• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Puning Tempel: Waarom Xi Jinping een genocide vierde

Puning Tempel: Waarom Xi Jinping een genocide vierde

5 september 2021 door gastauteur

De Chinese president bezocht het complex dat door de Qianlong keizer werd gebouwd ter herdenking van zijn 18e-eeuwse uitroeiing van 650.000 Dzungar boeddhisten.

door Lopsang Gurung

President Xi Jinping is er vorige week met zijn bezoek aan Hebei in geslaagd boeddhisten dieper te beledigen dan tijdens zijn bezoek aan Tibet in juli, tijdens een reis die vooral in het teken stond van geopolitieke kwesties en de waterkwestie.

Dat het bezoek van Xi Jinping aan Chengde, in de provincie Hebei, op 24 augustus niet tot een internationaal schandaal leidde, bewijst alleen maar hoe gemakkelijk de geschiedenis, inclusief de geschiedenis van genocides, wordt vergeten. In feite bezocht en eerde de Chinese president een tempel die was gebouwd om een genocide te herdenken. De Puning Tempel in Chengde is onlosmakelijk verbonden met de 18e-eeuwse uitroeiing van de Dzungar boeddhisten, die door vrijwel alle niet-Chinese historici als genocide wordt erkend.

De Dzungars waren een confederatie van Mongoolse stammen die zich tot het boeddhisme bekeerden en in de 17e eeuw een machtig khanaat stichtten in het huidige Xinjiang. De prachtige tempels en kloosters die zij daar bouwden werden allemaal vernietigd tijdens de Culturele Revolutie.

De Tibetanen hebben geen goede herinneringen aan de Dzungars. Hoewel de vijfde Dalai Lama en de stichter van het Dzungar Khanaat, Erdenu Batur, bondgenoten waren, was het Khanaat in de 18e eeuw zo machtig geworden dat zij Tibet binnenvielen en in 1717 Lhasa veroverden en plunderden. De Tibetanen, die misschien een fout maakten die gerechtvaardigd was door hun moeilijke situatie, riepen de Chinezen te hulp. De Dzungars versloegen het Chinese leger in 1718 (iets wat de Chinezen nooit zijn vergeten), maar een tweede Chinese expeditie had meer succes, en de Dzungars werden in 1720 uit Tibet verdreven. De nederlaag van 1718 werd gewroken in 1755, toen China resoluut optrad om het Dzungar-kanaat te vernietigen en het Dzungar-volk uit te roeien. Tussen 500.000 en 800.000 Dzungars (volgens sommige recente historici 650.000) werden gedood, mannen, vrouwen en kinderen. Slechts een paar duizend afstammelingen van de Dzungars overleven in het huidige Mongolië.

Hoewel de invasie van de Dzungaren in Tibet een daad van agressie was, kan niets de genocide rechtvaardigen die werd gepleegd door de keizer Qianlong, de ergste massamoord ter wereld in de 18e eeuw.

Dezelfde Qianlong bouwde in 1755 de Puning Tempel om te vieren wat hij zijn ‘pacificatie’ van de Dzungars noemde, wat in feite uitroeiing en genocide was. Hij schreef persoonlijk een tablet, dat nog steeds in de tempel wordt vereerd, ter herinnering aan zijn overwinning op de Dzungaren. De architectuur van de tempel, naar het voorbeeld van het Samye-klooster in Tibet, is een krachtig politiek statement over de Chinese hegemonie over boeddhistische gebieden.

Op 24 augustus kwam Xi Jinping naar de Puning Tempel. Het bezoek werd voorbereid door een video die de CCP had geproduceerd om de historische betekenis van de gebeurtenis aan een Chinees publiek uit te leggen. In de video werd de verovering van het Dzungar-kanaat en de uitroeiing van de Dzungars uitgelegd door te beweren dat de keizer Qianlong ‘de opstand van de Mongoolse Dzungar-stam neersloeg’. De tempel werd gepresenteerd als ‘één tempel, twee stijlen’ (Chinees en Tibetaans), een symbool van ‘Han-Tibetaanse eenheid en nationale eenheid’.

De video vermeldde dat Xi ‘naar de Puning Tempel kwam om veldonderzoek te doen naar religieus werk.’ We weten niet of het bezoek lang genoeg was (iets meer dan een uur) om ‘veldonderzoek’ te doen. Volgens het officiële persbericht heeft Xi ‘zorgvuldig de historische monumenten, het Paleis van de Hemelse Koningen, de Grote Zaal en andere gebouwen geïnspecteerd, en geluisterd naar verslagen over religieus werk. Xi Jinping benadrukte dat we ons moeten houden aan het basisbeleid van de Partij inzake religieus werk, ons moeten inzetten voor de sinisering van de religies in ons land, religies actief moeten begeleiden om zich aan te passen aan de socialistische samenleving, […] religieuze zaken moeten beheren in overeenstemming met wet- en regelgeving, en religies moeten bevorderen om zich beter aan te passen aan de samenleving, de samenleving te dienen en sociale verantwoordelijkheden te vervullen.’

Dit is het gebruikelijke jargon voor totale onderwerping van religie aan de CCP, maar nog veelzeggender is dat Xi vanuit de Puning Tempel verder ging om in het Chengde Museum een tentoonstelling te bezoeken genaamd ‘Binnen en buiten de Grote Muur van Hoop: Records of National Unity in the Qing Dynasty’, die een schaamteloze viering is van het genocidale beleid van keizer Qianlong, die wordt geprezen omdat hij ‘etnische eenheid, grensstabiliteit en nationale eenheid’ heeft bevorderd. Dat hij dat deed door honderdduizenden Dzungars te vermoorden, wordt niet uitgelegd.

Xi Jinping had gelijk toen hij in zijn toespraak in het Chengdu Museum zei dat de CCP het werk van ‘de grote eenheid van de Chinese natie’ heeft voortgezet, waaraan de Qianlong keizer zo krachtig heeft bijgedragen. Ja, de CCP is doorgegaan met de genociden tegen etnische en religieuze minderheden. Alleen, de genociden van de CCP kunnen het record van wreedheid en moord van de Qianlong keizer gemakkelijk overtreffen.

Op zo’n belangrijke plaats waarschuwde Xi etnische minderheden dat zij ‘zich moeten houden aan het leiderschap van de CCP, zich moeten houden aan de juiste weg van het oplossen van etnische problemen met Chinese kenmerken, de etnische theorie en het etnische beleid van de Partij volledig moeten uitvoeren, en voortdurend de socialistische etnische betrekkingen moeten consolideren en ontwikkelen’. Deze zijn, aldus Xi, vastgelegd in ‘historische wetten’ – een daarvan lijkt te zijn dat je je ofwel onderwerpt ofwel wordt uitgeroeid door genocide.

Bron Bitter Winter https://bitterwinter.org/puning-temple-why-xi-jinping-celebrated-a-genocide/

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Chinees boeddhisme, Dalai Lama, Geluk, Media, Mensenrechten, Politiek, Tibetaans boeddhisme Tags: CCP, China, Dzungars, genocide, Lhasa, Mongoolse stammen, Tibet

Lees ook:

  1. Panchen Lama: Tibetanen gedwongen door CCP om valse te aanbidden
  2. Tashi Choedon – Vervolging en seksueel misbruik van Tibetaanse boeddhistische nonnen door de CCP
  3. Het Nieuwe China met eigen ogen
  4. Ondanks coronaepidemie – 62e herdenkingsdag Tibetaanse opstand

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • ‘Ik had daar kunnen staan’.
    • Amsterdam herdenkt de Nakba – ‘77 jaar ontheemding, verzet en solidariteit’
    • We blijven mensen – samen, tot het einde
    • Goff – fabels voor fabeldieren (2) – kip
    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.