• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Dharmapelgrim – over theologie (1) – inleiding

Dharmapelgrim – over theologie (1) – inleiding

25 januari 2022 door Dharmapelgrim

In het najaar 2021 beloofde ik min of meer een cursus theologie te gaan volgen. Daar ben ik nu mee begonnen. De schriftelijke cursus telt maar liefst 48 lessen en ik denk dat er over iedere les ongetwijfeld iets valt te schrijven, doordat de inhoud mij op gedachten zal brengen die ik wel wil delen. Vandaag:

Inleiding

Als je denkt dat ik de inleiding van de cursus ga overtikken, heb je het mis. De inleiding van de cursus begint met een paar zinnen over zingeving. Daarna gaat het over christelijke historie en tradities en de wens dat de cursus meer inzicht geeft in de rol van godsdiensten – ook andere dan christelijke – in de samenleving. We gaan het afwachten.

Het woord theologie betekent letterlijk godsleer. Het bestaat uit twee delen: 1) theo (een voorvoegsel), dat de betekenis heeft van god, goden en goddelijk en 2) logie (een achtervoegsel), dat de betekenis heeft van leer, wetenschap, redenatie of studie van –

Iemand die de studie van – of over –  god en goden heeft afgerond, noemen we een theoloog. Dat zegt dus helemaal niets over zijn of haar persoonlijke levensbeschouwing, want een theoloog hoeft helemaal niet in god te geloven. Hij of zij moet alleen veel over god en goden weten, volgens het boekje, en hij / zij moet getoetst zijn door andere theologen. Iemand die veel over god en goden weet maar nooit geëxamineerd is door andere theologen, is géén theoloog. Dat kan namelijk niet, want op hogescholen en universiteiten is precies vastgelegd wat je tenminste behoort te weten om theoloog te mogen zijn. Ik denk dat Jezus zou zakken, want hij heeft geen universitaire studie achter de rug; maar dat is mijn persoonlijke opvatting. Noem het een geloof.

Je hebt ook theosofen. Dat zijn mensen die ervan uitgaan dat alle wezens in essentie één zijn, omdat volgens hen alles uit dezelfde onkenbare bron voortkomt. Het achtervoegsel -sofie betekent zoveel als wijsheid en duidt op een levensbeschouwing. De meeste theosofen zijn géén theologen en de meeste theologen zijn geen theosofen. Laat dat duidelijk zijn. Maar het kán natuurlijk wel. Er bestaan zelfs atheïstische theologen én atheïstische theosofen. Dat betekent dat ze niet in het bestaan van god of goden geloven! Dat kan natuurlijk. De atheïstische theoloog weet veel over een niet bestaande god en niet bestaande goden; zoals er ook mensen zullen zijn die veel weten over elfjes, kabouters en trollen zonder in deze wezentjes te geloven. Atheïstische theosofen geloven nog steeds dat alles uit één en dezelfde bron voortkomt, maar geloven niet dat die bron een persoon is of een persoonlijkheid heeft. Ook dat kan.

Wat hebben we nog meer?

Nomie! Ook een achtervoegsel. Het betekent zoveel als: leer, onderzoek of studie. Je zou verwachten dat je dus ook Theonomie zou hebben, en zowaar… het staat voor de leer volgens welke de wil Gods het zedelijk karakter van een daad bepaalt, onafhankelijk van de aard van die handeling. De wil Gods! Daar heb je dan weer mensen voor nodig die weten wat God wil. En die zijn er natuurlijk ook. Althans, ze zeggen die wil te kennen, terecht of onterecht… daar wil ik van af zijn. Het hoeven zelfs geen theologen of theosofen te zijn. Het volstaat dat zij een (zelfverklaarde) relatie hebben met hun “Theo”, die zo innig is dat zij precies weten wat Hij (Zij of Het) wil of juist niet wil. Maar eerlijk is eerlijk, om het brede publiek te bereiken helpt het theonomen wel wanneer zij óók theoloog zijn. Vooral wanneer zij zelf weinig charisma hebben, uitstraling die mensen boeit.

In een inleiding als deze past het mijns inziens om ook iets over mezelf te vertellen. Wie ben ik dat ik denk iets zinnigs over een cursus theologie te kunnen schrijven?

Allereerst: of wat ik ga schrijven zinnig is, is aan de lezer om te beoordelen. Iedere lezer is vanzelfsprekend vrij mijn schrijfsels als onzinnig te bestempelen. Be my guest!

