• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

‘Chinese toeristen zien Lhasa als een openluchtmuseum’

25 juli 2020 door de redactie

Chinese toeristen stromen in grote aantallen naar de regionale hoofdstad van Tibet, Lhasa, en verdringen elkaar op religieuze plaatsen die voor veel Tibetanen verboden zijn. Lhasa stelt zich weer open voor bezoekers van buitenaf na het versoepelen van de coronavirus preventiebeperkingen, zeggen de bronnen in Lhasa tegen Radio Free Asia (RFA). De toename van Chinese toeristen is  verviervoudigd. Elke dag bezoeken tegen de 4000 toeristen het Potalapaleis van Lhasa, de winterverblijf van de  verbannen Tibetaanse geestelijk leider de Dalai Lama.

Potala paleis,

De grote aantallen doen grote schade aan het Tibetaanse erfgoed. Tibetanen die vanuit gebieden buiten Lhasa op bezoek komen zijn zeer beperkt en worden anders behandeld. De Tibetanen in Tibet klagen dat hun cultuur een showstuk (openluchttheater) voor Chinese toeristen wordt, terwijl de Tibetanen zelf de kans worden ontzegd om hun tradities te bewaren en te koesteren, zegt een bron tegen RFA die anoniem wil blijven.

Chinese toeristen mogen vrijelijk de Tsuglhakhang bezoeken, de beroemde Jokhangtempel van Lhasa, terwijl de Tibetaanse bezoekers grondig worden gescreend en overheidsarbeiders, gepensioneerden en studenten volledig worden geweerd. Tibetaanse studenten mogen ondertussen geen lokale kloosters bezoeken, zelfs niet tijdens hun zomervakantie, zegt de bron.

Tibetaanse ambtenaren, overheidsmedewerkers, gepensioneerden en studenten mogen de heilige Tibetaanse kloosters in Lhasa niet bezoeken. Echter, de Chinese toeristen zijn van harte welkom in de kloosters met speciale privileges die aan hen zijn verleend.  De Chinese toeristen zetten ook opvouwbare stoeltjes neer op plaatsen die zij hebben bezocht en zijn ongevoelig voor lokale cultuur en tradities. Lokale ingezeten zijn daar boos over en klagen, zegt een andere bron.

De Chinese bezoekers roken in heilige plaatsen zoals het centrale Barkhor gebied en het Potalapaleis. De grond is bezaaid met lege flessen en overal wordt afval neergegooid.  De Chinezen die in Lhasa aankomen nemen geen sociale afstand en sommigen zijn ongevoelig voor de Tibetaanse religieuze gevoelens door in de verkeerde richting rond het Barkhor gebied te lopen en te poseren voor foto’s waar het verboden is. Ze vormen een ergerlijke hindernis voor Tibetaanse pelgrims, zegt een bron.

Op 22 juli, bezocht de Tibetaanse communistische partijsecretaris Wu Yingjie het toerismebureau in Tibet en spoorde het aan om efficiënter te zijn in het beantwoorden aan de behoeften van Chinese bezoekers van het vasteland, en om de toeristenindustrie van Tibet van zijn pre- COVID-19 status te herstellen, zegt een andere bron. Lhasa en andere plaatsen in Tibet worden belangrijke toeristische attracties voor Chinese bezoekers, en dit heeft een negatieve invloed op de manier van leven van de Tibetaanse bevolking. Hun dagelijkse rituelen, culturele tradities en gewoonten worden gemarginaliseerd. Veel Tibetanen zijn bezorgd dat de jongere Tibetanen nu opgroeien in een omgeving waar ze gescheiden zijn van hun cultuur, en dat hun cultuur steeds minder relevant voor hen wordt.”

Inmiddels blijft Lhasa onder streng politietoezicht staan, met CCTV-camera’s op de hoeken van elke grote straat, zegt een bron.

Bron RFA.

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Dalai Lama, Geluk, Mensenrechten, Nieuws, Politiek, Tibetaans boeddhisme Tags: China, Lhasa, overlast, respectloos, Tibet, toerisme

Lees ook:

  1. Tibetaanse regering in ballingschap positief over nieuwe wet VS om agressie door China tegen Tibet tegen te gaan
  2. Chinese ‘panchen lama’ bezoekt Tibetaanse hoofdstad Lhasa
  3. De impact van het Chinees toerisme in Tibet
  4. Tibet vredesmars door Amsterdam op 61e herdenking Tibetaanse volksopstand

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 12 april 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 14 april 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 14 april 2021
    'Natuur: één Leven' - ONLINE Lezingenserie
  • 15 april 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 17 april 2021
    Kum Nye Yoga Workshop – Lichaam en geest in balans online
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

De brug tussen China en Japan

Kees Moerbeek - 4 april 2021

Toen het koninkrijk Silla zich in het jaar 57 losmaakte van China, ontstonden de Drie Koninkrijken van Korea. Dit waren: het koninkrijk Goguryeo, het koninkrijk Baekje en het koninkrijk Silla. Dit artikel gaat met grote stappen door de geschiedenis van Korea. Eeuwenlang was het land de brug die China met Japan verbond en ook de brug waarover de Boeddha naar Japan reisde.

Ardan

Ardan - 4 april 2021

...

Over het lijden van boeddhisten in Bangladesh

Kees Moerbeek - 28 maart 2021

Bangladesh werd in 1971 na een wrede onafhankelijkheidsoorlog onafhankelijk van Pakistan. Dit ‘land van de Bengalen’, de letterlijke betekenis van ‘Bangladesh’, is de delta van de rivieren de Ganges en de Brahmaputra en grenst zowel aan India als aan Myanmar. Zo’n 0,6% van de ruim 162 miljoen Bengalen is Theravada boeddhist en 95% is moslim. In 1988 werd de islam er staatsgodsdienst. Dit artikel gaat over de grote lijnen van de positie van de boeddhisten.

Ekayano maggo – de kern van het pad naar zelfrealisatie

gastauteur - 25 maart 2021

Guy E. Dubois is auteur van verschillende werken over de leer van de Boeddha. Verder heeft hij verschillende vroeg-boeddhistische suttas vertaald vanuit het Pali naar het Nederlands en deze teksten becommentarieerd. Als yogi is hij volledig ongebonden t.o.v. elke boeddhistische stroming. Hij interpreteert de dhamma op een vrijgevochten manier. Al zijn boeken stelt hij gratis ter beschikking aan de lezers van het Boeddhistisch Dagblad

Boeddhisten ontwaakt! Deel 4 en slot.

Kees Moerbeek - 21 maart 2021

Walpola Rahula publiceerde in 1946 zijn Bhiksuvage Urumaya (The heritage of the Bhikkhu), over de politieke rol van de bhikkhu in Sri Lanka. Deze rol werd een geaccepteerde norm, aldus antropoloog Stanley Tambia in zijn Buddhism betrayed? (1992). ‘Het politiek boeddhisme werd een macht om rekening mee te houden. Zij waren in staat om regeringen te maken of te breken,’ schrijft Lionel Wijesiri in 2020. Waar komt dit vandaan en wat waren de gevolgen ervan? Hieronder een indruk van met name Tambiah’s boek.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Het jaar 2021 – dag 102 -kankerchinees
  • Studenten dienen klacht in tegen volgens hen misleidende Shell reclames
  • 30NOW Podcast – Dingeman Boot
  • Leven in Thailand  – Call your girlfriend
  • Je ziet het als je niet meer ziet

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens