• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Mysterie en grootsheid van het multiculturele boeddhistisch klooster Ruiying

Mysterie en grootsheid van het multiculturele boeddhistisch klooster Ruiying

14 januari 2022 door de redactie

Het boeddhistische klooster Ruiying-tempel, gelegen in de Mongoolse Autonome Provincie in Fuxin, een stad in de noordoostelijke provincie Liaoning, is een religieus heiligdom dat de culturen van Han, Manchu, Mongool en Tibet belichaamt.

De tempel werd gebouwd in 1669 en loopt van zuid naar noord, met het middelste gedeelte als de belangrijkste constructie. Hij volgt tot op zekere hoogte de structuur van het Potala Paleis in Lhasa, Tibet,  maar brengt een grotere variatie aan die de architectonische stijlen van verschillende etnische groepen combineert.

De Grote Zaal wordt omringd door vier zalen die op vier verschillende heuvels liggen en met elkaar verbonden zijn door een 6.000 meter lange weg, met aan elke kant honderden uit steen gehouwen Boeddhabeelden. In de hoogtijdagen van de tempel tijdens de Daoguang Regeerperiode (1821-1850), na een 180 jaar durend uitbreidingsproject, telde de tempel 97 zalen en 1.620 kamers, met een oppervlakte van 18 vierkante kilometer.

De Hal van de Levende Boeddha bestaat uit twee structuren in het oosten en het westen, met in totaal 999 kamers en zeven deuren. Elke kamer en elk raam is beplakt met groene en rode veelbelovende patronen. De rustige en ruime binnenplaatsen en de nette, goed georganiseerde straten geven het hele gebied een aura van sereniteit en heiligheid.

Elke generatie van de levende Boeddha werd zeer gerespecteerd door de keizers, en elk jaar reisden zij naar de hoofdstad om soetra’s te reciteren en vereringsceremonies te houden voor de koninklijke familie. Het naambord van de tempel was een persoonlijke inscriptie in de Han, Manchu, Mongoolse en Tibetaanse talen van keizer Kangxi (1654-1722), die een bezoek bracht in 1669, het jaar dat de tempel in gebruik werd genomen.

De levende Boeddha fungeerde in 1699 als bemiddelaar tussen de centrale regering en de opstandige troepen van koning Da’erhan, en hielp zo de opstandelingen tot bedaren te brengen. De tempel had een zeer strikte bestuursstructuur met de hoogste leider, de levende Boeddha en alle niveaus van managers en secretarissen voor zalen, bibliotheken en conferenties.

De tempel had ook zijn eigen erewacht. Telkens wanneer de monniken een optocht hielden rond de tempel, kwamen de plaatselijke Mongolen uit alle richtingen bijeen om feest te vieren, evenals zakenlieden, die handel kwamen drijven. Dit bevorderde niet alleen de economie, maar vergemakkelijkte ook het plaatselijke leven.

In 1823 schreven de tempelambtenaren een memorial aan de keizer om meer land te vragen, aangezien de tempel meer dan 3000 monniken telde en 800 gezinnen onderhield. De centrale regering keurde het beheersysteem ‘integratie van politiek en religie’ goed en bevestigde het. Zo werd de Ruiying-tempel een boeddhistisch cultureel centrum in het oostelijk Mongoolse gebied dat bij de bevolking bekend stond als ‘Oost-Tibet’.

Vandaag de dag is het een populaire toeristische bestemming, waar bezoekers niet alleen kunnen genieten van de exotische architectuur, maar ook van vele prachtige Mongoolse schilderijen, medicijnboeken en een oud astronomisch kalendersysteem.

Bron BNN

 

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Nieuws, Tibetaans boeddhisme Tags: klooster, Lhasa, Mongolië, Oost en West, toerisme

Lees ook:

  1. Ladakh – groen licht voor renovatie 11e eeuws boeddhistisch klooster
  2. ‘Chinese toeristen zien Lhasa als een openluchtmuseum’
  3. Oud Tibetaans schrift gevonden in Lhasa
  4. Toeristenstroom Tibet boven tien miljoen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.