Ik ben opgegroeid in een socialistisch, atheïstisch gezin met behoorlijk pragmatische ouders. Zij stuurden mij bijvoorbeeld gewoon naar een School met de Bijbel, omdat het de beste school in de buurt was, én omdat het geen kwaad kon iets christelijks mee te krijgen. Mijn ene oma was Hervormd, en nam mij geregeld mee naar haar kerk, waar ik prompt op de zondagschool belandde. De andere oma was Doopsgezind (overgrootvader was dominee) en regelde Doopsgezinde zomerkampen voor me. De enige tienen die ik op de middelbare school kreeg, kreeg ik van de leraar Godsdienst, voor mijn opstellen en uit het hoofd geleerde versjes. Als 18 jarige volgde ik een serie lezingen bij het Theosofisch Genootschap in Utrecht. Daarna volgde ik lessen bij drs. Keus over de Bhagavad Gita, en volgde ik lessen van Paramahansa Yogananda. Ik werd de jongste Yogaleraar van Nederland. Als jong gehuwde volgde ik vervolgens catechisatie bij de NH kerk – omdat mijn toenmalige echtgenote Hervormd was opgevoed. Maar ik deed géén belijdenis. Daarna volgde ik catechisatie bij de Gereformeerde Kerk – omdat een goede vriendin mij daartoe uitnodigde, maar deed géén belijdenis. Mijn volgende stap was het bestuderen van de Nieuwe Catechismus van de RK kerk, gevolgd door een doop (Palmpasen!) in de abdij van Maria Toevlucht in Zundert. Aanleiding was het volgen van een aantal weekeinden Zen-meditatie onder leiding van abt Jeroen Witkam. Inmiddels wist ik behoorlijk wat over het Christendom, het Hindoeïsme en het Boeddhisme zonder theoloog te zijn. Na dit alles volgde ik nog een cursus Bijbelschool bij de Pinkstergemeente (nooit weg, je leert altijd wel weer wat) en een en ander over Vipassana (Goenka) in Dilsen. O … niet te vergeten: een halve Diaken-opleiding van de RK kerk midden jaren tachtig, zonder overigens ooit diaken te worden, want dat mocht niet. De RK kerk houdt niet van gescheiden mensen. En al helemaal niet van hertrouwde gescheiden mensen. Dat scheiden en hertrouwen schijnt God niet fijn te vinden…

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de urenlange gesprekken met Jehova’s getuigen; Mormonen; Hare Krishna-volgers; Chassidim; Islamieten en Spiritisten die ik heb gevoerd. Iedereen maakte wel punten.
Uiteindelijk besloot ik mijzelf maar een pelgrim te noemen op de weg… Dharmapelgrim.
Hoe ook, ik denk dat ik deze cursus theologie maar eens goed ga bestuderen. Ik zal u op de hoogte houden van wat dat bij mij losmaakt aan gevoelens en gedachten.

(wordt vervolgd. Dit was aflevering 1 van de vele die nog volgen).

-nomie – Achtervoegsel 1. vormt substantieven die betrekking hebben op een leer, onderzoek of studie Woordherkomst van het Griekse ‘nómos’ …

 

Categorie: Columns, Dharmapelgrim, godsdienst Tags: cursus, deel 1, serie, theologie

Lees ook:

  1. Dharmapelgrim – De Maalstroom en Reïncarnatie (deel 7)
  2. Het jaar 2018 – de tweehonderdentweeendertigste dag – de kudde
  3. Leven in Thailand – falangstreductie
  4. Jan Veenendaal – Geen dood, geen vrees (9) – Leven als doden?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Bert Dorrestijn zegt

    26 januari 2022 om 22:59

    Wat is de naam Dharmapelgrim een mooie afspiegeling van de weg die je bewandeld. Succes met de studie theologie. Ik ben benieuwd wat je op je weg door de cursus allemaal tegenkomt. Goed beschouwd ben je al aardig op weg om alle “leren” te proefen.

  2. Piet Nusteleijn zegt

    27 januari 2022 om 21:56

    Weet jij wat DOM betekent? Deo optimo maximo. Die moet ik onthouden, dacht ik. Aan de hoogste God gewijd. Toch een leuk weetje..over de dom van Utrecht en andere plaatsen met een DOM. Er zijn niet zoveel theologen die dit weten.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.