• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dick – Nepal – kloostertruc

Dick – Nepal – kloostertruc

30 mei 2021 door Dick Verstegen

Zojuist zag ik met eigen ogen hoe mooi het Tibetaans-boeddhistische klooster in Kagbeni is geworden. Het ziet er vanaf de weg al meteen schitterend uit. Prachtig rood geschilderd, bekroond door een sierlijk gouden dakje. Met een nieuwe Boeddha-hal als ik het goed heb gezien en vernieuwde verblijfsruimten. Een jaar of zeven geleden sprak ik er de hoofd-abt, lama Khenpo en zijn hoofdmonnik Kunga Choephel, die destijds ook de lokale onderwijzer van Kagbeni was. Lama Khenpo was van plan om er ook een kloosteropleiding te vestigen. Wie weet kom ik nog te weten of dat gelukt is.

Kagbeni ligt aan de rand van Upper Mustang, het rauwe berggebied waar je nog steeds niet zonder speciale vergunning in mag. De kloosters in die regio hebben allerlei functies. Niet zelden zijn ze een pleisterplaats voor weesjongetjes. Die hebben dan een relatief goed bestaan.  Waar de weesmeisjes dan blijven? Die moeten het misschien hebben van westerse ngo’s. In het kloostertje van het nabijgelegen Thiri ontmoetten we destijds ook een jonge voortvarende jonge lama die de sociale functie van zijn kleine tempel hoogschatte.

In het klooster van Bodnath in Kathmandu hadden we een heel andere ervaring. Barrevoets binnengetreden en vol aandacht voor de prachtige beelden kwam plotseling een monnik op ons toe geschuifeld. Hij drukte ons en fors staafje wierook in de handen en stak dat aan. Vervolgens leidde hij ons naar een hoekje waar wij de wierook in een soort koperen zandbak mochten plaatsen. Daarop gebaarde hij ons te knielen voor een drietal monniken, die om de beurt soetra’s voor ons begonnen te reciteren. Monotoon en routineus. Eerlijk gezegd hoorde ik er iets verveelds in en begon ik nattigheid te voelen.

In Aziatische landen is het niet ongebruikelijk toeristen in een valletje te lokken en ze vervolgens een pootje uit te draaien. En Nepal is geen uitzondering. Als de kapper bijvoorbeeld je nek gaat masseren en je laat hem zijn gang gaan dan ben je snel drie euro extra armer. In zulke situaties doe ik meestal niet te moeilijk. Maar er kan zich ook wel eens iets rebels van me meester maken en dat was bij de monniken in Bodnath het geval.  Want binnen het opgevoerde toneelstuk had ik, al lag ik dan devoot geknield, uit een ooghoek al het klaarliggende schrift met donaties gezien. Dat gaat zo: In zo’n schrift moet je je naam zetten en je nationaliteit en je noteert er vervolgens achter hoeveel geld je wilt schenken.

Terwijl ik dit in een split second overzag en de derde monnik zijn soetra wilde beginnen, zette ik in een opwelling met luider stem de Hartsoetra in het Sino-Japans in. Een van de monniken dreigde mijn recitatie te verstoren, maar de andere twee bleken mij enigszins beteuterd te willen aanhoren, zodat de derde zijn interventie stopzette en ook ging luisteren. Na afloop -ik heb de hele soetra kunnen afmaken- heb ik ze verteld welke soetra het was en dat werkte wel verbroederend.

Toen kwam natuurlijk toch het schrift op de proppen. Wij moesten onze namen in vullen onder Anna Brenner uit Zwitserland en John Hammond uit het Verenigd Koninkrijk. Nou dat hebben we gedaan en we hebben ook een bedrag achter onze namen ingevuld en overhandigd, want het was natuurlijk wel voor een goed doel, moesten we maar denken. Het kan zijn dat onze schenking iets lager uitpakte dan de astronomische bedragen van de andere donateurs, maar de goede boeddhist kijkt natuurlijk naar de intentie… De kloostertruc van Bodnath was weer geslaagd, maar deze keer toch met een iets andere afloop dan de gangbare.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dick Verstegen, Geluk, Misbruik, Tibetaans boeddhisme Tags: Hartsoetra, Kathmandu, klooster Bodnath, monniken, Nepal, poot uitdraaien, verbroederd

Lees ook:

  1. Dick – Nepal – Kathmandu
  2. ‘China wil met het boeddhisme invloed in Zuid-Azië vergroten’
  3. Wouter ter Braake – signalen en helpers op mijn weg
  4. Dick – Schoot van de Himalaya

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Wouter ter Braake zegt

    31 mei 2021 om 19:07

    Geweldig mooi beschreven. Water stroomt van boven naar beneden. Wij westerlingen hebben geld als water. Mensen in droge rivierbeddingen, zoals velen in Nepal, helpen graag de waterstroom af te tappen richting hun dorre grond. Ik heb er altijd met een mild gevoel van mededogen en humor naar kunnen kijken. Hoewel, op één uitzondering na. De goeroe, waarvan mijn Nepalese vrienden aandrongen hem rechtstreeks de donatie voor het herstel van het klooster te sturen. Nee. Niet naar een ‘goeroe’ die elk jaar naar Hawaï vliegt om zijn zoon in de sangha aldaar bij te staan.

Primaire Sidebar

Door:

Dick Verstegen

Columnist Dick Verstegen is zenleraar en oud-hoofdredacteur van de VNU dagbladen. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.