• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » foodwatch – Coca-Cola negeert Europese uitspraak kindermarketing

foodwatch – Coca-Cola negeert Europese uitspraak kindermarketing

5 augustus 2020 door de redactie

Coca-Cola overschrijdt volgens foodwatch in pretpark de Efteling opnieuw de Europese afspraken over kindermarketing, terwijl het bedrijf hier vorig jaar nota bene voor is teruggefloten door de EU Pledge. De EU Pledge, een Europees zelfreguleringsorgaan van de voedselindustrie, achtte de sprookjestaferelen op de frisdrankautomaten voor de Efteling “vooral aantrekkelijk voor kinderen” en “in strijd met de EU-toezeggingen” rond kindermarketing.

In plaats van de sprookjestaferelen helemaal te verwijderen, werden enkele sprookjesfiguren (zoals een paddenstoel en een kasteel) vervangen door andere sprookjestaferelen (zoals het elfje van de Efteling-attractie ‘Droomvlucht’ en de vogel van ‘Vogel Rok’).

Elif Stepman van voedselwaakhond foodwatch: “Coca-Cola probeert een draai te geven aan kindermarketing, in plaats van er gewoon mee te stoppen. Het bedrijf blijft ongezonde frisdrank promoten bij kinderen, alle mooie beloftes en afspraken ten spijt.”

Dit terwijl attractieparken vanaf dit jaar volgens het Nationaal Preventieakkoord een “gezonder en bewuster voedingsaanbod” moeten voorzien en de Efteling in juni van dit jaar de ambities van ‘Gezond Uit’ ondertekende. Foodwatch dient opnieuw een klacht in bij de EU Pledge en roept de Efteling op het partnerschap met Coca-Cola te beëindigen.

De Coca-Cola automaten bij de ingang van de Efteling. Foto van foodwatch op 18/12/2018.

De automaten na aanpassing: minder sprookjesachtig, maar nog steeds aantrekkelijk voor kinderen. Foto van foodwatch op 23/07/2020.

In strijd met Europese afspraken

Foodwatch voerde eind 2018 al actie tegen de kindermarketing van Coca-Cola in de Efteling en diende een klacht in bij de EU Pledge. De EU Pledge is een Europees zelfreguleringsorgaan van de industrie, waar bedrijven als Coca-Cola onderling afspraken hebben gemaakt om kindermarketing tegen te gaan. Het panel van de EU Pledge vond “de sprookjesscènes vooral aantrekkelijk voor kinderen. Daarom achtte het de afbeeldingen op de frisdrankautomaten in strijd met de EU-toezeggingen”.

In het kader van de klacht kondigde Coca-Cola aan de paddenstoel (één van vele sprookjestaferelen) te verwijderen van de automaten en de afbeeldingen van het Coca-Cola regular flesje vervangen door zero sugar. Dit is echter niet voldoende volgens de EU Pledge: “het veranderen van de aard van de producten op de afbeelding zou irrelevant zijn voor de toezegging van Coca-Cola om geen reclame te maken voor hun producten bij kinderen onder de 12 jaar, ongeacht nutritionele overwegingen.”

De EU Pledge vereiste de volgende actie van Coca-Cola: “Pas de visualisatie van de automaten bij de ingang van het park aan om ervoor te zorgen dat ze niet aantrekkelijk zijn voor kinderen onder de 12 jaar.” Ondanks deze vereiste doet Coca-Cola toch z’n eigen zin: de sprookjestaferelen zijn enkel vervangen door een iets minder opzichtige versie.

Loze beloftes?

In 2018 werd in het Nationaal Preventieakkoord, dat Nederland tegen 2040 gezonder moet maken, afgesproken dat “de Nederlandse Attractieparken zullen inzetten op een gezonder en bewuster voedingsaanbod in 2020 en verder”. Vorige maand ondertekenden 10 dagattracties, waaronder de Efteling, de ambities van ‘Gezond Uit’ om een gezondere keuze van eten en drinken stimuleren. Volgens de Efteling: “Een gezonde toekomst begint bij de jeugd. We vinden het daarom belangrijk om de nadruk wat meer op gezonde voeding te leggen, vooral als het om kinderen gaat.” De ondertekende ambities, gebaseerd op de ‘Richtlijn Gezondere Eetomgevingen’ van het Voedingscentrum, gaan van ‘brons’ tot ‘goud’. Om goud te krijgen moeten pretparken onder meer aan de volgende criteria voldoen: “Geen partijen/merken met een ongezond imago (bijvoorbeeld een fastfoodketen of een frisdrank- of snoepfabrikant)” en “Alle voedingsgerelateerde reclame- en sponsoruitingen zijn voor Schijf van Vijf-producten”.

Screenshot https://www.efteling.com/nl/over-de-efteling/de-organisatie

Zeker geen goud dus voor de Efteling, die Coca-Cola als ‘partner in kwaliteit’ heeft en kindermarketing van frisdrank toestaat. Om nog maar te zwijgen van de Coca-Cola suite in het Efteling Hotel, de Coca-Cola attractie en verschillende affiches en uithangborden in het pretpark. Toen foodwatch dit in 2018 reeds aankaartte reageerde het pretpark hierop met: “de Efteling is geen strijdtoneel voor maatschappelijke discussies.” Elif Stepman van foodwatch: “Het moet gedaan zijn met de struisvogelpolitiek van de Efteling. Als de Efteling de gezonde keuze echt wil bevorderen, passen partnerschappen met frisdrank-, ijs- en chocolademelkfabrikanten hier absoluut niet bij.”

Foodwatch roept de Efteling op het partnerschap met Coca-Cola te beëindigen en dient opnieuw een klacht in bij de EU Pledge. Stepman: “Marketing van ongezonde frisdrank is niet sprookjesachtig en hoort dus ook niet thuis in een sprookjespark.”

Bron foodwatch.

Categorie: Geluk, Gezondheid, Misbruik, Nieuws, Rechtspraak, Voedsel Tags: Coca Cola, Efteling, EU Pledge, Foodwatch, sprookjestaferelen, vervanging

Lees ook:

  1. foodwatch – ‘Stop kindermarketing Coca-Cola in Efteling’
  2. foodwatch – jury EU-Pledge: Ongeoorloofde kindermarketing Coca-Cola bij Efteling
  3. foodwatch – ‘advies diëtist mede mogelijk gemaakt door pizza-, ijs- en mayonaisefabrikanten’
  4. foodwatch – Unilever, Coca-Cola e.a. schorten voedsellogo op: ‘geen draagvlak’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Joost zegt

    6 augustus 2020 om 09:33

    Helemaal eens met Pledge. Coca Cola is een harde noot om te kraken. Maar niet onmogelijk.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.