• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » André – ‘Hou jonge kinderen weg bij de computer’

André – ‘Hou jonge kinderen weg bij de computer’

12 oktober 2021 door André Baets

Jonge kinderen moeten zo min mogelijk blootgesteld worden aan computers. Dat adviseert de Duitse psychiater en psycholoog Manfred Spitzer. Als het aan de geheugenonderzoeker ligt, zouden computers een bijsluiter moeten krijgen: “pas op, niet geschikt voor de nog in ontwikkeling zijnde hersenen van jonge kinderen.”

Volgens Spitzer zijn de studies die de voordelen van computers aantonen (kinderen zouden spectaculair beter lezen en rekenen), gesponsord door de ICT-lobby. Resultaten van andere, onafhankelijke studies geven echter aanleiding tot grote bezorgdheid. “Kinderen leren oppervlakkig en hoe minder ze een beroep hoeven te doen op hun geheugen hoe slechter het zal ontwikkelen en functioneren”, aldus Spitzer in de Volkskrant.

Kunnen we ons nog een wereld voorstellen zonder computers, zonder internet? De ouderen (+60) onder ons wel. Zij kunnen zich zelfs nog een wereld herinneren zonder gsm. Tenminste ik kan dat nog. Ik herinner me nog de eerste keer dat ik iemand op het werk zag met een mobiel toestel. Het was een walkapitein die ten allen tijde voor de rederij bereikbaar moest zijn. Het toestel was niets anders dan een grote batterij met handvat, met daarbovenop de hoorn en een lange telescopische antenne. De arme man sleurde het toestel ten grote van een aktetas, maar dan wel drie keer zo zwaar, overal met zich mee. Ik heb het hem nooit weten gebruiken.

Laten we nog een stapje verder in het verleden gaan. Herinnert zich nog iemand een wereld zonder boeken? En dan heb ik het niet over het al dan niet kunnen lezen; maar over de papieren bundels vol lettertjes. Ik denk niet dat er in Europa nog iemand is die nog nooit een boek gezien heeft, die nog nooit van het begrip lezen heeft gehoord.

Laten we dan nog verder teruggaan, tot de tijd van de Boeddha, zo’n 2600 jaar geleden. Zijn tijdgenoten kenden een schrift, maar of Siddhattha tot degenen behoorde die kon lezen is maar de vraag. De Pali-Canon bevat geen aanwijzing dat hij het lezen machtig was. Kunnen lezen werd in zijn tijd beschouwd als een nuttige maar niet tot de basisvorming behorende vaardigheden; vooral omdat de enige geschreven documenten in steen of hout gekerfde bekendmakingen en contracten waren. Het schrijven werd bijna altijd als beroep uitgeoefend. De houding van de Boeddha tegenover deze kunde wordt duidelijk uit zijn instructie aan de orde, dat het uitoefenen van vaardigheden zoals schrijven voor een monnik niet gepast is; “de monnik dient alleen op verlossing gericht te zijn.” (Ud III.9).

Als je niet kan terugvallen op een tekst wanneer je, je iets wil herinneren; wat moet je dan doen? Je ervan verzekeren dat je het niet vergeet door het vanbuiten te leren, je geheugen te gebruiken, de vaardigheid te ontwikkelen om je dingen correct te herinneren. Als we over de geschiedenis van de Dhamma spreken wordt er nogal gemakkelijk voorbijgegaan aan het feit dat de leringen van de Verhevene gedurende honderden jaren van leraar op leerling mondeling werden overgedragen. Dat duizenden voordrachten van de Boeddha met situering in plaats en tijd door de monniken en nonnen werden gememoriseerd.

Tijdens het eerste concilie, vlak na de dood van de Boeddha, kwamen zo’n vijfhonderd monniken onder leiding van Maha Kassapa bijeen. Omdat de leringen van de Verhevene niet waren neergeschreven zat er niets anders op – en voor die tijd heel normaal – om ze uit het hoofd te leren. De Dhamma werd onderverdeeld in thema’s en er werden ‘ouderen’ (maha Thera) aangesteld die met hun leerlingen elk een deel van de leerredes uit het hoofd leerden. De Vinaya werd toevertrouwd aan Upali, de Digha-Nikaya aan Ananda, de Majjhima-Nikaya aan Sariputta, de Samyutta-Nikaya aan Maha Kassapa en de Anguttara-Nikaya aan Anuruddha. Dagelijks werden er suttas gereciteerd en geregeld vergeleken de monniken de versies om er zeker van te zijn dat er geen afwijkingen in voorkwamen. Het ging hierbij niet om het vanbuiten leren van een paar gedichtjes of een liedjestekst. Maar over duizenden diepzinnige filosofische uiteenzettingen.

Stel je even voor… Je woont een voordracht over boeddhisme bij en wat je hoort spreekt je wel aan. Je wil er meer over weten, je er in verdiepen. Maar er zijn geen boeken, boeken bestaan niet; en al zeker geen internet. Je moet onthouden wat de spreker heeft gezegd.

Ik heb het eens nagegaan. Na een Dhamma voordracht vroeg ik bij het buitengaan aan een aantal toehoorders om kort (nog niet eens in detail) te vertellen wat de spreker gezegd had. Buiten het herhalen van de titel en de inhoud van de aankondiging kon niemand een gestructureerd overzicht geven. Verder dan “het was een mooie voordracht” of “het was een inspirerend spreker” kwam men niet. De woorden van de spreker bleken even vluchtig en kortstondig als een verfrissend zomerbriesje.

Laten we dus even stilstaan bij de moeite die de eerste generaties monniken en nonnen zich getroostten om de woorden van de Boeddha uit het hoofd te leren. Geen boeken om op terug te vallen, maar dagen en jaren van studie. Werkelijk een levenswerk, een fulltime job.

Laten we daar nog eens aan denken alvorens we spreken over onze hedendaagse boeddhistische studie en praktijk. Laten we eerlijk zijn en onszelf niet wijsmaken dat we de Dhamma kunnen doorgronden door het lezen van een paar boeken over boeddhisme en aanverwante meditatie, gecombineerd met een kwartier per dag op een kussen zitten te kijken ‘naar wat is’ of eenmaal per jaar een tiendaagse retraite al dan niet in Azië.

De Dhamma bestuderen en in praktijk brengen is ook voor ieder van ons nog steeds een fulltime job, een levenswerk en dit ondanks boeken en internet.

Een leerling vroeg eens aan de Japanse zen leraar Shunryu Suzuki roshi: “Wat moet een zen leerling in zijn vrije tijd doen?” Shunryu keek de man verbaasd aan en zei: “Welke vrije tijd?”

Of Manfred Spitzer gelijk heeft zal de toekomst uitwijzen. Maar waarschijnlijk is het dan te laat en kan de klok niet meer worden teruggedraaid. Misschien gaan we wel naar een maatschappij waarin inderdaad niets meer moet onthouden worden omdat alle informatie steeds en overal beschikbaar is. De apparaatjes zullen kleiner en kleiner worden en kunnen misschien wel bij de geboorte in de hersenen worden ingeplant. Zo zal leren en onthouden volledig overbodig worden. Alle kennis zal onbeperkt aanwezig zijn.

‘Kennis’ zal voorhanden zijn, maar het ‘weten’, het inzicht dat nodig is om tot ontwaken te komen zal ‘voor degenen met maar weinig stof in de ogen’ steeds een individuele ontdekkingstocht blijven. Een reis waarbij overgave, toewijding en discipline op de voorgrond staan en geen enkel apparaatje dit kan vervangen.

 

Categorie: Achtergronden, Andre Baets, Boeddhisme, Geluk, Gezondheid Tags: André Baets, Borre, computer, kind, Spitzer, Volkskrant

Lees ook:

  1. Hou jonge kinderen weg bij de computer
  2. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…’de hoer spelen’
  3. ‘Gezondheid is het hoogste goed, nirvana het hoogste geluk’
  4. Een 8-jarig meisje ontvluchtte Tibet – ‘Waar kom je vandaan?… Studeer goed!’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. robq zegt

    13 oktober 2021 om 18:15

    Ik ben het bijna volledig met de auteur eens. Ook vind ik het onderwerp goed gekozen en nuttig om over na te denken. Maar op het einde lijkt het te veel op old school versus high tech. Weer eens ‘of’ in plaats van ‘en’. In mijn dagelijkse studie en training gebruikt mijn systeem juist beiden tezamen en met voor mij toch groot succes. Het kan en geeft fascinerende resultaten. Of dit voor iedereen kan weet mijn ikje echter niet.

  2. G.J. Smeets zegt

    14 oktober 2021 om 14:40

    Beste André

    Zonder computer wist jij niks van dit alles en kon je er hier niet over communiceren. Spuug je nu in eigen bron? En zeg eens, hoeveel teksten kun jijzelf van buiten opzeggen ? En waarom zou een mens lappen tekst van buiten leren als het met geluidopname, boekdruk en online ook kan? Je hebt het over de trits “Overgave, toewijding en discipline op de voorgrond”. Jij doet niet anders en the kids op hun computer ook niet.

Primaire Sidebar

Door:

André Baets

Boeddhist en auteur (Kagyu, Zen en Theravada). André publiceert op zijn site Buddhavacana (woorden van de Ontwaakte) en het Boeddhistisch Dagblad sutta’s uit de Pali-Canon. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.