Op 1 mei van dit jaar is Alie Rozendal in de rang van kolonel begonnen als hoofd boeddhistisch geestelijke verzorging bij de Diensten Geestelijke Verzorging (DGV). De eerste weken hebben in het teken gestaan van kennismaken en zorgen voor de benodigde uitrustingen. Van 8-12 juni volgt een militaire training op Vliegbasis Woensdrecht. Daarna volgen bezoeken aan kazernes en andere militaire bases, voor zover de Corona-richtlijnen dit toelaten.
Begin mei is ook de sollicitatieprocedure voor de tweede geestelijk verzorger in de rang van majoor afgerond, na gesprekken met twee kandidaten is tot een unanieme keuze gekomen. Deze kandidaat is voorgedragen bij Defensie.
Uitbreiding formatie BGV
Na een tijd van onzekerheid over het aantal formatieplaatsen van de boeddhistische geestelijke verzorgers in justitiële inrichtingen heeft Justitie besloten dat de formatie in 2021 met 15% wordt uitgebreid.
Voor de dienst Boeddhistische Geestelijke Verzorging (BGV) in de justitiële inrichtingen heeft de Corona-crisis veel impact. In de gevangenissen leven mensen dicht op elkaar en vormen zo potentiële brandhaarden van een grote virusuitbraak. Een andere kant is dat de geïsoleerde gemeenschap die de gevangenis is juist bescherming biedt. Dat laatste is vooralsnog het geval. Ondanks het dagelijkse verkeer van gevangenispersoneel, is het aantal besmettingen tot nu toe minimaal geweest. Daarvoor zijn wel forse maatregelen getroffen zoals het verbieden van alle bezoek, vrijwilligers en stagiaires. Voor de geestelijk verzorgers is het werken met (meditatie) groepen in de gevangenis ingeperkt of niet mogelijk. Maar 12 weken na het afkondigen van een intelligente lockdown is een aangepaste werkwijze ontstaan met vaak meer individuele aandacht.
Henk Molenaar zegt
Tragisch dat het Nederlands boeddhisme gaat bijdragen aan een organisatie die opereert in het allerhoogste geweldspectrum. Boeddhisten hebben daar helemaal niets te zoeken. Maar wellicht gaat het hier om politieke druk en weinig ruggengraat zonder de achterban te raadplegen uiteraard. Scheiding van kerk en staat wordt gedicteerd door de laatste, een pure machtskwestie. De nogal simpele naïeve Nederlandse boeddhist laat het zich welgevallen. Supporter van de snelweg naar de hel.
kees moerbeek zegt
Met alle respect, Henk, ik vind dat je je uiterst onheus uitlaat over ten eerste de betrokken boeddhistisch geestelijk verzorgenden en ten tweede over de levende wezens met boeddhanatuur die zij bijstaan, namelijk defensiemedewerkers.
Waar ik ook over val is dat boeddhisten die BGV bij Defensie een goede zaak vinden in je optiek lichtgelovig zijn. Nogmaals met alle respect, ben je de Middenweg kwijt?
Over de scheiding van kerk en staat valt veel te zeggen, maar dit is niet het tijdstip of de plek. Ikzelf heb er een uitgesproken mening over.
Overal waar mensen lijden, hebben mensen en boeddhisten dus ook, iets te vinden. Niet om hun ego op te krikken of om politiek correct te zijn, vandaar dat ik het over vinden heb en niet zoeken.
De hel wat is dat?
Namo Guanshiyin pusa!
Ujukarin zegt
Totaal met je oneens, en eens met het instellen ervan. Nederland is hier laat mee, veel andere Westerse landen hebben reeds leger-aalmoezeniers van boeddhistische huize.
De keuze voor geweld gebruiken, in principe altijd defensief ter bescherming van andermans levens, is aan de politiek. Wie werkt voor defensie (of politie) en dit kan verenigen met de eigen boeddhistisch-ethische normen, waaronder minimaliseren van geweld, verdient juist alle steun!
With folded palms,
Ruud van Bokhoven zegt
Toen ik het las dacht ik ligt het nu aan mij en wat zou ik er als boeddhist tussen militairen voor betekenis kunnen zijn. Iets met geestelijke zorg, maar dat lijkt mij ook onwaarschijnlijk. Nu ik de reactie van Henk lees, begrijp ik dat ik niet de enige ben die hier hetzelfde over denk. Ik zou zeggen ga je energie niet verspillen en steek dit eerder in de sociale zorg, of als sterfbegeleider in een hospic.
Ujukarin zegt
Nog ter aanvulling:
a} Militairen kunnen even grote behoefte aan geestelijke zorg hebben als mensen in sociale circuits of in een hospice. Denk maar aan Post Traumatische Stressziektes na inzet in een vredesoperatie.
b) Bij mijn weten zijn deze plannen meermalen in de BUN vergaderingen besproken en geen der betrokken sangha’s, toch echt de achterban vormend, had grote bezwaren.
