• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Vrijdag zindag (16) – Ware versies

Vrijdag zindag (16) – Ware versies

26 februari 2021 door André Droogers

Westerlingen maken hun eigen versie van het boeddhisme. Die verschilt aanzienlijk van wat je in Azië tegenkomt. Wat men hier typisch boeddhistisch vindt, blijkt het helemaal niet te zijn.

Aldus de Nijmeegse hoogleraar ‘Aziatische religies’ Paul van der Velde in de media, naar aanleiding van zijn nieuwe boek ‘In de huid van de Boeddha’. Onthullend, en voor nogal wat mensen onthutsend.

Eerst dacht ik: mooi dat dit hardop gezegd wordt. En Van der Velde weet het mooi te brengen.

Maar vervolgens vroeg ik me af wat de westerse boeddhisten met deze boodschap aan moeten. Zichzelf blijven? Want dat is vermoedelijk toch een niet onbelangrijk doel van de verworven levensbeschouwelijke identiteit. Of is bijstelling noodzakelijk, een soort herbronning, terug naar het origineel?

Maar stel dat je je Europese boeddhistische praktijk zuiver Aziatisch wilt maken, welke versie van het Aziatisch boeddhisme is dan maatgevend? Want uit de basis die de Boeddha heeft gelegd, zijn her en der uiteenlopende boeddhismes ontstaan. Tibetaans boeddhisme is een heel ander verhaal dan waar men in Japan bij uit kwam, en zo zijn er meer varianten.

Maar dan nog. Waarom zou je eigenlijk de zinvolle en functionele aanpassing aan je persoonlijke levensomstandigheden overboord zetten? Die is vast op een bijna natuurlijke manier ontstaan, net als die Aziatische varianten in hun eigen context. Misschien zijn Aziatische versies niet eens zo aantrekkelijk voor westerlingen.

Of vergelijk het met het christendom. Na het optreden van de stichter begon de reis van deze religie door de wereld, met vanzelfsprekende aanpassingen door de ontvangers. Die gaan van het midwinterfeest Kerst tot een eigen Afrikaans of Aziatisch christendom. Geaccepteerd.

Als je de ontvangers het recht ontzegt er hun eigen versie van te maken, misken je eigenlijk hun menselijke vermogen tot betekenisgeving. Plus hun vrijheid om tegen de macht van een orthodoxie in te gaan.

Kortom: de waarheid is de versie, de versie de waarheid.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Onderwijs, Tibetaans boeddhisme Tags: eigen versie, in de huid van de boeddha, Paul van der Velde, versie, westerlingen

Lees ook:

  1. Boeken – in de huid van de Boeddha
  2. Boeken – in de huid van de Boeddha
  3. Boekbespreking – In de huid van de Boeddha
  4. Mahasi-meditatiecentrum open voor westerlingen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Wouter ter Braake zegt

    26 februari 2021 om 19:20

    Dank voor deze beschouwing met als prachtig verwoorde kern: ‘ Als je de ontvangers het recht ontzegt er hun eigen versie van te maken, misken je eigenlijk hun menselijke vermogen tot betekenisgeving’.

    In de huid van een ander gaat inderdaad niet, laat staan in de huid van de Boeddha. Wie geeft zich nu graag met huid en haar over aan een ander? Dan moet je verANDEREN. Wat de Boeddha gezegd zou hebben, wat anderen zeggen, kan je enkel verIKKEN.

  2. Ujukarin zegt

    26 februari 2021 om 21:38

    Paul is dan ook een gerespecteerd plaaggeest ;-)
    Je chargeert zijn boek wel iets; “Wat men hier typisch boeddhistisch vindt, blijkt het helemaal niet te zijn” is eerder “blijkt in Azië heel anders beleefd te worden”. Dat geldt bijvoorbeeld voor de Westerse nadruk op meditatie, welke in Azië bij veel scholen nauwelijks een rol speelt; en ons relatief afstand houden van rituelen en devotie. En ja in Azië kan het behoorlijk vermengd zijn met patriarchale ongelijkheid tussen M en V, en helaas ook wel eens aan geweld gekoppeld worden.

