• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Vrijdag zindag (16) – Ware versies

Vrijdag zindag (16) – Ware versies

26 februari 2021 door André Droogers

Westerlingen maken hun eigen versie van het boeddhisme. Die verschilt aanzienlijk van wat je in Azië tegenkomt. Wat men hier typisch boeddhistisch vindt, blijkt het helemaal niet te zijn.

Aldus de Nijmeegse hoogleraar ‘Aziatische religies’ Paul van der Velde in de media, naar aanleiding van zijn nieuwe boek ‘In de huid van de Boeddha’. Onthullend, en voor nogal wat mensen onthutsend.

Eerst dacht ik: mooi dat dit hardop gezegd wordt. En Van der Velde weet het mooi te brengen.

Maar vervolgens vroeg ik me af wat de westerse boeddhisten met deze boodschap aan moeten. Zichzelf blijven? Want dat is vermoedelijk toch een niet onbelangrijk doel van de verworven levensbeschouwelijke identiteit. Of is bijstelling noodzakelijk, een soort herbronning, terug naar het origineel?

Maar stel dat je je Europese boeddhistische praktijk zuiver Aziatisch wilt maken, welke versie van het Aziatisch boeddhisme is dan maatgevend? Want uit de basis die de Boeddha heeft gelegd, zijn her en der uiteenlopende boeddhismes ontstaan. Tibetaans boeddhisme is een heel ander verhaal dan waar men in Japan bij uit kwam, en zo zijn er meer varianten.

Maar dan nog. Waarom zou je eigenlijk de zinvolle en functionele aanpassing aan je persoonlijke levensomstandigheden overboord zetten? Die is vast op een bijna natuurlijke manier ontstaan, net als die Aziatische varianten in hun eigen context. Misschien zijn Aziatische versies niet eens zo aantrekkelijk voor westerlingen.

Of vergelijk het met het christendom. Na het optreden van de stichter begon de reis van deze religie door de wereld, met vanzelfsprekende aanpassingen door de ontvangers. Die gaan van het midwinterfeest Kerst tot een eigen Afrikaans of Aziatisch christendom. Geaccepteerd.

Als je de ontvangers het recht ontzegt er hun eigen versie van te maken, misken je eigenlijk hun menselijke vermogen tot betekenisgeving. Plus hun vrijheid om tegen de macht van een orthodoxie in te gaan.

Kortom: de waarheid is de versie, de versie de waarheid.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Onderwijs, Tibetaans boeddhisme Tags: eigen versie, in de huid van de boeddha, Paul van der Velde, versie, westerlingen

Lees ook:

  1. Boeken – in de huid van de Boeddha
  2. Boeken – in de huid van de Boeddha
  3. Boekbespreking – In de huid van de Boeddha
  4. Mahasi-meditatiecentrum open voor westerlingen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Wouter ter Braake zegt

    26 februari 2021 om 19:20

    Dank voor deze beschouwing met als prachtig verwoorde kern: ‘ Als je de ontvangers het recht ontzegt er hun eigen versie van te maken, misken je eigenlijk hun menselijke vermogen tot betekenisgeving’.

    In de huid van een ander gaat inderdaad niet, laat staan in de huid van de Boeddha. Wie geeft zich nu graag met huid en haar over aan een ander? Dan moet je verANDEREN. Wat de Boeddha gezegd zou hebben, wat anderen zeggen, kan je enkel verIKKEN.

  2. Ujukarin zegt

    26 februari 2021 om 21:38

    Paul is dan ook een gerespecteerd plaaggeest ;-)
    Je chargeert zijn boek wel iets; “Wat men hier typisch boeddhistisch vindt, blijkt het helemaal niet te zijn” is eerder “blijkt in Azië heel anders beleefd te worden”. Dat geldt bijvoorbeeld voor de Westerse nadruk op meditatie, welke in Azië bij veel scholen nauwelijks een rol speelt; en ons relatief afstand houden van rituelen en devotie. En ja in Azië kan het behoorlijk vermengd zijn met patriarchale ongelijkheid tussen M en V, en helaas ook wel eens aan geweld gekoppeld worden.

    Maar geheel eens met je conclusie: het is niet zo dat Westers danwel Aziatisch boeddhisme “het meeste recht op de Waarheid” zouden hebben. Dat hangt echt nogal van de cultuur af, de lokale tradities, noem maar op. Wel kan ik uit enige ervaring reizend door en soms lesgevend in Azië zeggen:
    * Het traditionele boeddhisme daar, met risico’s op vermenging met patriarchaat en met onzuivere en soms zelfs geweld verheerlijkende maatschappelijke bewegingen, is in verval.
    * Vandaar ook dat ik recentelijk hier schreef “…het etnische boeddhisme is zodanig gedegeneerd dat het niet in staat zou zijn geweest voet aan de grond in het westen te krijgen onder kaaskoppen, net zoals in Azië al tientallen jaren de tempels bijna even snel leeglopen als hier de kerken!”
    * Er is juist interesse onder de jongere en meer verwesterste generatie in Azië voor meer Westers boeddhisme, met meer nadruk op meditatie en studie en minder op rituelen.

    Hopelijk zit er voor ieder iets bruikbaars bij!

    With folded palms,

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.