With folded palms,
kees moerbeek zegt
Over BGV is vaak gepubliceerd, o.a. in het voormalige Magazine VVB en ook in dit Dagblad.
Henk Molenaar zegt
Jaja er zullen wel heel veel boeddhistische Nederlandse militairen zijn die in een oorlog situatie terecht zullen komen, zijn ze geteld? Het boeddhisme kan natuurlijk wel uitermate goed dienen voor de geestelijke ondersteuning. Met begrippen als karma, leegte en illusie komt je erg ver in het rationaliseren en bagetalliseren van verschikkingen om zodoende het geweldapparaat efficiënter te kunnen maken. Louter defensief is het natuurlijk ook niet; kijk eens naar de ‘politionele acties’, Srebrenica en de zeker zeventig burgers die in 2015 om het leven gekomen door een aanval van een Nederlandse F-16. Wat had Nederland te zoeken in een land als Afghanistan, helemaal niets. Wat heeft de DAR eigenlijk over dit onderwerp gepubliceerd? Welke discussie heeft er überhaupt plaats gevonden? P.s. het argument dat andere landen het al hebben is een zwaktebod, tenzij je er vanuit gaat dat automatisch meelopen met anderen het beste is. Je verschuilen achter de politiek is ook zoiets, daar zijn we eerder flink mee de mist in gegaan met onze oosterburen. Het deelnemen aan defensie/oorlog om geweld te minimaliseren is hetzelfde als in de drugshandel gaan om de verslaving terug te dringen. Allemaal flinke drogredenen wat mij betreft. Maar ja, Samsara in Kali Yuga, het zal in de toekomst zeker niet veel beter worden met het Nederlands boeddhisme, de politiek is belangrijker dan de Dharma, misschien is maar beter dat het langzaam uitdooft.
Wabi zegt
Het klinkt een beetje alsof je niet op de hoogte bent van de rol en positie van GV binnen defensie, Henk. Heb je je er in verdiept, je mening gaat mijns inziens nogal kort door de bocht.
GVers hebben een eigen rol en taak binnen defensie en zijn prima opgeleid en toegerust om die rol en de daarmee samenhangende dilemma’s in te vullen, dat is juist de aard van het vak van GV. Ik ben ook van mening dat het boeddhisme er goed aan doet een bijdrage te leveren aan defensie; een militair is meer dan een militair alleen, ethiek is een belangrijk thema waar just door GV veel aandacht naar uit gaat. Kortom, BGV kan op bescheiden manier diepgang en wijsheid toe te voegen zoals GV en BGV dat ook op andere plekken binnen de samenleving doen.
Groet
kees moerbeek zegt
Voor wat betreft het opheffen van het Lijden, maakte de historische Boeddha geen uitzonderingen, Henk. Hij maakte geen uitzondering op basis van huidskleur, niet op basis van afkomst, niet op basis van inkomen en niet op basis van kostwinning en dergelijke. Ook maakte hij geen uitzondering op basis van de omvang van de groep mensen die lijden. Angulimala was een eenling, een seriemoordenaar, die Arahant werd.
Waarom zou in theorie een volgeling van de Boeddha dan wel mensen of groepen willen uitsluiten? Wat de Boeddha wel afwees is een bepaald soort gedrag en de wortels daarvan, je kent het verhaal.
We, jij en ik, hebben te dealen met het gegeven dat samsara lang niet altijd nirvana is. Hadden we maar niet als mens geboren moeten worden: eigen schuld dikke bult! Een kwinkslag, natuurlijk, maar het geeft aan dat bepaalde gedachtes met iemand aan de haal kunnen gaan.
Henk Molenaar zegt
Jammer dat een hoop mensen binnen boeddhistisch Nederland de basis missen;
Ik houd mij aan het voorschrift om af te zien van het doden van levende wezens.
Ik houd mij aan het voorschrift om af te zien van het nemen van dat wat niet gegeven is.
En ja, BGV moord zelf niet maar het blijft zo iets als vlees eten en aangeven dat je het dier niet geslacht hebt. Ik snap niet dat mensen graag geld verdienen met het boeddhisme, de een zijn dood is de ander zijn dood. Wat een corruptie.
Wabi zegt
GV verdienen hun geld niet ‘met een religie’, dan doen ze als professional en ‘vanuit’ een bepaald kader. Ik zou het wijs vinden als je je eerst in de materie verdiept Henk, voordat je allerlei uitspraken doet die kwetsend zijn en kant nog wal raken. Juist spreken is: je onthouden van onzinnige en lasterende praat ;-)
Er is genoeg te vinden op internet over geestelijke verzorging bij defensie, hun rol en missie.
Groet
Joop Ha Hoek zegt
Juist spreken is ook aan de orde in het reageren. Een geestelijk verzorger heeft gewoon een betaalde baan waar hij, huur, licht en eten van betaalt.