    Maar geheel eens met je conclusie: het is niet zo dat Westers danwel Aziatisch boeddhisme “het meeste recht op de Waarheid” zouden hebben. Dat hangt echt nogal van de cultuur af, de lokale tradities, noem maar op. Wel kan ik uit enige ervaring reizend door en soms lesgevend in Azië zeggen:
    * Het traditionele boeddhisme daar, met risico’s op vermenging met patriarchaat en met onzuivere en soms zelfs geweld verheerlijkende maatschappelijke bewegingen, is in verval.
    * Vandaar ook dat ik recentelijk hier schreef “…het etnische boeddhisme is zodanig gedegeneerd dat het niet in staat zou zijn geweest voet aan de grond in het westen te krijgen onder kaaskoppen, net zoals in Azië al tientallen jaren de tempels bijna even snel leeglopen als hier de kerken!”
    * Er is juist interesse onder de jongere en meer verwesterste generatie in Azië voor meer Westers boeddhisme, met meer nadruk op meditatie en studie en minder op rituelen.

    Hopelijk zit er voor ieder iets bruikbaars bij!

    With folded palms,

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 26 mei 2022 - 29 mei 2022
    Hemelvaartretraite Schoonheid van Zijn
  • 27 mei 2022 - 29 mei 2022
    'Gezond leven, natuurlijk sterven'
  • 29 mei 2022
    Nyinthün, dag van stilte en meditatie
  • 29 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 30 mei 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Grondlegger van de BOS – Jean Karel Hylkema overleden

Jacques den Boer - 26 mei 2022

In 1999 gaf de overheid een zendmachtiging aan de Boeddhistische Omroep Stichting. Jean Karel Hylkema werd daarvan niet alleen ongeveer vijf  jaar  bestuurder en manager. Hij was tegelijk programma-adviseur voor de tv- en radioredactie, naast programmadirecteur Babeth VanLoo, en werkte mee aan tv-documentaires als interviewer.

Tulpenboeddhisme: Hoe het boeddhisme in Nederland wortel heeft geschoten (4 en slot)

Jacques den Boer - 26 mei 2022

Onder aanvoering van de Rigpa-boeddhist ir. Jean Karel Hylkema , de gelauwerde cineaste en Dzogchen-boeddhiste Babeth VanLoo en een nieuwe BUN-voorzitter, prof. dr. Johan Niezing, kwam er uiteindelijk toch per 1 september 2000 een zendmachtiging voor radio en tv.

‘Yatra naar Majjhimadesa – een pelgrimsreis naar het Middenland’.

Guy E. Dubois - 24 mei 2022

De Majjhimadesa was de broedkamer van de Dhamma —de Leer van de Boeddha’s. Het is het gebied waar de Boeddha geboren werd, waar hij tot Zelfrealisatie kwam, waar hij predikte en het parinibbana bereikte. In Boeddha’s tijd waren overgrote delen van het Middenland bedekt met junglevegetatie. De fauna was veelzijdig en bestond o.m. uit leeuwen, tijgers, herten, olifanten en neushoorns.

Baas over eigen karma

Kees Moerbeek - 22 mei 2022

Het individu is de enige die de volledige controle heeft over zijn daden, ongeacht de druk die anderen op hem kunnen uitoefenen. Een onheilzame handeling onder grote druk uitgevoerd, heeft echter een ander karmisch effect dan een vrijwillige onheilzame handeling.

Boekbespreking- De lach van de Boeddha. Een ontmoeting met de boeddhistische filosofie

Erik Hoogcarspel - 21 mei 2022

Vandepitte gooit zijn lezers al snel in het diepe met zijn uiteenzetting over de leegte. Hij geeft daarbij een eigen interpretatie, die enigszins afwijkt van de boeddhistische teksten.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • De virtuele denkster 371
  • Haiku
  • Dick – Zwaard van liefde
  • India heeft mogelijkheid om dialoog over Tibet aan te gaan met China
  • de Boeddhistische blik — Walk with me

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens