastbare sociale en politieke vragen van hun tijd. Velen van hen hadden een belangrijke openbare functie.’ Zij dienden hun stad, hun provincie en hun land. De historicus vindt het interessant dat een gebrek aan realiteitszin nooit de 18de eeuwse Duitse intellectuele elite werd verweten, die opkwam voor de bestaande macht. Als bij uitstek een intellectuele elite aantoonbaar was uitgesloten van de politieke realiteit, dan was deze intellectuele elite dit wel. Van hen werd echter zonder meer aangenomen dat ze vanwege hun kritiek dan ook wel praktisch ingestelde lieden zouden zijn.

In het hoofdstuk Moeten wij van elkaar houden?  ziet Heijne de twee moderniteiten nu vaak in elkaar overlopen, waarbij de verworvenheden van de Verlichting worden gebaseerd op culturele eigenheid en niet langer op algemeen menselijke waarden. ‘De westerse verworvenheden worden in stelling gebracht als stok om de islamitische hond te slaan, maar voor de rest keert men zich juist tegen vrijwel alle artikelen van de Verlichting,’ bladzijde 127.

Spoken uit het verleden

De antiverlichtingsdenkers zien de rede en de individuele vrijheid niet als zaligmakend. Voor hen is de relatie van een mens met zijn gemeenschap belangrijker. Heijne licht toe: ‘De banden die een mens heeft met zijn naaste omgeving, met de geschiedenis van zijn volk, zijn belangrijker dan de voor hen de abstractie van humaniteit.’ In het eerder genoemde Trouw-interview zegt hij dat de verlichtingsfilosofen zeer zeker oog hadden voor deze complexiteit, maar ‘het gaat mij om de erfenis van de Verlichting zoals wij die in onze tijd hebben meegekregen. Ik wil er ook niet voor pleiten de ratio opzij te schuiven, laat staan het belang van de wetenschap bagatelliseren, maar het is wel belangrijk te beseffen dat de mens nooit helemaal samenvalt met zijn ratio.’

De auteur noemt het boek van de historicus Sternhell even interessant als onevenwichtig en de historicus zelf ‘een fervent verlichtingsdenker’. Hij oordeelt dat nergens in zijn boek de historicus open lijkt te staan voor de argumenten van de kritiek op het verlichtingsdenken, ‘verlichtingskritiek doet Sternhell consequent af als heulen met de vijand.’ Ieder begrip voor de filosofen van de antiverlichting zou volgens gelijkstaan aan een levensgevaarlijk relativisme. Dat de Verlichting zelf beperkingen heeft, is niet de conclusie die de historicus trekt. Het zijn als het ware de spoken uit het verleden in de weg staan bij het begrip van het huidige nieuwrechtse populisme.

Individu en ratio aan de ene kant en gemeenschap en gevoel aan de andere, een mens wordt constant heen en weer geslingerd tussen deze uitersten. Ieder wereldbeeld dat een ervan benadrukt, wordt bovendien geconfronteerd met zijn tegenbeeld, aldus de auteur op bladzijde 109.

Er wordt veel gescholden op internet, maar dit volgens hem nooit onderzocht. Wie een steekproef doet komt er echter snel achter dat de woede in een forum zich vrijwel altijd richt ‘op de ander die niet meedoet; de ander die de gemeenschap hautain de rug toekeert, de ander die veel te graag anders wil zijn. Het is, kortom, de ander die geen verantwoordelijkheid wil nemen, waardoor een gemeenschap onmogelijk wordt.’ Zelfkritiek, ho maar. Op zulke sites zie je dat naar de mening van de auteur de mondige burger smacht naar gemeenschap, maar niet in staat is daaraan deel te nemen en dus dan maar met de vinger naar de Ander wijst. Hij signaleert: ‘Zijn mondigheid lijkt vooral in dienst te staan van zijn woede. Achter die woede gaat een groot gevoel van onmacht schuil. Het gaat erom die onmacht te begrijpen, zonder haar klakkeloos te vergoelijken.’

Zwelgen

Misschien ging het wel mis door de neiging om de Verlichting op te vatten als een geloofsleer, oppert de auteur. Het is in plaats daarvan ‘een levenshouding, een moeizaam en onzeker streven om onze al te menselijke aanvechtingen in goede banen te leiden,’ zie bladzijde 126. De geloofsartikelen van de Verlichting werden dogma’s en men verzuimde ze te toetsen aan de werkelijkheid van de globalisering en immigratie. Oogkleppen op voor het verlangen naar gemeenschap en identiteit in een versnipperde wereld, zelfgenoegzaamheid en hypocrisie ontstonden en hiermee groeide de kloof tussen de beleden idealen en de werkelijkheid. Het resultaat was ontzetting en ongeloof.

Je kunt weliswaar de nieuwrechtse mediagerichte populistische elite zien als slechts een noodzakelijke correctie op ‘het gestolde idealisme van een progressieve elite – maar dan ga je voorbij aan de ware aard ervan,’ concludeert de auteur op bladzijde 128. Hierachter gaat onder andere de roep schuil om ‘de verlosser van buiten’ en ‘het verlangen niet om af te rekenen met de politiek correcte uitwassen van het verlichtingsdenken, maar met het verlichtingsdenken zelf. Wat telt is niet langer de wereld, maar alleen nog je eigen belevingswereld. Daarbinnen kun je jezelf het middelpunt van alles wanen – en je hoeft jezelf geen rekenschap te geven van de rest van de wereld.’

Volgens Bas Heijne, die in 2017 de P.C. Hooftprijs ontving voor zijn beschouwend proza, botsen de twee moderniteiten van Sternhell voortdurend, omdat ze beide horen bij de menselijke verlangens. Misschien hoeven we ook niet van elkaar te houden, of elkaar zelfs niet aardig te vinden, schrijft hij. ‘De ware humanist laat zich geen knollen voor citroenen verkopen. Die weet namelijk waarmee hij te maken heeft. De menselijke natuur ontkennen, weet hij, is even gevaarlijk als erin zwelgen. Tussen die twee smadelijke uitersten moet hij nu ferm positie kiezen.’

Geschiedschrijving

Het boek uit 2020 van Harm Ede Botje en Mischa Cohen Mijn mening zijn feiten. De wording van Thierry Baudet is een journalistiek verslag van de loopbaan en de politieke ontwikkeling van Thierry Baudet. Zij noemen hun boek een poging tot eerstelijns geschiedschrijving, het is geen portret van FvD en haar aanhang. Een jaar lang voerden zij tientallen gesprekken met betrokkenen en moesten het doen zonder de medewerking van de hoofdpersoon. ‘Verontrustend was tijdens onze rondgang de kennelijke angst van Baudets politieke tegenstanders voor zijn fanatieke volgers,’ bladzijde 11.

Elite

Baudet verdiepte zich al jong in het conservatieve gedachtegoed en liet zich hierbij onder andere inspireren door zijn Leidse docent Paul Cliteur. ‘Hoewel Baudet zich ooit als conservatief presenteerde, is hij inmiddels een rechtse revolutionair die ontwrichting van de gevestigde maatschappelijke ordening nastreeft om op de resten daarvan een nieuwe orde op te bouwen. Om dat te bereiken wil hij afrekenen met de vertegenwoordigers van de ‘zelfhatende elite’ die het, behalve in de politiek, met name voor het zeggen zou hebben in de wetenschap, het onderwijs, de media en de rechterlijke macht,’ aldus Botje en Cohen. Overigens stamt Baudet af van hoogleraren en musici. Hij groeide op in ’een keurig D66 gezin’, ging naar het gymnasium en is ‘het intellectuele product van de Leidse universiteit’.

Het tweetal schrijft dat hij voor zichzelf bij de tegenrevolutie een belangrijke rol ziet weggelegd. ‘Ik denk niet voor mezelf, niet voor mijn eigen individuele belangetje, ik denk voor Nederland.’ En ‘de opdracht van mijn leven is een antwoord te formuleren op de zelfdestructie in de westerse beschaving.’

De rechts-radicale koers van de partij FvD ontmoette veel verzet. De anonieme brief van Forum-jongeren met screenshots van appgroepen aan de besturen aan van de FvD en JFvD ging dit keer niet over ‘boreaal gelul’, maar over ‘uitingen die overeenkomen met autoritaire, fascistische en/of nationaalsocialistische denkbeelden, inclusief anti-semitisme, homofobie en racistisch imperialisme.’ De jongeren vonden het een zorgwekkende ontwikkeling en vreesden voor ‘serieuze electorale schade.’ Het artikel van Ton F. van Dijk had enig effect. Onderzoek werd toegezegd en het JFvD-bestuur liet weten dat ze ‘geen zicht hadden’ op wat er in de app-groepen gebeurde en dus ook ‘niets wisten’. ‘Baudet had al die tijd niet van zich laten horen,’ aldus Botje en Cohen, zie bladzijde 288 tot en met 290.

Harm Ede Botje en Mischa Cohen kregen tijdens het werk aan het boek geregeld de vraag hoe het verder zou gaan met Thierry Baudet en dat vragen zij zichzelf ook af. Ze kennen het antwoord niet, maar zullen Baudet en het grotere verhaal waarin hij een rol speelt blijven volgen.

Opmerkingen

Heijnes essay waarvan de zesde druk in 2016 verscheen, telt tien hoofdstukken. Een opvallend hoofdstuk ervan is Identiteit is een mysterie, dat hij schreef naar aanleiding van zijn reis in Bosnië eind 2010. Hij werd er geconfronteerd met een raadsel. ‘Overal hetzelfde beeld: mensen die smachtten te ontsnappen aan de greep van de groepsidentiteit, overal mensen die luid verkondigden dat de identiteitspolitiek van de machthebbers idioot en gevaarlijk was. Tegelijkertijd leek men niet in staat zich ervan te bevrijden. Het bleek sterker dan hun rationele argumenten, sterker dan hun verlangen, sterker dan hun politieke wil.’

Ook in de tijd van de Verhevene bestond er twijfel en onzekerheid. Op een gegeven moment vroegen de Kalama’s zijn advies over wat te doen. Zij hadden te maken met brahmanen en contemplatieven, die hun eigen opinies aanprezen en die van anderen beschimpten. De Boeddha adviseerde de Kalama’s een beroep te doen op hun humaniteit en hun kritisch vermogen om onderscheid te maken tussen wat heilzaam is en wat niet.

Bronnen
Heijne, B. Moeten wij van elkaar houden? Het populisme ontleed. De Bezige Bij Amsterdam/Antwerpen, 2016
Van den Berg, F. Verlichting 17e en 18e eeuw. Het licht van de rede gaat schijnen. Humanistisch Canon
Sternhell, Z. The Anti-Enlightenment Tradition. Yale university Press, New Haven & London, 2010
Akkerman, S. De contra-Verlichting is weer terug. Trouw, mei 2017.
Zeev Sternhell, dovish Israeli expert on fascism, dies at 85. ABC News, Associated Press, june 2020
Botje, H. en Cohen, M. Mijn meningen zijn feiten. De wording van Thierry Baudet. Uitgeverij Atlas Contact, Amsterdam/Antwerpen, 2020
Redactie. Thierry Baudet verlies kort geding en moet Holocaustuitspraken verwijderen van sociale media. Trouw, 15 december 2021

Categorie: Achtergronden, Boekbespreking, Geluk, Mensenrechten, Pakhuis van Verlangen Tags: anti semitisme, Bas Heijne, Contraverlichting, Edmund Burke, FvD, globalisering, Gotfried Herder, Harm Ede Otje en Mischa Cohen, homofobie en racistisch imperialisme., internet, Mijn meningen zijn feiten. De wording van Thierry Baudet, Moeten wij van elkaar houden? Het populisme ontleed, nieuwrechtse populisten, Paul Cliteur, Thierry Baudet, Zeev Sternhell

Lees ook:

  1. De spiegel van Menno Ter Braak
  2. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…politiek en liefde
  3. Tweespraak – psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…de speeltuin van overlevers
  4. Oekraïne – op basis van de Theravada leerstellingen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Kees Moerbeek

Kees Moerbeek werkte aan De Lotusvijver en was eindredacteur/hoofdredacteur voor het Magazine VvB. Hij gelooft in de sociaal-maatschappelijke aspecten van het boeddhisme. Kortom: het Achtvoudige Pad. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.